Permalänk

Back-up

Nu måste jag fixa en back-uplösning. På budgetnivå, tyvärr.
Krav:
- Måste ske automatiskt på daglig basis.
- Måste gå att förflytta back-up:en smidigt för att undvika problem vid ev brand osv.

Är det bandstation som gäller? Har tyvärr inte tid att lära mig Linux (även om jag skulle vilja) om någon skulle tycka det vore en bra idé. Det rör sig om några få gig (sakta ökande) som ska backas upp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå en extra backup-server med hårdiskar i RAID-1 (spegling). Den datorn kan köra något lämpligt program som antingen hämtar hem data över nätverket från de aktuella burkarna en gång per dygn, eller så kör man ett program på varje dator som skickar upp data till servern.

Om det endast är ett fåtal GB som ska backas upp så finns det iofs färdiga produkter som fixar detta ganska smidigt. Kolla t.ex. hos Iomega eller LaCie som har olika backup-lösningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör DAT bandare 4/8 gb (finns o köpa begagnat för några 100:a lappar) som går ett par gånger i veckan. Det tycker jag fungerar klockrent...programvara kan du ju köra med det inbyggda i Windows operativen om du vill komma billigt undan. Annars finns det ju dyrare soft typ Backup exec men det kanske inte e så aktuellt...

Detta går ju även att lösa ifall du kör linux, o där e ju allting gratis oxå...

Permalänk

Jo, Windows eget back-up är aktuellt. Har inte så stora krav förutom att det skall gå att ta en inkrementiell back-up om man så vill och att jag inte ska behöva trycka på någon knapp. Det ska vara möjligt att schedulera alltså.

Finns det DAT med ATA istället för SCSI?