Seagate internationell garanti?

Permalänk

Seagate internationell garanti?

Nu är det så att jag ska fara utomlands och då tänkte jag passa på att köpa en 200gb Hd eftersom det är billigare där men nu undrar jag har Seagate samma garanti som WD dvs att man kan skicka den till dem och få en ny direkt?(internationell garanti?) Sen hur lång är garanti tiden på en seagate 200gb 8mb IDE/sata?3 år?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att den är 3 år. Fast vette sjutton hur det är med internationell garanti.

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till avseende internationell garanti för IBM/Hitachi:

Man går in på deras hemsida och matar in diskens identitet. Då får man se när garantin går ut oavsett var/hur/när du köpt den. Om du har garanti kvar så skickar du den till Holland där man lagar/byter och skickar tillbaka en ny. Tar ca. 8 dagar och då skickar dom den med personligt bud (UPS)som kommer hem med den nya till dig.

Dom bryr sig alltså inte om var/när/hur du köpt disken.

Kan det bli elegantare?

Lämnade in trasig disk på Mycom - det tog 36 dagar - dvs 28 dagar mer än att skicka till Holland. Butikerna kör diagnos - tar någon vecka - skickar till sin leverantör som kör diagnos - tar någon vecka - som skickar till Irland eller Holland som kör diagnos - tar ytterligare någon vecka till.

Mao skicka alltid trasig disk direkt till reparationscentret så slipper du slöa mellanhänder.

När du köper disken får du ju ett kvitto med datum. Har du ett års garanti och disken pajjar efter tex 11 månader får du en ny av butiken. Om denna nya pajar 2 månader senare hjälper inte butiken dig med byte eftersom garantitiden tagit slut. MEN ... i Hitachis fall skiter du i butiken och kollar deras hemsida där du konstaterar att din utbytesdisk är av senare datum än din första disk och att det finns garantitid kvar. Du skickar in den för utbyte och får en ny med senare datum och om den också pajjar inom ett år byts ut och om denna också pajjar får du ny som pajjar får du ny ...

Pss är det en fördel om disken pajjar inom ett år eftersom du alltid får en ny i evighet.

Om detta scenario också gäller Seagate vet jag inte men köp du en 7K250 med 8MB cache så får du en prisvärd prestandadisk med 3 års Hitachigaranti som i bästa fall varar i evighet. Köp minst 2 och RAID-nolla dom - kanonprestanda.

/jookeer