Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har både en Dell 2001FP (20") och en Samsung 191T (19"). Kan säga att jag är grymt nöjd med båda, men samsungen har bäst färger och kontrast. Ska man spela är det nog ingen bra idé att köpa en skärm med 1600x1200 native om man inte känner för att uppgradera grafikkortet var 6'e månad. Dessutom vill jag höja ett varningens finger för många av 16ms skärmarna på marknaden. Färgerna är USLA. Dessutom märker jag knappt nån skillnad när det gäller släpningar i spel mellan min 191t (25ms) och min dell (16ms), så stirra er inte blinda på svarstiden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojs
http://babelfish.altavista.com/babe...yama_e481s.html

Sitter framför en sådan nu i svart, inga pixeldefekter. Köpte den för 6149kr på shg.biz och är helnöjd med hela affären. Den har DVI och dsub. 16ms osv

Den har även högtalare, 2x2w......, men framförallt uttag till hörlurar som jag alltid använder på skärmen!

Helnöjd i FarCry, säger bara hejdå till min Samsung 900p 19"crt som är, btw, till salu för 500 kr.

Jag var först innne på dell2001fp men sedan insåg jag att betala 4000 för en tum, jmf 19", är överklass.;)
HAr även studerat Samsung 193p, men den kostar ju ca 7500, vilket är lite överpris om man inte vill kunna rotera skärmen.

Helt enkelt, köp en sån som jag!

Iiyama 481s som du verkar länka till är en av de skärmar som har S-IPS-panel och som många är nöjda med och tycker duger fint till spel. 16ms stämmer dock inte, den är på 25ms.

Känn dig nöjd att du inte köpte en 193p om spelandet är viktigt för dig. Den har en PVA-panel och presterar sämre till spel trots den lägre angivna responstiden. Dock så finns det användare som är mycket nöjda med skärmen och tycker att den funkar också till spel. Förståsigpåarna säger dock att skärmens styrkor snarare är bildkvalitet och färgåtergivning.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Tack för svaren. Jag förstår att du tycker den är bäst i 60 hx, vad jag har blivit informerad om gäller det alla TFT skärmar.

Philipsen verkar vara en prisvärd skärm, dock detta med eftersläpningar är något jag oroar mig mycket för. Jag vet att man inte kan hitta en släplös 19" men det vore bra att ha en som reducerat det rätt så bra i alla fall.

Jag är rätt sugen på Philipsen, men tänker nog titta runt ett tag till, det är ju mycket pengar vi talar om ;).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Iiyama ProLite E481S och Samsung 193P är väl de skärmar som enkelt går att få tag på i Sverige och som åtminstone av tyskarna verkar anses som fullt speldugliga.

Ska man få tag på vettig information om alla möjliga TFT-skärmar som intresserar hobbyanvändare mest så är det tydligen på tyska forum och tester man får härja runt...

Permalänk

Jag har dock krav på att skärmn skall kosta 6000 max, de skärmarna du nämner ligger runt 7000 snåret, det är lite väl magstarkt för mig då jag inte har en extrem budget ;).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Ja du, då vet jag inte vad vi ska kunna hitta på... Iiyama-skärmen går ju att hitta för 6200 men det var lite över din budget

Det är ju den skärmen som trots allt fått bäst kritik bland 19" av den stora skaran forumanvändare på www.prad.de för att passa till spel och underhållning.

De listar även Fujitsu-Siemens P19-1A som bygger på samma panel som Iiyama-skärmen, den finns ju som kampanjvara hos www.inwarehouse.se för lite drygt 5600 kr, kan det vara något?

Permalänk

Asså, det skulle nog kunna funka, har kontakter så jag kan antagligen få den ex. moms. Dock undrar jag om den är prisvärd, finns ju skärmar (som den redan nämnda Philipsen) som verkar bra också, Jag menar får man så mycket mer för pengarna?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte så mycket om Philips-skärmen, men jag vet att på Fujitsu-Siemens och Iiyama får du DVI-anslutning, något som jag inte tror finns hos Philips-skärmen?

Permalänk

Helt korrekt, men om jag har fattat det rätt så lämpar sig inte DVI för spel eller? Har för mig att en kompis sa att man får mer eftersläpningar då DVI är inkopplad, men det kanske inte är korrekt?

Dock så verkar Fujitsu-S skärmen vara bra då eftersom den lämpar sig för spel, om jag uppfattat det rätt. Ska kolla runt lite, tackar för all info :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Här är ett litet omdöme av min 193T:

Jag ser inga eftersläpningar alls i spel som Quake2, Return to castle Wollfenstein och Farcry. Det finns en hemsida som jag särskilt tänker på dock, där eftersläpningarna är ruggiga. Jag hittar inte sidan nu, men den var grön med lysande och mörkare vågräta ränder på några millimeter. Där blev det ordentlig eftersläpning när man scrollar, men jag har inte upptäckt det någon annanstans.
EDITUpptäckt eftersläpningar på en del andra hemsidor också. Dock testat fler spel och har inte funnit något i dessa, inklusive ett populärt spel, vilket jag inte bör nämna namnet på just nu.

Färgerna är något matta/kalla/bleka, precis som de skriver i testet som det länkades till:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=13
Jag har inte ägnat mycket tid åt att kalibrera än, och jag tror inte att det skulle hjälpa.

Justeringsmöjligheterna är suveräna: pivot, vrid- höj- vinkelbar skärm, allt görs enkelt och den står stabilt på sin fot. Vad gäller mjukvarujusteringar tycker jag skärmen är bökig. Det gäller för tre saker: Själva menysystemet är jobbigt, särskilt om man har mörkt i rummet, då är det bara att lyfta på sig och gå och tända en lampa. Det andra är den medföljande mjukvaran för inställning/kalibrering, som jag tycker är mycket krånglig och dåligt dokumenterad. Det tredje är att man inte får någon manual med skärmen, utan är hänvisad till en unken pdf-fil som behandlar flera andra modeller samtidigt och som är mastig att skriva ut. (På samma sätt är det sniket att inte skicka med dvi-kabel, men det är nog likadant med andra tillverkare.)

Jag har med olika program testat skärmen och letat efter geometrifel, moiré osv, men den passerar allt med bravur. Vad gäller bilden är det färgåtergivningen som inte är riktigt bra, några andra fel har jag inte kunnat hitta. Ljusstyrkan är mycket bra; på nätterna drar jag ner den till kanske en tredjedel av max, och när solen lyser in i rummet, kan man dra upp och enkelt läsa o.d. Skärpan är okej även på andra upplösningar än den rekommenderade, men man ser skillnad tydligt. Jag gillar att luta mig tillbaka i fåtöljen och då är 1280x1024 ofta för litet även på en 19"; jag kan omöjligt förstå hur någon kan använda den upplösningen på en 17". Blir det inte imma på glaset?

Den kostar 6000kr, är den värd pengarna? Ja, jag tycker uppenbart det, annars hade jag skickat tillbaka den direkt på öppet köp eller vad det kallas. Det förutsätter kanske att man värderar pivot-funktion högt och kan tolerera något matta färger. Måste man ha bättre färgdjup och struntar i pivot, har skärmen flera konkurrenter.

Kan ju också nämna något om min bakgrund eftersom det kan påverka betydelsen/vikten av det jag skriver. Jag har aldrig använt platt skärm förut, förutom när jag arbetat med text på skolbiblioteket. CRT har alltid varit det jag kört med, så jag tänkte att jag nog skulle upptäcka och störas av minsta lilla ghosting eftersom jag är bortskämd genom att aldrig ha upplevt någon. Samtidigt innebär min bakgrund att jag inte kan jämföra skärmen med andra TFT.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan, hur står sig egentligen 193T (25ms PVA) mot 193P (20ms PVA) vad det gäller eftersläp? 193P har väl inga större svårigheter att rå på 193T i färghantering, så det är ju eftersläp som är den stora frågan när man jämför de två skärmarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
DVI-kabel ska följa med.

16ms är det nog inte responstiden på. Har för mig att LG uppgav 16ms som responstid när skärmen var ny men sedan ändrade detta. (Utan att ändra på skärmarna)

Iom att den har en S-IPS panel är den en av de bästa 19" tft-skärmarna på marknaden för spel så det borde duga.

För femtielfte gången: Responstiden säger inte allt. Precis som processorn med högst klockfrekvens inte alltid är snabbast så är inte alltid skärmen med lägst angiven responstid bäst.

När den kom hade den s-ips panel och klarade specen 16ms men sen gick de väl över till MVA eller någon annan panel. Kommer inte riktigt ihåg vad det var de sa när jag rinde dem på LG svenska. Det går att kolla med dem om du har serienumret vilken panel just du har i din skärm.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Ja du, då vet jag inte vad vi ska kunna hitta på... Iiyama-skärmen går ju att hitta för 6200 men det var lite över din budget
.......

Tänkte bara höra vart du hittar detta pris, inte i någon svensk butik eller? När jag kollar pricerunner är det bästa priset jag får upp 6651 kr. på www.datorhandel.com.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Tänkte bara höra vart du hittar detta pris, inte i någon svensk butik eller? När jag kollar pricerunner är det bästa priset jag får upp 6651 kr. på www.datorhandel.com.

Här: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=610346

med hjälp av: http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Ospecificerad+19-tum+TFT

JoJ

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk

Tack så mycket, denna skärm verkar onekligen väldigt intressant :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

En fråga om Philips 190S5SC 12/16 ms har den dvi ingång? Kollar jag på tex dustin så står där att den inte har det, men i inlägg i denna tråd står att en anvädare kört med dvi på sin philips skärm?? Hur kan detta komma sig.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk

Det finns inte DVI ingång på den skärmen nej, han kanske skrev fel :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Har så här på lördagseftermiddagen sammanställt en liten lista med 19" TFT-skärmar som är garanterat speldugliga (de som bygger på nya TN-paneler och som snart borde finnas hos oss) och de som fått bra omdömen angående spelduglighet på www.prad.de. Har även tagit med tre PVA-paneler då många även verkar anse att dessa är möjliga att spela på utan allt för stor frustration.

Samtliga av dessa skärmar har en rekommenderad upplösning på 1280x1024 punkter och är utrustade med DVI-ingång.
Alla skärmar i den här listan som har TN-paneler har 16.2 miljoner färger och de övriga (S-IPS respektive PVA-panel) har 16.7 miljoner färger.

BenQ FP937S (12 ms, TN-panel, kontrast 450:1)
Sony HS94P (12 ms, TN-panel, kontrast 500:1)
ViewSonic VX910 (16 ms, TN-panel, kontrast 500:1)

Fujitsu-Siemens P19-1A (25 ms, S-IPS-panel, kontrast 400:1)
Iiyama ProLite E481S (25 ms, S-IPS-panel, kontrast 400:1)
NEC LCD1960NXi (25 ms, S-IPS-panel, kontrast 500:1)

Samsung 193P (20 ms, PVA-panel, 1280x1024, kontrast 800:1)
Samsung 193T (25 ms, PVA-panel, 1280x1024, kontrast 750:1)
Samsung 910T (25 ms, PVA-panel, 1280x1024, kontrast 800:1)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mehmet
Jepp, hoppas några med erfarenhet av 19" tft uppmärksammar vår dialog.

17" Samsung 173t verkar mycket bra, men 5300 kr är för dyrt, den ligger på under 5000 på ett flertal ställen, bl.a. Butik.it

Vad är db.com Jag hamnade på Deutsche Banks hemsida när jag knappade in adressen

haha!

db=datorbutiken?

knappa in www.datorbutiken.se så kommer du rätt ;D

EDIT: ni vet väll att man får gratis frakt om man använder kodordet "ingenfrakt" ¨på datorbutikens hemsida? antagligen vet ni det, ni andra..det e sant faktiskt!

Visa signatur

Dator #1 ABIT NF7-S | Barton 2500+@2.2ghz | 512 mb ddr 333 @ 400 mhz | R9800Pro 430/371 | 320 gb 2 HDD

Dator #2 ABIT KD7 | Barton 2500+ | 256 ddr 333 mhz | GF 440 MX > snart 9800SE @ Pro | IBM 30 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Har så här på lördagseftermiddagen sammanställt en liten lista med 19" TFT-skärmar som är garanterat speldugliga (de som bygger på nya TN-paneler och som snart borde finnas hos oss) och de som fått bra omdömen angående spelduglighet på www.prad.de. Har även tagit med tre PVA-paneler då många även verkar anse att dessa är möjliga att spela på utan allt för stor frustration.
...........................

Jag har kollat på den där Iiyama skärmen och den verkar onekligen fräck, kollade en recension, som jag inte hittar igen, där den fick ett bra betyg både på spel, windows och filmfronten. Dessutom är den ju snygg :D.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
En fråga om Philips 190S5SC 12/16 ms har den dvi ingång? Kollar jag på tex dustin så står där att den inte har det, men i inlägg i denna tråd står att en anvädare kört med dvi på sin philips skärm?? Hur kan detta komma sig.

Den har inte DVI, man kan änvända sin DVI utgång även emot en Analog skärm men det blir givetvis en analog signal då.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ska också inhandla ny skärm inom närmaste månaderna och det lutar starkt åt Benq eller Sony -skärmarna med TN-panelen.

Här finns lite info från Prad.de forumet om BenQ FP937s. Verkar vara en underbar spelvänlig skärm. Finns också lite "dåliga" bilder i den stora tråden :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
När den kom hade den s-ips panel och klarade specen 16ms men sen gick de väl över till MVA eller någon annan panel. Kommer inte riktigt ihåg vad det var de sa när jag rinde dem på LG svenska. Det går att kolla med dem om du har serienumret vilken panel just du har i din skärm.

Jasså de har verkligen tillverkat 1910B med MVA-paneler? Tur att jag inte fick en sådan då iom att jag köpte min begagnad. Det måste vara S-IPS-panel i min eftersom den presterar så bra i spel. Brorsan som har en Hitachi CML174SXWB med 16ms TN-panel tycker att min skärm ät lika bra att spela med.

Annars har ju LG 1910P-modellen med MVA-panel. Den angav de också 16ms som responstid för från början.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Jasså de har verkligen tillverkat 1910B med MVA-paneler? Tur att jag inte fick en sådan då iom att jag köpte min begagnad. Det måste vara S-IPS-panel i min eftersom den presterar så bra i spel. Brorsan som har en Hitachi CML174SXWB med 16ms TN-panel tycker att min skärm är lika bra att spela med.

Annars har ju LG 1910P-modellen med MVA-panel. Den angav de också 16ms som responstid för från början.

Man blir lite fundersam angående LG:s panelbyten, tycker dock att min nyinförskaffade L1910B presterar bra i spel (MOH:spearhead, Max payne 2 mm) , det borde väl vara märkbara eftersläpningar med en 25ms MVA-panel ?

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Hedersmedlem

Ring LG och kolla vilken panel du har. Bara att ange serienumret så vet du sen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Någon av de som beställde sina skärmar som fått hem dem än och kan ge oss(mig) en kort utvärdering?

Jag fick hem min Philips 190s5cs för 3 timmar sen. Hade lagt beställningen i onsdags = 4 arbetsdagar Egentligen fick jag inte hem den utan fick åka till Postens utlämningsställe och hämta, konstigt med tanke på att det var ett "Företagspaket 16.00" som jag antog skulle levereras hem.

Jag har levt med den i 3 timmar alltså så jag har inga djupare analyser. Den är dock jättesnygg, gör sig bra i vardagsrummet. Jag har sett på DVD-film och den är verkligen superbra, fin följsamhet och svärta! Dock irriterade jag mig lite på den blåa power-dioden. När det är mörka scener och mörkt i rummet syns den för mycket, undrar om det går att dimma ner? Jag vänjer mig säkert, när man sitter i jobbläge, nära datorn, märks den inte alls, utan det är när man sitter i bio-läge som det blir irriterande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Helt nöjd med min Philips även om den är långt ifrån den 20000kr 21" NEC den böt ut.

Det positiva är att den är liten, jag fick mycket mera plats på mitt skrivbord vilket jag behövde.

[...]

Edit: Fick nu även bra bild i 75Hz då jag använde DVI porten och pillade med inställningarna på skärmen.

Jag håller med Coca när det gäller litenheten, men "Liten på jorden, stor i orden", verkligen jättestor bildyta:D

Återkommer med lite utförligare recension när jag har värmt upp skärmen

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk

Tackar för detta!

Har kollat på recensioner på Iiyama-skärmen. Snäppet dyrare men även snäppet bättre verkar det som. Dock så är faktiskt Philipsskärme den som komemr som min tvåa, den verkar tveklöst varen en prima skärm :). Undrar dock lite hur den funkar i spel, har du någon möjlighet att testa det?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Något spel har jag inte testat än och det kommer nog dröja ett tag innan jag kör något hardcore spel för jag spelar inte speciellt mycket.

När det gäller Iiyama E481S så har den ju fått mycket bra omdömen, den har ju även DVI-D vilket Philips 190s5 inte har. Prisskillnaden är 1000 kr så om du har pengarna så är det ju onekligen ett bra köp. Annars så är ju FujitsuSiemens P19-1A likvärdig Iiyama-skärmen och finns för 5705:- kampanjpris på Inwarehouse som någon tidigare påpekade.

Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca

Fick min skärm idag och det stog 12ms på den, så den kanske inte införskaffades från det Svenska centrallagret.

Wow! Vart står det? Min är tillverkad i maj 2004 så jag antar att den är på 16ms =/

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk
Medlem

Var en klisterlapp på lådan som det stog 12ms på.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

asså jag e väldigt n00b när de gäller skärman men jag har läst alla inlägg nu men är fortfarande inte säker på vad paneler är för nått...jag antar att de e TFT:s motsvarighet till bildrör? snälla n00bstämpla mig inte :). men sen undrar jag även vad det är för egentlig skillnad på dessa paneler..är de anpassade efter vad den ska användas till?

Visa signatur

Lev eller dö! kan du inte dö ring manpower de har resurser inom alla områden!