Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Athlon64 in i historien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia
Hur tjock är kopparbiten??

Tror ni att den har någon effekt på kylingen??
Hmmm. skulle man inte bara kunna montera blocket direkt på prollen istället som på gammla goda XP!!

Senare P3 och P4 har samma typ av IHS (Integrated Heat Spreader). Man får ingen fantastiskt skillnad i kylning om man tar bort den i de tester jag sett. Vad man däremot får om man tar bort den är en processor som är känsligare för skador och felmonterade kylflänsar med dålig eller ingen kontakt.

Permalänk
Medlem

Heatspreadern är gjord i koppar så man förlorar knappast inte någon kylförmåga, speciellt om kylaren är gjord i enbart aluminium. Fast om man har väldigt fin kopparfläns eller vattenblock så borde det vara möjligt att tjäna någon grad på att ta bort den, men inte lönt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väntade mig någon liten inristad snuskbild eller något sådant! Gah nyheten var tråkig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

>narnia ?

först.. hur tjock kopparbiten är kan man nog bara gissa.
sedan om den har någon effekt på kylningen.. tja.. det är orsaken till att den sitter där, den gör skillnad.
Och vad menar du med att "Montera blocket direkt på Prollen" ?

Om du nu menar "Blocket" Heatspreadern så sitter den direkt på orginal och är inte menad att tas bort.. ever.

Mer eller mindre förstår jag inte riktigt vad det är du menar alls..

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]{ing_En
>narnia ?

först.. hur tjock kopparbiten är kan man nog bara gissa.
sedan om den har någon effekt på kylningen.. tja.. det är orsaken till att den sitter där, den gör skillnad.
Och vad menar du med att "Montera blocket direkt på Prollen" ?

Om du nu menar "Blocket" Heatspreadern så sitter den direkt på orginal och är inte menad att tas bort.. ever.

Mer eller mindre förstår jag inte riktigt vad det är du menar alls..

Anledningen till varför den är där är för att skydda kärnan från sk corecrunch. För dem som haft tummen mitt i handen eller bara en dålig dag har lyckats knäcka AMD 32-bitars kärnor. Jag själv har hitills inte lyckats krossa någon kärna. Sedan om den har positiv eller negativ inverkan på kylning beror nog på kylaren. En kass kylare får mer matrial och bättre värmeledningsförmåga. Om man vill så går det alltid ta bort heatspreader med våld eller dyligt men nästan meningslöst. Har läst om en P4:a som de överklockade järnet ur fick en liten heatspreader poppning, heatspreadern lossnade av sig själv pga värmen. Mest positivt med heatspreader, kanonbra för dem som är lite klantig eller som monterar kylare dagligen.

Permalänk
Medlem

Skön nyhet!