Permalänk
Medlem

Hjälp ang. peltierkylning!

Tjenare alla kunniga och hjälpsamma

Jag har idag kommit över en 90w peltier, coldplate, silverpasta och en stor bit neopren.

Det jag behöver nu är en guidning för att plasera detta på min cpu. Jag är medveten om vilka risker det finns, att man med stor sannorlikhet behöver extra nätagg(?)...

Hjälp mig gärna genom att förklara hur du gjorde, eller om du har någon länk med mycket bilder med förklaringar så skulle jag vara väldigt tacksam.

Jag vet också att man behöver någon silicon eller något att smeta in socklen i... vart får jag tag på det och vad bör jag tänka på när jag ska köpa det (kanske finns många olika?)

MvH
/Richard aka xNp

Permalänk
Medlem

90W pelt är ingen idé att lägga på cpun, om du nu inte har tänkt testa på någon gammal PII eller liknande

Permalänk
Medlem

Denil, jag är inte ute efter att få extrem kylning, utan att detta ska bli en lärdom så jag kan börja använda mig av tyngre grejjer

Permalänk

Nej, förstå, 90w pelt kommer inte kyla ordentligt. Det kommer kyla unifär lika mycke som med luftkylning. Om du vill "lära" dig att hantera kraftigare peltier som ska du starta med 169w eller 226w peltier. Så är det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Men du kan sätta den på gpu:n! Där borde den räcka eller hur ?

Men när man har peltier så måste det dunsta "vatten" eller hur ? inte så roligt att fylla på vatten 1 gång på 2 veckor!? har inte peltier själv! men jag funderar på att ha det på mitt nya graffekort! Men då är det ju det där med avdunstning.

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

ifall jag har fattat det här me dpeltiers rätt så säger jag va???

ifall jag inte har fattat det rätt så frågar jag istället vad du menar med avdunstning på peltier?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
ifall jag har fattat det här me dpeltiers rätt så säger jag va???

ifall jag inte har fattat det rätt så frågar jag istället vad du menar med avdunstning på peltier?

Du får ju minusgrader när du har peltiern eller hur ? dvs du får en lägre temp än vad det är i rummet där du befinner dig! när det är en kallare luft som möter en varmare så avdunstar det !?

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk

Va?!! vad prata du om?! Det blir inte nån adunsting!! Och man förlorar inte vatten i vatten kylningssystemet. Det som händer är att det skär en kondensbildning runt CPU, därför måsta man smätta in silicon för att förhindra att procossor och elektroning runt sockeln inte kortsluts.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ok då är jag med . Som sagt visste inte om det blev det eller ej!? skrev ju ett ? efter eller hur . Men då vet jag mer så att säga !

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

om man använder en peltier som klarar av att kyla nog mycket så kan man få minusgrader på cpu/gpu/whatever.

har du en 90w på cpu så kommer du nog mest troligt få högre temp än vad du har nu utan. då den inte klarar av att 'flytta' på nog mycket värme.

och sen om man kommer ner i tillräckligt låg temperatur så uppstår kondens, då är det bäst att man isolerar med di-elektristfett/silicon samt lite neopren.

Permalänk
Medlem

Nordic Hardware har en bra artikel om hur Peltier element funkar.
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Tackar ristl för länken, har läst igenom artiklen och blev fundersam på det denil säger att det inte är någon mening.

Skulle min processor inte bli svalare än min nuvarande temperatur trots att jag tänker kyla peltiern med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Tackar ristl för länken, har läst igenom artiklen och blev fundersam på det denil säger att det inte är någon mening.

Skulle min processor inte bli svalare än min nuvarande temperatur trots att jag tänker kyla peltiern med vattenkylning?

Din Peltier är på 90W vilket betyder att den under absolut optimala förhållanden kan flytta så mycket värme. Den skall säkert ha ca 14V för att ge max, om du matar den med 12 så är vi nere i kanske 75-80W. Det är ju ungefär vad en processor under belastning utvecklar. Peltier elementet kommer inte hinna flytta undan värmen utan risken är stor att din processor blir stekt. Jag experimenterade en del själv med en 178W och effekter från 150W och uppåt skall det nog vara om det skall vara någon ide. Du skulle däremot kunna använda den för at kyla exempelvis ett grafikkort.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Tackar ristl för länken, har läst igenom artiklen och blev fundersam på det denil säger att det inte är någon mening.

Skulle min processor inte bli svalare än min nuvarande temperatur trots att jag tänker kyla peltiern med vattenkylning?

du får tvivla på mitt inlägg hur mycket du vill, och tror du inte på mig (och de andra som säger samma sak) så testa dig fram. men jag råder dig att lyssna på oss och skaffa en pelt på 169W eller 226W.

Permalänk
Medlem

denil, bara så du vet. Det var absolut inget direkt negativt riktat mot dig, blev bara lite sne när man hoppas på annat än vad reslutatet gav.

Jag provade den på en gammal celeron 1Ghz och den funkade inte ens där (med orginalkylning) ... så ja, antingen får jag försöka modda dit den på grafikkortet eller lägga på hyllan. vet dock inte om de är lönt att ta de på grafikkortet då det går stabilt i den överklockningen den gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
denil, bara så du vet. Det var absolut inget direkt negativt riktat mot dig, blev bara lite sne när man hoppas på annat än vad reslutatet gav.

Jag provade den på en gammal celeron 1Ghz och den funkade inte ens där (med orginalkylning) ... så ja, antingen får jag försöka modda dit den på grafikkortet eller lägga på hyllan. vet dock inte om de är lönt att ta de på grafikkortet då det går stabilt i den överklockningen den gör.

jag tog det inte riktigt så heller, fast det kanske lät så :/ sry
istället för att lägga den på hyllan, försök sälja iväg den till någon som vill ha en TEC på sitt grafikkort (om du nu själv inte vill ha den där), sen satsar du på att köpa en 226W.

jag har en TEC på 226w på min processor nu, men då jag inte fått hem min isolering från classe så kör jag den bara i 12-13V, så fort jag får hem isoleringen då matar jag den med 15.9V och hoppas på bättre temps, ännu så ligger jag på plus :/

lite halvt oft: har ett psu som ger ut 28A på 12V railen, går det att räkna ut vad jag får för värde när jag petar upp nätagget till 15.9V ?
för det går, det finns en 'trimmpott' till 5V och 12V railen där inne.
och då jag inte kommer använda nätagget till atx/ide enheter så tänkte jag vrida tills jag får nog med volt. (atx kablarna har jag lött bort, så jag inte ska göra något misstag och koppla in den i ett system).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
lite halvt oft: har ett psu som ger ut 28A på 12V railen, går det att räkna ut vad jag får för värde när jag petar upp nätagget till 15.9V ?
för det går, det finns en 'trimmpott' till 5V och 12V railen där inne.
och då jag inte kommer använda nätagget till atx/ide enheter så tänkte jag vrida tills jag får nog med volt. (atx kablarna har jag lött bort, så jag inte ska göra något misstag och koppla in den i ett system).

Kan nog vara lite svårt att räkna ut de, men du kommer ju alla gånger ha tillräckligt med ström till peltiern iaf då den drar 14-15A vid 15,9V..

Permalänk
Medlem

denil, vad har du för temperatur nu när du kör 12V ut till den då?

Permalänk
Medlem

Jag testade 155watts pelt på en amd64 3200+, det var -11c när jag idlade, och +20-30 grader vid load, men så fort jag började klocka lite och mata på mer ström så steg tempen bara uppåt, 40, 50 och 60 passerade förbi i SuperPi, då stängde jag av.

Det var inget fel på vattenkylningen, jag körde på kranvatten...
Så Det ska vara processorn effekt plus lite till om det ska duga till npt.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
jag tog det inte riktigt så heller, fast det kanske lät så :/ sry
istället för att lägga den på hyllan, försök sälja iväg den till någon som vill ha en TEC på sitt grafikkort (om du nu själv inte vill ha den där), sen satsar du på att köpa en 226W.

jag har en TEC på 226w på min processor nu, men då jag inte fått hem min isolering från classe så kör jag den bara i 12-13V, så fort jag får hem isoleringen då matar jag den med 15.9V och hoppas på bättre temps, ännu så ligger jag på plus :/

lite halvt oft: har ett psu som ger ut 28A på 12V railen, går det att räkna ut vad jag får för värde när jag petar upp nätagget till 15.9V ?
för det går, det finns en 'trimmpott' till 5V och 12V railen där inne.
och då jag inte kommer använda nätagget till atx/ide enheter så tänkte jag vrida tills jag får nog med volt. (atx kablarna har jag lött bort, så jag inte ska göra något misstag och koppla in den i ett system).

Vad har du för vattenkylning, pump radiator osv? Det går åt en sjusärdeles vattenkylning för att få till en vettig temperatur.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
denil, vad har du för temperatur nu när du kör 12V ut till den då?

12V ger 15C idle, har dock inget program att pressa med, då datorn är ute på landet utan uppkoppling / nätverk :/
Efter 4-5 timmars spelande (NFSU2) så har jag temp på nästan 25C :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl

Vad har du för vattenkylning, pump radiator osv? Det går åt en sjusärdeles vattenkylning för att få till en vettig temperatur.

DD Maze4-1 CPU, Eheim 46, BIX 2.
Ska testa ta vatten från en 25Liters glycoldunk som står ute i snöns någon dag och kyla med det vattnet, bara för att se hur högt jag kan klocka.

Sitter och väntar på isolering till slangar och mobo.

Permalänk
Medlem

När jag körde med min 178W + Maze3-1, Eheim 1250 och radiator från en SAAB med fyra 120mm fläktar hade jag enligt MBM idle på ca -3 och full load kring 15-18, men man vet ju inte hur knepigt moderkortet mäter. Undrar om din pump + BIX2:an räcker till att kyla din 226W. Vad har du för vattentemp?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Tror det är BIX2an som är för klen. Ska testa kyla vattenblocken med kranvatten och köra pelten på MAX (utan moderkort dock). Får jag hyffsad temp så kastar jag ihop systemet när mitt paket med diverse isolering kommer, sen beställer jag en Dual HeaterCore från DD.

Blir det fortfarande jäkligt varmt så hämtar jag en till pump och kopplar in BIX2an oxå

Eller så kommer jag hinna bygga klart waterchillern innan jag fått ordning på allting, men då åker pelten på GFX, kanske onödigt med 226W på GFX, men jag orkar inte beställa en klenare.