Permalänk
Medlem

Opensource & freeware

Har funde över en sak (som jag kanske har missförstått), men som jag gärna vill höra er åsikt om, även om jag redan vet var några här står.

Det slog mig egentligen först när det här på forument föreslogs att jag skulle göra mitt projekt ShirusuPad till ett opensource-projekt. Efter det märkte jag 'fenomenet', som jag vill kalla det, överallt. Nämligen att många anser att samtliga program ska vara gratis, och hellst med öppen källkod.

Om all mjukvara som tillverkas skulle vara gratis, så skulle det eliminera programmeringsyrkelt helt. Har jag rätt eller fel? Skulle programmeraren på något sätt ändå kunna försörja sig på programmering, även om programmet han har utvecklat är gratis?

Det verkar vara många som anser - till skillnad från mig - att programmeraren inte bör ta betalt för sitt jobb. Men vad är det som skilljer det arbetet från något annat? Om jag på fritiden hade tillverkat små figurer i trä, och sålt dem på min sida, så hade ingen brytt sig, men om jag istället hade lagt ner min fritid på att utveckla ett program som jag hade tänkt sälja, så är det gensat många som rynkar på pannan. "Varför inte göra det opensource?".

Så jag skulle gärna villja höra vad ni tycker, är det rätt att ta betalt för mjukvara? I första hand tänker jag på privatpersoner, dvs hobbyprogrammerare, så som mig själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt upp till den personen, men jag gillar opensource ganska mycket..

har jag gjort nått så vill jag gärna visa upp det.. ett kompilerat program säger inte så mycket om hur duktig jag är.. jag tycker att programmering är en konstform.. som att skriva ditt shiruspad är inte direkt svårt, men att skriva det bra/snyggt är nog desto svårare..

känns ganska meningslöst att måla en bild som ingen får se.. eller skriva en bok som igen får läsa.. bara titta på omslaget.

opensource är också väldigt bra för projekt.. folk kan hjälpa till och rätta och göra programmet bättre.. och du kanske inte gör om samma misstag nästa gång.. eller bara gör på ett bättre sätt..

-

att nästan alla företag måste ta betalt är kanske förstårligt, löner, lokal, utrusning, vinst.. men för en privatperson som du och jag så.. så länge man inte lägger ut en massa pengar så är det väl inget som tvingar en att ta betalt, det bästa man kan göra är att fråga sig själv vad man har för mål..

gör jag det för pengarna eller gör jag det för det är kul?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt att ta betalt för mjukvara, och ja, om allt skulle vara open-source så skulle det knappast finnas många programmerare kvar som tjänar pengar på sitt yrke (men skulle kunna tänka sig att släppa program under någon licens som krävde att det var någon sorts reklam i det och på så sätt skulle man kunna tjäna pengar ändå).
Jag tycker att viss mjukvara bör vara gratis ex. ditt mycket praktiska shirusupad, åtminstonde för privatpersoner, såpass smä, lätta program tycker jag inte man ska ta betalt för. Men jag tycker absolut inte man ska ha någon sorts skyldighet att släppa källkoden för programmet heller.

Mjukvara är ingenting som är gratis att skapa, det tar tid och det tar kraft och för detta arbete anser jag att man ska kunna få betalt om man vill.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

För det första så måste det inte vara gratis för att det är Open Source, men nog om det.
Själv så använder jag nästan uteslutande program som är öppna. Därför vill jag att program som jag gör (vilket inte är många) ska kunna njutas av andra personer på samma sätt, så då blir det Open Source.
Skulle jag inte göra det skulle jag känna mig snål trots att det är mitt val helt och hållet om jag vill dela med mig av koden.
Fast jag har full förståelse för folk som inte vill vika ut deras program helt och hållet.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig betalt för ett program. Där har du mitt svar...

Permalänk
Medlem

det är upp till personen som skriver programmet att välja om det ska vara opensource/freeware eller att man ska ta betalt för det. men problemet är ju att om man tar betalt så vill inte lika många använda det. tar man inte betalt så använder mer det men man får själv inga pengar.
att tex. släppa programmet så att det är gratis för privatpersoner med företag ska betala är väldigt svårt. för jag tror inte att alla företag betalar för det ändå och vad ska en hobbyprogrammerare göra åt det?

sen om man låter de som vill betala vilket låter som en bra idé så får man ändå inte så mycket pengar för det finns inte många som betalar för någe som kan vara gratis.

