Permalänk

Nätverksproblem

Bakgrund: Jag har varit på LAN och kommer hem till min farsa med comhem 8MBit (svart modem). Jag har två nätverkskort så jag försöker få igång internet på min dator för att sedan koppla en nätverkskabel till min farsas dator.
Funkar inte att dela ut internet, men jag kan få till det så att 1 person kan använda internet. Alla nätverkskort och kablar fungerar.
Jag har win xp home, ett D-link och ett accton nätverkskort. (Farsan använder win xp home.) Korsad nätverkskabel.

Problem: Efter jag kopplat internet till dator 1 försöker jag koppla nätverk mellan dator 1 och dator 2, men den lilla gröna lampan (LED) som sitter bak på nätverkskortet varken lyser eller svarar. Jag kan alltså inte ens skapa ett nätverk utan internet. Kan inte heller pinga.

Det som jag gjort för att försöka lösa problemet: Ändrat kablar, flyttat nätverkskort, ändrat ip-nummer, ändrat dns, ställt in duplexläge (till samma hastighet), avinstallerat drivrutiner - testat - installerat drivrutiner - testat, inaktiverat netbios, stängt av brandväggar, delat ut internet, aktiverat gästkontot i XP. Det är säkert flera saker jag har missat, men jag ber verkligen om hjälp. Jag har läst FAQ. Hoppas på er nu.

/Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte lampan på nätkorten tänds när du kopplar en fungerande kabel mellan datorerna så är något av korten med ganska stor säkerhet trasigt

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Det tror inte jag.. fast man kan ha fel..

Alla kort funkar finfint med internet, det är endast nätverket som inte fungerar..

Permalänk
Hedersmedlem

Då ska du kanske förklara vad du menar. I ditt första inlägg säger du att lampan på kortet inte tänds. Det är ett klart och tydligt tecken på att kortet är trasigt. Nu säger du att alla kort funkar med internet men inte nätverk.

Iofs har jag nu lästa ditt första inlägg flera ggr och misstänker att den kabel du använder mellan dator 1 och 2 trorts allt inte är korsad. Är du alldeles helt 100 på att den är köpt som en korsad kabel.

EDIT: Menar du att internet funkar på bägge burkarna ???

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Kanske gjort det lite krånligt..

Internet funkar på bägge burkar
Helt 100% säker att jag köpte en korsad kabel.
Det går inte att skapa ett nätverk varken med eller utan internet.

Hoppas det blir lite lättare nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gett nätverkskorten ip inom samma grupp typ 192.168.0.xxx ?
Alltså de kort som är sammankopplade, kortet mot internet får ju ip från ISP.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

du måste brygga anslutningen

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Har du gett nätverkskorten ip inom samma grupp typ 192.168.0.xxx ?
Alltså de kort som är sammankopplade, kortet mot internet får ju ip från ISP.

Japp det har jag gjort. Jag får inte korten att svara på något som jag gör med nätverket, internet funkar fint.

Hur ska jag göra en brygga/vad gör den?