Vinn nätagg från Seasonic

TV4 nyheterna varnar för Wifi intrång

Permalänk

TV4 nyheterna varnar för Wifi intrång

såg precis TV4's nyheter där de hade ngn brittisk filur som åkte runt i en bil med en antenn på taket o en laptop med ett program och varnade folk som kör med wifi att inte glömma slå på kryptering. Blev lite nyfiken vad det varför program han körde på sin laptop då det såg ut som ett kartprogam i stil med tomtom3/microsoft autoroute 2005 men som med gröna o röda ikoner visade på olika platser på gatorna och husen var det fanns acesspoints o jag gissar att rött var oskyddade o grönt skyddade? är det ngt hemmabyggt program han hade eller finns i verkligheten?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Hmm, såg inte nyherna men det finns många olika program

Man kan t.o.m ta en karta och bara sätta ut GPS koordinter

Permalänk

men hur får man fram gps koordinaterna då? för när jag lånade min polares laptop o skulle se om det gick att connecta från mig så kunde jag bara få fram en liten dålig mätare som visade hur stark signalen var.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Netstumbler har stöd för GPS

Sen finns det flera program för det ändamålet i linux som t.ex. kismet, airsnort
Om man vill sniffa nätverktrafik kan man använda ethereal eller ettercap (linux)

Permalänk

alltså behöver man då en laptop, wifi card o en gps? men hur mäter wifi kortet ut positionen till var källan finns?

Visa signatur

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

den gissar, men det hela bygger på att du måste röra dig så att den får olika mätpunkter att beräkna det på