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem

Tycker gott man kan ta betalt för program. Men sen är ju frågan om någon kommer betala för små program. Sen är ju Open Source härligt. =P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kom på att detta problem kan liknas med att försöka sälja saker på stånd på gatan.

om du säljer sakerna så är det inte så mycket folk som köper. dock finns det alltid folk som blir intresserade.
ger du därimot bort sakerna så är det genast mycket folk som vill ha sakerna
ger du bort de gratis och säger att folk får betala vad de tycker det är värt så kommer inte många betala.

så det är bara frågan hur självisk man ska vara och vad man vill uppnå
vill man sprida programmet så låt det vara gratis. vill man tjäna pengar ja låt folk betala för programmet

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
gör jag det för pengarna eller gör jag det för det är kul?

Är det inte allas dröm att tjäna pengar på något som man tycker är kul?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, scsi, en fråga.. hur har du gjort högerknapps-menyn till shirusupad? Det ser ut som någon WinXP windowsstandard? Är det MFC 7 (hoppas inte)?

Edit-
En funktion som lägger notesfönster som always on top skulle vara trevligt också..

Edit2-
Jag vet att det inte är vad programmet är till för, men något lätt sätt att lägga in saker som bilder/andra filer som notes skulle vara trevligt. Jag kommer nämligen använda programmet för att få bort en massa temporäratextfiler från skrivbordet, skulle vara mycket trevligt om man kunde göra detsamma med temporära andra filer.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Är det inte allas dröm att tjäna pengar på något som man tycker är kul?

Inte min. Nog för att pengar kan vara en förutsättning för att kunna fortsätta med det man tycker är roligt, men det är inte en förutsättning för att ha roligt.
Som Shark var inne på så leder Open Source till kvalitet. För användaren handlar det om frihet och säkerhet. Säkerhet i den meningen att de verkligen kan veta vad de får.
Jag gillar dock katedral-metoden mer. Jag har ett eget projekt som följer den.

EDIT: Jag kan inte förstå folk som inte tjänar pengar, men som inte släpper sin kod fri. Om någon skulle kopia ditt program och fortsätta utveckla det, vad skulle det göra? Sålänge han följer lagen får du fortfarande feedback för din kod. Allt du gör är att bidra med din kunskap och ditt arbete.

EDIT: Myris: Ett tips, du kan prata med honom privat via forumet.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut inte med om att opensource leder till kvalitet: inget ansvar på den som programmerar, man kan inte få någon riktigt support.... jag tycker snarare att det är helt tvärt om.

Edit-
Jo, jag vet, men eftersom han tidigare frågade hur man fick forumet att säga till när han får PM så verkar han inte vara så skicklig på hela den där PM grejjen
Plus att det kan vara någon annan som undrar samma sak (mest därför)

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Jag håller absolut inte med om att opensource leder till kvalitet: inget ansvar på den som programmerar, man kan inte få någon riktigt support.... jag tycker snarare att det är helt tvärt om.

När alla får lusläsa koden leder det givetvis till förbättringar. Tycker du inte det är självklart?
Definera riktig support.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Tänk: "free as in speech"
Inte: "free as in beer"

Bara för att det är open source behöver det inte vara gratis.. Titta på Lindows, det kostar och det är open source.

Bara för att det är gratis behöver det inte vara helt lönlöst.. Titta på RedHat, de tjänar pengar på supportavtal tror jag.

Om vi tittar lite på dina trägubbar. Som jag tänker mig det: Om de vore 'open source' så hade du t.ex. gett alla [som köper en gubbe (som i lindows fall)] en manual där det står hur man själv gör egna gubbar

Jag är dock inte alltför aktiv inom ämnet. Trägubbejämförelsen kanske inte är så bra egentligen :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Inte min. Nog för att pengar kan vara en förutsättning för att kunna fortsätta med det man tycker är roligt, men det är inte en förutsättning för att ha roligt.
Som Shark var inne på så leder Open Source till kvalitet. För användaren handlar det om frihet och säkerhet. Säkerhet i den meningen att de verkligen kan veta vad de får.
Jag gillar dock katedral-metoden mer. Jag har ett eget projekt som följer den.

Naturligtvis ser jag fördelarna med OpenSource, det behöver vi inte gå in på så mycket mer, men hur fasen kombinerar man det med programmeringsyrket?

Som det redan skrevs, ända sättet för programmerarna att tjäna pengar på sitt jobb, är någon typ av reklam i mjukvaran, men jag antar att detta inte är något som många skulle uppskatta.

Min fråga kvarstår: Kan man kombinera OpenSource med ett yrke som heter "programmerare"?

Och även om det kanske är fel, så menar jag med Opensource också freeware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
När alla får lusläsa koden leder det givetvis till förbättringar. Tycker du inte det är självklart?
Definera riktig support.

Det är bara självklart när det gäller större projekt. Har du hört om för många kockar talesättet btw?
Riktig support? Ett riktigt företag som kan svara på frågor och som man kan skylla på istället för ett forum med en massa folk där kanske 10% faktiskt vet vad dom snackar om.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Jo, jag vet, men eftersom han tidigare frågade hur man fick forumet att säga till när han får PM så verkar han inte vara så skicklig på hela den där PM grejjen

Så avancerad som den funktionen är, så tog det hela 25 sekunder att lära sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, hehe, bara skämtade litet
Föressten är knappast reklam det ända sättet att tjäna pengar på open-source, finns säkerligen massvis med olika modeller man skulle kunna tänka sig tjäna pengar på. Men open-source är inte praktiskt för företag.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Men praktiskt för användare, och kom inte och säg att Open Source stagnerar utvecklingen inom datorbranschen.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Open Source stagnerar utvecklingen inom datorbranschen.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Men praktiskt för användare

Du får gärna utvecka det litet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Det är bara självklart när det gäller större projekt. Har du hört om för många kockar talesättet btw?

Det händer nog oftare hos större projekt, men det är inte självklart. Verkligen inte. Har du två projekt; Ett öppet och ett slutet. I båda projekten är två personer involerade. Har övriga som te x saknar funktioner i programmet möjlighet att skriva de funktionera som dem vill ha i det slutna projektet?

Angående talesättet: Ja. Har du lust att ge ett exempel på något projekt där detta har stjälpt? Det går alldeles utmärkt att ha en person som accepterar all ny kod, och som styr allting.

Citat:

Riktig support? Ett riktigt företag som kan svara på frågor och som man kan skylla på istället för ett forum med en massa folk där kanske 10% faktiskt vet vad dom snackar om.

Det finns många organisationer och även utvecklarna som sysslar med support. Glöm inte heller bort maillistorna.

s.c.s.i.: Detta kan vara läsvärt:

http://www.gnu.org/gnu/manifesto.html (Engelska, tjeckiska, tyska, franska, holländska, koreanska, italienska, spanska och portugisiska)
http://www.df.lth.se/~triad/artiklar/GNU_Manifesto-swe.html (Svenska)

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar
Men praktiskt för användare som kan programmera

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

man vet vad man får.. alt. om licensen tillåter ändra programmet så det passar sina behov, utan att behöva skiva om allt från grunden..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Jag tror han menar
Men praktiskt för användare som kan programmera

Hehe, en stor skillnad då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är mer praktiskt för att det tillverkar bättre program, eftersom att alla kan ta del av metoderna och skapa sin egen variant. Att programmen är gratis (ja de måste inte vara det, men 99,9% är det) gör ju inte saken sämre heller.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Open Source stagnerar utvecklingen inom datorbranschen.

Ungefär som matematiken stagneras av att additionen är fri?
Edit: Ber för övrigt om ursäkt, jag har blivit lite väl insnöad på debatten kring de nya IPlagarna, så mina tidigare inlägg kanske handlat om lite fel saker

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Vad säger egentligen OSD om det, Piggymon?
Jag kommer inte åt Open Groups hemsida (opengroup.org).

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

skillnad på

what you see is what you get.. och
what you dont see is what you get

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hur flera programmerare kan jobba på samma projekt, och få det hela att gå ihop. När man programmerar, så ritar man ju upp programmet i sitt huvud, tänker ut en speciell struktur som det ska följa, tänker ut speciella metoder som ska få det hela att fungera.

Hur kan någon sedan bara hoppa in, och lägga till nåt, uttan att sabba 5 andra saker?

Och hur ska den ursprungliga programmeraren kunna svara på frågor om koden som den andra har skrivit? Altså betyder det att de båda två måste vara "närvarande" då det gäller att svara på frågor, något som jag tycker är en ganska kraftig frawback.

Visa signatur