Plötsligt strul med DVD-uppspelning

Permalänk
Medlem

Plötsligt strul med DVD-uppspelning

Jag kör genom datorns dvd-spelare (1300a) till Tv'n via grafikkortets TV-out. Det har alltid fungerat problemfritt - fram tills nu!

När man ska köra igång en DVD-skiva börjar filmen hacka hela tiden, detta gäller både ljud och bild. Min provisoriska lösning är att starta om datorn, så funkar det sedan.

Jag har de SENASTE DRIVISARNA till både grafikkortet och ljudkortet. Specen ser ni i signen. Vad som har förändrats på senaste tiden, är att jag skaffat mig z-680 och har numera 5.1 och använder spdif. Men jag har tittat på DVD utan problem innan med denna konfiguration.

Mycket tacksam för all hjälp...

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Kolla om du inte har nån process som ligger o tar processorkraft. Annars kan du kolla på lite inställningar på ljudkortet. Kolla i DXdiag om accelerationen igger där den ska (normal).

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Mina inställningar på z-680:
Input: Direct
Effect: 6 ch Direct
Detta genom de analoga kablarna, varav en använder analog/digital output.

Jag klickade bort "spdif" i inställningarna på PowerDVD - kvar blev då "2 högtalare" att välja på. Sedan kör jag "a3d/directsound 3d". NU har det löst sig med att det hackar!

MEN, är dessa rätt inställningar i PowerDVD för att få korrekt ljudbild?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]