Permalänk
Medlem

FreeBSD 5.3 installation

Tänkte installera FreeBSD 5.3 och brände ut de 2 skivorna.
Därefter bootade jag på dem och vips, allt stannar när det ser ut såhär:

...en massa... add0: CDRW <PLEXTOR CD-R PX-W1210A/1.08> at ata0-master PIO4 ad1: 190782MB <ST3200822A/3.01> [387621/16/63] at ata0-slave UDMA100

först hade jag CDn på ata1-master och då stod de i omvänd ordning och den stannade på CDn istället för disken.
Någon som känner till något i ämnet? Eller vill lämna några förslag?

Systemet i övrigt:
2800+ Barton
1GB minne (2x512MB)
ASUS A7N8X
Seagate 200GB ATA
Plextor CDR/RW 12/10/32 ATA

Permalänk

Det är antagligen inte hårddisken eller CD'n som är problemet i det här fallet (båda upptäcks korrekt), utan det som kommer efter. Det kluriga är att jag har ett system hemma som ser nästan exakt likadant ut, och som bootar perfekt.

Har du testat att boota utan ACPI?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Det är antagligen inte hårddisken eller CD'n som är problemet i det här fallet (båda upptäcks korrekt), utan det som kommer efter. Det kluriga är att jag har ett system hemma som ser nästan exakt likadant ut, och som bootar perfekt.

Har du testat att boota utan ACPI?

Prövade att boota utan ACPI men får tyvärr samma fel. Prövade att boota med den andra CDn också, för att se ifall CDn var korrupt på något sätt, men samma sak hände.

EDIT:
Nu när jag sovit på saken och googlat lite så hittade jag detta: http://archive.pilgerer.org/mharc/html/freebsd-questions/2004...
Alltså, stängde av Firewire i BIOS. Nu bootar den perfekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crull
Prövade att boota utan ACPI men får tyvärr samma fel. Prövade att boota med den andra CDn också, för att se ifall CDn var korrupt på något sätt, men samma sak hände.

EDIT:
Nu när jag sovit på saken och googlat lite så hittade jag detta: http://archive.pilgerer.org/mharc/html/freebsd-questions/2004...
Alltså, stängde av Firewire i BIOS. Nu bootar den perfekt.

Skönt! Dock måste du ha en annan version av A7N8X än vad jag har hemma, för min saknar Firewire.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Skönt! Dock måste du ha en annan version av A7N8X än vad jag har hemma, för min saknar Firewire.

Jag har nog Deluxe.