Är internetbutiker tvungna att godta 14 dagars returrätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaboliq
Det jag tycker är lite lurigt med detta är följande.
Skeptison (tror jag) hävdade här att man genom att testa ett grafikkort endast "Försiktigt" undersöker det, helt i enlighet med lagen. Men det jag funderar på är detta.
På konsumentverkets hemsida står det i klartext att man får försiktigt undersöka varan, men att man INTE får använda den.
Vart går gränsen mellan att använda en vara och att försiktigt undersöka den?

Själv anser jag att detta borde otvivelaktigt vara när man faktiskt använder varan, tex då man monterar ett grafikkort och kör det i datorn, alltså gör det med varan som den är konstruerad för att göra.
Lägger in ett citat här från konsumentverkets hemsida:

"Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. - [ Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den ] -. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. "

Så frågan jag har är väl egentligen om inte det innebär att använda tex ett grafikkort om man faktiskt monterar det och kör igång det? Jag menar, det finns ju faktiskt ingen tidsangivelse utskrivet, utan det står ju endast "Du får inte använda den,"

Känner mig sjukt förvirrad, och tar gärna lite hjälp angående detta..

Enligt min tolkning är att försiktigt undersöka varan när det gäller ett grafikkort att visuellt inspektera kortet utan att ta ur det ur sin antistatpåse.

Att koppla in kortet och testköra det är inte att försiktigt undersöka det, det är att använda kortet vilket man enligt lagtexten inte får göra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |