Permalänk
Medlem

19" TFT, förslag?

Hej!

Nu är det dags för mig att köpa ny burk och tänkte dra på stort speciellt på bildskärmen eftersom man har den längst.

Jag har sökt runt på lite butiker och läst lite på forumet här vad man ska ha.

Jag försöker hitta en 19" med 16 ms och DVI anslutning men verkar vara omöjligt :/ jag som söker dåligt kanske ? men hittar inget på db.com och komplett.

Något tips? Helst ingen skärm till fantasipriser men mellan 5000-7500 ungefär.

P:S Såg nåt om en 17" tft här på forumet, var det en samsung tro ? med 12 ms, är det stor skillnad på 17" och 19" tft i storlek ? D:S

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem

Jag har under 2 veckor kollat runt på Nätet efter en bra men samtidigt prisvärd 19" tft (ingen konstig önskan med andra ord). Eftersom en skärm håller längre (oftast) än datorn så tänkte jag att 19" är att föredra, kostar ca 1500 kr mer än 17" (väldigt stora skillnader men ungefär).

Jag har riktat in mig på Samsung 193t. Främst för att den var billigast bland de topplacerade i testet på norska http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051

Så min fråga är samma som Thunfors'

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk
Medlem

Ojdå vi är två stycken jag läste på den där norska sidan, mycket intressant. Lillebror till den där samsungen som är en 17" med 12 ms verkar det ju luta mot, den kostar 5300:- på db.com men vill ju helst ha en 19" :/ Funderade på en philips för 5900:- den hade 16 ms men ingen DVI utan bara analog!

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk

19 och 17" använder ju 1280x1024 i upplösning så om man vill ha större än 17" bör man väl köpa en skärm som klarar högre upplösning.

Jag köpte förövrigt en Samsung 172x som jag kan rekommendera varmt.

Permalänk
Medlem

Jepp, hoppas några med erfarenhet av 19" tft uppmärksammar vår dialog.

17" Samsung 173t verkar mycket bra, men 5300 kr är för dyrt, den ligger på under 5000 på ett flertal ställen, bl.a. Butik.it

Vad är db.com Jag hamnade på Deutsche Banks hemsida när jag knappade in adressen

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk

Hejsan Thunfors!

Jag har funderat på att köpa en 19" TFT skärm ett bra tag, och visst var det inte så lätt att hitta den bästa när det gäller kvalité/pris. Men för ett par månader sen så köpte jag en.

Det är en Neovo F-419 , 19" TFT, 1280x1024, Analog och DVI, 15/10 ms. inte alls dåliga egenskaper. Jag använder den för allt ifrån film, design till spel, där jag bland annat spelar unreal som kräver en snabb skärm och jag måste säga att jag väldig nöjd med den. går inte alls o märka att det är en TFT skärm man spelar på. och så har den finare bild än min gamla 17" CRT.

för mer info: http://www.agneovo.com/global/products/F-419.htm

Den köpte jag ifrån Elgiganten, fick den för 6700kr de hade rea o jag fick pruta lite LOL
Det som är bra med att köpa tex ifrån Elgiganten o såna stora butiker att man har öppet köp. man kan bara lämna tillbaks det om man inte är nöjd med den, det tycker jag är värt. jag hade en månad öppetköp men jag var nöjd så jag behåll den.

Take care

Visa signatur

Share the knowledge

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett så låga ms på en 19" tummare som på den där

Visa signatur

Barton 2500+@2.4ghz 219x11 | Swiftech ALX-800 | Abit NF7-S| 2x256 Twinmos Winbond Bh-5 pc3200 2.2.2.11 synkat och dualDDR| Gainward FX5900 2,8ns | Chieftec DX-01B-D Dragon Super | NEC2510a DL | Chieftec 340w nätagg | Samsung SyncMaster 950p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Driving Fire
Hejsan Thunfors!

Jag har funderat på att köpa en 19" TFT skärm ett bra tag, och visst var det inte så lätt att hitta den bästa när det gäller kvalité/pris. Men för ett par månader sen så köpte jag en.

Det är en Neovo F-419 , 19" TFT, 1280x1024, Analog och DVI, 15/10 ms. inte alls dåliga egenskaper. Jag använder den för allt ifrån film, design till spel, där jag bland annat spelar unreal som kräver en snabb skärm och jag måste säga att jag väldig nöjd med den. går inte alls o märka att det är en TFT skärm man spelar på. och så har den finare bild än min gamla 17" CRT.

för mer info: http://www.agneovo.com/global/products/F-419.htm

Den köpte jag ifrån Elgiganten, fick den för 6700kr de hade rea o jag fick pruta lite LOL
Det som är bra med att köpa tex ifrån Elgiganten o såna stora butiker att man har öppet köp. man kan bara lämna tillbaks det om man inte är nöjd med den, det tycker jag är värt. jag hade en månad öppetköp men jag var nöjd så jag behåll den.

Take care

Tack tack för tipset Jag har en kompis kompis som jobbar där så nu är det dags att dra i några trådar, kollade på elgiganten på nätet men dom hade bara 17" Otroligt egentligen att man måste åka på ett sånt varuhus bara för att få itag på en riktig skärm! Men runt 7000:- betalar jag för en sån skärm! Tackar!

db.com = datorbutiken.com

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Den fanns dock inte inne i några varuhus i stockholm.

P.

edit. Något skumt med länken, men den finns på andra sidan om man kolla på tft-monitorer, där finns hela specen med som inte kommer med när jag klipper urlen.

Visa signatur

-=AsRock 939 Dual-VSTA||AMD64 X2 3800||SAMSUNG250GBSATA,SAMSUNG500GBSATA||PowerColorX800XT||2GB BallistiX PC4800||AcustiCase 6607||Nec3500A||Floppy||Samsung 710T=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ev1lK1ng
Har aldrig sett så låga ms på en 19" tummare som på den där

Är väl antagligen PÅ/AV så sammanlagda responstiden blir 25ms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Är väl antagligen PÅ/AV så sammanlagda responstiden blir 25ms.

PÅ/AV Kan du förklara det där lite närmare vad som menas med det ?

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
PÅ/AV Kan du förklara det där lite närmare vad som menas med det ?

Tiden det tar att tända en cell och sedan släcka den. 15/10 innebär att det tar 15ms för en cell att nå önskat värde och 10ms att släcka den helt. 15 + 10 = 25ms.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Har just beställt denna från Philips som har fått bra kritik i tester.

http://www.mycom.se/produkter/947885/

Den skall vara 16ms men Philips har börjat släppa den även i 12ms så jag får se vilken platta man får.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG1910B. Den funkar bra till allt jag använder den till, även spel. Den är lika bra att spela med som min brorsas 17" med 16ms.

Jag tycker att 1280*1024 blir väldigt pluttigt på en 17"are. Passar bättre på 19".

19"skärmar med S-IPS-panel är bra. Ex: LG 1910B, NEC 1960NXi, FSC P19-1A, Ilyama 481S.

Läs gärna mina (och andras såklart) övriga visa inlägg på forumet om tft-skärmar.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

LG 1910B var hundringen dyrare än philipsen. Men varför inte bara kombinera en 16 ms skärm och DVI ? oh vad sur jag blir...

nilsrock: visst skulle jag kunna handla en sån som du har, men är fortfarande orolig eftersom den är på 25 ms. Hört av en massa att det ligger efter på 25 ms, inte för jag spelar så ofta längre men vill att det ska funka bra när jag lägger ut närmare 6000:- på en.

EDIT: en fråga till, vad är D-Sub ? Är det analog ?

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem

Tack för alla initierade svar

Imorgon ska jag beställa en 19" tft, måste sova på saken, förvirringen är total

Det lutar åt en Samsung 193t men det Coca skriver om Philips 190s5cs får mig att fundera, kan du länka till testerna.

Thunfors: D-Sub är den gamla vanliga anslutningen, alltså analog.

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk
Medlem

Blir en philips för mig

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem

Översatt Tyska till Engelska så det kan vara svår läst på vissa ställen.

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Här är ett test av en skärm med S-IPS-panel, som jag nämnde, jämfört med en annan med samma panel. Skärmar med samma typ av panel är för övrigt mycket likvärdiga.

Fujitsun finns billigt i Sverige: https://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=k674753
Mycket bra pris för den skärmen dock kan man ju tycka att den har en lite tråkig färg.

Philipsen har också fått bra kritik, synd dock att den inte har DVI.

Kom ihåg också att angiven responstid inte är något absolut mått av hur lämplig skärmen är för spel.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Har just beställt denna från Philips som har fått bra kritik i tester.

http://www.mycom.se/produkter/947885/

Den skall vara 16ms men Philips har börjat släppa den även i 12ms så jag får se vilken platta man får.

Tack för all hjälp Jag ska precis beställa en Philips 190s5cs från http://wwwdatorhandel.com för 5386 kr inkl. frakt. hoppas de håller vad de lovar...

Angående 16ms / 12ms så kollade jag med Philips på supporten 020-796235 och 12ms levereras inte förrän vecka 36 (slutet av augusti) till återförsäljarna i Sverige.:rolleyes: synd men jag (vi;) ) hoppas bli nöjd/a med 16ms.

Vänligen...

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk
Medlem

En LG L1910B är påväg hem till mig

Enligt specsen i affären skulle det vara en med 16ms responstid, men även om det är en 25ms så borde den vara tilllräckligt snabb för mitt måttliga spelande.

Någon som vet om DVI kabel medföljer ?

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

DVI-kabel ska följa med.

16ms är det nog inte responstiden på. Har för mig att LG uppgav 16ms som responstid när skärmen var ny men sedan ändrade detta. (Utan att ändra på skärmarna)

Iom att den har en S-IPS panel är den en av de bästa 19" tft-skärmarna på marknaden för spel så det borde duga.

För femtielfte gången: Responstiden säger inte allt. Precis som processorn med högst klockfrekvens inte alltid är snabbast så är inte alltid skärmen med lägst angiven responstid bäst.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mehmet
Tack för all hjälp Jag ska precis beställa en Philips 190s5cs från http://wwwdatorhandel.com för 5386 kr inkl. frakt. hoppas de håller vad de lovar...

Angående 16ms / 12ms så kollade jag med Philips på supporten 020-796235 och 12ms levereras inte förrän vecka 36 (slutet av augusti) till återförsäljarna i Sverige.:rolleyes: synd men jag (vi;) ) hoppas bli nöjd/a med 16ms.

Vänligen...

Fick min skärm idag och det stog 12ms på den, så den kanske inte införskaffades från det Svenska centrallagret.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Ok jag letar också efter en bra TFT-19". Nu vill jag veta vilken som är bäst, har kollat på Philipsskärmen, bra responstid men ingen DVI. LGn verkar bra. Men jag är dock inte säker, skärmen skall inte kosta mer än 6000 kr nämligen :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
DVI-kabel ska följa med.

Låter fint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
16ms är det nog inte responstiden på. Har för mig att LG uppgav 16ms som responstid när skärmen var ny men sedan ändrade detta. (Utan att ändra på skärmarna).

Aha, jag trodde att det var olika paneler varav en 16ms och en 25ms.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Ok jag letar också efter en bra TFT-19". Nu vill jag veta vilken som är bäst, har kollat på Philipsskärmen, bra responstid men ingen DVI. LGn verkar bra. Men jag är dock inte säker, skärmen skall inte kosta mer än 6000 kr nämligen :).

http://babelfish.altavista.com/babe...yama_e481s.html

Sitter framför en sådan nu i svart, inga pixeldefekter. Köpte den för 6149kr på shg.biz och är helnöjd med hela affären. Den har DVI och dsub. 16ms osv

Den har även högtalare, 2x2w......, men framförallt uttag till hörlurar som jag alltid använder på skärmen!

Helnöjd i FarCry, säger bara hejdå till min Samsung 900p 19"crt som är, btw, till salu för 500 kr.

Jag var först innne på dell2001fp men sedan insåg jag att betala 4000 för en tum, jmf 19", är överklass.;)
HAr även studerat Samsung 193p, men den kostar ju ca 7500, vilket är lite överpris om man inte vill kunna rotera skärmen.

Helt enkelt, köp en sån som jag!

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca

Fick min skärm idag och det stog 12ms på den, så den kanske inte införskaffades från det Svenska centrallagret.

Jag ber att få gratulera och håller tummarna så att jag också får 12ms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Ok jag letar också efter en bra TFT-19". Nu vill jag veta vilken som är bäst, har kollat på Philipsskärmen, bra responstid men ingen DVI. LGn verkar bra. Men jag är dock inte säker, skärmen skall inte kosta mer än 6000 kr nämligen :).

En BRA 19" TFT? Tidigare skrev nilsrock om en Fujitsu-Siemens skärm och jag skulle nog ha köpt den då den ligger på kampanjpris http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=7&sku=k674753 och den har mycket bra specifikationer, DVI och t.o.m. pivot-funktion (om man nu är i behov av det) men vi är två i hushållet och Hon tyckte att den var ful =/

Annars kan du kolla in den intressanta artikeln på den norska sidan http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6051

Lycka till

Visa signatur

[Eee PC™ 1000H] [ThinkPad X60] [Philips 190s5cs]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojs
http://babelfish.altavista.com/babe...yama_e481s.html

Helt enkelt, köp en sån som jag!

Med länken du gav kommer man bara till Babelfish.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Någon av de som beställde sina skärmar som fått hem dem än och kan ge oss(mig) en kort utvärdering?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Helt nöjd med min Philips även om den är långt ifrån den 20000kr 21" NEC den böt ut.

Det positiva är att den är liten, jag fick mycket mera plats på mitt skrivbord vilket jag behövde.
För att vara en LCD tycker jag att den duger utmärkt till allt. I spel är det lite eftersläp och oskärpa men inte så att jag bryr mig (ligger ändå högst upp på scoreboardet :).
Film fungerar kanon! Jag kan inte se något störande, bara att njuta hela vägen till slutet.

Den fungerar bäst i 60Hz som Philips rekomenderar men konstigt nog så blev bilden sämre i 75Hz. Bilden blev hård och jobbig att titta på av någon anledning vid 70+Hz. Dock så spelar jag i 75Hz då det gav bästa prestanda och då märker man inte att bilden är hårdare än i 60Hz.

Att ställa in skärmen var lätt, bara klicka på en knapp så fixade skärmen det själv och även om jag pillade men dom manuella inställningarna så kunden jag inte få bättre resultat.

LCD är verkligen famtiden och om några år då vi kanske börjar se <5ms skärmar så har vi säkert helt glömt bort CRT asen vi har levt med upp till nu.

Edit: Fick nu även bra bild i 75Hz då jag använde DVI porten på grafikkortet och pillade med inställningarna på skärmen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.