Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig hela tiden!

Min familjs dator, Compaq 733mzh företagsdator startar om sig så fort man kommer in i windows. Först gick det att köra windows i kanske 2-3min innan den startade om sig, nu kommer man knappt in i windows. Om man kör i felsäkert läge så kommer man in i windows utan att den startar om sig. Jag har formaterat hårddisken och installerat om windows (98) men fortfarande samma problem.

Behöver hjälp!

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Ladda ner memtest86 och kör det för att se om det är ett minnesrelaterat problem med din dator.

Kan ju också vara så att grafikkortet är skadat så om möjligt prova med ett annat grafikkort i datorn.

Permalänk
Medlem

Ska göra det.
Jag har resetat bios också. ingen skillnad...
Hae hört att några kondensatorer ska vara dåliga på den sortens datorer. fler som haft samma problem o så, Men lustigt i så fall att jag kan köra i felsäkert läge?

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk

Skulle ju kunna vara värmeproblem, men då borde den heller inte fungera i safemode.
Men eftersom den fungerar i safemode så borde du kolla drivrutiner o.l. Uppdatera allt av drivrutiner, modekort, skärmkort, ljudkort etc

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Skulle ju kunna vara värmeproblem, men då borde den heller inte fungera i safemode.
Men eftersom den fungerar i safemode så borde du kolla drivrutiner o.l. Uppdatera allt av drivrutiner, modekort, skärmkort, ljudkort etc

Men den borde ju fungera i o med att jag har formaterat om datorn och installerat windows o resetat bios, då är den ju grundinställd om man säger, ska ju inte starta om sig för det.
Det lutar åt hårdvarufel =(

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Project 2501
Men den borde ju fungera i o med att jag har formaterat om datorn och installerat windows o resetat bios, då är den ju grundinställd om man säger, ska ju inte starta om sig för det.
Det lutar åt hårdvarufel =(

Iofs kan det vara något hw fel, men eftersom det fungerar i safemode, så borde felet komma när man laddar inn drivrutinerna till den hw'n.
Prova att ta ut allt ur datorn som inte behövs.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Iofs kan det vara något hw fel, men eftersom det fungerar i safemode, så borde felet komma när man laddar inn drivrutinerna till den hw'n.
Prova att ta ut allt ur datorn som inte behövs.

Ska prova med det. synd bara att grafikkortet är inbyggt så det blir svårt att kolla.
ska prova programmet nu o kolla om det är något fel på minnena.

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

prova med ett lånat grafikkort + att du även kan prova med att rensa cmos för även om jag inte tror att det fixar ditt problem så kostar det inget att prova.

Om du inte hittar byglingen för att rensa cmos kan du även ta bort batteriet på moderkortet i ca: en minut och sedan sätta tillbaks det igen och detta gör du förståss först när du har brutit strömmen till mk så du inte pajar det.

Permalänk
Medlem

Har redan gjort det.
Allt tyder på att det är kondensatorerna som är gågna.
Ska byta när jag hittat ett ställe o betälla ifrån.

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows