HJÄLP! AMI Bios och pip vid uppstart.

Permalänk
Medlem

HJÄLP! AMI Bios och pip vid uppstart.

Datorn har börjat pipa annorlunda vid uppstarten...

Först kommer det vanliga pipet, strax därefter kommer "beeep, beeep, beep-beep" (två långa och två korta). Enligt AMI's hemsida är det ett "fatal error", problem med "Motherboard timer not operational" och datorn, ska enligt AMI, inte starta upp.

Är dock lite orolig över mina pip då de egentligen inte finns med hos ami. Det finns [4 korta] och [1 lång och 3 korta]. Men mina är ju 2 långa och 2 korta!?

Men min dator startar upp utan problem och flyter på precis som vanligt. Jag spelar spel, tittar på TV, lyssnar på musik osv. som vanligt. Har testat alla mina enheter och alla fungerar som vanligt!

Vad är det som är fel egentligen? Varför piper den och hur avhjälper man det?

EDIT: hehe, efter en stor och omfattande sökning i supportdjungeln kom det fram att den piper när man har enheter inkopplade i en USB-hubb. När jag avlägsnade mina gamepads pep datorn som vanligt! Gött mos!

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Känns det värt att ha en tråd uppe då du löst problemet redan innan någon hunnit skriva något?

Permalänk

Han editerade inlägget 50 minuter efter att han först skrev, så människor hade god tid på att svara men ingen ville/kunde Haali.

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem

tack funky!
jo, man brukar ju inte direkt posta en fråga med bifogat svar till den... Hade letat som tusan efter hjälp genom bland annat AMI's och Asus' support utan resultat (eller åtminstonde utan att kunna dra några slutsatser). Därför postade jag frågan, som jag 50 min senare hittade lösningen på.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]