Permalänk
Medlem

Intel EM64T. 1066FSB.

Troligtvis en 3,8 eller 4,0

Off T:

Fattar inte varför alla AMD-funboys ska skriva så mycket skit om Intel-system i all oändlighet.

Typ Amd är så och så mycket bättre/snabbare än Intel.

Vi Intel-fans vet att så inte är fallet, och behöver inte tjata om det hela tiden heller.

Tror att det ligger mycket ångest i det där.

Det ska ju faktiskt gå att använda datorn till annat än spel.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Vad skall du med all prestanda till?

Finns faktiskt folk som använder sina datorer till mer än att spela med, jag jobbade med Rhino3d, med en P4 3,0, 1 gig ram, och nåt nvidia CAD-kort av lite billigare sorten, (kommer inte ihåg namnet, men det var en quadro fx). SEGT som bara den, en dual Xeon, med 2 gig ram hade passat mycket bättre.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Intel EM64T. 1066FSB.

Troligtvis en 3,8 eller 4,0

Off T:

Fattar inte varför alla AMD-funboys ska skriva så mycket skit om Intel-system i all oändlighet.

Typ Amd är så och så mycket bättre/snabbare än Intel.

Vi Intel-fans vet att så inte är fallet, och behöver inte tjata om det hela tiden heller.

Citerar Goldmund här under mig: "Finns faktiskt folk som använder sina datorer till mer än att spela med".

Tror att det ligger mycket ångest i det där.

Nu säger jag "OM" du syftar på mig så rekommenderar jag dig att läsa:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3702864...

Visst finns det många som inte spelar. Dom flesta använder sina datorer till att inte spela med. Tänk på alla företag t.ex.
Ditt inlägg så låter det lite som att AMD bara skulle vara ett bra val till dom som spelar?

AMD tar hem samtliga benchmarks i dag.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Nu säger jag "OM" du syftar på mig så rekommenderar jag dig att läsa:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3702864...

Visst finns det många som inte spelar. Dom flesta använder sina datorer till att inte spela med. Tänk på alla företag t.ex.
Ditt inlägg så låter det lite som att AMD bara skulle vara ett bra val till dom som spelar?

AMD tar hem samtliga benchmarks i dag.

Ta inte åt dig Sledge.

"AMD tar hem samtliga benchmarks i dag"?
Jag vet, att DU vet, att så inte är fallet.

Alldeles utmärkt inlägg btw, har läst det förut.
Men!

"- Pentium4/Xeon utvecklar på tok för mycket värme på grund av prescottarkitekturen som läcker ström i mängder"
Du har hört om Prescott D0 steppen eller? Inte mycket varmare än vad en northwood är.

"- Intel's nya LGA775 socket är inte speciellt smidigt då den är
mycket känslig och går lätt sönder vid montering av processor och kylare"
Egena erfarenheter eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Nej, Sledgehammer, det jag menade var inte att det var till för att spela eller inte, tror att dual opteron skulle sitta fint fint det med. Det jag menade var att vissa behöver lite mer av den varan, oavsett om det är en Intel eller AMD. Själv skulle jag nog prova på AMD nästa gång.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill

Ta inte åt dig Sledge. Jag vet, att DU vet, att så inte är fallet.

Alldeles utmärkt inlägg btw, har läst det förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Nej, Sledgehammer, det jag menade var inte att det var till för att spela eller inte, tror att dual opteron skulle sitta fint fint det med. Det jag menade var att vissa behöver lite mer av den varan, oavsett om det är en Intel eller AMD. Själv skulle jag nog prova på AMD nästa gång.

Köp det ni känner för :). Dock så tycker jag att ma har rätt att skriva vad man tycker i samband med fakta som stämmer. Visst är bägge företagens processorer bra, men en av dom är bäst. På vilket sätt kanske äravgörande på vilken man köper. Intel har t.ex bättre leveranssäkerhet som jag sagt "Om en superdator med 10.000 processorer förtörs?". Även den bärbara marknaden med sin centrino processor. Hade Intel kört med en Centrino processor till desktop datorer med högre frekvens, x86-64 instruktionsuppsättning och högre busshastighet så hade valet blivit svårare. Jag kan hålla med om att mitt AMD vs. Intel krig-inlägg som jag skrev kan kännas tufft att svälja för dom som sitter med Intel processorer, men vad är inte sant i det jag skrivit? Hoppas istället att dom skärper till sig med sina stantionära processorer och att AMD skärper sig med sina processorer för bärbara så jag tycker att dom drar lite för mycket ström jämfört med centrino.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Men du frågade ju "vad ska du ha all prestanda till?" Då svarar jag med att vissa behöver sådan prestande för att jobba med, vad det skulle vara för system hade i mitt fall inte spelat någon roll.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

AMD

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Men du frågade ju "vad ska du ha all prestanda till?" Då svarar jag med att vissa behöver sådan prestande för att jobba med, vad det skulle vara för system hade i mitt fall inte spelat någon roll.

Varför jag frågade honom var för att jag inte visste att han psysslade med 3D rendering.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hjälpsam

Det blir inte så mycket 3D rendering, mestadels njuter jag av den snabba filterhanteringen i Photoshop samt mängder med program samtidigt.

Har nu gått över till quadscreen (19"+21"+19" och en 17" ovanpå 21"aren, 5700Ultra@agp + 5200@pci) och vid normal desktop användning ligger jag på ca 50% cpu användning.

EDIT;
Sedan att Winamps visualization (stavning?) kör multithreading på valfritt antal trådar stör inte att köras upp till 2 eller 4 trådar är inte helt fel för at ha lite kul blinkiblonk i takt till musiken längst upp på 17"aren

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Köp det ni känner för :). Dock så tycker jag att ma har rätt att skriva vad man tycker i samband med fakta som stämmer. Visst är bägge företagens processorer bra, men en av dom är bäst. På vilket sätt kanske äravgörande på vilken man köper. Intel har t.ex bättre leveranssäkerhet som jag sagt "Om en superdator med 10.000 processorer förtörs?". Även den bärbara marknaden med sin centrino processor. Hade Intel kört med en Centrino processor till desktop datorer med högre frekvens, x86-64 instruktionsuppsättning och högre busshastighet så hade valet blivit svårare. Jag kan hålla med om att mitt AMD vs. Intel krig-inlägg som jag skrev kan kännas tufft att svälja för dom som sitter med Intel processorer, men vad är inte sant i det jag skrivit? Hoppas istället att dom skärper till sig med sina stantionära processorer och att AMD skärper sig med sina processorer för bärbara så jag tycker att dom drar lite för mycket ström jämfört med centrino.

SLEDGEHAMMER Äger scenen

Kolla pollen, typ 650 mot 60.
100.000.000.000 flugor kan inte ha fel, bajs ÄR gott.

Sledgehammer ger den tekniska bakgrunden och pollen backar upp hans synpunkter.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Oj, nu kom AMD 4000+ och FX55 slurp. Vilka monster.

Tänk en FX55, 2048 PC500 Ram samt 2 st GeForce 6800 Ultra Extreme i SLI på en nforce4 bräda. Sluuurp. Undras va det hade gett i 3dmark95

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Dem som ger bäst prestanda/överklockningsmöjlighet i förhållande till dess pris.

Det är ju synonymt med AMD64

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

p4 s775 och klocka satan

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Avstängd

Eftersom mitt nästa bygge ska bli en kontorsburk så blir det en Intel Celeron..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, jag väljer efter vilken som är bäst just då helt enkelt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

oj vad AMD sopar mattan me övriga...trodde intel skulle fått mer faktiskt.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Avstängd

Skulle jag köpt en dator precis idag skulle det blivit en Intel... men naturligtvis är jag inte så dum och skulle ha köpt en AMD när Nforce4 kommer ut i butik. Vill dock att AMD:s processorer ska gå ner en del i pris innan jag köper. Nästa datorköp är planerat till slutet av 2005/början av 2006 (mmm står jag ut så länge med den här gamla nuckan till dator tills dess så blir det en mumsig budget) och då blir det antagligen en AMD. Bara LaGrande gör ett köp av Intel idiotiskt...

Förresten skulle en Athlon 64 3500+ vinna mot en Prescott 550 i 3DMark05 med marginal va? Kan inte hitta några tester mellan dessa...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Skulle jag köpt en dator precis idag skulle det blivit en Intel... men naturligtvis är jag inte så dum och skulle ha köpt en AMD när Nforce4 kommer ut i butik. Vill dock att AMD:s processorer ska gå ner en del i pris innan jag köper. Nästa datorköp är planerat till slutet av 2005/början av 2006 (mmm står jag ut så länge med den här gamla nuckan till dator tills dess så blir det en mumsig budget) och då blir det antagligen en AMD. Bara LaGrande gör ett köp av Intel idiotiskt...

Förresten skulle en Athlon 64 3500+ vinna mot en Prescott 550 i 3DMark05 med marginal va? Kan inte hitta några tester mellan dessa...

Finns ingen anledning att köpa Intel idag, här har du för övrigt ett test mellan Athlon 64 3500+ och Prescott 560 (alltså en ännu bättre Intel): http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242&p=7
De testar dock inte 3DMark men det säger sig själv vem som vinner om man tittat på denna test.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Ja asså - för att runda av den här tråden föreslår jag:

1. nForce4 baserat mobo med verifierad/testad kvalitet och hyfsat pris
2. A64 3200+ 0.09 - överklockningvänlig

3. RAM? Någon som har bra matchande tips med hyfsat pris/prestanda?

Vänta ett par månader tills läget stabiliserat sig och priserna därefter.

Grundstrategin för all uppgradering är att:

1. Kostnaden för ditt nästa system skall inte vara högre än det du gav för ditt nuvarande.

2. Du säljer ditt gamla för halva nypriset och finansierar pss ditt nyinköp med halva kostnaden.

Denna strategi funkar faktiskt med en periodicitet på ca 2 år. Du slipper betala ett par tusen i onödan genom att lägga dig ca 20-30% i prestanda under de allra dyraste/senaste superprestandamonstren.

Grundprincipen är att inte köpa det allra senaste dyraste utan avvakta tills det som ligger ett snäpp under fallit i pris. Låt andra betala dyrt för att producenterna skall fånga in vinsterna med sina nylanseringar. Därefter faller priset och då slår vi till!

Permalänk

A64 som kan klockas till 3GHz utan problem, siktar på byte nästa sommar typ.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ska skrämma upp en Sempron3100+ tänkte jag. Billigt och klockar-skojigt!

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga men jag misstänker att Dothan finns ute till desktop maknaden då jag bytar CPU. Dothan är väldigt lockande.

Har aldrig haft AMD så jag e gött sugen på det med.

Mvh daben

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Lite svårt att säga men jag misstänker att Dothan finns ute till desktop maknaden då jag bytar CPU. Dothan är väldigt lockande.

Har aldrig haft AMD så jag e gött sugen på det med.

Mvh daben

Nackdelen är dock att dothan inte kommer bli något speciellt då man skjuter upp den i frekvens. Den kommer närma sig vanliga desktop processorer i värmeutveckling. Dock är den fortfarande högpresterande men inte mycket bättre än Athlon64. I 64-bit OS/apps är A64 grym.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Nackdelen är dock att dothan inte kommer bli något speciellt då man skjuter upp den i frekvens. Den kommer närma sig vanliga desktop processorer i värmeutveckling. Dock är den fortfarande högpresterande men inte mycket bättre än Athlon64. I 64-bit OS/apps är A64 grym.

Jag lyssnar inte på varken dig eller MrTT när det gäller vilken man ska välja

Mvh dabean

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Nackdelen är dock att dothan inte kommer bli något speciellt då man skjuter upp den i frekvens. Den kommer närma sig vanliga desktop processorer i värmeutveckling. Dock är den fortfarande högpresterande men inte mycket bättre än Athlon64. I 64-bit OS/apps är A64 grym.

Dothan är kallare och snabbare "per MHz" jämfört med Athlon64. Om den kommer i desktopversion får den säkerligen 64-bits instruktioner.

Dock är jag tveksam till om Intel överhuvudtaget kommer bry sig om Dothan. Just verkar det bara som om de försöker lappa ihop Prescott, får se hur det går...

Hoppas på att Intel kommer med något bra innan jag ska byta grejer, om inte så blir det A64.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Dothan är kallare och snabbare "per MHz" jämfört med Athlon64. Om den kommer i desktopversion får den säkerligen 64-bits instruktioner.

Dock är jag tveksam till om Intel överhuvudtaget kommer bry sig om Dothan. Just verkar det bara som om de försöker lappa ihop Prescott, får se hur det går...

Hoppas på att Intel kommer med något bra innan jag ska byta grejer, om inte så blir det A64.

Visst är det sant det su säger. Dock så ligger dothan och Athlon64 FX på samma IPC. Jag syftade på FX när jag skrev mitt inlägg. I dagsläget så ligger ju inte dothan på hög frekvens och kan därför köras mycket kall. Drar man dock upp den i 3Ghz så kommer den vara brutalt snabb med kommer att ligga på betydligt högre värmeutveckling också. dothan processorer handplockas också för att klara dom tuffa krav som ställs på dom. Dom verkar även vara stenhårt pressade från fabrik då dom inte klockar speciellt bra. Vi får väl se vart det bär hänn. Dock så är den en grym processor som den är just nu.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Dubbla 2.5GHz direkt från Apple tack. Intel är prima.
AMD rör jag ogärna, även om jag vet att det finns muskler och lågpris hos dom.

Visa signatur

0,5% Fett

Permalänk

AMD utan tvekan. AMD gör både svalare, snabbare och mer prisvärda processorer än Intel.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Jag vet inte hur marknaden ser ut nästa gång jag skall köpa processor så det är lite svårt. Jag har alltid kört Intel, så jag får väll prova något nytt, kanske AMD nästa gång.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