Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde följande beräkningar:

600^2 = 400^2 + 500^2 - (2 * 500 * 400 * cos C) => 400 000 * cos C = 160 000 + 250 000 - 360 000 =>
(410 000 - 360 000)/400 000 = 0,125 => cos^-1(0,125) = 82,6
Vinkel C = 82,6 grader

För att räkna fram vinkel B så använder jag mig utav sinussatsen:

B = (sin B / 500) = (sin 82,6 / 600) => (sin 82,6 * 500) / 600 = 0,826 => sin^-1(0,826) = 55,6
Vinkel B = 55,6 grader

Vinkel A = 180 - 82.6 - 55,6 = 41,8 grader

Så är min uträkning.

Vart har jag gjort fel?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Vart har jag gjort fel?

Här:

Skrivet av Brajan:

cos^-1(0,125) = 82,6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Du får gärna förklara lite tydligare :-).

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Du får gärna förklara lite tydligare :-).

Du har nog bara läst av fel; det borde bli 82,8192

Permalänk
Hedersmedlem

kollade även arcsin som var avläst lite fel. Eller avrundat fel ska man väl säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Du har nog bara läst av fel; det borde bli 82,8192

Hm, okej, det måste jag nog ha gjort.

Men är det något annat som är fel som bör påpekas? Några tips på hur jag ska tänka när jag arbetar med cosinussatsen?

Tack för hintarna än så länge

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Men är det något annat som är fel som bör påpekas?

Nej, det bör bli rätt när siffrorna rättas till. Dock skulle man, om man är lat och inte orkar beräkna samtliga vinklar, kunna välja rätt vinkel direkt och klara sig med endast cosinussatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det bör bli rätt när siffrorna rättas till. Dock skulle man, om man är lat och inte orkar beräkna samtliga vinklar, kunna välja rätt vinkel direkt och klara sig med endast cosinussatsen.

Hur vet man vilken som är "rätt" vinkel?

Jag vet att man rekommenderas att räkna fram den största vinkeln, eftersom att då vet man att de övra vinklarna är spetsiga. Så stod det i boken.

Men hur vet man det egentligen? Att dom är spetsiga? Och som sagt, hur vet man vilken som är rätt vinkel?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Hur vet man vilken som är "rätt" vinkel?

Spontant känns det väl till exempel som att den minsta vinkeln ligger mellan de två längsta sidorna?

Skrivet av Brajan:

Jag vet att man rekommenderas att räkna fram den största vinkeln, eftersom att då vet man att de övra vinklarna är spetsiga. Så stod det i boken.

Men hur vet man det egentligen? Att dom är spetsiga?

Tja, om man nu beräknar den största vinkeln och finner att den är 90 grader eller större delar de andra vinklarna på maximalt 90 grader och är alltså spetsiga. Och om så inte är fallet vet man alltså att den största vinkeln är spetsig, vilken medför att även de andra är spetsiga.

Permalänk
Hedersmedlem

En lin alg-uppgift jag fastnat på. Känns inte så komplicerad men jag är ganska fast.

L är skärningslinjen mellan planen x_1 + 2x_2 + x_3 = -1 och x_1 - x_3 = 1. Punkten P = (1, -4, 0) är given. Jag vill ha P:s ortogonala projektion på linjen och P:s avstånd till linjen.

För att först få ut i skärningslinjen har jag flyttat konstanterna(i HL) i planens ekvationer till VL och sen sagt att det ena planet är = det andra. Är det rätt eller har jag gjort ett felaktigt antagande här? Efter det känns det bara som jag fumlar och gissar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

En lin alg-uppgift jag fastnat på. Känns inte så komplicerad men jag är ganska fast.

L är skärningslinjen mellan planen x_1 + 2x_2 + x_3 = -1 och x_1 - x_3 = 1. Punkten P = (1, -4, 0) är given. Jag vill ha P:s ortogonala projektion på linjen och P:s avstånd till linjen.

Lös ekvationssystemet för att hitta en linje, inför en vektor mellan en punkt på linjen och P och se sedan denna som summan av en vektor längs linjen och en vektor från linjen till P.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Lös ekvationssystemet för att hitta en linje, inför en vektor mellan en punkt på linjen och P och se sedan denna som summan av en vektor längs linjen och en vektor från linjen till P.

Låter ganska rimligt.

Ekvationssystemet, menar du då det som jag nämnde, att sätta ekvationen för ena planet lika med det andra? Tror det är vissa grundläggande saker som förvirrar mig. Är x_1 och x_3 samma för första planet som det är för andra eller ska man skilja på x_1 i första planet och x_1 i andra planet? Vi hade nämligen en uppgift där ett plan och en linje beskrevs i parameterform och båda hade en variabel s som tydligen inte var identisk för planet och linjen. Hoppas jag inte är otydlig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Låter ganska rimligt.

Ekvationssystemet, menar du då det som jag nämnde, att sätta ekvationen för ena planet lika med det andra? Tror det är vissa grundläggande saker som förvirrar mig. Är x_1 och x_3 samma för första planet som det är för andra eller ska man skilja på x_1 i första planet och x_1 i andra planet? Vi hade nämligen en uppgift där ett plan och en linje beskrevs i parameterform och båda hade en variabel s som tydligen inte var identisk för planet och linjen. Hoppas jag inte är otydlig nu

x₁, x₂, x₃ är basvektorer (sanning med modifikation, tänk x₁, x₂ som x och y i ett vanligt 2d-koordinatsystem) som är samma för båda planen. Ställ upp systemet:

1 2 1 | -1 1 0 -1 | 1

så får du ut x₁ = 1 + x₃, x₂ = -1 - x₃
eller r(t) = (t, -t, t - 1) på parameterform.
Sen väljer du som sagt en punkt på linjen (stoppa in godtyckligt t i parameterformeln), beräkna vektorn, u, mellan den punkten och P. Projicera u på riktningvektorn för skärningslinjen. Längen på (u - projektionen) är avståndet mellan P och linjen (tänk rätvinklig triangel med u som hypotenusa).

Permalänk
Hedersmedlem

Tack, nu tror jag att jag kan klara av uppgiften

nej förresten. Din parameterformel ser inte ut som min. Jag får (1+t, -1-t, t). Stoppar jag in t=1 är det rätt punkt på linjen. Tar jag fram mitt u med t=1 och räknar på projektionen så får jag 0. Men om jag tar ett annat t och utgår ifrån blir inte projektionen på rätt punkt. Skriver på mobil så kan inte ge uträkning nu.

Tror nog att jag löste det nu efter att ha fått huvudet runt lite petitesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tack, nu tror jag att jag kan klara av uppgiften

nej förresten. Din parameterformel ser inte ut som min. Jag får (1+t, -1-t, t). Stoppar jag in t=1 är det rätt punkt på linjen. Tar jag fram mitt u med t=1 och räknar på projektionen så får jag 0. Men om jag tar ett annat t och utgår ifrån blir inte projektionen på rätt punkt. Skriver på mobil så kan inte ge uträkning nu.

Tror nog att jag löste det nu efter att ha fått huvudet runt lite petitesser.

Det är samma formel, tar du t=1 i din så får du punkten Q=(2, -2, 1) och med min får du samma punkt med t=2. Jag parametriserade x₁=t och du har x₃=t.
Vektorn från Q till P = (1, -4, 0) blir då u=(-1, -2, -1), om du ursäktar att jag använder samma notation för vektorer och punkter.
Projektion av u på skärningslinjen mellan planen får du av v(u|v)/(v|v) där v är rikningsvektorn för linjen och (a|b) är skalärprodukt av a och b.
v = (1, -1, 1) (som synes ur parameterformeln, eller genom krossprodukten av normalvektorerna till planen)
(u|v) = -1+2-1 = 0. Vilket betyder att u och v är ortogonala, så Q är den punkt på linjen som är närmast P, och avståendet är |u| = √((-1)²+(-2)²+(-1)²) = √6 längdenheter.

Med t=0 enligt din formel så blir Q = r(0) = (1, -1, 0)
u = P-Q = (0, -3, 0)
(u|v) = 0*1 + (-3)(-1) + 0*1 = 3, (v|v) = 3
Alltså blir projektionen (3/3)*v = v
w = u - projektionen = u - v = (0, -3, 0) - (1, -1, 1) = (-1, -2, -1)
|w| = √((-1)² + (-2)² + (-1)²) = √6 längdenheter.
Då bildar u,v,w en rätvinklig triangel mellan Q, P och punkten på linjen närmast P, och med u som hypotenusa, och w är den kortaste vektorn från linjen till P.

Förhoppningsvis fick du ut samma svar till sist, och förhoppningsvis så har jag tänkt och räknat rätt, annars får jag nog reklamera mina betyg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e5150:

Det är samma formel, tar du t=1 i din så får du punkten Q=(2, -2, 1) och med min får du samma punkt med t=2. Jag parametriserade x₁=t och du har x₃=t.
Vektorn från Q till P = (1, -4, 0) blir då u=(-1, -2, -1), om du ursäktar att jag använder samma notation för vektorer och punkter.
Projektion av u på skärningslinjen mellan planen får du av v(u|v)/(v|v) där v är rikningsvektorn för linjen och (a|b) är skalärprodukt av a och b.
v = (1, -1, 1) (som synes ur parameterformeln, eller genom krossprodukten av normalvektorerna till planen)
(u|v) = -1+2-1 = 0. Vilket betyder att u och v är ortogonala, så Q är den punkt på linjen som är närmast P, och avståendet är |u| = √((-1)²+(-2)²+(-1)²) = √6 längdenheter.

Med t=0 enligt din formel så blir Q = r(0) = (1, -1, 0)
u = P-Q = (0, -3, 0)
(u|v) = 0*1 + (-3)(-1) + 0*1 = 3, (v|v) = 3
Alltså blir projektionen (3/3)*v = v
w = u - projektionen = u - v = (0, -3, 0) - (1, -1, 1) = (-1, -2, -1)
|w| = √((-1)² + (-2)² + (-1)²) = √6 längdenheter.
Då bildar u,v,w en rätvinklig triangel mellan Q, P och punkten på linjen närmast P, och med u som hypotenusa, och w är den kortaste vektorn från linjen till P.

Förhoppningsvis fick du ut samma svar till sist, och förhoppningsvis så har jag tänkt och räknat rätt, annars får jag nog reklamera mina betyg.

Så bara för att förtydliga. När man räknat ut projektionen så visar den hur långt man ska gå från sin punkt Q för att komma till punkten på linjen som är närmast P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så bara för att förtydliga. När man räknat ut projektionen så visar den hur långt man ska gå från sin punkt Q för att komma till punkten på linjen som är närmast P?

Precis, det är ungefär som komposantuppdelning av vektorer, vilket du säkert har gjort i gymnasiefysiken om inte annat. Ortogonalprojektionen av u på v, P_v(u) och u - P_v(u) är ortogonala/vinkelräta och summan av dem är u, enligt definition u = P_v(u) + (u - P_v(u)) ...
Följ projektionen, sväng 90 grader och gå längst med u - proj. så kommer du fram till P.

Permalänk
Medlem

Spegling och projektion av vektor.

Någon som har tips om hur man löser dessa uppgifter?

1 Bestäm matrisen A för den linjära avbildning T : R^3 ---> R^3 som definieras av att man först speglar i planet 2x - 5y + 5z = 0 och sedan projicerar ner på planet 2x + 5y + 4z = 0. (Positivt orienterat ON-system)

2 Bestäm matrisen A för den linjära avbildning T : R^3 ---> R^3 som definieras av att vektorn u först avbildas på v x u där v = (-9,2,9) och sedan speglas i planet x = z, (positivt orienterat ON-system). Bestäm också determinanten till A.

Tenta på lördag och känner att det skulle vara kul att förstå hur man löser dessa typer av uppgfiter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redhawk:

1 Bestäm matrisen A för den linjära avbildning T : R^3 ---> R^3 som definieras av att man först speglar i planet 2x - 5y + 5z = 0 och sedan projicerar ner på planet 2x + 5y + 4z = 0. (Positivt orienterat ON-system)

Roligast är nog att byta till baser där det är lätt att spegla (se till exempel till att speglingsplanets normalvektor blir med som basvektor) och projicera och sedan byta tillbaka. Annars skulle man kunna ansätta en matris M och med hjälp av väl valda vektorer (speglingsplanets normalvektor avbildas åt motsatt håll medan vektorer i planet inte påverkas alls) lösa ekvationssystem för att beräkna elementen.

Permalänk
Skrivet av Redhawk:

Någon som har tips om hur man löser dessa uppgifter?

