Permalänk
Medlem

Byta NB-kylare

Hej, är mitt uppe i att byta NB-kylaren på mitt Abit IS7-E. Jag har sen tidigare en Zalman 7000A alcu cpu-kylare och hade tänkt sätta på en artic cooling vga silencer på mitt gfx. Nu till problemet, jag har både en Zalman NB 47J och en Revoltec Northbridge freezer. Köpte först zalman men den krävde ju att det fanns hål på moderkortet så då blev det att införskaffa sig en revoltec. Men själva NB-chippet sitter ju diagonalt på moderkortet o Revoltecs "hooks" passar enbart om den sitter rakt på. Spelar det ngn roll ifall den inte sitter med chippet så att säga?.

Läst att folk har satt på Zalman-kylaren med ståltråd på abit-moderkorten, är detta krångligt? Ngn som vet om det får plats med en Zalman 7000A Alcu och Artic cooling VGA silencer? tycker det verkar bli tajt. Annars får det väl bli att sätta på en orginal-fläkt igen som jag fått av Abit.

Tack på förhand
Hoff

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Har du inte märkt att dom nb fläktarna man får med Abit RASSLAR Som SATAN??
min gjorde det iallafall..dock bara och byta till zalmans passiva kylare..

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jende
Har du inte märkt att dom nb fläktarna man får med Abit RASSLAR Som SATAN??
min gjorde det iallafall..dock bara och byta till zalmans passiva kylare..

hehe jo, precis därför jag ska byta. Har ju köpt 2 st passiva kylare, men ingen av dem passar ju direkt.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

okej..vet dock inte om ditt moderkort, men jag kör med Abit kv8 max3

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Om garantin är borta kan du köpa Värme ledande lim

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

jag har ett abit IS7 och jag köpte oxå en Zalman NB 47J fast den passa ju inte:( men den står så fint på hyllan just i väntan på ett nytt mobo:D

Visa signatur

Heimdall lvl 60 troll rogue <Inspiration> @ Frostmane

Permalänk
Medlem

hehe, nu e det lilla projektet över. Det blev att sätta på Revoltec Northbridge freezer, förhoppningsvis ställer inte det till några problem. Vet ngn hur man kollar temperaturen på Nordbryggan?, jag har motherboard monitor men vette fan om Abit IS7-E har någon sensor där.
Nöjer mig med detta idag iaf, imorgon får det bli att sätta på VGA silencer på mitt Saphire 9800pro.

/Hoff

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Jag har ett Albatron moderkort med Zalman flänsen på. Jag tog helt sonika metallclipsen från originalfläns/fläkten och böjde till dom så dom passade Zalman flänsen, funkar kanon. Då utnyttjar man "öglorna" på moderkortet och inga hål.

Permalänk
Medlem

Min kompis fläkt rasslade som fan, han hade IS7. Vi mailade Abit o fick en ny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gilgo
Jag har ett Albatron moderkort med Zalman flänsen på. Jag tog helt sonika metallclipsen från originalfläns/fläkten och böjde till dom så dom passade Zalman flänsen, funkar kanon. Då utnyttjar man "öglorna" på moderkortet och inga hål.

Tänkte testa det oxå, men jag tror det blir tajt med att ha den + en Zalman 7000A Alcu och vga silencer

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk

tänkte fråga på denna gamla tråd om hur det gick med alla kylarna? själv stötte jag på samma problem om att nb47j inte passade mitt moderkort. jag kör med albatron 865 pro II som gilgo och jag har inte testat hans lösning än. vidare har jag en zalman 7000 AlCu och sapphires version av radeon 9600 pro med endast kylfläns(Sapphire Atlantis Ultimate eller likanande). det ser trångt ut så jag undrar om det funkade för dig hoff med extern passiv kylning på grafikkortet.