[PHP] färgschema, gömma url osv.

Permalänk
Medlem

[PHP] färgschema, gömma url osv.

Hej,
Jag tänkte att jag skulle ge besökarna lite att bestämma över på www.elprogrammet.se och satte igång med att göra något så att användarna kan byta färgschema (fått lite kritik på den nuvarande ). Iaf så fick jag det att funka med sessioner. Iaf att byta css fil på sidan. Men jag vill ju gärna att användaren ska få ha sitt val kvar.

Så det blir kakor som gäller, men jag har inte en aning om hur jag ska skriva koden längre och skulle behöva lite hjälp med att få allt att fungera.
Det är nog inte svårt om man kan det, men jag kan inte det.

Min kod med sessioner som semi-funkar ser ut som följer.

<?php session_start(); if ( isset($_GET['style']) ) { $_SESSION['style'] = $_GET['style']; } elseif ( !isset($_SESSION['style']) ) { $_SESSION['style'] = 'style'; } else { $_SESSION['style'] = 'red'; } ?>

Den gjorde iaf så att sidan blev röd när jag startade om browsern, problemet var att sidan skulle bli blå.
Hum ... Det koden är lite cp, försökte fixa till det. Slutade med att inget funkade. Jaja.

<link href="style.css" type="text/css" rel="stylesheet" /> <link href="<?php echo $_SESSION['style']?>.css" type="text/css" rel="stylesheet" />

<select class="dropstyle" onchange="window.location=(''+this.options[this.selectedIndex].value)">> <option>- välj färgschema -</option> <option value="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>?id=<?php echo $_GET['id']?>&style=style">» Träsk (standard)</option> <option value="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>?id=<?php echo $_GET['id']?>&style=red">» Brandbil</option> <option value="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>?id=<?php echo $_GET['id']?>&style=blue">» Fiskar</option> </select>

Detta funkade också. Tills man skulle starta om läsaren.

Min fråga är, hur gör man så att man kan ändra stylesheet "on-the-fly" med cookies?

Och sedan, hur döljer man URL:en för besökarna?
Alltså /index.php?id=main osv

Tack för hjälpen
/varland

EDIT: Ska se om jag kan lugna ner mig och skriva om detta.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Du måste använda riktiga cookies om det ska sparas när webbläsaren stängs.

http://www.php.net/manual/sv/features.cookies.php

Du får använda frames om adressen inte ska synas. Hur förstår du nog

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp på kod sidan?

EDIT: Så, då var det fixat ... funkar det för er eller inte?
Posta gärna ert svar.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem