Omänskliga arbetsvillkor i spelbranschen

Permalänk
Medlem

Omänskliga arbetsvillkor i spelbranschen

Här kommer en artikel som ordsätter något jag har tyckt länge. Den handlar om de omänskliga villkoren i spelbranschen:

http://www.igda.org/qol/open_letter.php

Ni känner kanske till att det är vanligt under spelproduktion att gå i 'crunch mode' mot slutet på ett spels utvecklingsfas med arbetsveckor på ungefär 80 timmar några månader, ibland så länge som ett år. Det är ju inte friskt på något sätt. Vidare radar IGDA i sitt förslag om ökad livskvalitet (http://www.igda.org/qol/whitepaper.php) upp följande fakta:

Citat:

* 34.3% of developers expect to leave the industry within 5 years, and 51.2% within 10 years.
* Only 3.4% said that their coworkers averaged 10 or more years of experience.
* Crunch time is omnipresent, during which respondents work 65 to 80 hours a week (35.2%). The average crunch work week exceeds 80 hours (13%). Overtime is often uncompensated (46.8%).
* 44% of developers claim they could use more people or special skills on their projects.
* Spouses are likely to respond that "You work too much..." (61.5%); "You are always stressed out." (43.5%); "You don't make enough money." (35.6%).
* Contrary to expectations, more people said that games were only one of many career options for them (34%) than said games were their only choice (32%).

Omsättningen på personal verkar således vara hög. Inte konstigt; att jobba 80-timmars-veckor i ett halvår kan bränna ut även den bäste kan jag tänka mig. Jag har alltid undrat varför det är så här. Varför kan inte spelföretag utveckla mjukvara enligt vettig och etablerad metodik? Nu vet jag att det inte är så här på alla företag, men det verkar vara norm. Det verkar ligga något närmast desperat över den genomsnittlige professionelle spelutvecklaren, som om att han/hon måste jobba stenhårt bara för att alla andra gör så.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

alltså... jag har själv en hel del erarenhet och kunskap inom ämnet...
vet dock inte hur mycket jag varken orkar eller vill gå in på det nu...
Men...

Det är inte utvecklarna överhuvudtaget som sätter dessa ramar, det är utgivarna... "the publisher" som ställer dessa krav...

Det är utgivarna som betalar utvecklarna. De har ofta dålig kunskap om svårighetsgrad inom utveckling, och de bryr sig inte heller.
De ska ha produkten klar så fort som möjligt för att få ut sitt spel före konkurrenterna, samt att det ska vara så billigt som möjligt.

Utvecklarna har inget val...
Indistrin är värdelös, spelindustrin är inte det roligaste att jobba inom SÅ LÄNGE man inte råkat hamna hos ett företag med stabil ekonomi... Typ Dice i Sverige...

Edit: tillägg:

Men utvecklarna tycker inte alls att det är skoj...
Det är en hård industri.... Man kan lätt inte ha ett liv om man ska jobba med spelutveckling iaf...
Man kan långt ifrån garantera att man får bra lön heller...

Själv jobbar åt ett litet företag...
Då små (/ oerfarna) företag kontaktar utgivare för att sälja ett spel så har utgivarna inget vidare förtroende...
Därför ställer de extra höga krav.

Sedan är det som så att utvecklaren inte får betalt förrän då produkten är klar, tidigast annars vid ca 80%...
Det finns fall då man fått betalt tidigare, men det är mycket ovanligt idag...

Detta innebär att man måste utveckla ett spel så att det blir ca 90% klart innan man eventuellt får pengar...
Men om det då visade sig att man inte var bra nog, eller att en konkurrent han komma ut med sitt spel tidigare, då är inte din utgivare intresserad längre, så du gjorde ett spel till 90% utan att få ett öre för det.

Hur undviker man detta på bästa sätt?
Jo, man utvecklar sitt spel så fort man fan bara kan...
Hmm... 80-timmars veckor? Ja, visst.. om det behövs...
Själv kör jag nog inte sådana veckor... har inte räknat, bryr mig inte, jag har ett mål, det ska uppnås, tiden spelar ingen roll...

Så är branchen... den är hård och brutalt otacksam

Men gör man det man ska och har timing och flyt så får man ju sin lön iaf

--

Men visst skulle det vara skönt om man hade riktiga fackförbund och regler som krävde att man jobbade max 40h i veckan eller nåt...
Då skulle det vara roligare att jobba med spelutveckling...

Jag är dock inte säker ang hur detta gäller alla arbetsområden i gruppen...
Programmerarna har nästan alltid mer jobb än de övriga...
Tror det är sällan ljudteknikerna måste jobba 80h i veckan...
Har svårt att se att sådant överhuvudtaget existerar....

Så, då har ni fått en liten inblick iaf...

Permalänk
Medlem

Som totoo säger så är det de som marknadsför och säljer produkten som ställer kraven, tråkigt nog. Och eftersom dessa nästan uteslutande vill bräcka konkurenterna så tävlar de om att få ut produkterna så fort som möjligt, vilket inte utvecklarna har så mycket att säga till om trots att de är de som gör produkten.

Detta förekommer överallt, marknadsförarna ställer orimliga krav och det är utvecklarna som får ta smällarna.

Permalänk
Medlem

för ca 5 år sedan... och tidigare, då var det tvärt om....
då kunde en utvecklare ringa en utgivare och säga att de har ett spel på gång, skicka ett par screens, sedan är kontraktet klart...
Så hade det gärna fått vara nu...
Utvecklarna kan tyvärr inte hota med att gå till en annan utgivare heller, för de fungerar likadant allihopa, samt att det är otroligt dumt att behandla en utvecklare illa, eller bara att ha kass planering och leverera för sent, för alla de olika utgivarna har otroligt bra kommunikation mot varandra, så bra så att man har svårt att tro att de är konkurrenter... De går alla på samma möten, samma konferenser och samma mässor...
Så om du beter dig dåligt så vet alla det direkt....

Utvecklaren är utan tvekan den som blir utnyttjad, även om man vill tro att det är nån form av lyxjobb....
Men generellt så har man roligt jpå jobbet iaf, även om det precis som allt annat blir tråkigt i längden, samt att man blir slut i huvudet av att jobba massor av övertid.... Samt att det inte går att ha ett socialt liv hur mycket man än vill... =/

Men det är ju olika skala i olika projekt som sagt, och olika hur mycket pengar utvecklarna har...

Permalänk
Glömsk

Electronic Arts och liknande skitföretag har förvandlat det här med spel till något liknande skiv- och filmindustrin. Idéen är ju att det är så många som vill skapa spel (är ju bara att kolla i det här forumet så ser man) att man kan behandla de anställda som slavar. När arbetaren är förbrukad finns det alltid ett par hundra andra som vill ta det jobbet. Detta var uppe på Slashdot, stog mycket intressant i kommentarerna. Var tydligen någon som programmerade för EA som i slutet av en crunch var så utsliten att immunförsvaret inte ens kunde ta hand om en enkel förkylning. Killen dog.

Nej, med ett bättre klimat så skulle spelen bli bättre. Vafan, med 7 timmar jobb per dag eller så är man bra mer produktiv än 11-12. Less is more. Utgivare borde lära sig av Google.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

haha...
intressant ang EA-killen... kände jag inte till... =/

Men det är mest inför e3 och sånt där folk kör sådär stenhårt....
aja, nu ska jag sova, och sluta programmera faktiskt...
blev väl... hmm.. en bra bit över 12h idag... dock så blev det inte jätteaktivt.. man tar ju matpaus... swec:ar lite osv... men det är ju självklart, annars dör ju hjärnan

Lite halv OT, men ändå...
Jag har hund... Bortsett från att det är komplicerat att ha hund då man har tvivelaktiga arbetstider så är det ingen tvivel om att det är jävligt nyttigt att komma ut i luften ibland då man håller på med sånt här.

Ofta då man har frågor som man inte har något bra svar på så kommer man på bra och smidiga lösningar när man kopplar bort sina arbetstankar....
Sedan jag skaffade hunden för ca 1½ år sedan så är det ingen tvivel om att de problem jag har funderat mest på har lösts då jag har vart ute med hunden. Det stämmer in på många, säkert typ alla....
Som sagt, lite halv OT, men det bevisar att man måste koppla bort sig från jobbet ibland för att vara effektiv...

Som sagt, sova.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Nej, med ett bättre klimat så skulle spelen bli bättre. Vafan, med 7 timmar jobb per dag eller så är man bra mer produktiv än 11-12. Less is more. Utgivare borde lära sig av Google.

Precis! Hur bra tänker man ens efter att ha jobbat 8 timmar en dag? Det gör då inte jag i alla fall. I många fall går utvecklingen snarare bakåt efter nog lång tid så att jag förstör saker av misstag. Man mår inte bra som människa heller. Jag hade en jobbig höst där jag tentade 18p på en vecka, efter det var jag helt förstörd i kroppen och blev sjuk typ en vecka. Och då hade jag inte pluggat ens i närheten av 80-timmarsveckor. Det var kanske 50-timmars 4 veckor i rad, och det knäckte mig. Men då fick jag förbaskat mycket gjort under den tiden, klarade alla tentorna

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

haha, tuffing

Permalänk

äh

på mitt jobb (ett fysiskt krävande jobb) jobbas det 80 timmars veckor hela sommaren, ingen klagar.

Det sitter ändå framför datorer. Tycker de ska vara lyckliga över att ha jobb istället. Om det inte passar kan man alltid sluta

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem

Icehole: Det är skillnad att använda kroppen och använda huvudet i 80 timmar. Testa det sista så vet du.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

jo man använder inte huvudet när det gäller montering, men OK.

Hursomhelst, vafan gnäller de för? Det är DOM som har sökt jobbet, de vet vad som krävs, ändå klagar de.

Det är som BigBrother deltagare som gör vadsomhelst för att komma in, för att sedan sitta i 100 dagar och klaga på hur svårt och tråkigt det är.

Gnäll gnäll gnäll

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem

icehole....
1:
80h-veckor hela sommaren.... det är inte många veckor....

2:
Grejjen är den att jobbet i övrigt är ett väldigt bra jobb, det är inget fel på grundtanken, bara det att den missbrukas.

3:
Man har ju ofta utbildat sig till det man jobbar med, alternativt kämpat hårt för att komma in... Då vill man inte bara lägga ned...

Mene sure... Alla gnäller inte heller.... Men jag tycker att precis alla borde göra det, för då kanske det blir bra...

Det kanske inte är så intressant för dig att din chef tvingar dig att jobba dubbelt så mycket som du själv vill...
Framförallt inte om man försöker ha familj å stuff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [icehole]
jo man använder inte huvudet när det gäller montering, men OK.

Hursomhelst, vafan gnäller de för? Det är DOM som har sökt jobbet, de vet vad som krävs, ändå klagar de.

Det är som BigBrother deltagare som gör vadsomhelst för att komma in, för att sedan sitta i 100 dagar och klaga på hur svårt och tråkigt det är.

Gnäll gnäll gnäll

Du är helt tillåten att ha den där åsikten, men så utgör du också ett skolexempel på varför vänsterfolk tycker illa om kapitalister

Skämt åsido: Kan man inte istället optimera upp spelbranschen så att mer pengar hamnar i fickan hos de personer som förtjänar dem? Visa mig en säljare eller PR-tomte på valfri etablerad förläggare som tjänar mindre än killen som fixar minnesläckor i nätverkskoden, ritar tusentals texturer eller kodar pixel shaders så att nVidia blir glada.

Folk vill ha spelen, vi vill göra dem. Kan man då inte komma fram till en arbetsmiljö som är mänsklig? Det är ju nästan lite utav ett "social contract". Alla andra branscher klarar sig ju på 40-timmarsveckor, varför skulle inte spelbranschen göra det? Allt handlar om resurser, alltså budget, alltså pengar.

För övrigt kan du ta din Big Brother-jämförelse och köra den långt förbi den manliga G-punkten. Det här är konstnärer, ingenjörer och producenter som har MÅNGA års erfarenhet och är extremt skickliga på det de gör. Kasta inte skit på spelutvecklare, du gör dig bara till åtlöje.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Icehole: Det är skillnad att använda kroppen och använda huvudet i 80 timmar. Testa det sista så vet du.

Det är ju det ja. Jag har jobbat skiftgång på ett pappersbruk och där var det 60-timmarsveckor (på konstiga tider dessutom) ibland. Att göra kvalificerat pluggande i 60 timmar en vecka är otroligt mycket mer knäckande.

Sen, [icehole], så tycker jag inte att man ska tolerera vilken skit som helst. Man får ju i viss mån tåla leken man ger sig in då man tar anställning, men det finns lagar för en vettig arbetsmiljö och de finns där för att folk blir utbrända och knäckta förr eller senare av att jobba för mycket. Kolla på sjukskrivningsstatistiken. Det spelbranschen inte verkar fatta är att man går bättre som företag om man håller kvar rutinerad personal i företagen istället för att slänga bort dem då de är förbrukade. Jag tar baske mig hellre ett jobb som industriarbetare än ett jobb där jag måste jobba 80 timmar i veckan för kass lön, jag vill inte att mitt jobb ska vara hela mitt liv.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

En sak till som kan tilläggas, det handlar också delvis om planering.
Att planera för ett större spelprojekt är väldigt svårt, det lyckas nästan aldrig, i princip alla spel blir försenade.
Detta är helt och hållet pga att utvecklarna antingen är oerfarna och tar på sig för mycket då de inte vet hur lång tid tar, eller att de helt enkelt har ställt upp på att ta på sig för mycket arbete.
Planeringsfel blir det alltid, och det leder till övertid.
Sedan är ju som sagt utgivarna ofta ett gäng nutz...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
En sak till som kan tilläggas, det handlar också delvis om planering.
Att planera för ett större spelprojekt är väldigt svårt, det lyckas nästan aldrig, i princip alla spel blir försenade.
Detta är helt och hållet pga att utvecklarna antingen är oerfarna och tar på sig för mycket då de inte vet hur lång tid tar, eller att de helt enkelt har ställt upp på att ta på sig för mycket arbete.
Planeringsfel blir det alltid, och det leder till övertid.
Sedan är ju som sagt utgivarna ofta ett gäng nutz...

exakt, hade inte de stora bolagen (och finansiärerna) börjat hypa spel flera månader (eller år ibland) före spelet är färdigt hade spelen blivit bättre och utvecklarna hade inte haft stresskula på magen innan de fyllt 30 och de hade sannolikt tjänat lika mycket i slutändan som om de inte lagt sig i för att bättre spel säljer mer än massproducerad skit.

detta problem är iof större i PC-branchen än TV-spel pga att man alltid kan fixa saker i efterhand på konsumenten bekostnad, men det lär la bli lika illa för oss TV-spelsnördar när bredband förväntas för att ens använda framtida konsoller.

usch nu blev jag deppig igen... O__O

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Du är helt tillåten att ha den där åsikten, men så utgör du också ett skolexempel på varför vänsterfolk tycker illa om kapitalister

Skämt åsido: Kan man inte istället optimera upp spelbranschen så att mer pengar hamnar i fickan hos de personer som förtjänar dem? Visa mig en säljare eller PR-tomte på valfri etablerad förläggare som tjänar mindre än killen som fixar minnesläckor i nätverkskoden, ritar tusentals texturer eller kodar pixel shaders så att nVidia blir glada.

Folk vill ha spelen, vi vill göra dem. Kan man då inte komma fram till en arbetsmiljö som är mänsklig? Det är ju nästan lite utav ett "social contract". Alla andra branscher klarar sig ju på 40-timmarsveckor, varför skulle inte spelbranschen göra det? Allt handlar om resurser, alltså budget, alltså pengar.

För övrigt kan du ta din Big Brother-jämförelse och köra den långt förbi den manliga G-punkten. Det här är konstnärer, ingenjörer och producenter som har MÅNGA års erfarenhet och är extremt skickliga på det de gör. Kasta inte skit på spelutvecklare, du gör dig bara till åtlöje.

Vad mumlar du om? Hur kan du helt sonika komma och säga att folk som sitter och gör texturer är viktigare än säljare och PR-ansvariga och därför ska ha mer pengar?? Utan dem hade de kanske inte ens haft ett jobb. Vad har du för argument för att en är viktigare än den andra. Och för det andra vill jag gärna se lite siffror från stora företag där det står vad PR-ansvariga samt spelutvecklare har i lön innan du säger något sånt.

Alla branscher klarar sig inte alls på 40-timmars arbetsveckor, men i din lilla fantasivärld kanske det verkar så.

Och vem har sagt att Big Brother deltagare inte kan vara konstnärer och ingenjörer med många års erfarenhet?

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [icehole]
Vad mumlar du om? Hur kan du helt sonika komma och säga att folk som sitter och gör texturer är viktigare än säljare och PR-ansvariga och därför ska ha mer pengar?? Utan dem hade de kanske inte ens haft ett jobb. Vad har du för argument för att en är viktigare än den andra. Och för det andra vill jag gärna se lite siffror från stora företag där det står vad PR-ansvariga samt spelutvecklare har i lön innan du säger något sånt.

Alla branscher klarar sig inte alls på 40-timmars arbetsveckor, men i din lilla fantasivärld kanske det verkar så.

Och vem har sagt att Big Brother deltagare inte kan vara konstnärer och ingenjörer med många års erfarenhet?

Usch va du är ute på hal is nu :/, väntar bara på att någon ska ta ner dig på jorden. För du verkar inte ha så mycket koll på det du pratar om. Istället för att hålla på sådär så testa med att kasta upp en till branch som har det minst lika jobbigt. Och angående big brother, snälla ge upp?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Jahaopp... ok, får jag svara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [icehole]
Vad mumlar du om? Hur kan du helt sonika komma och säga att folk som sitter och gör texturer är viktigare än säljare och PR-ansvariga och därför ska ha mer pengar?? Utan dem hade de kanske inte ens haft ett jobb. Vad har du för argument för att en är viktigare än den andra.

Ehm, jag vet inte hur jag ska kunna svara på denna fråga på ett effektivt sätt...
Utvecklarna är ett gäng på exempelvis 20 personer som kämpar skiten ur sig för att göra allt som står på det schema som redan var pressat från början som utgivaren har pressat ytterligare. Utvecklaren sitter ganska maktlös och bara har en uppgift: Se till att göra jobbet klart till det datum som utgivaren har satt, eller riskera att bli arbetslös. Om detta innebär 40h arbetsveckor eller 80h, det skiter utgivaren i, och att ge extra lön för övertid kommer sällan på fråga...
Utgivaren själv kan också vara pressad, de vill ju komma ut med sin produkt före konkurrenterna, men det innebär inte att utgivaren själv accepterar ökat risktagande av något slag, utan deras lösning kommer vara att lägga på X antal extra timmar i veckan på sina utvecklare....
Tro inte att utgivaren kommer att jobba övertid...
Utgivaren styr och ställer ganska fint över sina utvecklare rätt så mycket utan att bry sig hur deras utvecklare löser problemen, det enda viktiga är _att de löser problemen._
Utgivaren tar generellt inte lika stora risker som utvecklaren, så länge inte utvecklaren ifråga gör något riktigt idiotiskt, men det förutsätter vi att de inte gör. Utvecklaren själv vet inte alls när eller om det kommer in pengar, det har de ingen kontroll över alls. Om utvecklaren gör ett dåligt jobb så har utgivaren inga problem att leta på andra utvecklare. Men en utvecklare har betydligt svårare att finna en ny utgivare, framförallt eftersom tiden går ganska fort, och ett byte av utgivare är inget som går fort...

Men visst, båda behövs, det vet vi, men förhållandet mellan dem kanske borde förändras.
Det är trots allt utvecklaren som är den som blir utnyttjad... Det är ett faktum, det vet varenda utvecklare... Även om utvecklaren själv är nöjd, och även tjänar bra, trots det så sitter den personen långt ner i hierarkin och kan i många fall bli arbetslös när som helst.

Citat:

Och för det andra vill jag gärna se lite siffror från stora företag där det står vad PR-ansvariga samt spelutvecklare har i lön innan du säger något sånt.

ok... Först vill jag ställa motfråga, tror du på seriöst allvar att utvecklaren tjänar mer än utgivaren? Eller vill du bara bråka?

Först så ska jag nämna att visst kan det hända att alla utvecklare får sina löner, sedan säljer spelet skitkasst och utgivarna förlorar på det, men då är det ju pga seriösa tjänstefel hos någon av marknadsanalytikerna hos utgivaren och den personen lär få sparken och bli stämd om det är i usa...

Det kan finnas fall då det är någon utvecklare som tjänar rätt bra...
Jag kan tänka mig att det finns några lead programmerare på valve som drar in rätt bra, Carmack tjänar nog så att han är nöjd också... Mja, det finns fler kända namn...

Utvecklarna har sina fasta månadslöner, en svensk lön kan ligga på ca 23k typ.
Om spelet sedan drar in rätt mycket pengar, låt säga extremt mycket...
Då kan det komma royalty till utvecklarna, alltså att de får ca $6 per sålt exemplar (detta går till utvecklarfirman, och det är inte alls säkert att utvecklaren själv får något). Ett spel kostar inte $6 utan snarare $40, så där har ni en fin summa där så vitt jag vet allt går till utgivaren.
Notera att royalty inte alltid förekommer heller.

Citat:

Alla branscher klarar sig inte alls på 40-timmars arbetsveckor, men i din lilla fantasivärld kanske det verkar så.

Hur tänker du nu?
Nej, det finns massor av företag som behöver får väldigt mycket gjort per dygn...
Sådant löser man genom att ha många anställda, kanske att man jobbar i skift osv...

Nej, jag vet inte vad du försöker få sagt egentligen...
Jag tror att övrig info i denna tråd borde få dig att inse att den där kommentaren saknar både grund, mål, fakta, förnuft, poäng osv...

Citat:

Och vem har sagt att Big Brother deltagare inte kan vara konstnärer och ingenjörer med många års erfarenhet?

Haha, ja....
Hur ser statistiken ut nu? Nutz utan pengar som gör ganska snygga och desperata försök att få pengar, som även innefattar att skämma ut sig själv för ett helt land...
Jag tror att minst varannan deltagare på BB sa upp sig från sin fina chefsposition för att vara med i det programmet.... Det är jag övertygad om.... Minst varannan... Kanske alla...

Nej, men ganska såhär är det...
Det finns självklart fall då industrin fungerar bra, bra utgivare och bra utvecklare i harmoni, bra arbetstider, bra löner... bra allt.... massor av ingengörer i Big brother....
Men dessa fall är ganska få, samt att vi för tillfället faktiskt diskuterar _de dåliga_ detaljerna i branchen.

Permalänk
Medlem

totoo:

Tack, nu slapp jag leta information och skriva fingrarna av mig.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

haha... jag som trodde att du skulle vänta på att någon annan tog tag i saken... lögnare...

Mjaja, men det är bra att folk får veta hur det är...
Spelindustrin är inte den underbara värld som väldigt många tror...
Men säkert ett av de roligaste jobben i världen då allt funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
haha... jag som trodde att du skulle vänta på att någon annan tog tag i saken... lögnare...

Mjaja, men det är bra att folk får veta hur det är...
Spelindustrin är inte den underbara värld som väldigt många tror...
Men säkert ett av de roligaste jobben i världen då allt funkar

När man precis har kommit på hur man ska lösa ett problem, suttit sig ner och skrivit, utan avbrott eller problem, en funktion på X antal tusen rader kod, och all fungerar. Då måste det vara världens bästa jobb.

Å andra sidan, när man blir påprackad en skitgrej som att leta fel i någon annans ointenderade kod efter man jobbat 65 timmar. Då är man ledsen över att man inte blev bagare eller något liknande.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

haha, bagare?
mjo...

Tror heller inte att det är speciellt skoj att jobba under 2 år på ett spelprojekt med ett koncept som man själv hatar...
jag skulle typ döööö om jag var tvungen att göra... hmm... ett rollspel i en sailor moon -inspirerad manga värld.... liksom... nää....
eller nåt annat cp..

Permalänk
Hedersmedlem

Nu handlar det ju iofs inte enbart om att jobba med drömprojektet - det har jag bara gjort två gånger

Majoriteten av de projekt man hamnar på får man lära sig tycka om, eller helt enkelt bara falla tillbaks på yrkesstoltheten. Annars saknar man i mina ögon professionalism. Det finns ju faktiskt en kund på andra sidan kontraktet, och man kan ju inte skita blankt i vad han vill ha (även om man är bra sugen ibland =).

Permalänk
Medlem

det är ett bra resonemang du har....
kan Teetow (vad gulligt det kändes att skriva ) berätta lite om vad han har arbetat med för roliga projekt?
Drömprojekt kan vara skojiga att höra om....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
det är ett bra resonemang du har....
kan Teetow (vad gulligt det kändes att skriva ) berätta lite om vad han har arbetat med för roliga projekt?
Drömprojekt kan vara skojiga att höra om....

Det första var ju det spel vi gjorde när vi startade O3 Games (som sedemera köpte upp Starbreeze, och övertog namnet). Det var ett RTS i rymdmiljö, ungefär samma gameplay som Total Annihilation. Det hette The Outforce.

Det andra projektet hette Teewars, och var en 2D-shooter. Man kanske bäst kan beskriva det som Super Mario Quake. Min avatar här på Swec är tagen från det spelet. Det förlades hos Ubisoft, men på grund av en mängd anledningar lades det ner, och sen dess har jag, red_com och matricks lekt lite med det på sidan av. Samma team ligger även bakom Teepop, som du ser länkat i min signatur.

Sen har ju självklart Enclave, Knights of the temple och framförallt Chronicles of Riddick varit grymt roliga att jobba på, främst då alla duktiga röstskådespelare vi hade med i Riddick.

Permalänk
Medlem

aha, du jobbar på starbreeze alltså....
Är du någon form av grundare eller?
jag känner den concept artist som ni hade till riddick...
Jocke... Grym på att teckna... Satan alltså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Det andra projektet hette Teewars, och var en 2D-shooter. Man kanske bäst kan beskriva det som Super Mario Quake. Min avatar här på Swec är tagen från det spelet. Det förlades hos Ubisoft, men på grund av en mängd anledningar lades det ner, och sen dess har jag, red_com och matricks lekt lite med det på sidan av. Samma team ligger även bakom Teepop, som du ser länkat i min signatur.

Hur går det med teewars egentligen? Har ni några planer på att släppa det, ni har ju bilder & filmer på sidan som får en att dreggla ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Det finns ju faktiskt en kund på andra sidan kontraktet, och man kan ju inte skita blankt i vad han vill ha (även om man är bra sugen ibland =).

Clients never know what's good for them

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
Hur går det med teewars egentligen? Har ni några planer på att släppa det, ni har ju bilder & filmer på sidan som får en att dreggla ju

Det ligger på is, vi jobbar bara på det när vi har tid...