Permalänk
Medlem

Ajdå, Cancer. Jag håller tummarna för dig!

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att höra pale. Här går man och grämer sig för förkylningar och annat tjaffs. Du kommer att klara dig helskinnad ur det här för du har den rätta mentaliteten.

Permalänk
Medlem

Tankarna finns hos dig Pale.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom hela tråden.
Hoppas verkligen att allt löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
För en månad sedan på jobb så kom jag ned från rasten, ställde mig , tog på förkläde, fick reda på att det skulle ta ca 5-10 minuter innan vi kunde köra igång igen. Så tänkte gå och snacka med en arbetskamrat under tiden, vände mig bara åt höger så kändes det som en liten explotion bakom vänstra tinningen.
Smärtan kändes som kraftig huvudvärk och kom och försvan igen på 1-2 sekunder. Tänkte inte mer på det jick bort till min arbetskamrat och pratade med honom, kände att jag blev skitvarm där det smällde till.
Sen gick det sådär 30 minuter och under tiden jag jobbade så kliade jag mig i ansiktet på vänstra sidan, hade tappat känseln , inte till 100% men kändes typ för mjukt/lent när jag kliade mig. Blev skickad till akuten, fick sitta och vänta på läkare i 2 timmar som sedan undersökte mig på 20 minuter och skickade mig sedan till skiktröntgen av skallen för att se om det var en propp eller något liknande.
Efter detta var det ytterligare 2 timmars väntetid, fick gjort röntgen, vänta 2 timmar, bilderna blev klara. Blev inkallad till läkaren igen, han sa att han kollat på bilderna men de visde inga tecken på någon blödning i huvudet.
Efter ytterligare en undersökning av honom samt 2 personer till som undersökte mig samtidigt så säger han att det kan vara någon form av migrän.
Men menar på att man tappar väl inte känseln i halva ansiktet av migrän ?

Nu har det som sagt gått en månad efter , är väl bra nu, blir dock lite lättare varm i vänstra sidan av ansiktet vid ansträngning men annars är det fint. Kan dock tillägga att jag varken överansträngde mig eller lyfte tungt då detta inträffade.

Vet fortfarande inte vad det var som hände med mig och stör mig lite på att de inte vet vad det var, vill ju ha reda på sådant.

Men önskar dig lycka till med operationen och hoppas att du blir bättre.

Oj oj låter juh inte så kul du. Kommer ihog när min flickvänn fick ansiktsförlamning och hade jätte ont i örat. Efter besöken på sjukhuset visade det sej att det var pga av att hon hade fått Herpes i örat

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Så, nu är jag hemma.
Har opererat bort en liten bit. Typ volymen av en sockerbit.

Det läkarna tror nu är jag har Lymf cancer.
Men dom är inte hundra ännu. Med den biten dom har tagit nu, så ska dom ta fram bästa möjliga behandling. Antagligen cellgifter.

Operationen gick bra.
Det enda jag minns va att dom rakde bröstet på mig och tvättade med såndära gul smörja. Sen fick jag en spruta. Och vid nästa tillfälle låg jag i någe annat rum.

Edit: Läkaren antar att den är elakartad.
Men att det är en variant som många killar i min åkder får.
Det ska vara väldigt lätt att bota. Och det är välldigt sällsynt att folk dör utav den.

Gul smörja = dödar alla bakterier och lite till = ganska bra innan operation.

Vad kul att det inte blev en så stor operation då. Om läkarna ger dig en bra prognos så är säkert inget att oroa sig för. Med tanke på alla tester de har gjort på dig så borde de vara ganska säkra. Dessutom hade de ju röntgat skelettet efter skelettmetastaser.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Nu blev jag lite lätt orolig...

Pale, hade din huvudvärk något med tumören att göra? Jag har haft rätt skumma symptom den senaste tiden, ont i bröstet som strålar ut i ryggen, och det gör ont som faen när jag drar in luft i lungorna. Detta kombinerat med en smått gnagande huvudvärk som _aldrig_ släpper, den sitter i dag som natt och värktabletter har ingen effekt. Har haft detta ett bra tag nu. Har varit hos farbror doktorn som tyckte att det säkert skulle gå över...

Dock har jag ingen kula eller liknande........men bör man uppsöka läkare igen eller?

Det låter som spänningshuvudvärk och för mycket stillasittande framför datorn.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

[-Pale-]: Det var ett antal jobbiga vändningar där men skönt att det verkar relativt klart vad det faktiskt rör sig om nu. När man nu för tiden är så pass duktiga på att behandla de flesta cancerformer och prognosen ser bra ut är det bara att önska lycka till med den här (förhoppningsvis) avslutande behandlingen innan du är återställd igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Budda
Oj oj låter juh inte så kul du. Kommer ihog när min flickvänn fick ansiktsförlamning och hade jätte ont i örat. Efter besöken på sjukhuset visade det sej att det var pga av att hon hade fått Herpes i örat

Tveksamt om man vill veta hur hon smittades...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
[-Pale-]: Det var ett antal jobbiga vändningar där men skönt att det verkar relativt klart vad det faktiskt rör sig om nu. När man nu för tiden är så pass duktiga på att behandla de flesta cancerformer och prognosen ser bra ut är det bara att önska lycka till med den här (förhoppningsvis) avslutande behandlingen innan du är återställd igen!

Tveksamt om man vill veta hur hon smittades...

Hmm det asså de e pinsamt
Nää men skämt o sido, viruset herpes har du i din kropp de finns i alla "människor" på jorden.
Fast de vilar eller va manska säga men det kan bryta ut när som helst i prinsip det var det som händer min flickvänn

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Medlem
Citat:

Nää men skämt o sido, viruset herpes har du i din kropp de finns i alla "människor" på jorden.
Fast de vilar eller va manska säga men det kan bryta ut när som helst i prinsip det var det som händer min flickvänn

säger alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halicon
säger alla.

hahaha =P men det äääärrr juh så fråga lunaspice ;P

Visa signatur

- Evangeline -

Permalänk
Medlem

herpes kan bryta ut när som helst, en vanlig förkylning kan vara nog för att trigga det, jag har munherpes och får själv lätt utslag runt läpparna, dock inte varje gång jag är förkyld.

Jag tror att halsfluss är besläktat med herpes om jag minns rätt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Whatever you say...

(Ja, jag vet ungefär hur herpesviruset funkar)

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att allt går hur bra som helst för dig Pale. Du verkar ta det lugnt och det är nog väldigt bra. Det är helt tvärtom för mig, jag blir typ svimfärdig och uber-stirrig så fort jag ska till doktorn bara för att ta blodprov

Lycka till!

Visa signatur

man or mouse - modem or broadband

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzaR^
Jag är övertygad om att allt går hur bra som helst för dig Pale. Du verkar ta det lugnt och det är nog väldigt bra. Det är helt tvärtom för mig, jag blir typ svimfärdig och uber-stirrig så fort jag ska till doktorn bara för att ta blodprov

Lycka till!

Jo, jag har övertygat mig själv om att allt ska bli bra.
Jag va också livrädd för blodprov förut.
Men nu har jag blivit van. Vet inte hur många liter dom har tappat mig på.

Tack för omtanken.

Permalänk
Citat:

Operationen gick bra.
Det enda jag minns va att dom rakde bröstet på mig och tvättade med såndära gul smörja. Sen fick jag en spruta. Och vid nästa tillfälle låg jag i någe annat rum.

När dom tittade inne i mitt knä så tog dom och söv mig med, tyckte det var svingott

Dom gav mig nått smärtstillande först, man var blev typ lite full
Sen så sa en kille "nu kommer du snart att sova" och sprutade in nått i armen på mig.
jag kommer ihåg att jag sa "Det känns ju inte nått" det nästa jag vet är att jag vaknade upp i ett ljust rum och var helt avslapnad. Allt var fin fint och jag låg där en 30min eller så, sen fick jag en smörgås och en kopp kaffe sen var jag fitt for fight..

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Ungefär så ja.
Han sa att du kommer nog att bli lite dåsig av denna och gav mig en spruta.
Han sa att jag inte skulle somna utav den. Men att jag skulle bli så pass groggy att jag inte fattade vad som hände. Och inte minnas något.
Vilket va sant.
För nästa minne jag har så låg jag i ett annat rum. Viste inte änns att dom hade börjat.
Och sen så va jag i mitt rum igen. (på sjukan)

Uppdatering: Allt är nu klart och så.
Påbörjar min behandling på måndag (08/12 2003)
Det blir cellgifter, en ganska stark och intensiv variant utav behandling. Kommer att ligga 3 dagar och få gifter. Sen vara hemma i 3 veckor. Och göra så i ca: 4-5 månader. Efter det kommer jag att i några veckor få strål behandling 5 dagar i veckan.

Det värsta är väll att jag kommer att tappa håret. (kolla min avatar) Men annars har dom sagt att jag kommer nog att må bra underbehandlingen. Lite illa mående kan jag kanske få just de 3 dagarna. Men att annars kommer det nog inte att vara så mycket.

Kommer även att få ett litet inplantat i bröster med en liten slang till någon större ven. För att gifterna inte ska spridas ut så mycket innan dom når tumören.

Allting känns iaf mycket bätre nu. När jag har allt klart för mig. Och vet vad jag har framför mig.

Glömde vist att skriva vad det va för sort.
Det är iaf Lymf-cancer. Och tur i oturen så va det en ganska lättbotad variant.

Men tack alla som har vart snälla och brytt sig...
Mvh //Pale

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungefär så ja.
Han sa att du kommer nog att bli lite dåsig av denna och gav mig en spruta.
Han sa att jag inte skulle somna utav den. Men att jag skulle bli så pass groggy att jag inte fattade vad som hände. Och inte minnas något.
Vilket va sant.
För nästa minne jag har så låg jag i ett annat rum. Viste inte änns att dom hade börjat.
Och sen så va jag i mitt rum igen. (på sjukan)

Uppdatering: Allt är nu klart och så.
Påbörjar min behandling på måndag (08/12 2003)
Det blir cellgifter, en ganska stark och intensiv variant utav behandling. Kommer att ligga 3 dagar och få gifter. Sen vara hemma i 3 veckor. Och göra så i ca: 4-5 månader. Efter det kommer jag att i några veckor få strål behandling 5 dagar i veckan.

Det värsta är väll att jag kommer att tappa håret. (kolla min avatar) Men annars har dom sagt att jag kommer nog att må bra underbehandlingen. Lite illa mående kan jag kanske få just de 3 dagarna. Men att annars kommer det nog inte att vara så mycket.

Kommer även att få ett litet inplantat i bröster med en liten slang till någon större ven. För att gifterna inte ska spridas ut så mycket innan dom når tumören.

Allting känns iaf mycket bätre nu. När jag har allt klart för mig. Och vet vad jag har framför mig.

Mvh //Pale

Hur går behandlingen?
Krya på dig!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

fyfan pale, du finns i våra tankar, lycka till med behandlingar och tillfriskningar. Själv väntar jag på provsvar på de 11 olika prover jag tog förra veckan, har nån näsblodstråd uppe om det som jag uppdaterar när mina prover kommer.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Gul smörja = dödar alla bakterier och lite till = ganska bra innan operation.

Vad kul att det inte blev en så stor operation då. Om läkarna ger dig en bra prognos så är säkert inget att oroa sig för. Med tanke på alla tester de har gjort på dig så borde de vara ganska säkra. Dessutom hade de ju röntgat skelettet efter skelettmetastaser.

