Driver Bredbandsbolaget med mig?
Okey, tänkte att det kanske är dags för en egen tråd om min lilla historia, som antagligen inte är slut på ett tag. *suck*.
Inledning: Som ni vet så blev Bostream uppköpta av BBB och snart var det dags att flytta in på BBB:s nät istället, nytt modem, 8Mbit och allt skulle vara så bra. Hittils har BBB behandlat mig som skit. Får se hur detta löser sig, om det gör det. Annars får man väl se sig om efter en ny ISP.
Börjar med copy paste från inlägg jag skrev i andra trådar.
Inlägg#1.
Det har dom gjort för mig. Idag dog mitt Xstream. Efter snack på IRC med en kille på Bostream så fick jag reda på att mitt modem låg på posten. Jag hade alltså inte fått veta ett skit. Men då blir man lite gladare och springer och hämtar ut sitt modem. Nya modemet fungerar såklart inte, så nu sitter jag och snyltar på någon annans usla Wlan. Dessutom svarar varken BBB eller Bostream när man ringer dom, hamnar oftast inte ens i telefonkö... Ja, jag är lite less på denna skiten nu. Jag har inte bett om denna usla uppgradering.
Inlägg#2
Oj oj oj. Nu har man varit i kontakt med BBB:s kundtjänst om min uppgradering. Men vi tar det från början igen.
Torsdag klockan 10.15: Min uppkoppling lägger ner. När jag kommer hem från skolan och den ännu inte är igång igen så försöker jag ringa Bostream och fråga vad som är fel. Dock hamnar jag inte ens i telefonkö för det är många som ringer...
Lite senare får jag tag på en kille från Bostream över IRC, han säger att jag blivit komkopplad till BBB:s nät och att jag kan hämta mitt modem på posten. WTF tänker jag, man ska få modemet FÖRST och DÄREFTER bli urkopplad.
Men jag blev trots allt lite gladare att jag fått reda på vad det är som är fel. så jag hämtar mitt modem och kopplar in det. Självklart fungerar det inte.
Lite senare när jag testat allt möjligt försöker jag ringa upp Bostream och se vad dom säger, det är fortfarande många som ringer och jag får försöka igen senare. Jag ringer även upp BBB:s kundtjänst och sitter i telefonkö i 20 minuter inan jag ger upp.
Än stund senare försöker farsan att ringa upp och han får efter 30 min väntetid tag på någon tjomme där. Vi får reda på att det ska kopplas in i morogn (Läs idag).
Fredag: Jag vaknar och kollar på modemet, WAN-lampan blinkar fortfarande så det har inte kommit igång igen. Vid 12-tiden så har det gått 24H sedan dom kopplade ur min tjänst och den nya har ännu inte kommit igång. Jag blev lovad ett smärtfritt byte som jag knappt skule märka. Yeah right. Jag ringer upp BBB igen vid 12-tiden för att se hur det går med min uppkoppling, dock är det såklart många som ringer (BBB måste vara riktigt usla). Dom verkar dock ha en smart funktion som gör så att BBB ringer upp när det är ledigt, den använder jag.
Nu kommer brevbäraren med min avi från Datorbutiken.com, så för att slå ihjäl lite tid hämtar jag ut mitt Logitech UltraX Flat och går hem igen med hopp om att dom kanske kopplat in mig igen. När jag kommer hem blinkar modemet som vanligt.
Eftersom jag ännu inte blivit uppringd och klockan närmar sig 14 så bestämmer jag mig för att försätta mig i telefonkö. Jag bunkrar upp i TV:n framför Discovery Channel i 30 min medans jag väntar. Då får jag äntligen prata med en tjej på kundtjänst. Jag förklarar läget att min uppkoppling dog för 25 timmar sedan och att jag fortfarande inte fått igång min nya tjänst, tar även upp det om att dom släckte ner min fullt fungerande tjänst utan att först ha gett mig mitt modem.
Hon säger att det har varit lite förseningar och att lampan som blinkar beror på att jag antagligen inte blivit inkopplad ännu. Nääääheeeeee!?!?!?!?!.
Hon förklarar att det har varit förseningar med mera och jag frågar då om det inte är riktigt uselt av dom att koppla ur min fullt fungerande tjänst fast dom vet att det är förseningar som kommer få mig att vänta längre än nödvändigt.
Tjejen på kundtjänst är såklart jätteledsen över detta. Så allt känns mycket bättre nu. Tjejen på kundtjänst kommer ligga och gråta och tänka på mig när hon kommer hem och ska sova och jag sitter här utan fungerande uppkoppling, visst är det rättvist? Jag tycker det är en perfekt deal i alla fall.
Jag frågar även hur långt tid jag måste vänta, hon säger att installationsdatum är IDAG, så jag ska försöka koppla upp ett par gånger idag och se om det kommer igång. Annars kommer jag få vänta tills början av nästa vecka...
Så vad kan man sammanfatta detta med? Bredbandsbolaget har lyckats göra fel på alla steg dom hade möjlighet till och jag som kund drabbas och det är ingen som lyfter ett finger för att ordna det för mig. Man kan ju alltid hoppas att någon på BBB läser detta inlägget och ställer saker och ting till rätta. För detta är fan under all kritik.
Inlägg#3.
(Idag, måndag).
Nu när helgen paserat har man varit i kontakt med BBB igen. Farsan ringde förut och dom sa att jag blev inkopplad igår (Söndag?). Dock är det ingen förändring, mitt modem står fortfarande och blinkar utan att få kontakt med telestationen. Orckit var rejäla saker i alla fall...
--------------------------------------------------------------------------------------
Ok, efter att farsan var i kontakt med dom och fick veta att jag BLIVIT inkopplad. Mycket märkligt tyckte vi eftersom felsymptomen var densamma. WAN-lampan på modemet blinkar, den ska lysa med fast sken när man har kontakt och det är redo. Killen farsan snackade med skulle i alla fall koppla honom till supporten. När han blivit kopplad kommer det välkända meddelandet "Det är många som ringer nu, var god försök senare". Sedan blir han nerkopplad. Under kvällen har han gjort upprepade försök att kontakta BBB men det är omöjligt att komma fram.
Självklart så börjar man ju fundera då. Är det så att BBB lurat oss och sagt att vi är inkopplade fast vi inte är det för att få oss att hålla käft? Sedan jag blev urkopplade har vi varit i kontakt med BBB i ett flertal tillfällen eftersom det bytet som skulle gå smärtfritt har pågått i över 110 timmar nu. Alla andra jag snackat med (utom en, kommer till det senare) har fått sitt inkopplat på 5-60 min. Visst förseningar i alla ära men detta är lite väl skumt.
Därefter har vi en annan kille på IRC som man snackat med. Han ska också få denna uppgradering. Han har haft Bostream sedan dom var nya, och han fick en "grå box" inkopplad, inte splittern alltså. Vad det är vet jag inte, men denna saken gör i alla fall så att hans nya uppkoppling inte fungerar, enligt BBB. Han skulle bli kontaktad av en tekniker som skulle fixa detta. Det blev han idag, efter en lång väntan. Teknikern sa att det inte alls var något fel hos honom och att hans ledningar var perfekta. Är det BBB som ljuger där också för att dölja sina enorma förseningar som många verkar drabbas av? Enligt vad IRC-polaren fick ut av BBB:s kundtjänst var det ca 250 personer som hade denna mystiska gråa lådan och inte fick igång sin nya tjänst.
Ok, nu har jag kastat skit på BBB i flera meter text. Så eftersom detta är ett forum så skulle jag vilja höra era tankar om detta. Vitoc t ex, han är ju DSL-gurun här i nätverksdelen. Skulle även vara intressant om andra berättar om sin flytt och hur den gick till. Eftersom BBB är nerringda så man inte kommer fram så anar man ju att det är fler som är drabbade.
God jul, bredbandslösa jul. (Detta Wlanet räknas inte... )