Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, allt på 5000 ord)

Permalänk
Medlem

Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, allt på 5000 ord)

Introduktion:
Denna text är en blandning av jämförelse, guide och recension av de vanligaste Tre-telefonerna som finns ute på marknaden i dagsläget. Den är skriven, för alla er som är påväg in i 3G-djungeln men inte riktigt vet vilken telefon ni ska börja med. Eventuellt kommer senare även en guide gällande de olika 3G-operatörerna och deras abbonemang som komplement.

Telefonerna som kommer att jämföras i denna text är; Motorola A835, A920 & A925, NEC e616 (med viss relevans till e313 då det nästan uteslutet är utsidan som skiljer dessa åt), LG U8110 & U8120 och till sist SonyEricsson Z1010. De aspekter av telefonernas funktionalitet som kommer att ligga i fokus är, batteritid, design/storlek/utformning, funktioner, mjukvarukompabilitet/"buggar" och telefonernas allmänna intryck.

Ifall ni har synpunkter, kommentarer, ris och ros, saker ni önskar tillägga eller era egna intryck, så får ni väldigt gärna maila dem till mig på adressen zajben@hotmail.com Kopiering av denna text, eller delar ur den, är tillåten så länge ni frågar mig, och får tillåtelse att göra så.

[Lämna ett avtryck i tråden, och berätta vad ni tycker om texten. Vad som kan förbättras, vad ni vill se mer av, eventuella tillägg, ifall ni har fått någon vägledning av tråden, etc.]

Notis:
Informationen som ges i denna text, och reflektionerna kring telefonerna är mina egna och mina närmaste vänners, och dessa har jag fått genom personlig användning, tester och genom annan personlig erfarenhet. Därför kan jag inte garantera att nformationen är korrekt återgiven ur alla synvinklar, endast ur min egen.

Den här texten finns även att ladda ner i dokument-version;
http://www.zajben.se/3g/telefoner.doc

Några första intryck av Motorola A1000:
Var inne på Tre idag och kände lite på Motorola A1000 samt diskuterade en del med deras försäljare angående telefonen.
Studerade inte telefonen mer än en liten stund, men jag tänkte i alla fall skriva ett par rader om mina första intryck från telefonen, förhoppningsvis får jag om inte allt för länge ett eget exemplar att testa mer utförligt.

Då jag tidigare ägt både en Motorola A920 och en A925 var mitt första intryck när jag fick telefonen i mina händer, "Wow, vad liten den är". Den ligger otroligt bra i handen och har storleken bara några få millimeter större än SonyEricssons P900 - bra storlek för en telefon med ändamålet som en A1000 eller P900 faktiskt har - hälften handdator, hälften mobil. Den känns väldigt kompakt, när man håller i den känns lite tyngre och robust, men inte på särskilt stor yta som t.ex. en A925. Designmässigt är den snyggt gjord och liknar mer en P900 utan lucka, och en handdator än de tidigare A920/A925-modellerna, ingenting negativt i min mening. När det gäller luckan så måste jag säga att jag faktiskt saknar den en del, av de enkla anledningarna att det blir lättare att utföra enklare uppgifter med telefonen som t.ex. att ringa, och för att det fungerar som skydd ifall man har telefonen i fickan, någonting som faktiskt är möjligt med tanke på storleken relaterat till storleken på de föregående modellerna. En nyhet är att pennan numera sitter undertill, och är av något annan modell. Jag måste säga att jag blev något besviken när det gäller pennan, som nu är platt och inte alls lika skön att hålla i och använda sig av. Troligtvis så är detta endast en vanesak, och den lär ta mindre plats i telefonen, men jag tycker fortfarande att det var en onödig nyhet. När det gäller 1,2Mp kameran så kan jag säga att bilderna såg väldigt bra ut på telefonen, men tyvärr kan jag inte än svara på hur bilderna blir överförda till dator. I och med Symbian-operativsystemet är det inte särskilt mycket som har ändrats funktionalitetsmässigt från de tidigare modellerna, någonting som jag knappast anser som negativt. Prövade Agile Messenger på telefonen och jag måste säga att det fungerar precis lika bra, ingen skillnad där. Ifall det är några större förändringar funktionalitetsmässigt vet jag faktiskt inte, då jag inte prövat telefonen över en längre tid.

Till slut så måste jag säga att den här telefonen måste jag få tag på, bristerna som de tidigare modellerna hade, storlek, batteritid, är korrigerade och den är så fullspäckad med möjligheter, och äntligen i ett drägligt format. Nu kan man inte bara få ner telefonen i fickan, utan även en handdator, mp3-spelare och en bra digitalkamera - allt i ett! Med tanke på att minneskortsplatsen finns kvar, och är av TF-format, så ger det expanderbara minnet telefonen enorma möjligheter vilket förskjuter den ytterliggare en dimension. Den första riktiga 3G-Smartphone har kommit, P910 har fått sig en värdig konkurrent.

NEC e616:
Det var med NEC e616 som Tre och 3G-starten tog sin första vändning, i och med ett erbjudande i våras införskaffade sig väldigt många 3G-luren, bland annat jag själv och många av mina vänner, men tyvärr så led den av ett antal större barndomsproblem.

Problem, batteri & buggar:
Den största bristen hårdvarumässigt var batteritiden och det var även det här som var det sämsta med telefonen under tiden jag ägde den. Batteritiden höll ungefär en dag med högkapacitetsbatteriet som var något tyngre och otympligare än slim-versionen, som tyvärr saknade tillräckligt med kraft för att räcka en hel dag under normal användning. Den andra bristen stora bristen som telefonen led av var buggar i mjukvaran, vilka gjorde att telefonen startade om sig titt som tätt. Ett annat problem var att telefonen ibland vägrade ta emot samtal, och personer som ringde kunde komma direkt till 3Svar, trots att man hade täckning och telefonen var tillgänglig.

Funktionalitet:
I och med att Nec e616 var min första 3G-lur, spenderade jag enormt mycket tid med att leka och använda den. Till detta kan strax över hundra timmars röstsamtal och ett antal timmars videosamtal inräknas. Telefonen fungerar väldigt bra i de flesta fall, när man använder den till att ringa med och till videosamtal, det största problemet som jag råkade ut för var att det tog väldigt lång tid (och ibland inte alls) innan telefonen bytte från 3G till 2G ifall man tappade täckning, någonting som de andra telefonerna i sortimentet gör snabbare.

Meny:
Menyn är lite annorlunda jämfört med den i t.ex. LG, eller SonyEricsson, dock i de flesta synpunkter ingenting negativ. Menysystemet är inovativt, och har inte särskilt lång inlärningskurva. Någonting som dock kan kännas förvirrande, är att det finns en väldig massa knappar, men endast ett fåtal som man använder. Funktionalitetsmässigt finns det ingenting att klaga på när det gäller menysystemet, däremot är telefonen väldigt jobbig och seg när det gäller att skriva SMS, någonting som hade kunnats förbättra.

Mp3-spelare:
Mp3-spelaren fungerar helt okej, tyvärr så medföljer endast ett mono-headset, vilket gör att ljudet direkt från lådan inte är särskilt bra. Med ett stereo-headset är ljudet bättre, dock inte ens i närheten av ljudet man får med t.ex. SE Z1010 eller Motorola A920/A925. En bonus till är att det finns en minneskortsplats, vilket gör att man kan utöka minnet till 128mb. Någonting annat som verkar vara karaktäristiskt för Mp3-spelare i telefoner är att ljudet inte är särskilt högt, det är ett problem som både Nec e616 och LG U8110/U8120 har.

Kamera:
Kameran är klart godkänd, dock inget extra ordinärt. Den nyare versionen av kameran (i V-versionen och Xtreme-varianten) kan ta bilder upp till 640x480 (VGA), vilket givetvis är ett plus, tyvärr blir dessa bilder inte alltför skarpa, vilket tyvärr är fallet med de flesta mobilkameror. "Fotolampan" som finns gör tyvärr inte allt för mycket nytta, men det gör den tyävrr inte heller på LG-modellerna heller. En riktigt blixt hade varit önskvärd, men det är någonting som vi får hoppas på tills nästa NEC-modell. När det gäller videosamtal så filmar den väldigt bra, och allting ser klart godkänt ut medan man filmar det, men när man sedan ska titta på det så är filmerna "blurriga" och av oftast väldigt dålig kvalité.

Design/Grafik/Meny-utseende:
Designen av telefonen är snygg, enligt min högst personliga åsikt, däremot är den trots att den inte är särskilt stor, snäppet för stor för mitt personliga tycke. Den finns även i två färger vilket är klart positivt, valmöjligheter är alltid välkommna. Det kan tilläggas att jag har ägt ett antal exemplar av silver-varianten. Huvudskärmen är stor och har en rätt bra bild, tyvärr känns bilden oftast väldigt stel och animationerna är väldigt spartanska, men upplösningen och färgerna är detinget fel på alls. Den lilla skärmen på mobilens framsida är i minsta laget och fyller inte särskilt mycket funktion. Sedan kan man ifrågasätta nyttan av en sådan
till mer än att snabbt kunna kolla klockan.

I korthet:

+ Rätt snygg design, inte allt för stor och otymplig, även om det finns mindre alternativ.
+ Stöd för extra minneskort, Memory Stick Duo.
+ Nyare versioner finns i en extra färg, samt även med förbättrad mjukvara och batterier.

- Nyare versioner har förbättrad batteritid, dock fortfarande alldeles för dålig.
- Nyare versioner har även förbättrad mjukvara, men tyvärr startar telefonen om sig sporadiskt.
- Tar väldigt lång tid på sig att ställa om sig från 3G till 2G.
- Levereras inte med minneskort likt många av Tre's andra telefoner, något brist på internminne utan minneskort.
- Den telefon jag hade (e616v med äldre mjukvara) hade ibland problem med att ta emot samtal, och personer som ringde kom direkt till telefonsvarare trots god täckning.
- Telefonen blir ofta väldigt seg när man har ett stort extra minneskort inkopplat.
- Tyvärr medföljer mono-headset, ett stereo-headset till är ett krav om man ska använda Mp3-spelaren.

Slutord:
NEC e616 var den bästa 3G-telefonen på marknaden när den kommit, och de inledande barndsjukdomarna blev lösta. Tidigare har priset varit en faktor som väl vägt över till Nec e616's fördel, men i och med priserna på telefonerna nu, är det inte någon större skillnad ifall man jämför telefonen jämtemot Tre's andra.

Mobilen på Tre:
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=900

Ytterliggare recensioner:
http://www.zdnet.com.au/reviews/coolgear/mobiles/0,39023387,3...

Motorola A835:
A835:an är något av en mellanmodell, som kom ut när 3G-telefonerna fortfarande var i barnstadiet, och där man prioriterade en viss funktionalitet, men helt glömde bort att man faktiskt skulle ha telefonen med sig. Det är, bortsett från A920/A925, den största 3G-telefonen, och tyvärr ingen skönhet att arbeta med, jämfört med dagens telefoner. Vad är det då som är bra, och dåligt, med en av Motorolas första 3G-modeller?

Problem, batteri & buggar:
Jag måste säga att jag faktiskt inte stötte på särskilt mycket problem med min A835 under den månaden som jag ägde den. Runt 60-70 timmar med röstsamtal och ett fåtal timmar med videosamtal (som fungerade väldigt dåligt). Det mest allvarliga jag råkade ut för var att telefonen krashade en gång, och jag fick starta om den. Det är en relativt pålitlig telefon som däremot lider av sin storlek och av att det är något av ett mellanting.

Funktionalitet:
Nyfikenheten krings operativsystemet och vad för typer av program samt möjligheter som telefonen erbjöd stillades snabbt av att telefonen inte direkt var någon skönhet att arbeta med, knappsatsen är trög att trycka på vilket gör att det blir jobbigt att t.ex. skriva längre sms eller arbeta med telefonen i längre tidssträckor.

Meny:
Menyn känns full med möjligheter, men är dock väldigt svårnavigerade och knappsatsen kändes alldeles för trög för att man inte ska få ont i fingrarna efter en stunds knapptryckande. Jag tror nästan aldrig att jag helt fick pejl på mobilen, den känns ostrukturerad och det är jobbigt att behöva leta efter saker när man ska komma åt en inställning för att ta ett exempel.

Mp3-spelare:
Mp3-spelaren är någonting som fungerar helt okej, och trots av att det är en av telefonens positiva delar, är det ingenting att hänga i julgranen. Helt okej ljud med medföljande hörlurar, däremot är högtalarfunktionen ingenting att hurra över, då det sprakar och knastrar vid redan normal ljudnivå.

Kamera:
Oftast är kameran alltid ett plus på en telefon, i och med att den existerar, men på en 3G-telefon förväntar man sig faktiskt litet mer av kameran, som fungerar extremt dåligt så fort det är litet brist på ljus och kvällsbilder är inte att tala om. Jag antar att kameran är liknande den i A920, men den här fungerar tyvärr väldigt mycket sämre. Den största anledningen till att jag inte ringde så mycket videosamtal med denna telefon var helt enkelt att vi hade såpass stora svårigheter med att se mig att det gjorde det hela lönlöst. Tyvärr sitter kameran placerad på ett dåligt sätt, som gör det jobbigt att fota, när det egentligen borde vara enkelt.

Design/Storlek/Grafik/Meny-utseende:
Tyvärr gillar jag inte designen av telefonen över huvudtaget, den är otympligt stor, har en kamera som är dåligt placerad och väger en hel del. I många fall (som med t.ex. Motorola A920 & A925) kan storlek kompenseras med användbarhet och funktioner, någonting som denna telefon misslyckas med att göra. Skärmens upplösning är det inget fel på alls, däremot bildades det väldigt snabbt

I korthet:
+ Stor display, med bra upplösning.

- Dålig kamera.
- Storleken och designen av telefonen, det känns inte alls genomtänkt.
- Menyn är stel, ostrukturerad och svårorienterad.
- Batteritiden är bättre än t.ex. NEC e616, men långt ifrån samma standard som LG U8120 och SE Z1010.

Sammanfattning:
Den här telefonen kanske främst var aktuell innan nyare telefoner som Nec e616, SE Z1010 och LG-telefonerna kom, och är tyvärr ingenting att satsa på i dagsläget. Om du vill ha funktionalitet framför storlek, välj en A925, den här hybriden är inte värd att ta i ens med ett par handskar.

Mobilen på Tre:
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=902

Ytterliggare recensioner:
http://www.3g.co.uk/PR/Feb2004/6516.htm
http://www.mobile-review.com/phonemodels/motorola/motorola-a8...

Motorola A920 & A925:
Den här telefonen kan definitivt ses som den mest avancerade telefonen i Tre's sortiment, och kan bäst beskrivas av en blandning av en handdator och en mobil - perfekt ifall du har både en mobil och en handdator i dagsläget. Anledningen till att jag skriver telefonerna som "telefonen" är för att det efter uppgraderingen av A920 inte skiljer särskilt mycket mellan de två versionerna.

Problem, batteri & buggar:
Det största problemet som tidigare fanns, var egentligen endast en begränsning i mjukvaran vilket gjorde att man inte kunde installera tredjepartsprogram, någonting som inte existerar i A925 och som numera är borttaget i A920. Jag har i några enstaka fall fått erfara programkrasher, men då handlade det om saker jag själv installerat och aldrig något av programmen som kommit med telefonen från butik. Buggar finns givetvis gömda här och där, men det är ingenting jag har stört mig på särskilt mycket i alla fall. Då kan det tilläggas att jag hade en telefon av den senaste mjukvaran, men äldre funktioner bör fungera relativt likvärdiga. När det gäller batteritiden går det rätt fort utför när man väl börjar använda telefonen, över dagen skulle jag säga att en A925 håller som max vid normal användning. Tyvärr hade jag oturen att sakna batterier i min A925 när jag som mest behövde den en natt, någonting som sänkte den rejälvt på min lista. Se till att ha extrabatterier med er, för säkerhets skull. Två batterier medföljer, vilket är positivt.

Den telefon som portalen fungerar överlägset bäst på är A920/A925, av min erfarenhet fungerar den snabbast och man får perfekt positionering med hjälp av GPS, någonting som alltid är positivt. Däremot fungerar videosamtal endast okej, till stor del pågrund av att hörlurarna har en förmåga av att trassla sig och telefonen är lite omständig att hålla på med. Däremot helt godkänt.

Funktionalitet:
Symbian 7.0 UIQ är väldigt lätthanterligt, och trots att det tar en stund att lära sig alla finurliga funktioner och att hitta i telefonen så finns det ingen telefon som har samma möjligheter när det gäller tredjepartsprogram, användbarhet i form av planering och som kalender, samt i ren nöjessynpunkt som A920/A925. Det är helt enkelt en telefon med enorm funktionalitet och en mängd möjligheter. Detta ger i sin tur också att vissa mindre komplicerade saker (som t.ex. att enkelt slå ett nummer och ringa) blir onödigt komplicerade, och trots att du inte behöver ta upp "pennan" (eller stylus som det heter på engelska) så blir skärmen skitig ifall man inte gör det, man måste ta upp den ur väskan och ur sin lilla skyddsväska. Den viktigaste frågan man behöver ställa sig när man köper en A920/A925 är; Behöver jag egentligen alla dessa funktioner? Har jag användning för dem, eller kommer jag att ledsna efter en vecka? Ifall man ledsnar på funktionerna blir telefonen lätt jobbig att släpa på efter ett tag.

Meny:
Menyn liknar inte någon av de andra Tre-telefonernas utan liknar med SonyEricsson's P800/P9x0 som också är baserade på Symbian UIQ. Man använder en penna för att organisera sig på den stora touch-screen-skärmen som finns och det är allt väldigt behagligt att utföra olika uppgifter på mobilen. Knappsats saknas dock, all inmatning sköts med ett virtuellt tangentbord eller så kan man använda sig av möjligheten att rita in bokstäver på skärmen, någonting som går rätt fort efter att man övat en stund. Stilen på menyn kan även liknas med den i Windows med olika menyer och "tabs" som man kan klicka upp för att få flervalsmöjligheter. Det är som sagt, en mobil/handdator som har det mesta.

Mp3-spelare:
Det här är någonting som fungerar väldigt bra på A920 och A925, i och med den stora skärmen, touch-screen-möjligheten, rätt bra hörlurar, samt möjligheten att använda ända upp till 512mb i expanderbart minne. Ifall du i dagsläget bär på en Mp3-spelare, handdator, och en mobiltelefon vilket jag vet många gör, så är det här ett alldeles utmärkt val, och då är inte storleken till någonting negativt i och med att du får mindre att bära på. Ljudet är klart godkänt, och de medföljande stereohörlurarna likaså, tyvärr så har lider telefonen av det vanliga problemet att basen är lite klen. Ett plus till A920/A925 för att den inte lider av ljudnivå-problemet, och telefonen ger en tillfredsställande ljudnivå.

Kamera:
Kameran fungerar tillfredsställande och är faktiskt bättre än kamerorna på A835 och Nec e616 enligt min uppfattning. Den producerar relativt bra bilder, däremot är likt de flesta andra 3G-mobiler nattbilder ingenting som fungerar särskilt bra, tyvärr. Blixtfunktion eller fotolampa saknas.

Design/Storlek/Grafik/Meny-utseende:
Desigen av A925 är en utvecklad version av A920, vilken såg något spartansk ut. Däremot så anser jag att A925 är rätt snyggt designad efter sin storlek, men problemet är just storleken av den. I jämförelse med telefoner i samma klass (dock GSM), P800/P9x0, är A920/A925 rätt stor. Däremot är allting relativt, och ifall man värderar funktionalitet, över storlek så är det inte så farligt. Så länge man har en jackficka eller en väska att bära med den i, är det inget problem. Glöm dock tanken att få ner den i jeansen. Menyn är snygg och grafiken på skärmen är oslagbar när det ställer sig jämtemot andra 3G-telefoner. Det kanske är en rätt orättvis bedömning, då den här telefonen och de andra 3G-lurarna tävlar i helt olika klasser, någonting som dock brukar glömmas när man diskuterar storlek av telefonerna. Skärmen är mycket vacker och bekväm att titta på, definitivt ett stort plus!

I korthet:
+ Enorma, och åter enorma möjligheter med Symbian 7.0 UIQ, det finns mängder av tredjepartsprogram att ta del av!
+ Mycket bra och stor skärm, med bra upplösning och som är underbar att arbeta med.
+ Perfekt kombination av Mp3-spelare/handdator/3G-telefon i ett, speciellt om du i dagsläget bär runt på olika enheter.
+ Minneskortsplats för SD-minne, upp till 512mb.
+ Har stöd för Bluetooth.
+ Bra MP3-spelare, perfekt i kombination med den stora minneskortskapaciteten.

- Storleken, den är som sagt, relativt stor.
- Batteritiden, det går åt rätt mycket batterier vid normal användning.
- Gör ibland enkla saker lite för komplicerade och otympliga.

Mobilen på Tre:
Motorola A920
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=901
Motorola A925
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1634

Ytterliggare recensioner:
Motorola A920
http://www.mobile-review.com/review/motorola-a920-en.shtml
http://www.infosyncworld.com/reviews/n/4352.html
Motorola A925
http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/mobilephones/0,39023920,3...
http://www.3g.co.uk/PR/April2004/6930.htm

LG U8110 & U8120:
LG-telefonerna är båda två mycket bra mobiler, jag kommer även i detta fall att benämna dem som "telefonen" och i singular, då skillnaderna endast är en litet förändrad design, litet mer interminne, och något förbättrad standby-tid.

Problem, batteri & buggar:
När jag uppgraderade från NEC e616 till LG U8110 var det en enorm, och åter enorm skillnad. Den största förbättringen, förutom storleksminskningen var definitivt batteritiden. Batteritiden på de tidigaste versionerna av Nec e616 var enormt dålig, och ett batteri räckte knappt en dag. Med LG U8110 däremot, håller batteriet ca 2-3 dygn under normal användning. I alla fall var så fallet för min del under min tid med telefonen. Batteritiden på LG U8120 är förbättrad ytterliggare, vilket endast är någonting positivt. Jag har aldrig stött på någre större problem som är värda att förmedla, har upplevt någon enstaka mjukvarukrash, men då har jag använt den under flera hundra timmars samtalstid. Den enda bristen jag anser vara på telefonen (någonting som dock verkar vara åtgärdat i U8120) är att luckan, efter mycket användande, har en tendens att kännas lite sladdrig.

Funktionalitet:
Telefonen överlag fungerar mycket bra, mjukvaran (testade en av de tidigaste mjukvaruversionerna och trots det) är stabil och jag har inte irriterat mig nämnvärt på någon funktion i telefonen. Jämfört med andra 3G-telefoner (som t.ex. e616 eller A935) fungerar LG-modellerna exemplariskt, och jag kan varmt rekommendera dessa telefoner alla er som funderar på att köpa den.

Meny:
Menyn i LG'n finns i ett antal olika varianter, och de flesta är vackert utformade och även lättstrukturerade vilket gör att det är lätt att hitta. Menyn är någonting som känns näst intill fulländat, och jag ser ingenting som är negativt den. Vacker, strukturerad, överskådlig och enkel att handskas med. Det finns även ett fåtal olika teman som man kan välja emellan, ett tillskott som gärna hade kunnat få utvecklats ytterliggare.

Mp3-spelare:
Mediaspelaren i telefonen fungerar bra i överlag, felfri är den inte, och t.ex. att spola i låtar fungerar lite knackigt men det är ingenting som jag stört mig nämnvärt på, och då använde jag ändå telefonen ofta till att lyssna på musik, till och från jobbet. Den största bristen i LG U8110 är avsaknaden av en expanderbar minneskortsplats, vilket nästan alla 3G-telefoner har. Det inbyggda utrymmet är begränsat, vilket gör att inte särskilt många låtar får plats på telefonen, och om man hur har mycket låtar får man istället inte plats med bilder och andra saker. Stereohörlurar ingår, vilket är ett plus, och ljudet i dessa är helt okej, dock så är basen i minsta laget, någonting som verkar vara ett vanligt problem när det gäller MP3-spelare i Tre's telefoner. Allting är relativt, förväntar du dig ljud i klass med en valfri Mp3-spelare i 2000kronors-klassen så kommer du att bli besviken, men om du ser MP3-funktionen som ett kul tillägg och en bekväm funktion kommer väl att vara nöjd med den i LG-telefonerna.

Kamera:
Kameran är inte felfri, likt i de andra 3G-telefonerna, däremot så är det en av de bättre kamerorna som Tre's telefoner har. Sämst är, som oftast, nattbilder, och den medföljande "fotolampan" gör inte mycket nytta, vilket är synd. Det är dock en helt okej mobilkamera, varken plus eller minus här.

Design/Storlek/Grafik/Meny-utseende:
Designen av telefonen är någonting som LG har lagt ner mycket tid på, och det är någonting som märks, vill jag påstå. Telefonen är stilren och snygg. Den är även relativt liten och det är aldrig några problem att ha med sig den pågrund av storlek eller vikt. Storleken är någonting som starkt talar för denna modell, då den är den minsta i Tre's sortiment, och storleken är någonting som jag vet många skeptiker klagar på. Den lilla skärmen på telefonens framsida är av varierande kvalité, tilläggas ska att inte någon av Tre's telefoner har en frontskärm som är av någon superkvalité. Den duger till att visa datum och tid, och man kan även ställas in till ett antal olika bakgrundsfärger, vilket är ett kul tillägg. Huvudskärmen har en bra upplösning, visar skarpa bilder och har allting man kan förvänta sig. Menyns utséende har vi redan gått igenom, den är snyggt gjort, bra kvalité på animationerna och är lätt att hitta i, mycket mer kan man inte begära.

I korthet:

+ Den minsta Tre-mobilen, mycket lätt att ha med sig, speciellt om man har "mini-antenn".
+ Batteritiden är ett klart plus, och man behöver inte längre oroa sig för att telefonen ska dö när man mest behöver den.
+ Snabb växling mellan 3G->2G när täckningen försvinner.

- Saknar expanderbar minneskortsplats.
- Luckan kan, efter mycket användande, kännas lite sladdrig.
- Kan vara krånglig att koppla ihop med dator.

Mobilen på Tre:
LG U8110:
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1416
LG U8120:
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1824

Ytterliggare recensioner:
LG U8110:
http://www.mobique.com/lg/u8110/page1.php
LG U8120:
http://www.tiscali.co.uk/mobile/reviews/lgu8120.html

Jämförelse LG U8110 & LG U8120:
http://www.3g.co.uk/PR/August2004/8199.htm

Sony Ericsson Z1010:
Sony Ericssons 3G-telefon har varit väldigt efterlängtad och omtalad när den släpptes, tyvärr var den då försenad ett tag pågrund av buggar i mjukvaran. I alla fall kan jag glatt delge er i att jag inte har stött på någon av dessa omtalade buggar, och mjukvaran som finns i telefonen är väldigt stabil. Telefonen har det mesta man kan begära av en telefon, i inte en helt oskälig förpackning.

Problem, batteri & buggar:
Jag har hittils inte stött på några som helst problem med min telefon, den största svårigheten jag har haft var att jag i början hade svårt att vänja mig vid den större knappsatsen, jämtemot min tidigare LG-telefon. Inte någon större brist, med andra ord. Jag har för det mesta endast hört bra saker om telefonen, har hört folk som råkat ut för enstaka krasher, men inget större fel i systemet verkar existera. Tidigare har telefonen varit enormt dyrt jämfört med de andra 3G-telefonerna, någonting som gjort den mer sällsynt, men på senare tid har Tre sänkt priserna på telefonen rejält, vilket endast är ett extra plus i kanten. Batteriet är det som har längst standbytid och har enligt specifikation från Tre 260 timmars standbytid. Jag har hittils inte hunnit testa hur mycket telefonen i praktiken klarar av, men jag har ca en fjärdedels batteri kvar efter 3 dagar med normalt användande, klart godkänt med andra ord. Det kan även tilläggas att jag då precis hade fått telefonen vilket gör att jag "lekte" med den lite extra, vilket ger något ökat användande.

Funktionalitet:
Det finns inte så mycket att säga om telefonens funktionalitet förutom att den fungera väldigt bra. Mjukvaran är stabil, telefonens funktioner fungerade över förväntningarna, och jag måste säga att det är den telefon vars funktioner fungerar klart bäst av alla Tre's telefoner (bortsett från A920/A925 vilka's funktioner fungerar väldigt bra också).

Meny:
Menyn är lättöverskådlig och har mjuka animationer, För alla som använt telefoner av SonyEricsson-modell nyare kommer genast att känna igen sig. Detta är absolut ingenting negativt, då menyn, likt den på LG är bra gjord, lättöverskådlig och helt enkelt av klar godkänt kvalité. En annan kul sak är att man kan skapa och lägga in egna teman, och valmöjligheter är alltid uppskattat.

Mp3-spelare:
Mediaspelaren är nog den del av Z1010'an som jag blev mest imponerad över, den spolar i MP3-filer mycket mjukt och enkelt, någonting som både LG-telefonerna och Nec e616 hade problem med. Basen var det som slog mig först, den är med enkelhet den bästa i alla av telefonerna som jag har prövat och ljudet är mycket "Mörkare" (där de andra telefonerna brister i avsaknad av bas)och mycket renare än vad jag har upplevt i någon annan av telefonerna.

Kamera:
Det största problemet med kameran på Z1010 är att den sitter lite missplacerad vilket gör att det kan vara lite omständigt att ta bilder med telefonen. Någonting som man dock lär sig efterhand. Kameran kan ses som av bra kvalité och håller samma standard, om inte bättre, jämfört med de andra telefonerna som Tre tilländahåller. Den är något seg när det gäller att fokusera linsen, men ifall man håller den stilla så blir det ganska bra bilder. Allting är som sagt relativt, och ifall man tar en bild med högsta kvalité och behåller den i telefonen så ser den bra ut, men det är först när man överför den till datorn som man kan se en större skillnad.

Design/Grafik/Meny-utseende:
Designen av telefonen är snygg, speciellt den röda versionen av telefonen. Däremot så känns den lite mer fyrkantig och är inte så liten som man hade kunnat önska att den var.
Helst av allt hade jag sett en litet mindre modell, med samma funktioner, antagligen ommer det med tiden, då tekniken fortfarande är rätt ny. Trots det överväger funktionerna storleken (då storleken i sig inte är särskilt irriterande, eller någonting man ens tänker på) vilket är väldigt positivt. Den frontskärmen fyller sin uppgift väl, och visar status för telefonen, datum och tid. Mycket mer är den inte till för, och mycket annat syfte uppfyller den inte heller. Huvudskärmen har enormt bra upplösning, och många av bilderna som medföljer telefonen (t.ex. bakgrundsbilder) är väldigt vackra att titta på. Animationerna flyter på väldigt bra och menysystemet är både snyggt, har mjuka animationer och framförallt; är enkelt.

I korthet:
+ Plats för extra minneskort.
+ Mycket bra batteritid.
+ Stabil mjukvara, många funktioner.
+ Bluetooth.

- Inte den minsta telefonen, den hade kunnat vara lite mindre.
- Dåligt placerad kamera.
- Dålig överföringshastighet mellan telefon – dator.

Mobilen på Tre:
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1495

Ytterliggare recensioner:
http://www.mobique.com/sonyericsson/z1010/page1.php

Slutsats:
Förhoppningsvis har mina synpunkter, erfarenheter och allmänna tycke om dessa telefoner i praktiken, bidragit till litet mer klarhet för vad som kanske kan passa dig bäst i ditt val av telefon, eller i alla fall förklarat i stora drag skillnaderna mellan telefonerna. Men vilken telefon är det som är bäst för mig? Vilken telefon är det som jag ska välja? Ska jag köpa en telefon nu, eller när tekniken mognat något? Det du först av allt bör tänka på, när du väljer din telefon är vad du ska använda den till. Givetvis är det kul att ha en Motorola A920/A925 som har stöd för alla funktioner du någonsin kan önska dig och lite till, men har du användning av dessa funktioner? Och kommer storleken att vara ett problem? De flesta telefonerna är väldigt roliga att leka med de första veckorna, har man sedan skaffat en telefon som är av otymplig storlek (t.ex. A835 eller A920/A925), och som har en miljon funktioner som man aldrig använder sig av, har man begått ett misstag och kommer snabbt att tröttna på den. Ifall man däremot i dagsläget släpar omkring på en mp3-spelare, en mobiltelefon och en handdator, är en A920/A925 ett alldeles utmärkt val.

Vill du bara ha en vanlig telefon, med 3G-möjligheter, hade jag i dagsläget satsat på en LG U8120 eller en Sony Ericsson Z1010. Detta är tekniskt sett (speciellt SE Z1010) två mycket avancerade telefoner, som ändå inte är stora och jobbiga att ha med sig. De har dessutom batteritid (någonting som gör att Nec e616 ur min synpunkt faller ur denna grupp av telefoner) som motsvarar behovet för de flesta personerna och lite till. Det är med andra ord, bra standard telefoner.

Ska man då vänta med att köpa en 3G-telefon? Svaret på den frågan, enligt min högst personliga åsikt är, nej. Givetvis kommer det ny teknik hela tiden, men ifall man hela tiden gick med linjen av att det alltid kommer någonting bättre imorgon, kommer man aldrig att köpa någonting nytt. Frågan man borde ställa sig inför inköpandet av ny valfri elektronisk pryl, är varför man borde köpa den, och om man verkligen har behovet? I dagsläget ligger priserna på Tre’s telefoner väldigt lågt, och tjänsterna fungerar bra. Med andra ord får man modern teknik till ett bra pris, ett pris som mer än väl kan konkurrera med GSM-operatörernas. 3G-nätet håller en bra standard, och jag har sällan problem med att ringa och liknande, givetvis kan jag endast svara ur min personliga synvinkel, och på de orter jag har testat telefonerna, men i mer befolkade områden är det ingen problem med att ringa eller att ta emot samtal.

Förhoppningsvis har läsningen hittils varit intressant, och gett er en litet förbättrad bild på hur dessa telefoner är i praktiken, och hjälp er en del på vägen. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, allt på 5000 ord)

Riktigt bra guide :up:.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Glöm dock tanken att få ner den i jeansen

Jag har alltid min a925 i jeansen :p.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, allt p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag har alltid min a925 i jeansen :p.

Själv kör jag med tajta jeans och cowboy-boots, så för min del går det inte

Permalänk
Medlem

Tack igen för bra läsning! Väldigt intressant faktiskt.

En bra sak dock som jag uppskattar extremt mycket i Z1010 som jag inte vet om det finns på någon annan telefon är att man kan minimera mediaspelaren, så man kan skriva och lyssna samtidigt. Väldigt praktiskt.

