Jahaopp... ok, får jag svara?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av [icehole]
Vad mumlar du om? Hur kan du helt sonika komma och säga att folk som sitter och gör texturer är viktigare än säljare och PR-ansvariga och därför ska ha mer pengar?? Utan dem hade de kanske inte ens haft ett jobb. Vad har du för argument för att en är viktigare än den andra.
Ehm, jag vet inte hur jag ska kunna svara på denna fråga på ett effektivt sätt...
Utvecklarna är ett gäng på exempelvis 20 personer som kämpar skiten ur sig för att göra allt som står på det schema som redan var pressat från början som utgivaren har pressat ytterligare. Utvecklaren sitter ganska maktlös och bara har en uppgift: Se till att göra jobbet klart till det datum som utgivaren har satt, eller riskera att bli arbetslös. Om detta innebär 40h arbetsveckor eller 80h, det skiter utgivaren i, och att ge extra lön för övertid kommer sällan på fråga...
Utgivaren själv kan också vara pressad, de vill ju komma ut med sin produkt före konkurrenterna, men det innebär inte att utgivaren själv accepterar ökat risktagande av något slag, utan deras lösning kommer vara att lägga på X antal extra timmar i veckan på sina utvecklare....
Tro inte att utgivaren kommer att jobba övertid...
Utgivaren styr och ställer ganska fint över sina utvecklare rätt så mycket utan att bry sig hur deras utvecklare löser problemen, det enda viktiga är _att de löser problemen._
Utgivaren tar generellt inte lika stora risker som utvecklaren, så länge inte utvecklaren ifråga gör något riktigt idiotiskt, men det förutsätter vi att de inte gör. Utvecklaren själv vet inte alls när eller om det kommer in pengar, det har de ingen kontroll över alls. Om utvecklaren gör ett dåligt jobb så har utgivaren inga problem att leta på andra utvecklare. Men en utvecklare har betydligt svårare att finna en ny utgivare, framförallt eftersom tiden går ganska fort, och ett byte av utgivare är inget som går fort...
Men visst, båda behövs, det vet vi, men förhållandet mellan dem kanske borde förändras.
Det är trots allt utvecklaren som är den som blir utnyttjad... Det är ett faktum, det vet varenda utvecklare... Även om utvecklaren själv är nöjd, och även tjänar bra, trots det så sitter den personen långt ner i hierarkin och kan i många fall bli arbetslös när som helst.
Citat:
Och för det andra vill jag gärna se lite siffror från stora företag där det står vad PR-ansvariga samt spelutvecklare har i lön innan du säger något sånt.
ok... Först vill jag ställa motfråga, tror du på seriöst allvar att utvecklaren tjänar mer än utgivaren? Eller vill du bara bråka?
Först så ska jag nämna att visst kan det hända att alla utvecklare får sina löner, sedan säljer spelet skitkasst och utgivarna förlorar på det, men då är det ju pga seriösa tjänstefel hos någon av marknadsanalytikerna hos utgivaren och den personen lär få sparken och bli stämd om det är i usa...
Det kan finnas fall då det är någon utvecklare som tjänar rätt bra...
Jag kan tänka mig att det finns några lead programmerare på valve som drar in rätt bra, Carmack tjänar nog så att han är nöjd också... Mja, det finns fler kända namn...
Utvecklarna har sina fasta månadslöner, en svensk lön kan ligga på ca 23k typ.
Om spelet sedan drar in rätt mycket pengar, låt säga extremt mycket...
Då kan det komma royalty till utvecklarna, alltså att de får ca $6 per sålt exemplar (detta går till utvecklarfirman, och det är inte alls säkert att utvecklaren själv får något). Ett spel kostar inte $6 utan snarare $40, så där har ni en fin summa där så vitt jag vet allt går till utgivaren.
Notera att royalty inte alltid förekommer heller.
Citat:
Alla branscher klarar sig inte alls på 40-timmars arbetsveckor, men i din lilla fantasivärld kanske det verkar så.
Hur tänker du nu?
Nej, det finns massor av företag som behöver får väldigt mycket gjort per dygn...
Sådant löser man genom att ha många anställda, kanske att man jobbar i skift osv...
Nej, jag vet inte vad du försöker få sagt egentligen...
Jag tror att övrig info i denna tråd borde få dig att inse att den där kommentaren saknar både grund, mål, fakta, förnuft, poäng osv...
Citat:
Och vem har sagt att Big Brother deltagare inte kan vara konstnärer och ingenjörer med många års erfarenhet?
Haha, ja....
Hur ser statistiken ut nu? Nutz utan pengar som gör ganska snygga och desperata försök att få pengar, som även innefattar att skämma ut sig själv för ett helt land...
Jag tror att minst varannan deltagare på BB sa upp sig från sin fina chefsposition för att vara med i det programmet.... Det är jag övertygad om.... Minst varannan... Kanske alla...
Nej, men ganska såhär är det...
Det finns självklart fall då industrin fungerar bra, bra utgivare och bra utvecklare i harmoni, bra arbetstider, bra löner... bra allt.... massor av ingengörer i Big brother....
Men dessa fall är ganska få, samt att vi för tillfället faktiskt diskuterar _de dåliga_ detaljerna i branchen.