TCPA/Palladium 2006?

Permalänk
Medlem

då blir det altså att köpa det bästa som finns innan tcpa kommer och sitta på det hela livet ut :S

Fast iofs om något skulle pajja så kommer man ju bara få den ersatt med nåt sånt skit

Nae fyfan, vilken jävla skitvärld det kommer bli...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Bara inse att ens favorit hobby kommer att dö ut helt enkelt.
Inte fan tänker jag gå och köpa en ny dator där du i princip inte får göra nått.
Detta är ungefär som om jag skulle gå och köpa en säng men för att kunna använda den måste jag ha en licens på vem och hur många som får ligga i den. ^^

Visa signatur

Intel 9900K | MSI Z390 Pro Carbon | MSI 2080TI Gaming X Trio | 2 x 16gb G-Skill Trident RGB | 500GB Samsung EVO Plus NVME, 1TB Samsung EVO Plus NVME | EVGA 750W

Permalänk
Medlem

Skrämmande.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem

Det som jag tror kommer att hända för att motverka TCPA är nog någon slags hemmabyggd sån här server som lurar datorn att de programmen man använder är OK så att säga..
Typ att man kopplar en dosa till nätverkskortet innan man kopplar sen vidare i switch/router osv.

Det kan kanske funka.

Men annars är det ju iaf slutet för ett eget liv på sin dator, då blir de aftonbladet och löst snack på msn eller något..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

M$ & Có dog visst väldigt snabbt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

yupp...dom gräver sina egna gravar :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Med all sannolikhet har du rätt. De senaste åren har priserna stigit på mjukvara, pga de alt mer avandcerade kopieringsskydden på ex spel.

Och varför skulle de inte höja priset? Om piratkopiering inte är ett problem längre så måste konsumenterna köpa alla de spel som man vill spela. Snart blir det nog konsolpriser till PC, vi har redan sett tendenser till det.

Permalänk

Någon som vet hur det blir med SPARC-arkitekturen? Blir till att spara, de kostar ju en del.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det ar ju jusst det som ar grejjen, du kan inte bara koppla forbi det.
Eftersom ALLA delar i datorn pratar i krypterad kod sa kan du inte bara koppla bort "TCPA-chippet" och tro att det ska fungera. Da sitter alla kort dar och blir matade med krypterad information som de inte kan anvanda.
Det gar inte att jamfora Xboxen eller PS2an med TCPA, xboxen och PS2an kan ju knappast kallas supersakra.

Avkryptering är inget nytt. Även om datorentusiaster är i minoritet så finns det ändå miljoner av oss. Jag ser framför mig seti@homeliknande program som kan köras på alla datorer som släppts utan tcpa, och om dom sen uppgraderar skyddet i nästa datorgeneration så kan man börja avkryptera dom på den generation datorer som man avkrypterade senast.

Permalänk
Medlem

Läs INTE againsttcpa.com eller någon annan anti-sida o du vill få ett grepp om TCPA. Om man går efter vad som står på dessa sidor skulle man kunna tro att datorvärldens undergång är på väg. Det scenario som målas upp av sidorna är Worst-case-såhär-skulle-det-kunna-bli. Jag hade själv läst lite på dessa sidor och bästämde mig för att min uppsats i data- och informationsetik skulle handla om detta ämne. Problemet vara att när jag tre dagar innan inlämningsdatumet började kolla andra källor insåg jag att ämnet var värdelöst eftersom 90% av det som står på anti-sidorna är spekulationer.

Visst är det oroande med Longhorn och Fritz, men att vi ska vara tvugna att köra winXP och 3800+ resten av livet är knappast troligt.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Det finns ett sätt att stoppa TCPA, men det är långt ifrån realistiskt. Vad som skulle krävas är att utbilda Svensson. Inte i en datorkurs naturligtvis, då skulle det inte finnas nåt hopp alls :). Om man kunde upplysa om det som faktiskt inte bara vi datorentusiaster fruktar utan nästan varenda människa, integritetsproblemet.

TCPA kommer ha möjlighet att hålla reda på _allt_ som görs vid datorn. Det kommer kunna logga varenda pixel-operation GPUn utför, varje hemsida som besöks, alla program som körs, allting som skrivs i mail/instant messengers. Det här är ju redan möjligt, men bara med fokuserad bevakning. Med TCPA kommer det gälla varenda användare. Naturligtvis kommer denna möjlighet att användas, kanske i hemlighet, men det kommer utnyttjas.

Om det går att få allmänheten att inse detta, inte bara att "Microsoft vet vilka program du har installerade", utan vad denna övervakning _verkligen_ innebär. Då skulle även Svensson bli tveksam, och det är det som behövs. Företagen är det inget att göra åt, det är de som kommer vara mest glada över TCPA och vara fullt medvetna om vad det är. Men Svensson är en väldigt stor del av industrin eftersom de står för användningen av alla spel som utvecklas, och en massa "vanliga" program mm.

Skrämselpropaganda är vad som behövs. Kan man bara informera en bråkdel av allmänheten så kommer det ju spridas som en löpeld. "Dina barn övervakas 24 timmar om dygnet". Ingenting är omöjligt i informationsåldern... Inte än iaf

Även om det inte blir något globalt försök till sådan skrämselpropaganda så har vi, den enskilde entusiasten, ansvaret att informera alla som undrar vad man ska ha för ny hårdvara vid 2006.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är oroande att all mjukvara måste certifieras av ett storföretag innan den går att köra. Datorn idag innehåller en stor del av inte bara ekonomiska utan även personliga data om människor. TCPA innebär ett stort ingrepp i den personliga integriteten och ytterst även rättssäkerheten. Det är inte rimligt att privata företag har den makten över ett medium så stort som Internet.

Jag tror inte att EU kommer att godkänna försäljning av TCPA-chips inom Europa på grund av ovanstående skäl. I USA kanske effekten blir den motsatta, att man MÅSTE ha Fritz-chips i sina datorer. Med tanke på att alla presidenter (och -kandidater) de senaste åren har fått enorma kampanjpengar från bl a Microsoft är inte tanken långt borta.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Att Linux skulle kunna vara med på listan är bullshit, ingen kan skriva upp Linux där eftersom det är freeware och ägs av alla.

Visa signatur

In my palms i have the death of all evil...

Permalänk
Inaktiv

den dagen då de stora spelen släpps till Linux/Unix då jävlar

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror på ett worst-case-scenario men.....

1 om detta blir verklighet så kommer det att växa upp en undergroundkultur som gör allt för att erbjuda alternativ. Alltså, transmetaprocessorer och skumma märken på hårdsvara som hittar sin väg till marknaden.

2 Mjukvaruföretagen kommer att få en kalldusch när alla måste köpa produkterna (som kommer att bli dyrare). All den gratisreklam de fått via piratkopieringen försvinner (minskar drastiskt) och det är bara de starkaste varumärkena som överlever. Vad hade photoshop och windows varit idag om inte piratkopieringen funnits?

3 Sen kan man ju fråga vad de har för legitimitet att begränsa programvara och hårdvara med en sådan spärr? Jag är tämligen säker på att ett sådant hinder strider mo EU:s och USA:s befintliga (!) konkurrenslagstiftning och är alltså att betrakta som olaglig.

4 Jag tror inte detta kommer att kunna användas för att bevaka enskilda datorer men risken för att det skulle kunna ske borde ju få människor att vakna upp. Törs företag blotta sina affärskritiska applikationer för såna risker? Jag kommer inte att göra det och kör i sådana fall en internetlös arbetsdator.

5 Jag efterlyser nu en kampanj för att gör konsumenter och makthavare medvetna om detta. Som PR-konsult ska jag nu själv ägna mig åt detta under nästa år. Maila mig om ni vill hjälpa till.

6 Sist jag såg listan på företag som skulle vara med var inte Apple där. Hoppas det fortsätter så. Red Hat har varit med men tror de inte är det längre.

7 Jag anser dock att det behövs någonting som gör datorer i allmänhet och windows i synnerhet säkrare. Men det borde vara en produkt vid sidan om den vanliga. Sen kan vissa mjukvarutillverkare välja att bara släppa sina produkter på tcpa-system men att sluta sälja den vanliga hårdvaran är bara en begränsande handling (se punkt 3)

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMEB
Avkryptering är inget nytt. Även om datorentusiaster är i minoritet så finns det ändå miljoner av oss. Jag ser framför mig seti@homeliknande program som kan köras på alla datorer som släppts utan tcpa, och om dom sen uppgraderar skyddet i nästa datorgeneration så kan man börja avkryptera dom på den generation datorer som man avkrypterade senast.

