TCPA/Palladium 2006?

Permalänk
Melding Plague

TCPA/Palladium 2006?

<font style="font-size: 10pt"><b>TCPA/Palladium 2006?</b></font> <small class="small">onsdag 3 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Franska <a href="http://x86-secret.com/?option=newsd&nid=805" target="_blank" >x-86 secret</a> har lyckats få tag i lite intressanta fakta kring kommande plattformar från Intel. Det är dock en moderkortskrets som är intressant - och lite skrämmande.
<br />
<br />Styrkretsen Broadwater kommer komma i slutet på 2006 eller i början på 2007. Det har stöd för de nyaste processorerna, DDR II-minne i frekvenser om 533/667 samt DDR3 i 800 megzhertz, gigabit-nätverkskort och så vidare.
<br />
<br />När vi kommer till USB-portar skall Broadwater ha åtta stycken USB 2.0-portar som också har en teknik kallad TPM. Det står i sin tur för Trusted Memory och är den första antydningen till att Microsofts säkerhetssatsning Palladium, TCPA, Trusted Computing kommer att ske vid denna tidpunkt. Det står också i kretsöversikten att moderkortskretsen har "LaGrande"-tekniken vilket är Intels namn på denna säkerhetsplattform vilket skapat mycket diskussioner på Internet.
<br />
<br />TCPA står för Trusted Computing Platform Alliance och är en allians mellan de största aktörerna på datormarknaden. Den syftar till att göra datorer säkrare med en inbyggd krets kallad Fritz, som på hårdvarunivå kontrollerar mjukvara <b>och</b> hårdvara så att de är certifierade av TCPA. Senare kommer Fritz-kretsarna sitta i all typ av hårdvara, hårddiskar, ljudkort, processorer och så vidare.
<br />
<br />Då certifieringen troligen kommer vara dyr kommer det bli svårt för små mjukvarutillverkare att överleva då denna certifiering kommer krävas både på hårdvaru-, men också på mjukvarunivå i och med Microsofts kommande operativsystem som går under namnet Longhorn. Shareware? Kanske kommer att försvinna i datorhistorien.
<br />
<br />Det betyder även att alla datorer som är kopplade till Internet kommer ansluta till TCPA-servrar som kontrollerar huruvida mjukvaran eller hårdvaran är certifierad vilket i sin tur leder till att censur på vissa internetsajter kan införas till exempel.
<br />
<br />TCPA är ett stort orosmoment i datorvärlden enligt oss, som fram tills ett par år sedan var väldigt fri när det till exempel gäller mjukvara. Mer intresserad av TCPA?
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.againsttcpa.com/" target="_blank" >AgainstTCPA.com</a>.
<br />
<br />Mer information om Broadwater-styrkretsen och andra kommande moderkortskretsar från Intel finns hos <a href="http://x86-secret.com/?option=newsd&nid=805" target="_blank" >x86-secret</a>. Du kommer troligen behöva en <a href="http://babelfish.altavista.com" target="_blank" >översättare</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fyfan!!!

Bojkotta Intel ffs!!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
fyfan!!!

Bojkotta Intel ffs!!

Om inte jag har helt fel så kommer AMD även dem gå med i denna allians förr eller senare, så det är inget Intel är ensam med...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Fritz kommer inte att vara aktiverat om man kör med en "äldre" version av windows?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla stora tillverkare är med, för att nämna några:

Microsoft, Compaq, HP, IBM, Intel, Adobe, AMD, Fujitsu-Siemens, Gateway, Motorola, Samsung, Toshiba och så vidare.

IBM säljer redan bärbara datorer med TPM-kretsar i.

Edit: Läs på Againsttcpa.com om TCPA och hur det fungerar. Som det ser ut nu kommer TCPA förändra hela datorindustrin, från mjukvara till hårdvara och så vidare, det är viktigt att många får klart för sig hur det kan skada industrin.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer gå för unix delen då som till största del består av fristående programerare som inte har stor budget.

Hoppas det går välja bort det annars ser framtiden mycket mörk ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Det är som en blandnig mellan 1984 och Terminator. Väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Apple inte är så pass dumma att dom går med i det här då blir det över till dom på heltid ifall detta sker

Permalänk
Medlem

Tycker det känns lite tidigt att berätta om 2006.

Permalänk
Medlem

Håller med. Hänger inte Apple på blir det Mac för hela slanten.

Permalänk
Medlem

Så all freeware kan komma att försvinna? Det vore ju helt fruktansvärt!

Kan nästan föreställa mig sittandes vid Swec år 2050 och berätta för alla kids hur det var på "den gamla goda tiden".
Hoppas jag helt har missuppfattat det här, jag menar...vafan.

Ska läsa lite mer.

Edit: *bölar hejdlöst*

Visa signatur
Permalänk

Förbannade toserier är vad det är! >_<

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

bahh.. trams.. Det finns inte en chans att det kommer bli ens i närheten så illa som folk sitter och skriker om. Att sharewareprogram inte skulle fungera är rent skrattretande! Många företag hade inte kunnat fungera utan specialskriven programvara.

Hade det varit så illa hade microsoft gått under eftersom alla hade gått över till andra alternativ som t.ex. linux. Samma sak med hårdvara. Microsoft vill bara tjäna pengar och har inget högre politiskt syfte. Dom kör på den här linjen för att dom tror att det finns pengar att tjäna. Skrämma bort kunder är det sista dom vill.

TCPA kommer komma, men dom som tror att fri programvara kommer att försvinna är troligtvis samma personer som trodde att y2k var jordens undergång.

Permalänk
Medlem

vem drar nytta av det? dom som redan tjänar mer än tillräkligt med pengar?

Permalänk

"Intel and AMD propose to place this device directly into the processor so it is not to be bypassed or cracked. Intel has backed down on this claim for their home systems, but keeps the idea alive for corporate systems. AMD will do the whole kit 'n kabootle with all processors, BOYCOTT AMD!!!"

http://www.protectprivacy.org/privacy-viewtopic-topic_view-th...

Permalänk
Medlem

Nästan så jag börjar leecha en Linux distrubition nu och lär mig det på direkten. För mig blir det Linux då jag ALDRIG skulle palla det här. Va fan, tror MS och de att 15åringar är gjorda av pengar eller?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Åt helvete med pcn om de börjar köra med sånt skit. Isf sparar jag min kommande s939 och sitter med den resten av livet.

Permalänk
Medlem

Haha tror nog vi ska invänta det hela för det spekuleras för mycket nu. Att allt som inte är certifierat inte skulle funka verkar ju absurt?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen inte att Microsoft vågar då det skulle döda Windows, för det enda övertaget Windows har nu är att det finns fler välkända program till platformen och att de har en större del av spelmarknaden. Sen att Microsoft vill göra deras Windows säkrare är ju inte något nytt (även om de aldrig kommer lyckas ) eftersom de ständigt lägger krokben för sig själva

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

För eller senare komma man bli tvungen att köpa en ny dator o ny windows ..
Och när man väl gör det så får man spela efter deras regler ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Nej det blir man inte alls, finns Apple Och många andra plattformar än x86?

Permalänk
Musikälskare

Då för man börja lära sig linux, fan va skojsigt...

haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att certifieringen av mjukvara kommer påverka marknaden speciellt mycket, skulle det kosta för mycket för små tillverkare sumpar MS sin dominans. Plus att mycket av den mjukvara folk använder är GNU eller fri mjukvara. Att MS skulle stoppa dessa program från att köra i windows miljö vore att skjuta sig själv i foten.

Men men, det finns ju som sagt andra architekturer än x86 och vid 2006 har linux spelmarknaden växt till sig lite mer så då kan ju alla kiddies som inte tycker om palladium emigrera till mandrake eller RH

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

att inte spel/sharewaremarknaden börjar snegla mot linux-hållet nu då.. kommer det en del större titlar där så kommer många gå över och även mer användarvänliga distar uppenbarar sig

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noremal
Så all freeware kan komma att försvinna? Det vore ju helt fruktansvärt!

Kan nästan föreställa mig sittandes vid Swec år 2050 och berätta för alla kids hur det var på "den gamla goda tiden".
Hoppas jag helt har missuppfattat det här, jag menar...vafan.

Ska läsa lite mer.

Edit: *bölar hejdlöst*

Det skulle i så fall vara en av de få possitiva saker i all negativitet, predika om det förflutna...

Viss hårdvara och mjukvara kommer vara skyddad, dvs. saker utan fungerande certifikat blir icke-dugligt... freeware lär ju inte ha certifikat-krav, dvs. funkar i teorin på en dator med något utan ett fungerande certifikat. Paradoxen i detta är att vi är tillbaka på punkt ett då...

Är detta slutet för oss leechare? Det är förresten dubbelmoral att påpeka att det bara är piratkopierare som inte gillar idéen pga. det självklara hindret, men skulle ni vilja gå runt med en fotboja som registrerar allt ni gör? Eller en svart låda i bilen som kollar mätarställningen, fortkörning etc. Eller varför inte kameror överallt som övervakar allt och alla? I grund och botten handlar hatet mot TCPA - enligt mig - om den personliga integriteten.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Ja vad händer med Apple?

Ska vi se till skräcksenariorna så blir ju allt som inte är TCPA värdelöst. Eller nåja, det fungerar ju lika bra som förut, men du kommer inte att kunna köpa program, surfa, eller dela dokument med en PC (alltså inget du kan använda i skolan eller på arbetet eftersom det kommer att kräva godkända dokument).

Så alternativen Apple får är då:
1. Sluta med datorer och sälja Ipoden (som de certifierar).
2. Gå med i TCPA.
3. Konkurs.

Det gäller ju inte bara apple utan alla datoralternativ.
Är inte apple redan med i TCPA förresten?

Det gäller ju inte bara Apple utan dagens datorer m.m.
Det är ju förstås skräcksenariot.

Men om det blir sant så kan man ju i princip ge upp sin favorithobby.
Då blir det till att bunkra upp med datorer så att man kan pula med allt möjligt och vid sidan av ha en sunkig TCPA dator som man gör sitt arbete / skoluppgifter på samt kollar mailen och hänger på sweclockers

Men då blir det ingen överklockning, kul att pajja ett ickecertiferat kort som inte går att få tag på
Och till slut kommer ju alla hårddiskar ta slut (läs gå sönder) så då sitter man där med sin knoppix bootskiva och surar

Visst, skräcksenariorna verkar rätt långsökta idag. Men helt orelistiska är de inte och det är möjligt. Så det är klart att man oroar sig.

EDIT:

Citat:

There are constitutional bills planned already in the USA. Laws that would make it punishable by 5 years in prison or more, and huge fines, just for selling or manufacturing computers without the included TCPA technology.

Nu kanske man ska ta den källan ( http://macteens.com/more.php?id=215_0_1_0_C ) med en nypa salt, men det är ju skrämmande.

Lätt att tro att något såndant här inte skulle kunna ske i Sverige.
Men tänk på hur TCPA kommer att marknadsföras. Alla politiker och den stora massan kommer ju tro att TCPA är ett slags antivirus och att datorer utan TCPA bara kan användas för att skapa virus.

Permalänk
Medlem

Tja de blir att inhandla sig den sista PC'n snart kanske? sen får man köra med den resten av livet... Eller så får man hoppa på Apple istället...

Jag kommer aldrig köpa en sånn maskin iaf....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
...I grund och botten handlar hatet mot TCPA - enligt mig - om den personliga integriteten.

Absolut.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det kommer bli så farligt som det spekuleras. Iaf inte i början. Man lägger in det smått och sedan kommer det säkert att utökas till att kolla de flesta program som körs på datorn.

Men om det går igenom och inte går att kringgå på något sätt så är detta iaf slutet på piratkopieringen som vi känner till den.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att detta antingen kommer göra MS enormt starka, eller så kommer det få dem på fall. Som folk säger så beror MS starka position mycket på att folk känner igen sig, att många anser att dator är synonymt med Windows. Programutvecklare har väldigt mycket att vinna på att folk betalar för deras mjukvara, följer tillräckligt många med (vilket jag tror de gör) så kommer folk fortsätta känna igen sig efter TCPA, och Microsoft kommer bli ännu starkare. Skulle det uppstå kontroverser kring TCPA bland många användare så kan det bli MS fall.

Problemet är väl att jag inte tror det kommer bli någon kontrovers kring TCPA. När man surfar på forum så ser man överallt ett utbrett hat mot TCPA, men denna typ av användare utgör en väldigt liten del av datoranvändarna, det är en köpsvag grupp (väldigt, väldigt mycket piratkopiering, dyr hårdvara men liten kvantitet) och det är en grupp med väldigt lite makt. Huruvida TCPA kommer accepteras avgörs av företag och genomsnittliga användare, vilka helt enkelt inte bryr sig så samma sätt (delvis för att de faktist betalar för sig, delvis för att det finns mycket viktigare saker att oroa sig för).

Entusiaster och akademiker kommer motsätta sig TCPA, och kommer ha förmåga att utveckla alternativ mjukvara. Det stora problemet kommer bli hårdvara, där räcker det inte med god vilja och kunskap, det krävs stora företag, och jag tror inte dessa kommer ha speciellt starka skäl att välja att satsa på vad jag tror kommer bli en väldigt liten konsumentgrupp.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss