Permalänk

Färgkodning på kablar?

Jag sitter just nu och sätter ihop min första dator, och önskar samtidigt att jag lyssnat noggrannare på naturkunskapen i skolan.

Problemet är kablarna (till powerknappen, reset osv.) från chassi (Chieftech Dragon) till moderkort. I manualen så står det vilka stift man ska sätta respektive kabel på, men efter mycket letande så hittar jag ingenting om plus och minusladdning på kablarna.

De färgkombinationer jag har är vit/svart, grön/svart och röd/svart. Jag antar att om man vore smart nog att veta vad svart har/ska ha för laddning så skulle allt vara löst?

Jag har sökt och googlat, men inte hittat något vettigt, tacksam för svar.

Visa signatur

blä

Permalänk
Medlem

Svart = jord.
Kolla i manualen till moderkortet så står det hur du ska sätta kablarna.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Svart brukar väl i regel vara jord?

Sedan så spelar det väl ingen roll åt vilken håll kontakterna är vända?

EDIT: Monstrum han före.

Permalänk

I manualen står det bara att det inte blir bra på något sätt om de sitter fel. Tack för svar, jag gör ett försök med den info jag har.

Visa signatur

blä

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PappaBoeg
I manualen står det bara att det inte blir bra på något sätt om de sitter fel. Tack för svar, jag gör ett försök med den info jag har.

För powerknapp, resetknapp och högtalare spelar det ingen roll hur du vänder kontakten. För power-LED och HD-LED så är det värsta som kan hända att lysdioden inte lyser förrän du vänder runt kontakten rätt. Du ska däremot vara försiktig med att koppla in fel kontakt till fel stift, t ex powerknappen till stiften för HD-LEDen.

Permalänk

på knappar spelar det ingen roll hur kablarna e kopplade.. om det inte e en 3vägs knapp dvs 3 kablar till en knapp..

å lysdioder funkar bara om kablarna e rätt plaserade.. pga att det e en diod dvs likriktare strömen kan bara gå åt ett håll..

Edit: han där uppe han före..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com