Varför är min Seagate så långsam?

Permalänk
Medlem

Varför är min Seagate så långsam?

Vet inte om detta har varit uppe tidigare men jag postar ändå.

Jag införskaffade för ett tag sedan en Seagate 160 gig 7200.7 som jag använder som extradisk (läs: inte har os på.). Jag tycker den verkar funka bra men problemet är att den ibland tar väldigt lång på sig att komma igång. Alltså om man exempelvis står i Den här datorn och sen dubbelklickar på disken så kan det ta typ 10 sekunder innan den öppnas och man hör att den jobbar för fullt för att utföra detta.

Den är typ full till 100 gig med mestadels mp3 och filmer. Har provat att defragmentera men det hjälpte inte. Ska det vara såhär eller är det nåt som är fel?

Permalänk
Medlem

Har du pio läge? Hddn kanske ligger på samma kabel som cdromen? Då går den inte snabbt.

Permalänk
Medlem

det är en s-ata alltså kan den inte göra det.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Jag kan ju passa på och berätta att jag har en HP-sunkdator där typ allt är orginal förutom denna nya hårddisk. Den IDE-kabel som går till orginaldisken är märkt master och slave. Master går till orginaldisken och slave går till den nya disken. Så det tror jag ska vara rätt.

Egentligen är väl detta inte ett så stort problem eftersom den verkar flyta på bra förutom i "starten" men det är ändå lite irriterande så om det finns en enkel lösning vore det ju trevligt.

Permalänk
Medlem

aha vilket kardinalfel av mig =P

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |