Kantighet: Doom 3 vs. HL2

Permalänk
Medlem

Kantighet: Doom 3 vs. HL2

Vilket av de två spelen tycker ni har kantigast modeller när man kollar på screenshots?

Anledningen till omröstningen är att min kompis och jag inte är överrens.

Permalänk

JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja va den första som rösta .....:D:D:D:D:D:D:D

men ja tycker Hl2 verkar bättre

Permalänk
Medlem

tycker inte doom3 var så förbannat snyggt faktiskt ;/
Edit: haha jag var den första att rösta på doom3

Permalänk

Haha, jag var det första som inte rösta?

Vet inte riktigt om jag bryr mig vilket spel som kommer ha kantigast modeller...

Visa signatur

Mjo Mjo?

Permalänk
Medlem

Jo det första jag kollar in när jag skall köpa ett spel är hur kantiga modellerna är..
Sen kollar jag upp vilka spel som inte har aswd som styrning default... och sämst stöd för olika drivrutiner...

Eller inte...

bare en fråga varför denna undersökning?

Permalänk
Avstängd

hl2 kanske

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Medlem

lägg upp 2 bilder så man får se då?

Röstade på HL2 tycker inte valve är bra på att göra grymma modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
lägg upp 2 bilder så man får se då?

http://www.gamemun.com/preview/screenshot/doom3/65.jpg
http://www.3dnews.ru/documents/6846/hl-3.jpg

Röstade på HL2 tycker inte valve är bra på att göra grymma modeller

cmon de där va ifrån betan..kanske e finare nu

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Testpilot

På just dom fär två bilderna så ser HL2-snubben kantigare ut, jag röstade på det.

Sen tycker jag att han borde snubbla när han går på det där hålet i bryggan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Det ända som är bra med modellerna i HL2 är ju ansiktena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
På just dom fär två bilderna så ser HL2-snubben kantigare ut, jag röstade på det.

Sen tycker jag att han borde snubbla när han går på det där hålet i bryggan.

haha =D

Permalänk

Är det inte allmänt kännt att Doom 3 har lågt polygonantal?
Eller är det inte den kantigheten ni menar?

Permalänk
Medlem

Vilket spel har är snyggast? FarCry eller Pacman?

Ganska uppenbart att Doom 3 har snyggare/färre kanter på sina modeller. Det framgår väll ganska tydligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheKlown
Jo det första jag kollar in när jag skall köpa ett spel är hur kantiga modellerna är..
Sen kollar jag upp vilka spel som inte har aswd som styrning default... och sämst stöd för olika drivrutiner...

Eller inte...

bare en fråga varför denna undersökning?

ho...ho... där fick du allt till det..... han/hon påstod ju aldrig heller om att han själv går enligt det

själv vet jag inte riktigt vilket spel jag tycker ser "kantigast" ut.. båda spelen ser läckra ut på sitt eget sätt enligt mig så ja lämnar min röst blank

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 får min röst. De modellerna i det spelet ser bra ut. Men inte lika bra som de i Doom 3.

Permalänk
Medlem

Jag tycker HL2's modeller verkar kantigare. Och fan vad klipporna i bakgrunden var fula på bilden ovan.

Permalänk
Medlem

Klart HL2 inte har en chans mot Doom3 när det gäller polygonantal på modellerna. Innomhusspel med 1 monster på skärmen vs. utomhusspel med 20pers på skärmen samtidigt.

Därför röstade jag på Doom3 för att jävlas.

Jag refererar till bilderna ovanför.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Alla (förrutom här verkar det som) klagar ju på att Doom IIIs modeller har så lågt polygion antal, men vilken dator hade ni tänkt skulle palla Doom III om de hade lika många polyginer som i Half-life 2?

Det finns ju faktiskt en annledning till att de har sänkt polygionsantalet.
För det som är så bra med alla sharder effekterna är ju att en helt platt grej kan se rund ut. Så därför kan man ju säga att man får bra grafik till ett "lågt pris" om man säger så.

Så jag röstar på Doom III, men som sagt, det finns ju en anledning.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
På just dom fär två bilderna så ser HL2-snubben kantigare ut, jag röstade på det.

Sen tycker jag att han borde snubbla när han går på det där hålet i bryggan.

Hur vet du att han inte gör det då?

Permalänk

Säker på att det där är taget från spelet? Man kan ju inte se en ända kant ju!

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
lägg upp 2 bilder så man får se då?

http://www.gamemun.com/preview/screenshot/doom3/65.jpg
http://www.3dnews.ru/documents/6846/hl-3.jpg

Röstade på HL2 tycker inte valve är bra på att göra grymma modeller

Men för i...bilden på HL2 är ifrån E3 2003!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force

Säker på att det där är taget från spelet? Man kan ju inte se en ända kant ju!

Du kan omöjligt vara seriös. Dags att skaffa glasögon?

Edit:
Doom 3 är anpassat till att kunna köras på Xbox, det har färre polygoner men mer bumpmapping.

Vilket spel som är snyggast börjar bli en smaksak. Det är dags att folk börjar inse det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Doom 3.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

ID har inte dragit ner på polygonerna för att anpassa det till xbox. Däremot för skulle jag gissa att de har gjort det för att inte suga musten de flesta datorerna, vilket det redan gör. Tycker dock att doom3s gubbar ser jävligt bra ut när man spelar, märker inte av kantigheterna då direkt. så det känns jävligt oviktigt

näh bättre på gamla goda tiden

Permalänk

Men tjenare det är ju ingen dålig skillad på spelen heller. HL2 main karaktärer som är med i dom flesta ingame filmer som tex Alyx har 6000-7000 polys. En zombie i doom 3 har ca 1400 polys. Jag undrar vilken som ser kantigast ut

Permalänk
Avstängd

Uhm, har de verkligen 6000-7000 polygoner? Kan man få källa?

Permalänk
Medlem

Varför slösa upp 7000 polygoner på en karaktär? Tror knappast de är uppe i 7000, men men :). Röstade på Doom 3 f.ö.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Är det inte allmänt kännt att Doom 3 har lågt polygonantal?
Eller är det inte den kantigheten ni menar?

Jo , helt rätt. Doom3 har lägre polygonantal, inget snack. Doom3 förlitar sig för mycket på normal mapping tycker jag.

Permalänk
Medlem

Att det står 56/55 i röster bevisar rätt bra att smaken är som baken. Lite onödig poll dock

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Uhm, har de verkligen 6000-7000 polygoner? Kan man få källa?

Min 3d lärare tex har sagt det och ett inlägg på cgtalk styrker detta.
Detta gäller bara karaktärer som i ingame filmer skall prata mycket, eftersom det blir många inzoomninar på huvudet och tempot är allmänt långsamt där så ser man fel lättare och därför får dessa karaktäer mer polys (alyx, g-man, professorn i filmen) medan soldater och monster har betydligt lägre.

"Well, guys, Dead or Alive Ultimate may have around 20,000 polygons per fighter, and Tao Feng: Fist of the Lotus uses around 15,000 polys. The Alyx model for HL2, is around 7600 polys I just got finished modeling a 10,000 polygon character and I think I am satisfied (the head is very detailed in shape). It was not my intention to model that high but hey, we are going to eventually..."

http://www.cgtalk.com/archive/index.php/t-2155.html

Permalänk
Medlem

HL2 har alltid varit kantigt för mig.