TCPA/Palladium 2006?

Permalänk
Medlem

hmm byggs inte proccesserona och moderkorten i taiwan och andra asiatiska länder ?

varför ska dom då bry sig om tcpa när den amerikanaska lagen gäller för amerikanska tillverkare.

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Sveriges största datortidning, Computer Sweden, skrev senast om Palladium i våras...
http://computersweden.idg.se/globalincludes/applikationer/brs...

Ett bra tag sen med andra ord, de rapporterar om många mindre nyheter, borde självklart skriva om det här tycker man men jag ser i alla fall inte till något på hemsidan och har inte heller sett något i tidningen även om jag inte läser den alltid nu för tiden.

Jag föreslår att en del engagerade personer hör av sig till journalisterna där och frågar lite.

Denna artikel, drygt ett år gammal, finner jag ganska intressant.
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200310/31/200310311...
Det talas om flera steg av ngscb där den första bara påverkar "affärsprogram". På så sätt klarar sig konsumentmarknaden ett tag medan systemet vinner acceptans och sen blir det ännu lättare att tvinga på alla systemet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
hmm byggs inte proccesserona och moderkorten i taiwan och andra asiatiska länder ?

varför ska dom då bry sig om tcpa när den amerikanaska lagen gäller för amerikanska tillverkare.

För att dessa fabriker ägs fortfarande av amerikanska företag oavsett att dom ligger utanför usa.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Man kan ganska enkelt förstå Microsoft att de vill ha mer säkerhet i datoranvändningen. Syftar mest på extremt säkra Windows *host*.

Vill man ha den säkerheten, typ barnfamiljer där (små-)barnen inte ska kunna installera vad som helst, eller de som inte är insatta i vad de gör, så
visst ska de väl få ha den. Men vi andra som är insatta ska väl inte behöva
tvingas bli behandlade som om vi vore nollor utan kunskap, medans vi ska lyssna på store farbror Bill för han är kung.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

EU kan väl inte tillåta sånt här? Det är ju ett klart brott mot ens integritet...

Men alltså detta gör mig rädd på riktigt. Ser ut som att Orwell hade rätt, bara fel på årtalet...

EDIT: Kina stänger av västerländska nyhetssidor på internet. Västerländska företag kommer snart kontrollera våra datorer och stänga av sidor de inte gillar. Vad är skillnaden?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
För att dessa fabriker ägs fortfarande av amerikanska företag oavsett att dom ligger utanför usa.

jo det ja. men jag tänker på de moderkortstillverkare som inte är amerikanska.
nån som vet om dom kommer köra med tcpa ?

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
jo det ja. men jag tänker på de moderkortstillverkare som inte är amerikanska.
nån som vet om dom kommer köra med tcpa ?

Ingen tvingar dem men om de inte vill gå i konkurs så får de nog satsa på TCPA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird

Ni som sitter och whinar om shareware och att det kommer att försvinna och det är Microsofts fel. Seriöst, tänk efter lite nu kids.

Shareware kanske försvinner. Men TCPA främjar framför allt mindre aktörer att bli större genom att garantera intäkter. Idag crackas alla program och små företag har ingen chans att gå runt eftersom ni förutsätter att allting skall vara gratis.

Och för fan, ingen som läst historia? Det sas att TVn vad djäveluns verktyg och bara skulle vara till för att styra folket. Internet är bara en fluga...

Tror inte att TCPA kommer främja mindre aktörer i praktiken.

Små aktörer piratkopieras väl inte lika mycket heller, är väl främst större program och framförallt de dyrare som sprids för fullt. Men visst piratkopieras dom med.

Riktigt dålig jämförelse med TVn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
den dagen då de stora spelen släpps till Linux/Unix då jävlar

doom3, ut 2003 & 2004 m.m. finns ju redan native till linux. Sen fungerar ju mycket med winex/cedega...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det ar ju jusst det som ar grejjen, du kan inte bara koppla forbi det.
Eftersom ALLA delar i datorn pratar i krypterad kod sa kan du inte bara koppla bort "TCPA-chippet" och tro att det ska fungera. Da sitter alla kort dar och blir matade med krypterad information som de inte kan anvanda.
Det gar inte att jamfora Xboxen eller PS2an med TCPA, xboxen och PS2an kan ju knappast kallas supersakra.

Inte direkt att du kopplar förbi det kanske nej, men du kan fuska med koden på olika sätt, det finns alltid lösningar på sånthär...

Ett bra exempel på det som du tog upp att den skickar informationen mellan hårdvaran krypterat, så arbetar satelitdekodrar med, men rätt så snart så kom folk på att om man tar och hämtar verifieringskoden ifrån en giltig källa via internet så spelar det ingen roll hur kraftiga hårdvaruspäärar du har...

Med andra ord, om du kopplar in något som på ett specielt sätt får tag på "verifieringskoderna" externt så kan man teoretisk sätt lura TCPA att programet är giltigt...

hur som hellst så komer det alltid (!) att finnas lösningar på problemt, dock så lär det bli svårare och svårare för varje år...

Aldrig någonsin så har ett system fungerat perfect från första början, så vi som datorentuseaster kommer nog att se dessa kretsar som roliga moddnings-utmaningar...

//Milkmachine

Visa signatur

//Milkmachine

Permalänk
Medlem

Hm detta är nästan ett brott emot ytrande friheten eller kan användas till det.

Senario den som nu "äger" dessa server kan cesurera vad ha nnu vill på internet och där igenom i princip styra informations flödet hur han vill.
Ta exemplet att person X har gjort en hemsida med infromation om TCPA som det nu heter och vad man kan gjöra för att undvika det. Om nu person Y som "äger" serverna inte vill att det ska komma fram att det komma runt på något sätt vad gjör han då jo han förbjuder sidan och kan i princip gjöra vad han vill med person X dator.

Så för mig låter det som en Trojan i hårdvaru form som gjör det möjligt för dom som nu har till gång till servrarna att i princip styra världens alla datorer villket inbär att de kan styra vad folk ser hör och lysnar på. Om vad jag har hört vad som gjäller för att få ett program licensierat så skulle det kosta c.a. 100.000$ - 10.000.000$ beroande på.

Slutsats den som har dessa servrar i sin ägo kommer att i princip gjöra vad han/hon vill medans vi andra kan bara titta på och vara glada om vi kan gjöra något annt en att en att skriva i word surfa på det cencurerade internet och skicka censurerad mail. hm detta kan vara slutet på frihetsom vi käner till det i dag.

Hm saker som kommer att börga kosta antagligen IRC ICQ till exempel. eller att bara att surfa in på en nyhetsida eller anan portal som tex sweclockers för att ha råd med licensen till tcpa.
Tänk inte kunna surfa in på aftonbladet och läsa de senste nyhterna.

om detta blir värklighet vad hände i slutet på 1984........

Permalänk
Medlem

for every action there is a reaction...

Jag som konsument kommer att välja att inte köpa sånt här skit. Det kommer att finnas alternativ, och ju mer folk som väljer alternativen, desto mer kommer företag i "alliansen" kanske att gå ur, eller ta andra vägar. Vi kan påverka mer än vad vi tror.

Inte alltid den bästa tekniken som vinner (vhs/betamax etc etc). Likaså här. Fast tvärtom.

Reclaim Your Computer.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

I agree, jag kan faktist välja en annan hobby en surf/film/spel/musik o bara ha datorkräker för nödvändiga arbetet.....

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

om jag lägger det såhära?

om dom skulle gö som det sägs.. är det inte möjligt att kö in linux på skiten och sen Flasha bios (eller vad det är förnot som styr vad som e tillåtet eller inte) med en hackad verson som acceptera all hådvara/mjukvara..? hur som hällst så kommer varken jag eller nån jag känner köpa "big brother" tec, om det genomförs så kan det blir det största bakslag genom tiderna för både Intel och Microsoft, hoppas att amd inte börjar med sånt skit.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
jo det ja. men jag tänker på de moderkortstillverkare som inte är amerikanska.
nån som vet om dom kommer köra med tcpa ?

Antagligen så måste moderkort också ha Fritz i sig annars blir dom inte kompatibla med resten av hårdvaran, som cpu och då är det ju ganska liten mening med att tillverka sådana moderkort

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

En fråga bara.
Av det jag har läst verkar det som om att du måste ha tillgång till internet för att Fritz-kretsen ska kunna verifiera att mjukvaran du använder är "säker".
Vad händer då ifall du har en dator utan internetuppkoppling, eller med brandvägg som stoppar allt utom precis det du själv begärt den att släppa igenom?
Kommer du inte kunna köra din "säkra" programvara då, trots att du har "säker" hårdvara med Fritz-kretsar?
Kommer det bli ett sätt att tvinga folk till att skaffa (fast) internetupkoppling till sina datorer?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är omöjligt att TCPA knäcks, men jag tror inte det är speciellt sannolikt.

Om man vill ha ett exempel på att all mjukvara inte går att knäcka så kolla på StarForce. Ett piratkopieringsskydd som varit ute i över ett halvår och ännu inte knäckts. Det finns en lite halvtaskig workaround, men den medför risk att pajja hårddisken då man måste pilla i datorn medans den är igång.

Visst, StarForce är säkert inte *helt* oknäckbart, men då ska man komma ihåg att det bara är mjukvara skrivet av ett litet ryskt företag. Det är en helt, helt annan sak när tusentals personer på många av branchens största företag arbetar tillsammans med både mjukvara (däribland OS) och hårdvara för att göra någonting oknäckbart.

Det jag tror den största risken på lång sikt är att internet i sin nuvarande form kan hotas. Om TCPA accepteras av den stora massan (vilket jag tror det gör), så finns det risk att de stora kommerciella krafterna som äger (eller i framtiden kommer äga) delar av internet anser det lämpligast att endast dator med TCPA får använda internet.

Sannolikt? Inte en aning. Möjligt? Det tror jag absolut.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Jag tror inte det är omöjligt att TCPA knäcks, men jag tror inte det är speciellt sannolikt.

Visst, StarForce är säkert inte *helt* oknäckbart, men då ska man komma ihåg att det bara är mjukvara skrivet av ett litet ryskt företag. Det är en helt, helt annan sak när tusentals personer på många av branchens största företag arbetar tillsammans med både mjukvara (däribland OS) och hårdvara för att göra någonting oknäckbart.

Har ryssar kommit på hur man gör ett nästan oknäcktbart skydd så kommer de också på hur man knäcker det nästan oknäckbara =), fins det ett program så går det att knäcka den, dock så blir ju det hela svårare med tanken på att det är hårdvarubaserat, men att det inte kommer att komma ut en lösning på problemet kan jag aldrig tänka mig.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Tycket detta börja likna storyn i Datorernas död
en förövrigt mycket bra bok som handlar om "storebror ser dig" grejen.

Att folk skulle gå med på detta mexd tcpa tycker jag verkar skumt men väldigt sannolikt.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Avstängd

Tur att jag ska köpa en dyr dator september 2005. Hoppas den räcker länge.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Om man vill ha ett exempel på att all mjukvara inte går att knäcka så kolla på StarForce. Ett piratkopieringsskydd som varit ute i över ett halvår och ännu inte knäckts.

det är knäckt redan

och för alla som tycker illa om TCPA. organisera er och upplys andra svenssons om TCPA och dess planer och samla in protestlista från hela landet och skicka till regeringen eller till och med EU.
Politikerna ska lyssna på folket och företagen ska inte bestämma över folket. att slösa tid här och skriva om hur dåligt det är gör ingen nytta än att skapa en stor tråd som ingen orkar läsa igenom

Permalänk
Medlem

Vilket skräckscenario En blandning mellan "1984" och "Enemy of the State".

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

Precis som för allt annat kommer det säkert att finnas någon "inovativ" lösning för att kringgå TCPA strax efter lanseringen. Att de inte ger upp sina satsningar på att skapa monopol och ett övervakningssamhälle, användarna är ändå smartare än tillverkana och finner alltid lösningar på dessa hinder.

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Det får vi hoppas. Jag tycker inte om det här.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
det är knäckt redan
Politikerna ska lyssna på folket och företagen ska inte bestämma över folket.

Vi lever ju trots allt i siciolistiskt samhälle, Frihet åt Prolitarier!

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
det är knäckt redan

Får jag bara fråga var du läst detta? Har själv inte hört talas om att själva StarForce har knäckts (har dock hört att vissa utvecklares implementering av det har varit möjlig att passera).

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Får jag bara fråga var du läst detta? Har själv inte hört talas om att själva StarForce har knäckts (har dock hört att vissa utvecklares implementering av det har varit möjlig att passera).

Det beror ju helt hur du menar.
Anledningen till att Starforce-skyddet är så bra är pga att programmerarna bakom det ständigt skriver nya versioner (kan jämföras med katedral-modellen).
Detta gör att du inte kan skriva att Starforce 3 har blivit knäckt, eftersom att de hittills inte, vad jag vet, har använt samma version (inte version som i Starforce 3, utan v1.34.5.44 eller hur de nu numrerar versionerna) av skyddet i olika spel.
Visst att de kanske har knäckt version 1.30.1.10 som använts i något spel (egentligen inte, men för att ta ett exempel), detta spelar dock mindre roll när det kommer ut ett nytt spel som använder sig av skyddet då det med största sannolikhet använder sig av en ny version av skyddet.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

o.O Tror inte det fins ett enda spel som inte har blivit knäckt, och det är klart att Starforce som kommer ut i de nya spelen inte har blivit knäckt, för att dessa har inte har komit ut än, när dessa kommer så kommer de att knäckas...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Avstängd

Jag tror att om det blir en massemigrering till Linux kommer att av två scenarion inträffa:

1. Microsoft får panik och drar tillbaka TCPA.

2. Spel- och programtillverkarna börjar göra alla spel och program även för Linux, då finns det ingen anledning att inte använda Linux längre

Så det kan ju lösa sig.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth

2. Spel- och programtillverkarna börjar göra alla spel och program även för Linux, då finns det ingen anledning att inte använda Linux längre

Så det kan ju lösa sig.

Varför skulle spel- och programtillverkarna göra spel till Linux? Så att de kan piratkopieras?
Ser inget sammanhang där riktigt.

Permalänk
Medlem

Förstår ni inte? TCPA är MS strategi för att få fler Xbox 2:ar sålda.

/ S.