Ny firmware gör NEC 2500a till 2510a Dual Layer

Permalänk
Medlem

Ny firmware gör NEC 2500a till 2510a Dual Layer

Om det är sant vet jag inte men här finns info:

http://www.cdrinfo.com/forum/tm.asp?m=66772&mpage=1&key=&#552...

Permalänk
Medlem

Jahopp - då börjar man ju undra var man får tag i DualLayer Media

Permalänk
Medlem

Jag vill få detta bekräftat först, avaktar nämligen brännarköp fortf.

Om detta skulle fungera borde det väl inte vara några problem att köra vanliga dvd-r skivor fortf eller?

Permalänk
Medlem

Problemet med att få det bekräftat är ju bristen på DL-media - men vanliga DVD+R (-R) borde ju inte vara några problem... (förhoppningsvis)

Det finns ju flera trådar nu - så det borde ju bli bekräftat inom kort om det är några problem.

Kollade förövrigt snabbt upp priset på NEC 2500: 895:- i butiken hos InetData.

Trevligt

edit:

Här är länken till forumet där de testat en del.

Inga problem med att bränna vanliga DVD-R - men tydligen några småproblem med led-lampor etc.

Angående DL-media:

Citat:

there are without doubt people out there who have 2500 drives and DL media. LiteOn, Sony and Benq beta-tester and reviewers have a limited supply of DL blanks.

Så att ni inte börjar leta efter butiker som har DL-media

Permalänk
Medlem

Någon som testat det än? isf dela gärna med er av vad ni tycker?

Permalänk
Medlem

även om det funkar så blir det ju inte 100% stabilt ? väntar hellre tills de kommer på riktigt än att hålla på att flasha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {{{HAZZARD}}}
även om det funkar så blir det ju inte 100% stabilt ? väntar hellre tills de kommer på riktigt än att hålla på att flasha.

Varför skulle det inte kunna bli 100% stabilt? Första generationens DL-brännare verkar ju vara ungefär en vanligt SL-brännare med ny firmware.

Permalänk
Medlem

för att de är väl inte gjorda att bli dual från början.

Permalänk
Medlem

Sägs det inte att 2510 och 2500 har samma hårdvara bara det att 2510 då leveras med den nya firmwaren. Det skulle ju vara dumt att släppa dem som official när dem kan känna slantar på att sälja en helt ny brännare.

Permalänk
Medlem

jag har flashat till 2510 och sedan flasha tillbaka och det gick men jag vill inte ha den flashad till 2510 eftersom det ännu inte finns DL media att köpa tror ja?

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

2500a och 2510 har samma hårdvara, men inte samma firmware. Därför kan man uppdatera 2500a till en 2510. Dock finns det lite problem med lysdiodarna, men sägs att man kan fixa det genom att ha brännaren som master.

Just nu finns bara dual-layer skivor för testare som testar åt de olika företagen.
Ska själv vänta tills DVD+R DL skivorna släpps och när Herrie fixar en hackad version med bitsetting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
jag har flashat till 2510 och sedan flasha tillbaka och det gick men jag vill inte ha den flashad till 2510 eftersom det ännu inte finns DL media att köpa tror ja?

jom fast jag har bara hitta duallayer skivor som är DVD-RAM

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Nej det finns inga (tomma) Duallayer DVD-skivor att köpa.

Blanda inte ihop dubbelsidiga skivor och skivor med dubbla lager - det är två olika saker.

Permalänk
Medlem

Finns det någon hackad firmware som gör en Nec-1300A till en DL?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

nej

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Låter verkligen intressant. Om det bara är firmwaren det skiljer så kanske det är likabra att köpa sig en NEC 2500a med en gång och sedan uppgradera den till 2510a, om du nu priset på dessa två skiljer mycket.

Men det kanske kommer en bra Dual Layer brännare som kanske bli bäst-i-test och som slår alla DVD-brännare på marknaden. Man vill ju liksom inte köpa skit typ.

Synd bara att det inte finns Dual Layer media ute.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

alltså i länken som postades i översta inlägget här, där verkar ju var nån som testar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
alltså i länken som postades i översta inlägget här, där verkar ju var nån som testar det.

Jo, han är säkerligen en av de få som har tillgång till DL-media (beta-testare eller något)

Men att enbart lita på en person känns ju lite vanskligt - det skulle kännas skönare om åtminstonde en till person kunde bekräfta

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Att det går att flasha är en sak men frågan är om bränningen av DL kommer fungera bra på alla ND-2500A-brännare, bara vissa eller inga. Kan mycket väl vara så att det krävs striktare kvalitetskrav på brännarna för DL och/eller att det krävs extra kalibreringsdata (jmf. med ND-1100A -> ND-1300A-firmwaren som fungerade uselt för majoriteten).
Dvs. jag skulle inte rekommendera att köpa en ND-2500A nu och ta för givet att det kommer gå att bränna DL DVD+R med bra resultat innan flera har testat hur det fungerar. Det riskerar bli mycket gnäll från de som bränner svindyra DL-coasters annars...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
2500a och 2510 har samma hårdvara, men inte samma firmware. Därför kan man uppdatera 2500a till en 2510. Dock finns det lite problem med lysdiodarna, men sägs att man kan fixa det genom att ha brännaren som master.

Just nu finns bara dual-layer skivor för testare som testar åt de olika företagen.
Ska själv vänta tills DVD+R DL skivorna släpps och när Herrie fixar en hackad version med bitsetting.

Mycket intressant, kan du verifiera att de har exakt samma hårdvara? Om så är fallet kommer inte de problem som näms i ovan inlägg att uppstå, då handlar det bara om att byta firmware. Ställer mig dock lite frågande om vad du menar med "problem med lysdiodarna", för övrigt har jag alltid haft mina brännare på IDE2 som Master.

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Det är många DL-enheter i cirkulation nu, men dom är inte helt stabila. Men snart kommer det recensioner!

Permalänk
Medlem

Tror bestämt add det snart är dax att uppgradera till en 2500:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Mycket intressant, kan du verifiera att de har exakt samma hårdvara? Om så är fallet kommer inte de problem som näms i ovan inlägg att uppstå, då handlar det bara om att byta firmware. Ställer mig dock lite frågande om vad du menar med "problem med lysdiodarna", för övrigt har jag alltid haft mina brännare på IDE2 som Master.

Har läst nån pdf-fil som visar att båda har samma hårdvara. Dock kan det finnas små ändringar, men största delen är detsamma. Problemen med lysdiodarna är att de lyser helatiden. Läste om det i den här tråden:
http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=25531&postdays=0&postor...

Permalänk
Medlem

till er som funderar på att köpa ny dvd brännare

kul om det funkar.. speciellt för oss som har NEC 2500a.

Hade jag inte haft någon dvd alls. skulle jag lägga ner de drygt 800kr en 2500a kostar idag och chansa.. jag är ändå tillräckligt övertygad om att det funkar. Men snabba er, stämmer "ryktena" går priset upp rätt snabbt!

Jag har laddat ner f/w men inte flashat än.. Varför skulle jag, finns ju ändå inga dl skivor att få tag på.

men den som spar han har Kommer säkert nya bättre f/w för nedladdning snart.

kolla in länken. Kan ju vara intressant för er som ska köpa nytt: http://www.cdfreaks.com/news/9696

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe, P4 3.2GHz 'Intel Northwood', 2 X 512MB Corsair DDR PC3200 CAS2 400MHz PRO Series, Club 3D Radeon 9800XT 256Mb DDR, 2 X 200GB Western Digital Caviar 7200rpm SATA Special Edition

Permalänk
Medlem

Kommentar från NEC angående firmwaren: http://www.heise.de/newsticker/meldung/47428 (på tyska). Det lär väl visa sig om det stämmer eller inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Kommentar från NEC angående firmwaren: http://www.heise.de/newsticker/meldung/47428 (på tyska). Det lär väl visa sig om det stämmer eller inte...

ja men.. för oss som inte kan tyska.. någon som läst vad det står, pöliis tell us..
aah eller vågar jag förlita mig på babelfish?

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe, P4 3.2GHz 'Intel Northwood', 2 X 512MB Corsair DDR PC3200 CAS2 400MHz PRO Series, Club 3D Radeon 9800XT 256Mb DDR, 2 X 200GB Western Digital Caviar 7200rpm SATA Special Edition

Permalänk

joo då babelfish funkade till den

men asså, lita inte på det nya Firmwaret.
Använd det gamla till ni ser tester eller bevis på att det funkar.. men annars är det ett jäkla billigt sätt till att få DL på sin brännare. Och det kanske var därför jag köpte min NEC2500a för nån månad sen

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem

I vilket fall som helst är hela uppståndelsen ganska bra reklam för deras brännare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80

Ska man vara lite kritisk, och det ska man vara så kan det vara så att NEC går ut och säger att 2500->2510 uppgradering med firmware inte kommer ge några bra bränningsresultat (de nämnde bl.a. att 2500 inte har lasern "rätt inställd" för DL...) för att de inte ska gå miste om försäljning av 2510, och att många bara gör 2500->2510 uppgraderingen. Men det är bara ren spekulation från min sida.
Det skulle dock visa sig bli dålig publicitet för dem om tester senare visar att man får exakt (eller i princip lika bra) bränningsresultat med 2500->2510 som med 2510 i DL.

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk

bör man satsa på DL då? eller kan man vänta sig att snart kunna få tag på blu ray? eller ännu bättre blu ray med DL?

Visa signatur