Lycka till!

Lite off-topic. Orkar inte göra en ny tråd för att höra om det här.

Just under bröstet/bröstmuskeln, precis där revbenet börjar, kittlar det till lite ibland. Det är på ett område ca 2cm långt. Som om det åker omkring nåt under huden. Bara på det stället och bara ibland. Det gör inte ont eller så... vet du vad det kan vara?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

lunaspice, när du är på släktmiddagar/fester med väner, är det ofta du får frågor som "du vet inte vad det här kan vara?" "jag tänkte bara fråga dig en liten sak, känns för liten för att gå till läkarn hela tiden...." ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller alla tummar jag har (2) för dig pale

:EDIT:hur går det med behandlingen, du började den 8:de och det är den 15:de i dag? hoppas att det går bra iaf

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jag tänkte just på den här tråden i morse, och blev orolig då den varit inaktiv ett tag.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
lunaspice, när du är på släktmiddagar/fester med väner, är det ofta du får frågor som "du vet inte vad det här kan vara?" "jag tänkte bara fråga dig en liten sak, känns för liten för att gå till läkarn hela tiden...." ?

Det händer ofta ja...hehe. Men en läkare är inte allvetande, långt ifrån. Det försöker jag understryka varje gång. Vi, som ensam yrkesgrupp, skulle inte klara oss länge utan hjälp av alla andra yreskgrupper...sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, biomedincska analytiker (_alla_ prover t.ex.) osv.

Pale, hur går det för dig gubben?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Det händer ofta ja...hehe. Men en läkare är inte allvetande, långt ifrån. Det försöker jag understryka varje gång. Vi, som ensam yrkesgrupp, skulle inte klara oss länge utan hjälp av alla andra yreskgrupper...sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, biomedincska analytiker (_alla_ prover t.ex.) osv.

Pale, hur går det för dig gubben?

inte nog med det, ni kommer i femtielva olika smaker med

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Avstängd

min morsa är biomedicinsk analytiker, hon gnäller ofta om att det är brist på såna.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Mvh //Pale

Usch, lymfcancer är inte trevligt.

Hade en kompis som dog i det. De skulle behandla den med benmärgstransplantation, men han fick sjukhussjuka så de kunde inte genomföra den.

Hoppas det går bra för dig.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Vila i frid

Hej igen.
Jo, denna tråd har vart lite död ett tag nu.
Kanske dags för lite mer info.

Idag va jag i Katrineholm och fick en liten pryl in opererad i bröstet.
En liten dosa med en slang som går till en större ven. Detta för att cellgifterna ska komma dit den ska snabbare, och för att slippa sticka mig i armen hela tiden.

Operationen gick bra, antar jag. Har ganska ont just nu. Men det är väll normalt antar jag.

Jag har fått min första omgång utav cellgifter.
Det känndes inge specielt, lite illa mående och trötthet är det ända jag har märkt av. Men jag får ju piller mot illa måede, så det är ingen fara. Förutom att man blir rutten i kistan utav dem.

Så, nu är jag ledig och fri lagom till nyår
Jäkligt trist att behöva få skiten på nyårsafton. Men jag kommer antagligen att kunna vara hemma iaf. Men kröka blir det inge av.

Och så väntar jag på att håret ska börja falla.
Ska ner på stan imorgon och leta efter någe att ha på huve.
Som nu ser på min avatar så är det inte lite hår som kommer att falla.

kerberos: Min cancer finns inte i benmärgen. Som tur är.
Läkaren har iaf inte sagt någe om det. Jag har tagit benmärgs-prov.
Och det är nog det värsta jag har vart med om. I smärt väg iaf.

//Mvh Pale

Permalänk
Medlem

Fy fan jag lider med dig pale
Som långhårig kille vet jag att det är en del av ens personlighet som ryker om håret ska bort, för mig hade det varit värre än sjukdommen att bli tvingad till något sådant.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")