Permalänk
Hjälpsam

Det e nog lite overkill med tanke på att vatten tempen ökar med 1-2 grader efter ett cpu block förutsatt att du har bra flöde. Radiatorn är intressant för att kyla vattnets overall inte punktkyla den. Om du tex (utan radiator) har en 1L tank och pumpar runt din liter 20ggr per minut och får en temp ökning med 1-2 grader per block, säg snitt 3 grader per varv... vattnet kokar på mindre än 1 1/2 minut LOL.

Vattenvolym är intresant för buffert för värmeökning.

Om du vill ha det svalt, kör en vatten/luft peltier värmeväxlare efter radiatorn med termostat och sensor vid tankens returvatten kopplat till peltiern. På så sätt kan du ha en jämn och fin temp oavsett väder och belastning. Latjo va?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkenss

går det att åka på lan med vattekylning utan att få några läckor?

Jadå. Jag har varit på lan med min vattenkylda burk över 30 gånger, och jag har inte haft problem en enda gång.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vilken kyler bäst, gammal volvo radiator (240 eller kanske 740) eller en bix2?

Permalänk

helt solklart hemma bygge har inget än men det är på gång. efter sommaren ska det klockas satan. klarar det att kylla om man kör 2 st 238 w peltiers också med det ovan nämda systemet. en på cpu och en på gpu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korspo
Min vattenkylning är bäst

Min är bättre!

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

Inte om du vill ha det enkelt. Men presterar bättre gör det säkert.

Permalänk
Medlem

annars har gtek ett zalmna vatten kit som e helt passivt som jag nog kommer köpa

allt för tystnaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
helt solklart hemma bygge har inget än men det är på gång. efter sommaren ska det klockas satan. klarar det att kylla om man kör 2 st 238 w peltiers också med det ovan nämda systemet. en på cpu och en på gpu?

Du inser väll att den burken kommer att dra över 500 watt?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

vattenkylning är inget mot torris eller Ln2 kväve och kompressor..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirkrille_86
Vatten och elektronik går inte ihop...!!

haru destilerat så skare inte var problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
haru destilerat så skare inte var problem

Prova å spill lite på ditt grafikkort så får du se vad som händer.....hehe.

Var noga och lägg ner lite tid på monteringen å se till att slangarna monteras rätt i kopplingarna så är det inga problem.Har som någon nämde tidigare i denna tråd monterat massor av lika kopplingar som finns på Waterchills vattenblock på mitt förra jobb och det är nog inte mer en 1 på 200 kopplingar som kan strula och oftast var det mitt fel att de läkte.
Har kört med mitt Waterchill i snart ett år å släpat på lådan till flera lan och inga läckage.Det var pumpen som gav upp först men den går att köpa ny för 200 spänn.

Permalänk
Avstängd

hmm det lutar på waterchill.. för scampi nu
så . .det får någ bli det !

men vad får ma nför temps på det.. för själv är det bara tilll CPU och till NB . som man har tänkt att ha det !

Permalänk
Avstängd

Re: vilken vattten kylning e bäst? !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
jag har tänkt att köpa ett vattenkylnings kitt till min dator!

har sett 2 som e rätt bra ... eller ?

1.) tharmaltake acuaruis || (stavning):( GTEK!

2.)waterchill! .. standard.. på gTEK

3.)cvilket av dessa e kylerbäst.. e tystast.

4.) SKA gärna va lätt att sätta ihop!

5.)vet ni andra kitt som e bättre så tipsa gärna tack..

KOMENTERA GÄRNA!!!

Vad är det som är så roligt med det? Med tanke på din inlägsikon?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

tror att 740 radiatorn är "lite" stor och tymplin att ha med sej på lan

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC