TCPA/Palladium 2006?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Då för man börja lära sig linux, fan va skojsigt...

haha

Om du syftar på mig så har jag försökt få igång Mandrake men installationen hängde sig. Fick förklaringen av en Linux kille att felet var hårdvaran, att en 400mhz med Geforce4 MX inte klarade det Då gav jag upp och orkade inte bry mig längre.
Sen har jag ju pillat lite med Freevo och Smoothwall, fast det räknas ju inte

/Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Men.. tänker man efter så kommer ju företagn som går med i Alliansen ha monopol på datormarknaden, de lär ju knappast komma nåra nya företag, tror ja inte iaf, då de kommer kosta för mkt. Nae senaste som går att få tag på innan TCPA å allt va de heter går i bruk och köra linux får man göra...

Visa signatur

P4 2200MHZ @ 2442MHz (22 x 111) (CM Jet 4) .:. ABIT IC7-MAX3 .:. 2*512DDR (PC2100) .:. Radeon 9800 PRO 128MB .:. ~650GB HDD
"Arguing on the internet is like running the special olympic. even if you win you are still retarded"

Permalänk

Som Neuz säger, den större gruppen användare är inte entusiaster, utan vanliga användare som knappt sett hur det ser ut innuti en dator. Dessa kommer inte vara pålästa om TCPA, och de kommer inte heller påverkas något nämnvärt av allt detta. Det är också dessa som Microsoft tjänar mest pengar på, och TCPA kommer troligtvis inte ändra på det.

Men gissa vilka som får svara på frågor om varför normalanvändaren inte får igång DC på sin nya dator? Jo, det kommer bli vi som kommer få förklara det. Om och om och om igen.

Permalänk
Medlem

Jag kan slå vad om att man kommer kunna cracka det mesta som har med TCPA att göra. Utvecklarna kan sitta i 10år och utveckla säkerhetssystem efter system, alla warezgrupper kommer såklart få tag på lite 'inside information' och kunna cracka skiten endå. Sen hur det kommer gå till det kan man ju fråga sig, men det visar sig väl antar jag.
- my 5 cents.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Usch, jag får ångest när jag läser allt detta.
Idag lever man ju nästan med datorn överallt! Man lyssnar på musik från den, man kollar på film, man spelar spel man programmerar, man grejar med bilder, man gör hemsidor, man lanar o.s.v

Om TCPA är allt vad som fruktas kommer man ju inte kunna göra något av ovanstående, utan att betala en hiskerlig massa pengar

Bara tanken på att allt jag gör med min dator ska verifieras och skickas till nån jävla kontrollserver får det att gå rysningar genom mig.

Permalänk
Medlem

Jaha, konsolmakarna borde ju tycka allt det här med TCPA är bra nyheter.

Permalänk
Medlem

Jag hade glömt TCPA och levde lycklig ett bra tag och orade mig inte alls inför framtiden. Tills NU ikväll när jag läste denna nyhet. TCPA kom tillbaka som en gammal mardröm, fasiken jag som ska gå upp tidigt till föreläsningen imorrn. Jag lär ju inte kunna sova särskilt gott inatt och definitivt inte från och med 2006 för den delen heller!

Usch för ett storebror-ser-dig-samhälle!!!

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Jag kan slaa vad om att man kommer kunna cracka det mesta som har med TCPA att go:ra. Utvecklarna kan sitta i 10aar och utveckla sa:kerhetssystem efter system, alla warezgrupper kommer saaklart faa tag paa lite 'inside information' och kunna cracka skiten endaa. Sen hur det kommer gaa till det kan man ju fraaga sig, men det visar sig va:l antar jag.
- my 5 cents.

Tror inte det blir sa latt..
Det ar nagot helt annat med TCPA an vad det ar med mjukvarusystem, hardvaran ska ju kryptera allt automatiskt mellan datorns olika delar.

Finns inget vad jag vet sa har pa rak arm som kan jamforas med TCPA. Med konsoller sa gar man ju normalt runt skyddet men det kommer inte att ga med TCPA.

Det ar latt att pasta att folk kommer cracka det, men jag skulle villja hora nagon som ar insatt i det hela att pasta detsamma...

(ledsen for att inlagget saknar svenska tecken)

Permalänk
Medlem

Men hallå! Apple och linux är med på detta också...så sluta drömm

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Asså, så om man gör egna elektriska prylar som ska komunicera med datorn, tex styrkort till stegmotorer. Då kommer de alltså att nekas tillträde?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Jag tror aldrig att det kommer att fungera så bra i praktiken som dom som har utvecklat kretsen tror. Allt för ofta ser dom fördelarna men blundar för nackdelarna...

Som tex den biten med att den ska spärra hemsidor som inte har TCPA "skydd", det kommer aldrig att fungera...

Tänk dig själv, du sitter och söker information om något och ser att du äntligen hittar det du säker, då kan du inte gå in och läsa informationen för att den inte har det stödet. Då blir man tokgalen med en gång och försöker göra allt för att slippa det, även om det krävs att man installerar alternativ programvara (Linux tex).
Så jag tror nog inte att den kommer till början att spärra så mycket mjukvara eller hemsidor, dock så kommer den kanske att ge en "skrämmande" varningstext om man skulle försöka att komma in på en sida som "dom" inte tillåter...

Sedan så kommer det nog dröja mycket-mycket länge innan dom spärrarna fungerar som dom ska utan problem eller man lyckas att komma förbi dom, oavsett om det är hårdvarulås eller inte...
Det finns massor av bra exempel på "sypersäkra" system som i tider har knäcks, tex avdekodning av sattelitkanaler eller varför inte "Multi-X" kretsarna som man har kunnat montera i Playstation och X-Box för att komma förbi flera div. skydd...

Eftersom hårdvaran i en dator är statisk, aldrig byter form eller bearbetningsmetod så kan man alltid förutse hur den kommer att bete sig. och det finns folk som ser stora pengar i att tjärna på att komma förbi liknande skydd (som dom som tillverkar piratkort och Multi-X kretsar).

Inom kort så kommer det nog dyka upp liknande Multi-X chip för TCPA utrustade datorer som på ett eller annat sätt jobbar förbi kretsen, oavsett om den sitter i processorn eller en separat krets på moderkortet.

Vi som datorentuseaster är nog dom minsta som behöver oroa oss, för det som TCPA formodligen i grunden är utvecklat för är dom människor som inte kan så mycket om datorer inte ska kunna stoppa i ett kopierat spel av en kompis och börja spela det samt erbjuda argumentet till de människor att TCPA ger ett utmärkt virus-skydd...

//Milkmachine

Visa signatur

//Milkmachine

Permalänk
Medlem

Linux kommer också kunna använda sig av features som TPM erbjuder.

IBM som är en av huvudaktörerna i TCG har redan utvecklat en drivrutin för det.

Palladium var ju en egen version av fritz från MS som aldrig kommer förverkligas.
De andra aktörerna verkar vara rätt inne på standarder (som är publika). Linux drivaren för TPM är GPL-licenserade.
Bilden som den gamla informationen målar upp är mer än fel.

Permalänk

Hade apple varit smarta nu så hade de utvecklat ett OS som klarar allt en PC gör och mer och inte gått med i detta och de hade tjänat hur mycket som helst...

Fritz eller vad det heter kommer troligen bli en flop?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

Usch det här gör mig illamående... Ännu mer illamående blir jag när PC För Alla lovordar tekniken för att den gör "de lagliga användarnas datorer säkrare". Tur att jag har slutat med den tidningen.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handsomeer
Men hallå! Apple och linux är med på detta också...så sluta drömm

och vart ser du att linux e med ?

förresten, fuck off med västvärlden snart tror jag, litar på rödkommunisterna Kina och N.Korea.

dessa kommer att utveckla chips att ha i våra datorer (och självklart i sina egna) för dessa litar inte på USA och lillbrorsan Göran Persson.

kommer ihåg indicenten för några år sen , när Kina beställde ett specialbyggt jetplan för presidenten och det dök upp buggutrustning. kan sägas att planet hårdbevakades i fabriks hangaren av kinesiska säkerhetsagenter, ändå slapp utrustningen in.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Hade apple varit smarta nu så hade de utvecklat ett OS som klarar allt en PC gör och mer och inte gått med i detta och de hade tjänat hur mycket som helst...

Fritz eller vad det heter kommer troligen bli en flop?

Det har de redan gjort, sen att de kör på en bättre arkitektur är en annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Hade apple varit smarta nu så hade de utvecklat ett OS som klarar allt en PC gör och mer och inte gått med i detta och de hade tjänat hur mycket som helst...

Fritz eller vad det heter kommer troligen bli en flop?

Dom har redan gjort ett sådant system. Mac OS X kan allt Windows kan och mer därtill. Det är inte systemet som är problemet, det är oengagerade utvecklare som gör halvtaskiga portningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Tycker det känns lite tidigt att berätta om 2006.

Det som e på gång är den värsta styggelsen i datorns historia. Snacka om att vara övervakad. Storebror ser dig får en helt ny innebörd. Det är dags att börja protestera redan nu!!!
Hur är ju sen en annan historia. Men som sagt, jättar som intel,amd osv. är inte lätta att rå på. Men en sak som dom alla förstår är minskad försäljning. Antar att det i slutändan är bojkott som gäller. Kan inte tänka mig att NÅGON människa som är normalt funtad i skallen vill ha detta....

Permalänk

Hm glömde bort vad jag skulle skriva medans jag registrerade mig får väl inprovisera lite:
Det är självklart att alla som har råd med detta certifikat kommer att skaffa sig det, för att deras mjukvara inte ska piratkopieras, så att windows skulle förlora något på det är väldigt osannorligt, och om någon liten tillverkare inte har råd med certifikatet och lägger av eller börjar göra mjukvara för andra operativsystem som linux så kommer microsoft bara att göra ett liknande program och ta större del av marknaden och komma ett steg närmare total kontroll på mjukvarumarknaden. Jag tror att de flestata stora mjukvarutillverkare kommer bara att bli glada inte minst microsoft.

Tycker det är konstigt att hårdvarutillverkare gick så flitigt med på det, men de kanske var tvungna, inte så insatt i det.

Lite tröst för folket är att det har hittills inte kommit ut nånting inom datorvärden som inte går gå förbi. Visst är det svårare när det är inplementerat i hårdvaran och det kanske inte räcker med crack utan man kanske blir tvungen att trolla lite med hårdvaran men nog fan kommer man att kunna hitta sätt att gå förbi detta. Låt oss inte glömma sony som satsade milioner dollar för att skydda cd skivor mot piratkopiering och det räckte endast med lite tejp i utkanten för att gå förbi den. Detta är kanske är lite mer komplecerat men jag skulle tro att man kan lösa det på mjukvarunivå genom att lägga till certifikat som verkar riktiga för mjukvaran och sen kör man piratkopierat. Det skulle inte förvåna mig om det kommer ut crack till windows som får hårdvaran att behandla allt som certifierat.

/*
Jag rekomenderar inte att ni ska leta efter sätt att gå förbi skyddet i framtiden, pirakopiering är olagligt och man ska alltid köpa mjukvaran även om den kostar lika mycket som din årsinkomst!
*/

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milkmachine
Det finns massor av bra exempel paa "sypersa:kra" system som i tider har kna:cks, tex avdekodning av sattelitkanaler eller varfo:r inte "Multi-X" kretsarna som man har kunnat montera i Playstation och X-Box fo:r att komma fo:rbi flera div. skydd...

Eftersom haardvaran i en dator a:r statisk, aldrig byter form eller bearbetningsmetod saa kan man alltid fo:rutse hur den kommer att bete sig. och det finns folk som ser stora pengar i att tja:rna paa att komma fo:rbi liknande skydd (som dom som tillverkar piratkort och Multi-X kretsar).

Inom kort saa kommer det nog dyka upp liknande Multi-X chip fo:r TCPA utrustade datorer som paa ett eller annat sa:tt jobbar fo:rbi kretsen, oavsett om den sitter i processorn eller en separat krets paa moderkortet.

Det ar ju jusst det som ar grejjen, du kan inte bara koppla forbi det.
Eftersom ALLA delar i datorn pratar i krypterad kod sa kan du inte bara koppla bort "TCPA-chippet" och tro att det ska fungera. Da sitter alla kort dar och blir matade med krypterad information som de inte kan anvanda.
Det gar inte att jamfora Xboxen eller PS2an med TCPA, xboxen och PS2an kan ju knappast kallas supersakra.

Citat:

Vi som datorentuseaster a:r nog dom minsta som beho:ver oroa oss, fo:r det som TCPA formodligen i grunden a:r utvecklat fo:r a:r dom ma:nniskor som inte kan saa mycket om datorer inte ska kunna stoppa i ett kopierat spel av en kompis och bo:rja spela det samt erbjuda argumentet till de ma:nniskor att TCPA ger ett utma:rkt virus-skydd...

//Milkmachine [/B]

Jo, men du far ju sa mycket annat pa kopet som drabbar jusst oss datorentusiaster. De andra vet ju ingenting om det sa de drabbas ju inte direkt (men indirekt gor det ju det om de aker dit pga. det eller nagot sadant).

ggg

Mycket ligger som sagt i integriteten. Och att lita pa att stora foretag gor jag helt enkelt inte. Inte med den makt som de far i och med TCPA.

edit:
StasIsLove:
Kopieringsskydden som CD skivor har ar aven de sa enormt langt ifran sa komplext som TCPA kommer att bli.
Var ju inte direkt forvanande att det var latt att ta sig forbi det dar skydden.
Sony jobbar ju i motvind. De skivor de slappar maste ju fungera i cd-spelare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
bahh.. trams.. Det finns inte en chans att det kommer bli ens i närheten så illa som folk sitter och skriker om. Att sharewareprogram inte skulle fungera är rent skrattretande! Många företag hade inte kunnat fungera utan specialskriven programvara.

Tror att om TCPA verkligen genomför det här fullt ut så förstår du nog inte hur pass omfattande det blir, tror knappast att han som skrev tex SuperPi kommer betala licenspengar bara för att sedan ge ut programmet gratis... Om dom inte släpper det fritt och låter vem som helst att skapa "säkra" program, knappast troligt dock...

Citat:

Hade det varit så illa hade microsoft gått under eftersom alla hade gått över till andra alternativ som t.ex. linux. Samma sak med hårdvara. Microsoft vill bara tjäna pengar och har inget högre politiskt syfte. Dom kör på den här linjen för att dom tror att det finns pengar att tjäna. Skrämma bort kunder är det sista dom vill.

Men grejen är den att majoriteten av dagens konsumenter är vanliga svensson som glatt skulle fortsätta köpa nya datorer utan att ha en fundering på TCPA, tror knappast att MS oroar sig för att vi 1337-folk ska sluta köpa Windows, de flesta av oss gör ju ändå inte det idag heller

Citat:

TCPA kommer komma, men dom som tror att fri programvara kommer att försvinna är troligtvis samma personer som trodde att y2k var jordens undergång.

Men som sagt, bollen är rund, vi kan ju inte göra annat än låta framtiden utvisa hur pass mycket vi kommer att påverkas av TCPA när det väl kommer... Får dock en rätt otrevlig klump i magen när jag tänker på vad antagligen kommer hända =/

Permalänk

TCPA släng dig i väggen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Usch det här gör mig illamående... Ännu mer illamående blir jag när PC För Alla lovordar tekniken för att den gör "de lagliga användarnas datorer säkrare". Tur att jag har slutat med den tidningen.

Ja vad ska man säga, bojkotta "PC för alla" alltså.
Kan inte förstå att man som tidnings redaktör kan skriva nåt så dumt som att
"tekniken gör de lagliga användarnas datorer säkrare", jahopp vilka är det då???
Vilka är dom lagliga användarna? Det finns enligt min mening inga "lagliga" användare.
Okej kanske Gösta 65år som sitter o läser aftonbladet på internet. Nej men det känns som det inte finns nån som inte har eller har haft nånting "Pirat kopierat" på sin dator, därmed är dom lagliga användarna i minoritet llr? Jag kanske har fel.

Som jag ser det finns det överhuvudtaget inga fördelar med TCPA, förutom för skaparna själva. Förhoppningsvis kommer dom gräva sin egen grav om dom någonsin kommer så långt.

Kan man bara inte ge f*n i att köpa hårdvara utan TCPA? förmodligen inte. I så fall endast för hemma bruk med redan befintliga program. Kan man då inte bojkotta hårdvara med TCPA redan i dess första skede? Vi datorentausiaster (stavning) kan säkert göra det eftersom vi kommer hålla reda på vilka produkter som kommer innehålla TCPA men inte den gråmassan. Dom vet ju knappt vad dom köper redan i dagens läge.
Förmodligen så kommer TCPA smyga sig in i hårdvaran utan att det syns på produkt namnet och även om det klart o tydligt stod att denna produkt innehåller chipet "Fritz" så fattar inte allmänheten det ändå, för dom har blivit så hjärntvättade av all propaganda från microsoft.

Vi får väl verkligen inte hoppas att dom kommer så långt.

Permalänk

Ähh det kommer knäckas som allt annat, datorn måste ju ansluta till dom här servrarna för att updatera och det lär ju inte vara så svårt att hindra det..

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk
Medlem

Vad händer om TCPA inte kommer kosta något då? Tänk om det räcker med att det går igenom en licensgivare? Då kommer TCPA tillämpas på ALLA program - freeware och shareware inkluderat.

Permalänk

Känns som TCPA servern kommer bli ddosad ett "par" gånger

Det är äckligt vad dom feta direktörerna kan komma på för att få mer pengar, dags att vi konsumenter visar vad vi tycker om sånthär. Får verkligen hoppas att allmänheten uppmärksammar detta lite mer

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Vad händer om TCPA inte kommer kosta något då? Tänk om det räcker med att det går igenom en licensgivare? Då kommer TCPA tillämpas på ALLA program - freeware och shareware inkluderat.

Jag tror att Microsoft och de andra huvudinvesterarna kommer att utvärdera frågan. De lär välja det förslaget som drar in mest pengar (i form av färre piratkopierade produkter). Vem skulle inte göra det?

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Anta att TCPA blir en total succé för MS mfl & piratkopiering blir extremt trixigt. Ska alla spelmakare då dumpa priserna på alla spel om/när piratkopieringen upphör? Är det ngn som på allvar tror att Svensson (eller Jones/Lee/Mustafa) hostar upp 10000-15000 för en speldator + flera tusen för windows, mfl nyttoprogz + upp till 500 spänn/spel? Skulle tro att de flesta nöjer sig med en konsol för en bråkdel av de pengarna (& besväret) och nöjer sig med en skruttig skrivmaskinsdator.

/ S.

Permalänk

Det skulle inte förvåna mig om mjukvara (inklusive spel) går upp i pris för att de måste köpa lisens...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Det skulle inte förvåna mig om mjukvara (inklusive spel) går upp i pris för att de måste köpa lisens...

Med all sannolikhet har du rätt. De senaste åren har priserna stigit på mjukvara, pga de alt mer avandcerade kopieringsskydden på ex spel.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Helt makalöst alltså, detta kan ju verkligen inte gå igenom hoppas jag.

Visa signatur

Intel 9900K | MSI Z390 Pro Carbon | MSI 2080TI Gaming X Trio | 2 x 16gb G-Skill Trident RGB | 500GB Samsung EVO Plus NVME, 1TB Samsung EVO Plus NVME | EVGA 750W