Permalänk
Medlem

Det är bara i mina allra tajtaste jeans som inte A925an går ner. Men där går knappt min t39a ner heller.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, allt p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Själv kör jag med tajta jeans och cowboy-boots, så för min del går det inte

Okej, Jag kör med levis jeans och stålhättor.

discusnl: Det funkar på A925 också. Det är rikigt bra. Hade varit lite jobbigt om man bara kunde ha igång den och inte kunna göra annat.

Permalänk
Medlem

Klockrent skrivet, zAjben!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Kul att ni gillar det!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Tre's 3G-telefoner! (Recensioner, jämförelse & en liten guide, a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Okej, Jag kör med levis jeans och stålhättor.

discusnl: Det funkar på A925 också. Det är rikigt bra. Hade varit lite jobbigt om man bara kunde ha igång den och inte kunna göra annat.

Åfan, ja där ser man! Ja, en trevlig funktion är det minsann.

Permalänk

Om du har möjlighet så kanske du kan lägga in foton som du har tagit med de olika mobilerna...Väldigt bra guide annars!

Permalänk
Medlem

Ser ingen stor andledning varför man ska se den person man pratar med. För mej så är SE k700i den bästa telefonen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

När GSM nätet är borta och 3G telefonerna är lika små som dagens med samma batteritid, då kommer jag köpa mig en!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
När GSM nätet är borta och 3G telefonerna är lika små som dagens med samma batteritid, då kommer jag köpa mig en!

Då är det ju dags för 4g

Permalänk

Ändra det hära på Nec e616V extreme

- Nyare versioner har även förbättrad mjukvara, men tyvärr startar telefonen om sig sporadiskt.
- Tar väldigt lång tid på sig att ställa om sig från 3G till 2G.
- Levereras inte med minneskort likt många av Tre's andra telefoner, något brist på internminne utan minneskort.

Telefonen startar inte om med den nya programvaran tror jag och att från 3g byter den till 2g snabbt nu förmodligen mobilen
Och man får med 16memory stick duo.:)

Och på a835

Det stog så här på a835
I korthet:
+ Enorma möjligheter i programväg i och med Symbian-operativsystemet.

Motorola A835:
A835:an är något av en mellanmodell, den är till för personer som vill ha möjligheterna av en telefon med Symbian-operativ systemet (likt Nokia 6600 och SE P800/P900 som dock bygger på UIQ-versionen) men fortfarande inte vill ha en telefon av handdator-modell. Hur har då Motorola lyckats med denna hybrid?

Har a835 symbian operativ system jag tror inte det?

)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd

Klister kanske ?

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Då är det ju dags för 4g

Ericsson m.fl håller redan på att utveckla 4g.

Permalänk
Medlem

men shit, har du skrivit allt det där?
rastlös?

men bra skrivet i alla fall

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Ericsson m.fl håller redan på att utveckla 4g.

Som sagt. När 3g börjar funka ordentligt går vi över till 4g så är det

Permalänk
Medlem

Jävligt bra! Mycket mer användbar än min gamla Tre-FAQ måste jag säga :]

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Köpte en a925:a igår och har inte heller några problem med att få ner den i byxorna.

Men jag har faktiskt inte förstått dom som köper en e616, u8110 osv. Förutom videofunktionen bjuder dom ju inte på nåt speciellt gentemot vanliga 2g lurar, typ k700 osv. Eller har jag missat nåt fatalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Köpte en a925:a igår och har inte heller några problem med att få ner den i byxorna.

Men jag har faktiskt inte förstått dom som köper en e616, u8110 osv. Förutom videofunktionen bjuder dom ju inte på nåt speciellt gentemot vanliga 2g lurar, typ k700 osv. Eller har jag missat nåt fatalt?

Hrmm.. Är inte motorola's operativsystem byggt på symbian? Trodde att så var fallet. Hur som helst, det ska ändras imorgon.

MP3-spelare, portal, och en massa andra möjligheter.

Permalänk
Medlem

Denna tråden kanske eventuellt kan klistras?

Permalänk
Medlem

SkitBra Tråd

Permalänk
Medlem

Ett klister skulle vara fint, ifall moderatorerna anser att den har sådant värde. Möjligheten finns ju med tanke på den enorma mängd "Vilken 3g-telefon"-frågor som skrivs i den här delen av forumet.

Kul att du gillar den _W_ Förhoppningsvis har jag tid att knåpa lite mer imorgon, har haft lite tight idag med högskoleprov och liknande..

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivit. Jag tackar för jämförelserna men för mig blir det nog en Z1010 för innan jag läste ditt inlägg så undrade jag vad de olika telefonerna hade för brister och va de var bra på. Men enligt en tolikning av dig så verkar det som att Z1010 och lg mobilen verkar spöa alla telefoner. Som sagt så tackar jag för ditt inlägg.

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem

Synd att tråden bara kommer försvinna när ingen skriver i den.

Klister!

Permalänk
Medlem

Jo, det vore synd faktiskt. Vad säger moderatorerna om att klistra tråden?

Kul att det hjälpte till i valet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Som sagt. När 3g börjar funka ordentligt går vi över till 4g så är det

Men man byter ju telefon minnst 1 gång per år så man kommer npg hinna med ett antal mobiler innan 4g.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga till den i ertys FAQ då?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Gött, den blev klistrad