1 Bestäm matrisen A för den linjära avbildning T : R^3 ---> R^3 som definieras av att man först speglar i planet 2x - 5y + 5z = 0 och sedan projicerar ner på planet 2x + 5y + 4z = 0. (Positivt orienterat ON-system)

2 Bestäm matrisen A för den linjära avbildning T : R^3 ---> R^3 som definieras av att vektorn u först avbildas på v x u där v = (-9,2,9) och sedan speglas i planet x = z, (positivt orienterat ON-system). Bestäm också determinanten till A.

Tenta på lördag och känner att det skulle vara kul att förstå hur man löser dessa typer av uppgfiter.

En ganska enkel metod för att lösa sådana här uppgifter brukar vara att lista ut vad 3 linjärt oberoende vektorer (u1 u2 u3) avbildas till (v1 v2 v3). Sedan kan du bara ställa upp ekvationen

A * [u1 u2 u3] = [v1 v2 v3]

och lösa ut A genom att multiplicera från vänster med [u1 u2 u3] invers. Om du väljer dina u1 u2 u3 som en ON-BAS så blir det extra enkelt för då slipper du dessutom invertera!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kör vi lite egenvärden och egenvektorer då!

Jag har en avbildning F som ges i en plan ON-bas e av matrisen:
(2 -1)
(1 0)

I uppgiften ska man ta fram egenvärden och egenvektorer vilket jag gjort. Det fanns ett egenvärde, 1 och egenvektorer t(1, 1). Sen frågas det även om det finns en bas som består av egenvektorer. Jag vet nu att svaret är nej men beror det på att det bara fanns ett egenvärde?

Sen ska man bestämma en ON-bas som innehåller så många egenvektorer som möjligt och bestämma F:s matris i denna bas. Här är jag lite vilsen då jag inte riktigt förstår vad dom är ute efter när man ska få så många egenvektorer som möjligt för att göra en bas.

Sedan ska man göra en geometrisk tolkning genom att titta på bilden av enhetskvadraten i det koordinatsystem som ges av den nya basen. Denna bit kanske blir tydligare när man löst det innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nu kör vi lite egenvärden och egenvektorer då!

Jag har en avbildning F som ges i en plan ON-bas e av matrisen:
(2 -1)
(1 0)

I uppgiften ska man ta fram egenvärden och egenvektorer vilket jag gjort. Det fanns ett egenvärde, 1 och egenvektorer t(1, 1). Sen frågas det även om det finns en bas som består av egenvektorer. Jag vet nu att svaret är nej men beror det på att det bara fanns ett egenvärde?

Sen ska man bestämma en ON-bas som innehåller så många egenvektorer som möjligt och bestämma F:s matris i denna bas. Här är jag lite vilsen då jag inte riktigt förstår vad dom är ute efter när man ska få så många egenvektorer som möjligt för att göra en bas.

Sedan ska man göra en geometrisk tolkning genom att titta på bilden av enhetskvadraten i det koordinatsystem som ges av den nya basen. Denna bit kanske blir tydligare när man löst det innan?

En bas måste ju ha lika många linjärt oberoende basvektorer som dimensioner, så med en egenvektor kan du inte bygga en bas.

Ta den egenvektorn du har, och en annan godtycklig vektor och ortonormera med Gram–Schmidt, så får du en bas med så många egenvektorer som möjligt. Sen fixar du enkelt basombytet av F.

Geometrisk tolkning av vad? Jag har ingen aning om vad för insikt de vill att man ska komma fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Roligast är nog att byta till baser där det är lätt att spegla (se till exempel till att speglingsplanets normalvektor blir med som basvektor) och projicera och sedan byta tillbaka. Annars skulle man kunna ansätta en matris M och med hjälp av väl valda vektorer (speglingsplanets normalvektor avbildas åt motsatt håll medan vektorer i planet inte påverkas alls) lösa ekvationssystem för att beräkna elementen.

Min tankegång var att ta fram en transformeringsmatris A1 för speglingen och en matris A2 för projiceringen. Sen köra en matrismultiplikation A2*A1 och få fram svaret. Antingen helt fel tankegång, eller massor med slarvfel...

Edit 1: Problem 1 löst. Rätt tankegång men slarvfel på aldeles för många ställen...

Edit 2: Förstår inte ens vad de frågar efter på uppgift 2. Avbildningen av u på kryssprodukten av u och v? Kryssprodukten av u och v är väl en ortogonal vektor mot u och v. Frågar de då efter en avbildning av u på en vektor? Och vad för avbildning? Jag är tamefan sämst på att tolka matematiska uppgifter.

Permalänk
Medlem

Talserie där vi har a+ar+ar^2+...ar^n

a = 1 och r = 1/(1+x)

Serien konvergerar om -1 < r < 1 och jag ska lösa för - 1 < 1/(1+x) < 1, svaret ska vara x < -2 eller x>0 medan jag tycker det borde bli |x| > 0 ?

Hur skulle ni lösa den?

Permalänk
Skrivet av mrc:

Talserie där vi har a+ar+ar^2+...ar^n

a = 1 och r = 1/(1+x)

Serien konvergerar om -1 < r < 1 och jag ska lösa för - 1 < 1/(1+x) < 1, svaret ska vara x < -2 eller x>0 medan jag tycker det borde bli |x| > 0 ?

Hur skulle ni lösa den?

Vill du veta för vilka x

- 1 < 1/(1+x) < 1

är uppfyllt? I så fall är det bara att göra - 1 < 1/(1+x) < 1 <=> abs(1/(1+x)) < 1 <=> 1/abs(1+x) < 1 <=> 1 < abs(1+x) <=> x < -2 eller x > 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Vill du veta för vilka x

- 1 < 1/(1+x) < 1

är uppfyllt? I så fall är det bara att göra - 1 < 1/(1+x) < 1 <=> abs(1/(1+x)) < 1 <=> 1/abs(1+x) < 1 <=> 1 < abs(1+x) <=> x < -2 eller x > 0.

Jo jag förstår att man kan göra så men jag tycker det är lite märkligt att bara lyfta bort abs sådär.

Det enda jag är intresserad av egentligen borde väl vara att |(1+x)| > 1 för då kommer serien konvergera? Vilket reduceras till |x| > 0

Ärligt talat har jag rätt dålig koll på absolutbelopp vilket verkar ställa till det.

Om någon har lust att förklara varför x<-2 och x>0 är en "bättre" alt varför |x|>0 inte stämmer för att serien ska konvergera så vore det uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Jo jag förstår att man kan göra så men jag tycker det är lite märkligt att bara lyfta bort abs sådär.

Det enda jag är intresserad av egentligen borde väl vara att |(1+x)| > 1 för då kommer serien konvergera? Vilket reduceras till |x| > 0

Ärligt talat har jag rätt dålig koll på absolutbelopp vilket verkar ställa till det.

Om någon har lust att förklara varför x<-2 och x>0 är en "bättre" alt varför |x|>0 inte stämmer för att serien ska konvergera så vore det uppskattat.

|1+x| > 1 är inte samma sak som |x| > 0

I allmänhet: |a| = a om a>0, och |a| = -a om a<0
Ställ upp två fall, när 1+x > 0 och 1+x < 0.

Om 1+x > 0, så blir |1+x| = 1+x, alltså: |1+x| > 1 ⇒ 1+x > 1 ⇒ x > 0
Om 1+x < 0, så blir |1+x| = -(1+x), alltså |1+x| > 1 ⇒ -1-x > 1 ⇒ -x > 2
Alltså, |1+x| > 1 är ekvivalent med [x < -2 eller x > 0]

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut den primitiva funktionen till 1/(2+x^2)? Behöver inte ha hela lösningen bara hur man börjar.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Hur räknar man ut den primitiva funktionen till 1/(2+x^2)? Behöver inte ha hela lösningen bara hur man börjar.

1/(något) = ln(något) + C + inre derivata?

EDIT:
Ser nästan ut som:
1/(1+x^2) = arctan(x) + C
Kommer inte ihåg hur man gör om det.
Fasiken, har den som ett ex. i en mattebok, men kommer inte hem fören sent ikväll.

EDIT 2:

1/(2+x^2) = arctan(x/Sqrt(2))/Sqrt(2) + C

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

1/(något) = ln(något) + C + inre derivata?

EDIT:
Ser nästan ut som:
1/(1+x^2) = arctan(x) + C
Kommer inte ihåg hur man gör om det.
Fasiken, har den som ett ex. i en mattebok, men kommer inte hem fören sent ikväll.

EDIT 2:

1/(2+x^2) = arctan(x/Sqrt(2))/Sqrt(2) + C

http://img718.imageshack.us/img718/4900/msp229387248905538096...

Tänkte inte på att man bara kunde dela nämnaren med 2... Tack!

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.