directx9 hård och mjuk

Permalänk
Medlem

directx9 hård och mjuk

Hejsan!
Jag har inte rikigt förståt det här med directx9.
Om man har ett kort (typ GF4 ti4600) så står det att det har stöd för upp till directx 8.1. Är det ingen idé installera directx9mjukvaran då eller?
Nån som e haj på detta o kan förklara för mig hur det ligger till?
Tacksam för svar!

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

DirectX är inte bara för grafikkortet. Det behandlar ljud, input (tgb/mus och sådant) och massor av andra saker.

Permalänk
Medlem

jaha? men det blev jag ju inte klokare av?
Det verkar som de flesta spel idag kräver att man har installerat directx9...men att grafikkortet har stöd för dirextx9 verkar inte vara nått krav eller? förklara någon snälla!
Tacksam för svar!

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

Du ska installera DX9 tycker jag. Eftersom som ovanstående säger att det rör sig om med än grafiken.

Ditt Geforce4 klarar inte att hantera vissa "funktioner" som är tillängligt vid DX9 men det kan endå gå bättre.

Permalänk
Medlem

jag har ett radeon9800pro iofs, jag bara tog GF4 som exempel. Verkar inte som nån har järnkoll på hur det ligger till riktigt med directx-stödet...

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

Alltså, om man säger så här då.
Grafikkortet klarar inte att utnyttja alla funktioner, men processorn kan. Om du har kört Counter-Strike så vet du att man kan välja Software som renderingsmetod, då används inte grafikkortet över huvud taget. Så processorn kan alltså rita upp grafiska grejor också (fantastiskt va? ).
Det är detta som spelet använder.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med senaste versionen på DirectX. Det finns ingenting att förlora på det.
Spel programmeras mot en viss version av APIet. Om ett spel använder DX9 så måste du ha DX9 installerat. Men bara för att spelet använder DX9 betyder det inte att kortet måste ha stöd för alla funktioner som introducerades i DX9. Spelet får reda på vilka funktioner som stöd och använder bara det. Många spel använder DX9 men programmeras bara att använda funktioner på t.ex. DX7 nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Alltså, om man säger så här då.
Grafikkortet klarar inte att utnyttja alla funktioner, men processorn kan. Om du har kört Counter-Strike så vet du att man kan välja Software som renderingsmetod, då används inte grafikkortet över huvud taget. Så processorn kan alltså rita upp grafiska grejor också (fantastiskt va? ).
Det är detta som spelet använder.

Software mode är en specialare som CS, UT och vissa andra spel som stöder det har programmerat upp själva. Den enda form av mjukvarurendering som ingår i DirectX är REF-rastereraren, och den är så långsam att det inte är lönt utan är bara till för referens. Med den så får du typ 1 frame per minut. Så det är upp till spelet att se till att det inte använder funktioner som inte stöds av kortet, det finns ingen automatisk software fallback i Direct3D.

Permalänk
Medlem

Ok, där lärde man sig nåt.

Permalänk
Citat:

Software mode är en specialare som CS, UT och vissa andra spel som stöder det har programmerat upp själva. Den enda form av mjukvarurendering som ingår i DirectX är REF-rastereraren, och den är så långsam att det inte är lönt utan är bara till för referens. Med den så får du typ 1 frame per minut. Så det är upp till spelet att se till att det inte använder funktioner som inte stöds av kortet, det finns ingen automatisk software fallback i Direct3D. [/B]

ehh.. va? HEL då?

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

HEL är lagt ner för länge sen. Det som är kvar är HAL, REF och SW. SW måste implementeras av applikationen själv.