Permalänk
Medlem

Min systers dator "la av"

Okej, nu ska jag försöka vara kronologisk

1. Min syster kom in för två kvällar sen och sa "min dator tjöt tre gånger, sen la den bara av"
självklart hörde jag inte tjutet men enligt henne lät det Höglåg-höglåg-höglåg.. precis tre gånger... då tänker jag med en gång "aha, minnesfel"

2. ikväll testade jag med ett av mina minnen istället för hennes minnen och den startade inte mer för det... när den är ikopplad med ström in i mobot så lyser "varningslampan" och nätverks-leden..

absolut ingenting händer när man trycker poweron.. inte ett jota.. och jag har testat ett helt annat chassi (jag vet att det låter lite onödigt, men det skulle ändå bytas ) utan annorlunda reultat...

spec som jag kan i huvudet :

moderkortet är ett Abit kd7
processor : nyare amd XP (kommer dock ej ihåg storleksordning)
512 Twinmos winbond i en sticka
ett point of view gf4 kort (kommer inte ihåg modell i huvudet,agpx8)
------

jag har min dator för att felsöka med.. vilket innehåller en amd XP 1800+ och 2x256 ram och ett geforce 4MX 440.

nu är det så att jag är RÄTT så lat av mig, så är det nån som kan komma på nått enkelt att titta så skrik till

tack på förhand alla swec:are

/david

EDIT : om någon anser det VERKLIGEN nödvändigt att veta spec. på processor/grafik-kort så går det att ordna

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Testa dina minnen, ditt nätagg, din prolle.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

självklart är det det som ska göras, jag vet att syrrans nya nätagg funkar (hon köpte ett nytt cheiftec-chassi med nätagg i), och jag har testat mitt minne i hennes burk, utan resultat.. nu har jag tänkt testa hennes minne i min burk, sen blir det väll processor, vilket dock är något jag drar mig för hennes heatsink är av ganska dålig kvalité och clippet sitter fört hårt

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Felsökning klar :
jag har nu testat min systers minne i min burk, vilket funkar fina fisken, samma sak med Grafikkortet, hennes processor är tyvärr för ny för att testa i min burk, men min CPU funkade inte i hennes och funkade efter att den hade varit i hennes, har skickat en reklamationsförfrågan till datorbutiken (så att man får ett returnummer) på moderkortet, hittar inga andra komponenter med fel på..

tack för det lilla stödet ZaInT....
och tack alla andra för att ni har bidragit

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.