Med bruteforce?
Lycka till..

Vet inte om projektet lagts ner men det fanns ju ett sådant för xboxen. Xboxens kod ligger på 2048 bitar.

Och man liknade det med om att om alla personer i hela världen skaffade en 3 GHz processor och dedikerade den enbart för att försöka knäcka koden med brute force så kommer den inte bli knäckt innan vårt solsystemet dött.
Kommer inte ihåg exakt men nåt sånt var det, ett helt omöjligt projekt i praktiken helt enkelt.
Och TCPA lär ju knappast vara sämre än xboxen..

Nu hade xboxen andra brister som gjorde att man kunde fixa det i alla fall.
Genom att gå förbi hela systemet så gick det ju. Sen så skickas ju informationen i xboxen okrypterat. Visserligen var det över en riktigt snabb buss men det har man ju lyckats snappa upp..

Men varken att gå förbi det eller avlyssna bussar kommer att fungera med TCPA (på det sättet som man gjorde med xboxen i alla fall).

Det är klart att TCPA kan ha allvarliga brister, men jag skulle inte våga jämföra det med något som vi sett hittils. Det är något helt annat än att knäcka en xbox..

Och att knäcka TCPA inom en kort tid tror jag är väldigt optimistiskt. Visserligen så kommer det ta lång tid innan eventuella skräcksenarior slår igenom så tills dess (minst ett antal år) så får man väl hoppas att det finns lösningar på det hela (men tyvärr lär ju TCPA uppgraderas med tiden också).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
1 om detta blir verklighet så kommer det att växa upp en undergroundkultur som gör allt för att erbjuda alternativ. Alltså, transmetaprocessorer och skumma märken på hårdsvara som hittar sin väg till marknaden.

Problemet med det där är att de datorerna blir rätt handikappade. När skräcksenariot väl är här så kommer du ju inte att kunna spela upp musik eller film eller surfa på internet om du inte är godkänd.

Visst kan du köra LAN och ha skojs med polarna men man kommer ju bli begränsad till utudet som finns idag (och det som undergroundkulturen själv utvecklar, men den är nog inte lika funktionsrik som alternativen i TCPA världen). Och om 10 år så tror jag att man tycker att det är rätt fattigt.

Ang. konkurrenslagarna så kanske man kan hoppas på dem.
Men det här är ju ett säkerhetssytem som är öppet för alla som vill använda det.

Med lite tur så kanske kina med sitt nya operativsystem vara räddningen. De lär ju inte vara särskilt glada över TCPA om de inte litar på windows m.m. som det är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Tror att om TCPA verkligen genomför det här fullt ut så förstår du nog inte hur pass omfattande det blir, tror knappast att han som skrev tex SuperPi kommer betala licenspengar bara för att sedan ge ut programmet gratis... Om dom inte släpper det fritt och låter vem som helst att skapa "säkra" program, knappast troligt dock...

Eftersom det är fullkomligt orealistiskt att all fri programvara skall certifieras (skulle kosta massa pengar, för det innebär ju massa extra jobb) och att dessutom väldigt många företag använder specialskriven programvara, antingen skriven av dom själva, eller på beställning så lämnar det bara ett tänkbart alternativ. Fri programvara kommer fortfarande fungera på TCPA även om den är ocertifierad! Troligtvis med en varning i stil med Denna programvara är inte "trusted"! kör den ändå? Att tro något annat är helt orealistiskt. Det spelar ingen roll om man är "l33t" eller foretagskund...

Syftet med TCPA är att skydda komersiell programvara. Inte att förstöra för fri programvara.

Själv tror jag inte det kommer låsa några möjligheter för "entusiaster", bara öka företags möjligheter att släppa material i digital form utan att vara livrädda för att det finns en kopia i varje hem ett par timmar senare. Det kommer bli bökigt att kopiera saker som är skyddade men knappast omöjligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ayumi Hamasaki
Att Linux skulle kunna vara med på listan är bullshit, ingen kan skriva upp Linux där eftersom det är freeware och ägs av alla.

Linus Torvalds har uttalat att Linux kommer ha stöd för TCPA. Han resonerar så att det är bättre att vara med än att stå utanför. I praktiken innebär det att man kommer kunna köra Linux på TCPA hårdvara inget annat.

Jag är inte så insatt i vad TCPA verkligen innebär, microsoft och againsttcpa är ju inga objektiva källor. En sak som är ganska säker är att det viktigaste målet är att förhindra piratkopiering av mjukvara, "Microsofts solution for making ASIA pay for MS Windows".

Permalänk
Medlem

Man blir ju spyfärdig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som sitter och whinar om shareware och att det kommer att försvinna och det är Microsofts fel. Seriöst, tänk efter lite nu kids.

Shareware kanske försvinner. Men TCPA främjar framför allt mindre aktörer att bli större genom att garantera intäkter. Idag crackas alla program och små företag har ingen chans att gå runt eftersom ni förutsätter att allting skall vara gratis.

Och för fan, ingen som läst historia? Det sas att TVn vad djäveluns verktyg och bara skulle vara till för att styra folket. Internet är bara en fluga...

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
I praktiken innebär det att man kommer kunna köra Linux på TCPA hårdvara inget annat.

Snarare att det kommer finnas versioner av linux med stöd för TCPA. Det hindrar ju ingen från att lyfta bort det stödet om man vill eftersom källkoden är publik... En av Linux styrkor är ju att det fungerar på så många olika hårdvaruplattformar. Det kommer givetvis fortfarande gå att köra på icke-TCPA-plattformar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
....Och för fan, ingen som läst historia? Det sas att TVn vad djäveluns verktyg och bara skulle vara till för att styra folket....

Och du menar att det inte är så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Spaic
I praktiken innebär det att man kommer kunna köra Linux på TCPA hårdvara inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
Snarare att det kommer finnas versioner av linux med stöd för TCPA. Det hindrar ju ingen från att lyfta bort det stödet om man vill eftersom källkoden är publik... En av Linux styrkor är ju att det fungerar på så många olika hårdvaruplattformar. Det kommer givetvis fortfarande gå att köra på icks-TCPA-plattformar.

Min mening går ju att misstolka om man vill, imo är den tillräckligt gramatiskt korrekt för att man ska förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Min mening går ju att misstolka om man vill, imo är den tillräckligt gramatiskt korrekt för att man ska förstå.

Ahh! lite tvetydig dock.. tolkade som ".. inget annat [än TCPA-hårdvara]", men det förstod du nog. OK då är vi eniga

Permalänk

Det finns inga fler ställen där man kan läsa om det ?
verkar som againsttcpa.com är "lite" partisk.

edit:
http://www.notcpa.org/faq.html verkar vara mer objektiv än againsttcpa

https://www.trustedcomputinggroup.org/home

Citat:

12. Scary stuff. But can't you just turn it off?
Sure - unless your system administrator configures your machine in such a way that TCPA is mandatory, you can always turn it off. You can then run your PC with administrator privileges, and use insecure applications.

There is one respect, though, in which you can't turn Fritz off. You can't make him ignore pirated software. Even if he's been informed that the PC is booting in untrusted mode, he still checks that the operating system isn't on the serial number revocation list. This has implications for national sovereignty. If Saddam is stupid enough to upgrade his PCs to use TCPA, then the American government will be able to hot-list his Windows licences, and thus shut down his PCs, next time there's a war. Booting in untrusted mode won't help. He'd have to dig out old copies of Windows 2000, change to GNU/linux, or find a way to isolate the Fritz chips from his motherboards without breaking them.

If you aren't someone the US President hates personally, this may not be an issue. But if you turn TCPA off, then your TCPA-enabled applications won't work, or won't work as well. It will be like switching from Windows to Linux nowadays; you may have more freedom, but end up having less choice. If the applications that use TCPA / Palladium are more attractive to the majority of people, you may end up simply having to use them - just as many people have to use Microsoft Word because all their friends and colleagues send them documents in Microsoft Word. Microsoft says that Palladium, unlike vanilla TCPA, will be able to run trusted and untrusted applications at the same time in different windows; this will presumably make it easier for people to start using it.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DD
Det finns ett sätt att stoppa TCPA, men det är långt ifrån realistiskt. Vad som skulle krävas är att utbilda Svensson. Inte i en datorkurs naturligtvis, då skulle det inte finnas nåt hopp alls :). Om man kunde upplysa om det som faktiskt inte bara vi datorentusiaster fruktar utan nästan varenda människa, integritetsproblemet.

Jag fattar inte det här resonemanget att endast datorentusiaster skulle bry sig om TCPA. Den dagen (om den nu kommer) det inte går att köra piratkopierade spel, windows, (och spel/filmer?) mfl progz så kommer ju typ 99 % av befolkningen - de med ngt olagligt i burken direkt beröras.

Övervakning är en sak - att sno Svenssons gratisspel, musik, mm är en annan.

Eller?

/ S.

Permalänk

Det är väll inte innehavet av mp3or och film som är illegalt i Sverige ?
Det är väll överföringarna ?

Det skulle i så fall betyda att dom tar bort saker som är lagliga här i Sverige, pga att dom är illegala i usa. Detta betyder också att vi kommer ha amerikanska lagar på datorerna oavsett om vi gillar det eller inte ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

Men regeringen satt väl å pilla med nån ny lag som skulle träda i kraft vid årsskiftet nu som gjorde de olagligt att både tanka ner å dela med sig av musik.. Eller har jag missförstått det?
Säger som så här, skulle det införas amerikanska lagar i sverige pga att datorföretag vill vara säkra från piratkopiering så tar jag min burk, en lcd display och ett bil batteri och emigrerar till Pakistan eller nåt. Får hoppas att EU säger ifrån, så man har nån nytta av dom

Visa signatur

P4 2200MHZ @ 2442MHz (22 x 111) (CM Jet 4) .:. ABIT IC7-MAX3 .:. 2*512DDR (PC2100) .:. Radeon 9800 PRO 128MB .:. ~650GB HDD
"Arguing on the internet is like running the special olympic. even if you win you are still retarded"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DD
Det finns ett sätt att stoppa TCPA, men det är långt ifrån realistiskt. Vad som skulle krävas är att utbilda Svensson. Inte i en datorkurs naturligtvis, då skulle det inte finnas nåt hopp alls :). Om man kunde upplysa om det som faktiskt inte bara vi datorentusiaster fruktar utan nästan varenda människa, integritetsproblemet.

TCPA kommer ha möjlighet att hålla reda på _allt_ som görs vid datorn. Det kommer kunna logga varenda pixel-operation GPUn utför, varje hemsida som besöks, alla program som körs, allting som skrivs i mail/instant messengers. Det här är ju redan möjligt, men bara med fokuserad bevakning. Med TCPA kommer det gälla varenda användare. Naturligtvis kommer denna möjlighet att användas, kanske i hemlighet, men det kommer utnyttjas.

Om det går att få allmänheten att inse detta, inte bara att "Microsoft vet vilka program du har installerade", utan vad denna övervakning _verkligen_ innebär. Då skulle även Svensson bli tveksam, och det är det som behövs. Företagen är det inget att göra åt, det är de som kommer vara mest glada över TCPA och vara fullt medvetna om vad det är. Men Svensson är en väldigt stor del av industrin eftersom de står för användningen av alla spel som utvecklas, och en massa "vanliga" program mm.

Skrämselpropaganda är vad som behövs. Kan man bara informera en bråkdel av allmänheten så kommer det ju spridas som en löpeld. "Dina barn övervakas 24 timmar om dygnet". Ingenting är omöjligt i informationsåldern... Inte än iaf

Även om det inte blir något globalt försök till sådan skrämselpropaganda så har vi, den enskilde entusiasten, ansvaret att informera alla som undrar vad man ska ha för ny hårdvara vid 2006.

För att sprida nåt budskap till Svensson får man nog ta till TV som kostar flera tusenlappar per sekund, om man inte vill knacka dörr och prata med varje person förstås...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Hedersmedlem

De skräcksenarior som målats upp känns väldigt orealistiska.

Ta en titt på ett större företag i sverige. Hur många använder sig av egna lösningar för olika saker? Hur många har filer sparade sen tiotals år tillbaka? Hur många har egenutvecklad hårdvara som bara kan köras med deras egna mjukvara?

Skulle man förbjuda dem att använda sina egna grejer i framtiden så skulle det leda till att väldigt många företag får lägga ner sin verksamhet.

Antar att vi kommer få några klarare besked ju längre fram i vi kommer i tiden. Just nu verkar det vara mycket lösa spekulationer.
En tänkbar utveckling är att man får en "pålitlig" och en "fri" del i operativssystemet som är helt skiljda från varandra och inte kan påverka varandra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||