Mer optimeringar hos Nvidia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Jag har inte sagt att det är fusk man jag tycker det är fel av nVidia att göra så hör... Optimera för Ati också då... Nä, ja just det, då får dom ju inte sälja sina förbannade grafikkort som presterar skit (FX serien, men FÖRHOPPNINGSVIS gäller det snart för 6xxx med).

Alltså hallå, jag vet inte HUR det kan ha missat någon på den här sajten, men hör och häpna, NVIDIA och ATI är faktiskt konkurrenter. Jag vet att man inte får säga dumma saker om folk här men ibland är det extra svårt att låta bli.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Hade du inte tyckt om att ditt ATI-kort skulle gå 35% snabbare när GeForceFX kan göra det?

Hur vet du att det inte är skillnaderna mellan chipseten som gör skillnaden?

Nåja angående att optimera för ATi så har nVidia, vad jag hört i alla fall, gjort en del saker vad det gäller felkorrigering. Dvs. de har använt kanaler för felkorrigering till "vanlig" trafik.
Den typen av extrema tweaks går inte att utföra om man inte har extermt intim kunskap om all hårdvara inblandad...

Men i vilket fall nVidia och ATi opererar som konkurenter under en marknadsekonomi, vill ni ha planekonomi får ni väl flytta till Nordkorea eller nått?

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

fx korten kan ju behöva få lite mer krut i sig det vore ju kul om det kunde sägas lite posetiva saker om fx korten
vem vet de kanske optimerar så ati också vinner lite prestanda eller så följer via efter och optimerar för ati ? spännande

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
...Nä, ja just det, då får dom ju inte sälja sina förbannade grafikkort som presterar skit (FX serien, men FÖRHOPPNINGSVIS gäller det snart för 6xxx med).

Förstår jag dig rätt, du vill alltså inte ha nån konkurrens på marknaden? Utan konkurrens hade vi suttit med TNT kort än.

Det är varken fel eller konstigt att de optimerar såhär, det är klart att det är lättare att optimera om man har fascit i hand så att säga.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar, är väl som sagt inte konstigt att Nvidia vill att sina produkter ska fungera bra och snabbt med varandra.
Sen är det nog väldigt svårt att optimera för viss hårdvara om man inte har väldigt bra kunskap om den och jag tror knappast att ATI gladeligen skulle lämna ifrån sig alla ritningar till sina grafikkort till sin värsta konkurrent för att de ska kunna optimera för den också

Nä, det är väl självklart att man vill få sin egna hårdvara att prestera bra tillsammans och så länge det inte berör andra negativt så vad är problemet!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

man kan ju för F*N inte klaga på att nVidia inte optimerar extra för ATI-kort - de försämrar ju inte deras prestanda jämfört med konkurerande moderkort.. optimeringar är "extra" (även om de behövs)

helt klart - om fler test visar att prestandaboosten verkligen finns där, så kommer man förmodligen skaffa nForce3 250 och Gf6800 (nU eller U beroende på prestanda modd-möjligheter och pris)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Självklart har inte Nvidia gjort något fel. Det kan ju inte anses som fusk om dom optimerar sitt egna moderkortschip efter sina egna grafikkort. Det är snarare självklart att de gör optimeringar för mer prestanda.
Jag har fått uppfattningen om Sweclockers som en väldig ATi-fansida, både skribenter och forumsmedlemmar vilket jag tycker är lite synd. Det är iofs därför jag håller mig mestadels till NH.com