Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Kort problem (en del av en uträkning):

Har ((90)^0,5)/15, och vill förenkla. Klara mig till (10^0,5)/5 genom faktorisering. Står alltså vid:

((2*5)^0,5)/5. Wolframalpha med lyckas på något sätt få det till (2/5)^0,5, vilket stämmer, men jag förstår inte hur.

https://www.symbolab.com/solver/step-by-step/%5Cfrac%7B%5Csqr...

Är alltså med ända fram till och med det att de på något sätt stryker 5^0,5 och får 5^0,5 i nämnaren...

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Kort problem (en del av en uträkning):

Har ((90)^0,5)/15, och vill förenkla. Klara mig till (10^0,5)/5 genom faktorisering. Står alltså vid:

((2*5)^0,5)/5. Wolframalpha med lyckas på något sätt få det till (2/5)^0,5, vilket stämmer, men jag förstår inte hur.

https://www.symbolab.com/solver/step-by-step/%5Cfrac%7B%5Csqr...

Är alltså med ända fram till och med det att de på något sätt stryker 5^0,5 och får 5^0,5 i nämnaren...

Tack!

De tar 5:an i nämnaren och utvecklar den till √5*√5 och sen stryker √5 i både täljaren och nämnaren.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

De tar 5:an i nämnaren och utvecklar den till √5*√5 och sen stryker √5 i både täljaren och nämnaren.

Ahhhh! Simple as, tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright men det brukar inte vi behöva motivera. Utan vi har några andra grejjer vi kan hänvisa till, t.ex kan man använda limit comparison test och dividera den första med det man jämför med och om man får positivt och ändligt så konvergerar/divergerar serien.

Ratio/gränsvärdes/jämförelsetester kan man använda för att karakterisera om en viss series summa är konvergent eller ej, men i din utveckling så har du på förhand oändligt många termer att kontrollera. Hittar du en serie som i jämförelse visar att utvecklingens ledande term är konvergent, vilket utifrån vad vi vet om Taylorutvecklingar också betyder att alla följande termer är konvergenta, så kan du likväl inte utan vidare motivering direkt översätta detta till att denna "summa av en summa" är konvergent, liksom jag visade med mitt exempel, där jag hade en "konvergent" ledande term, fortsatt konvergent och absolut strikt avtagande termer, men ändå var "summan av summan" inte konvergent. I luddiga ord kan man säga att min exempelserie inte konvergerade "tillräckligt snabbt" för att detta skulle gälla.

I din utveckling så har du dock en alternerande (tecknet skiftar för varje term) och absolut strikt avtagande serie. Du kan se att seriesumman av alla termer alltid kommer vara mindre än summan av dess första term. Därför behöver man inte titta extra på övriga termer.

En alternativ väg när man identifierat de inre seriernas respektive summor som alternerande och monotont avtagande är att applicera Leibniz kriterium, som egentligen använder samma information som ovan men på ett elegantare sätt.

Skrivet av mhj:

Men borde man inte i det här fallet bara kunna jämföra med 1/n^2 som är större, sen dividera 1/e^2n med 1/n^2. Eftersom 1/n^2 är konvergent så blir 1/e^2n konvergent.

Många vägar leder till Rom, men att identifiera att termen beskriver en geometrisk serie med ratiot r = 1 ∕ e² och kombinera det med vad vi vet om geometriska serier är det mest naturliga och det som kräver minst mängd beräkningar, i mina ögon.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ratio/gränsvärdes/jämförelsetester kan man använda för att karakterisera om en viss series summa är konvergent eller ej, men i din utveckling så har du på förhand oändligt många termer att kontrollera. Hittar du en serie som i jämförelse visar att utvecklingens ledande term är konvergent, vilket utifrån vad vi vet om Taylorutvecklingar också betyder att alla följande termer är konvergenta, så kan du likväl inte utan vidare motivering direkt översätta detta till att denna "summa av en summa" är konvergent, liksom jag visade med mitt exempel, där jag hade en "konvergent" ledande term, fortsatt konvergent och absolut strikt avtagande termer, men ändå var "summan av summan" inte konvergent. I luddiga ord kan man säga att min exempelserie inte konvergerade "tillräckligt snabbt" för att detta skulle gälla.

I din utveckling så har du dock en alternerande (tecknet skiftar för varje term) och absolut strikt avtagande serie. Du kan se att seriesumman av alla termer alltid kommer vara mindre än summan av dess första term. Därför behöver man inte titta extra på övriga termer.

En alternativ väg när man identifierat de inre seriernas respektive summor som alternerande och monotont avtagande är att applicera Leibniz kriterium, som egentligen använder samma information som ovan men på ett elegantare sätt.

Många vägar leder till Rom, men att identifiera att termen beskriver en geometrisk serie med ratiot r = 1 ∕ e² och kombinera det med vad vi vet om geometriska serier är det mest naturliga och det som kräver minst mängd beräkningar, i mina ögon.

Okej då är jag med, stort tack för hjälpen och de bra förklaringarna!

Permalänk

Ekvationer

Nu är jag tillbaka och behöver lite mer hjälp på traven.

Har en ekvation som lyder:

(x+5)(x-5)+1 = (x+6)^2

Jag då i första ledet listat ut att:

x^2 -25 +1 = (x+6)^2

Och sen även att:

x^2 -24 = x^2 + 12x + 36

Det är här jag kör fast, hjälp mig.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roekpoffen:

Nu är jag tillbaka och behöver lite mer hjälp på traven.

Har en ekvation som lyder:

(x+5)(x-5)+1 = (x+6)^2

Jag då i första ledet listat ut att:

x^2 -25 +1 = (x+6)^2

Och sen även att:

x^2 -24 = x^2 + 12x + 36

Det är här jag kör fast, hjälp mig.

Det ser rätt ut än så länge.

Slå ihop termerna av samma grad genom att "flytta över" dem till samma sida. I en ekvation så är det tillåtet att lägga till något på ena sidan, om man samtidigt gör det även på andra sidan. Som exempel, för att samla konstanta termer (dvs de som inte står tillsammans med en potens av x) så kan du exempelvis lägga till 24 på båda sidor:
   x² − 24 = x² + 12 x + 36
   x² − 24 + 24 = x² + 12 x + 36 + 24
   x² = x² + 12 x + 60
Nu har du blivit av med en term på vänstra sidan. Vi lade alltså till lika mycket på båda sidor, där vi valde just 24 för att "ta ut" den −24-term som fanns på vänstra sidan. I praktiken så brukar man snarare se det som att man kan "flytta över" termer från ena till andra sidan om man samtidigt byter tecken, dvs ovanstående skulle man lika gärna kunna se som:
   x² − 24 = x² + 12 x + 36
   x² = x² + 12 x + 36 + 24
   x² = x² + 12 x + 60

Fortsätt på liknande sätt med x- och x²-termerna, och flytta över tills din ena sida bara har en x-term, dvs ditt uttryck ser ut något i stil med
   x = …
och då har du svaret.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

@phz: Det är just det att jag inte vet hur jag ska fortsätta efter detta.

x² = x² + 12 x + 60

Blir väl då
sqrt(x²)=sqrt( x² + 12 x + 60)?

Alltså x = x + 3,46x + 7,746?

Vad har jag gett mig in på?

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roekpoffen:

@phz: Det är just det att jag inte vet hur jag ska fortsätta efter detta.

x² = x² + 12 x + 60

Blir väl då
sqrt(x²)=sqrt( x² + 12 x + 60)?

Det finns ingen anledning att introducera någon kvadratrot. Gruppera termer av samma potenser av x som jag skrev, så ska du se att den kvadratiska termen inte är något faktiskt bekymmer.

Skrivet av roekpoffen:

Alltså x = x + 3,46x + 7,746?

Stopp och belägg: det gäller inte att
   √(a + b + c= √a + √b + √c
Exempel:
   √(9 + 16) = √25 = 5
   √9 + √16 = 3 + 4 = 7
   5 ≠ 7
(Dessutom är det rätt inkonsekvent att du i högerledets första term har dragit roten ur x² och fått x, och i dess andra term dragit roten ur x och även då fått x…)

Tillägg av räkneexempel.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

@phz: Tack så mycket för hjälpen! Jag hittade lite annan hjälp också som jag kompletterade din med.

Den här tråden borde få mer uppmärksamhet, helt klart det bästa som har hänt en trögskallig hälsing.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem

Hej!

Har den här uppgiften i linjär algebra:

och är inte helt säker på hur man ska lösa den. Har ritat upp en triangel med de tre hörnen men vet inte riktigt om man ska rita upp det i 3D istället, och sen vilken lösningsmetod man ska använda? Ska man använda trigonometriska samband bara eller något inom linjär algebra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hej!

Har den här uppgiften i linjär algebra: http://puu.sh/k4E3U/20a3211b69.png

och är inte helt säker på hur man ska lösa den. Har ritat upp en triangel med de tre hörnen men vet inte riktigt om man ska rita upp det i 3D istället, och sen vilken lösningsmetod man ska använda? Ska man använda trigonometriska samband bara eller något inom linjär algebra?

I sådana kurser är det förmodligen meningen att man skall använda "något inom linjär algebra" (och troligen något ganska fundamentalt om man inte har läst kursen så länge). Har ni stött på några samband som säger något om vinklar? Punkter i rum är kanske inte så roliga, men mellan två punkter finns en vektor...
Rita gärna en figur, men då den främst kan användas till att hålla ordning på definitioner, riktningar och liknande är det inte så noga hur snygg den blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I sådana kurser är det förmodligen meningen att man skall använda "något inom linjär algebra" (och troligen något ganska fundamentalt om man inte har läst kursen så länge). Har ni stött på några samband som säger något om vinklar? Punkter i rum är kanske inte så roliga, men mellan två punkter finns en vektor...
Rita gärna en figur, men då den främst kan användas till att hålla ordning på definitioner, riktningar och liknande är det inte så noga hur snygg den blir.

Alright, eftersom det är tre koordinater vid varje punkt så antar jag att man ska använda |u x v| = |u|*|v|*sin(theta) men vet inte riktigt hur man ska använda den i detta fall. Har ritat upp en triangel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright, eftersom det är tre koordinater vid varje punkt så antar jag att man ska använda |u x v| = |u|*|v|*sin(theta) men vet inte riktigt hur man ska använda den i detta fall. Har ritat upp en triangel.

Det är ett alternativ, men kryssprodukt är ju typiskt jobbigt att beräkna. Man behöver inte heller räkna ut allt samtidigt utan kan se det som tre vektorpar med var sin vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är ett alternativ, men kryssprodukt är ju typiskt jobbigt att beräkna. Man behöver inte heller räkna ut allt samtidigt utan kan se det som tre vektorpar med var sin vinkel.

Okej men vet inte riktigt hur man ska göra då, någon ledtråd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men vet inte riktigt hur man ska göra då, någon ledtråd?

Skalärprodukt är nog det vanligaste valet. Man brukar få se någon geometrisk tolkning när den definieras.
Men det där borde gå lika bra i princip. Räkna ut vad du kan och använd det för att lista ut vad de okända variablerna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Skalärprodukt är nog det vanligaste valet. Man brukar få se någon geometrisk tolkning när den definieras.
Men det där borde gå lika bra i princip. Räkna ut vad du kan och använd det för att lista ut vad de okända variablerna är.

Okej men beräknar jag A skalärt med B och sen B skalärt med C eller hur menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men beräknar jag A skalärt med B och sen B skalärt med C eller hur menar du?

Ja, om man lyckas få det till något liknande följande situation

kan man beräkna* en vinkel i taget.

*Vanligtvis slutar det med "cos(x) = y" eller liknande, men med lite tur känner man igen vilket x som ger cos(x) = y.

Permalänk
Medlem

Har ett problem jag behöver lite matematisk assistans med. Kanske egentligen mer passande i ett programmeringsforum men jag tror ni kommer förstå endå.

Jag bygger ett program som låter användaren spela musik och ritar snyggt upp visualiseringar på skärmen till musiken. Håller i skrivande stund på med att göra något dylikt där man skall kunna bestämma frekvens-området samt antal rektanglar som skall ritas upp.

Så jag har en samlig data som innehåller decibel-värden från musiken efter jag gjort Fourier Transform (FFT) på signalen, och har en storlek som man ska kunna ändra på. De är alltid kvadrater genom två med data så t.ex 1024/2, 2048/2, 4096/2........ och antal rektanglar ska som sagt kunna variera.

Så om jag vill räkna ut vilket index-värde jag kan hämta ut med hjälp av en frekvens ser formulan ut såhär:

arrayIndexet = frekvens / (sampleRate / fftSize / 2)

Där jag helt enkelt matar in all data, och får ut ett index.

Om vi då tar ett exempel där jag vill få 200-1000Hz så får vi med 44100Hz samplerate och en fft-storlek av 2048 samples blir start-indexet 10.5 (som vi avrundar då ned till 10 så vi vet att frekvensen kommer med), och tak-indexet blir 93. Det blir alltså 83 punkter data jag får.

Om jag då har > 83 rektanglar som behöver data; hur fungerar det då? Har läst lite om interpolation men jag kan inte riktigt greppa hur jag ska använda det här i mitt fall, speciellt när jag kommer ha varierande antal rektanglar.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, om man lyckas få det till något liknande följande situation
http://www.codesampler.com/d3dbook/chapter_02/chapter_02_files/image014.jpg
kan man beräkna* en vinkel i taget.

*Vanligtvis slutar det med "cos(x) = y" eller liknande, men med lite tur känner man igen vilket x som ger cos(x) = y.

Aha den där formeln ja, men den fungerar väl bara då man är i ett plan? Nu är väl vi i ett rum(3D) eftersom det är 3 koordinater? Då funkar väl bara kryssprodukt formeln med sin eller funkar denna här också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aha den där formeln ja, men den fungerar väl bara då man är i ett plan? Nu är väl vi i ett rum(3D) eftersom det är 3 koordinater? Då funkar väl bara kryssprodukt formeln med sin eller funkar denna här också?

Det går utmärkt att hitta ett plan som alla tre punkter ligger i om man vill...

Skrivet av reflect:

Om jag då har > 83 rektanglar som behöver data; hur fungerar det då? Har läst lite om interpolation men jag kan inte riktigt greppa hur jag ska använda det här i mitt fall, speciellt när jag kommer ha varierande antal rektanglar.

Den första frågan är väl vad man vill skall hända? Vad händer om man zoomar in så långt att endast en datapunkt skall användas till alla rektanglar? Eller två? Vill man interpolera eller är det bättre att lägga till dubbletter ibland. Eller kan man höja upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det går utmärkt att hitta ett plan som alla tre punkter ligger i om man vill...

Kan man? För trodde man skulle tänka sig i linjär algebra att om man har två koordinater är det 2D och om man har tre koordinater är det 3D(ett rum med tre axlar) liksom. Sen fortsätter det så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Kan man? För trodde man skulle tänka sig i linjär algebra att om man har två koordinater är det 2D och om man har tre koordinater är det 3D(ett rum med tre axlar) liksom. Sen fortsätter det så.

Ja, men i ett tredimensionellt rum kan det finnas objekt av lägre dimension. Mellan två punkter kan man till exempel dra en endimensionell linje (det krävs bara en koordinat för att entydigt specificera en position på linjen), men det finns oändligt många plan (två dimensioner) som innehåller punkterna (tänk att linjen ligger i planet och rotera kring linjen). Med en tredje punkt (som inte ligger på samma linje som de tidigare) finns endast ett plan som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den första frågan är väl vad man vill skall hända? Vad händer om man zoomar in så långt att endast en datapunkt skall användas till alla rektanglar? Eller två? Vill man interpolera eller är det bättre att lägga till dubbletter ibland. Eller kan man höja upplösningen?

Datan skall ju indirekt mappas till rektanglarnas höjd. Sedan får man väl sätta någon slags gräns på hur långt användaren får zooma (då alltså hur litet frekvensområde som skall visas).

Upplösningen på självaste FFT:n kan ju också ändras under runtime, och att helt enkelt höja den ju mindre frekvensområde man vill se fungerar ju i sig, men är inte speciellt snyggt med tanke på att antalet transformeringar per sekund beskrivs med sampleraten (oftast 44100Hz i musik) genom storleken på FFT:n. I skrivande stund har jag 2048 samples som storlek, vilket ger drygt 21 uppdateringar per sekund. Detta i takt med en motor som triggar var 1/60e sekund som ger falloff till datan ger en ganska slick och fluid visualisering. Höjer jag storleken får jag ganska dåliga resultat; ser inte snyggt ut alls faktiskt. Men det går som sagt.

Men det är endå det hela med hur det går till med interpolering som fått min hjärna att stänga av.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reflect:

Datan skall ju indirekt mappas till rektanglarnas höjd. Sedan får man väl sätta någon slags gräns på hur långt användaren får zooma (då alltså hur litet frekvensområde som skall visas).

Upplösningen på självaste FFT:n kan ju också ändras under runtime, och att helt enkelt höja den ju mindre frekvensområde man vill se fungerar ju i sig, men är inte speciellt snyggt med tanke på att antalet transformeringar per sekund beskrivs med sampleraten (oftast 44100Hz i musik) genom storleken på FFT:n. I skrivande stund har jag 2048 samples som storlek, vilket ger drygt 21 uppdateringar per sekund. Detta i takt med en motor som triggar var 1/60e sekund som ger falloff till datan ger en ganska slick och fluid visualisering. Höjer jag storleken får jag ganska dåliga resultat; ser inte snyggt ut alls faktiskt. Men det går som sagt.

Men det är endå det hela med hur det går till med interpolering som fått min hjärna att stänga av.

Så länge beräkningarna inte tar för lång tid behöver ju dock inte fft-längden begränsa antalet uppdateringar; man kan till exempel använda sampel [N/2, N/2+N] istället för [N, 2N-1] för den andra beräkningen och därmed kunna göra dubbelt så långa FFT:er lika ofta. Eller fylla ut med nollor på slutet.
Nackdelen med interpolation är att spektrumet blir tråkigare (lågpassfiltrerat). En stark signal bredvid en svag kommer typiskt leda till en mellanstark rektangel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, men i ett tredimensionellt rum kan det finnas objekt av lägre dimension. Mellan två punkter kan man till exempel dra en endimensionell linje (det krävs bara en koordinat för att entydigt specificera en position på linjen), men det finns oändligt många plan (två dimensioner) som innehåller punkterna (tänk att linjen ligger i planet och rotera kring linjen). Med en tredje punkt (som inte ligger på samma linje som de tidigare) finns endast ett plan som passar.

Alright, men fick inte logiska vinklar när jag räknade. Fick vinkeln mellan A och B till pi/2(90grader) och vinkeln mellan A(uppe vid A) till 114grader. Det kan väl inte stämma?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright, men fick inte logiska vinklar när jag räknade. Fick vinkeln mellan A och B till pi/2(90grader) och vinkeln mellan A(uppe vid A) till 114grader. Det kan väl inte stämma?

Nej, bara de två tillsammans blir ju mer än 180 grader. Vad fick du för vektorer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright, men fick inte logiska vinklar när jag räknade. Fick vinkeln mellan A och B till pi/2(90grader) och vinkeln mellan A(uppe vid A) till 114grader. Det kan väl inte stämma?

De koordinater du fick givna av uppgiften beskriver triangelns hörn. Du är snarare intresserad av att bilda de vektorer som utgör triangelns sidor.

Jag ser i spåkulan att du räknade ut koordinaten A skalärt med koordinaten B och då fick vinkeln till π ∕ 2. Du har då beräknat vinkeln mellan en vektor [från origo till A] och en vektor [från origo till B]. Men det är ju inte vad uppgiften frågar efter: origo är inte ett av hörnen i den triangel du ska titta på.

Om du exempelvis bildar vektorerna AB, BC och CA (dvs vektorn [från punkten A till punkten B], osv) så kan du göra vettigare beräkningar. Låt din figur guida dig så att du ser vad du gör.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, bara de två tillsammans blir ju mer än 180 grader. Vad fick du för vektorer?

Skrivet av phz:

De koordinater du fick givna av uppgiften beskriver triangelns hörn. Du är snarare intresserad av att bilda de vektorer som utgör triangelns sidor.

Jag ser i spåkulan att du räknade ut koordinaten A skalärt med koordinaten B och då fick vinkeln till π ∕ 2. Du har då beräknat vinkeln mellan en vektor [från origo till A] och en vektor [från origo till B]. Men det är ju inte vad uppgiften frågar efter: origo är inte ett av hörnen i den triangel du ska titta på.

Om du exempelvis bildar vektorerna AB, BC och CA (dvs vektorn [från punkten A till punkten B], osv) så kan du göra vettigare beräkningar. Låt din figur guida dig så att du ser vad du gör.

Fick lite fel ja förut. Men nu beräkna jag som phz sa och fick ut koordinaterna för vektorerna AB, BC och CA. Ska jag sedan använda formeln jag och Elgot diskuterade för att få ut vinklarna eller vad är nästa steg när jag har koordinaterna för vektorerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Fick lite fel ja förut. Men nu beräkna jag som phz sa och fick ut koordinaterna för vektorerna AB, BC och CA. Ska jag sedan använda formeln jag och Elgot diskuterade för att få ut vinklarna eller vad är nästa steg när jag har koordinaterna för vektorerna?

Ja, de röda och gröna pilarna i bilden skall alltså vara de där vektorerna (AB, BC eller CA). Eventuellt kan du också behöva vända på dem så att de pekar som i figuren.