Permalänk

ljudfiler. behöver info?mp3,wma osv

Hej jag undrar viken av följande filer har bäst kvalite o tar minst plats:
ASF, WMA, MP3

vill ha så många låtar som möjligt. jag letar inte efter högsta kvalite på alla de tre sorterna utan typ jag kräver bara minst samma kvalite 192kbps hos mp3n lr VBR just nu e låtarna typ 6mb stora undrar om man typ byter till WMA så tar de mindre men samma kvalite?

Permalänk
Medlem

OGG Vorbis ger bäst ljudkvalitet i förhållande till filstorleken.

Permalänk
Medlem

Sätt dig ner och testa vilken komprimering som du tycker låter bäst, och tänk igenom vad du ska använda musiken till. 192kbps VBR MP3 är för de flesta onödigt högkvalitativt om man i huvudsak lyssnar på tunnelbanan till jobbet. Själv kör jag med 128kbps och hör ingen skillnad i blindtest mot orginal, men det är olika för olika människor.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är åxå att olika format kan ge olika drifttid på spelaren, om det är portabel musik man är ute efter. OGG Vorbis kräver mer processorkraft än MP3 tex och drar oftast mer ström.
Annars är väl OGG det som gör överlägset bäst ljudkvalitet i förhållande till filstorleken även enl. mina tester. Jag använder dock oftast MP3 med variabel bitrate mellan 192 och 320kbit/s

Permalänk
Medlem

va jag vet så blir skillnaden mindre ju högre man kommer upp i kbit/s...ogg är mer överlägset de andra vid låg bitrate. 192kbit/s i mp3 är inte speciellt mycket sämre än 192 i ogg. Det du ska tänka på är att du förstör när du konverterar från t.ex. mp3 till wma ...om du ska göra om en låt så gör det till samma format eller rippa från cd om du vill ha wma,ogg m.m ..

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

många anser att 128kbps ogg = 192kbps mp3, men du kanske inte har någon spelare som stöder ogg.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Tayano:
Ju högre upp man kommer ju närmare gränsen för vad spelare och öron klarar av kommer man ju, så då blir det ju svårare att höra skillnad. Jag skulle vilja säga att OGG 64kbit/s kommer rätt nära MP3 128kbit/s. Artifakterna låter rätt olika dock, så det går inte helt att jämföra.

Permalänk
Medlem

har jag sagt något annat ?

Visa signatur

-Nokia N95

Permalänk

jag har en iaudio4 så den kalrar inte av OGG =( synd annars skulle jag kanske testat det. men det är ingen sån stor skillnad mellan WMA o MP3 som i OGG o mp3 lr?

Permalänk
Medlem

jodå..iaudio 4 stödjer .ogg ..bara att uppgradera till nyaste firmware..den hittar du på www.iaudio.com har själv I4 så jag att det funkar perfa

Visa signatur

-Nokia N95

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
jodå..iaudio 4 stödjer .ogg ..bara att uppgradera till nyaste firmware..den hittar du på www.iaudio.com har själv I4 så jag att det funkar perfa

e du helt säker på att du inte har den nya modellen AI5?? för jag har emailat de o de sa att OGG inte kommer funka på IA4, den firmwaren de har på hemsidan finns redan på min 1,6e

Permalänk
Medlem

har du msn ? jag har beta-firmwaren (2.63 beta) till I4..den är ej offentlig än,därför beta...om du vill kan jag skicka den isåf..PM:a din msn-adress.

Visa signatur

-Nokia N95

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
har du msn ? jag har beta-firmwaren (2.63 beta) till I4..den är ej offentlig än,därför beta...om du vill kan jag skicka den isåf..PM:a din msn-adress.

nää det är lugnt jag hittade den tillslut. Har du oxå problem med vissa .ogg låtar? kan bara spela vissa .ogg låtar

och man ska inte konvertera från mp3 till ogg för att spara plats med nästan oförlorad kvalite va?

Permalänk
Medlem

Använd MP3 eller OGG. OGG är bättre men det drar mer batteri än MP3 och bara några få spelare stöder det. WMA är sämst på alla sätt.