Klocka A64 3000+ med boxad kylning?

Permalänk
Hedersmedlem

Klocka A64 3000+ med boxad kylning?

Tjohej!

Har just beställt hem följande:

Athlon64 3000+ Winchester S939 BOXED
MSI K8N NEO2 Platium
Corsair Value Select PC3200 2x256MB Matched
OCZ Modstream 520W

Min fråga är; hur mycket kan man dra upp CPU i med den boxade originalkylningen? Har inte pengar nu, men ska köpa en Zalman 7700B-CU sen...

Om kylningen är kass så kan man väl klocka FSB istället utan att CPU temp påverkas. Jag är verkligen inte särskilt insatt i HT-tekniken och FSB på A64. Var det inte så att multipliern är låst på vanliga Athlon64?

Jag har sökt och läst FAQ om K8n Neo2 mm

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Du verkar inte ha läst FAQ´en speciellt nogrannt. En Zalman 7700B passar inte på Neo2-kortet, eftersom kylaren har en 120mm-fläkt som går ut över och blockerar minnes-slotsen 1 & 2 samt AGP-sloten. Själv kör jag på en 7000B-CU på mitt eget Neo2 Platinum, och det fungerar prima med bra temps. Så satsa på en 7000B-CU eller en Thermalright XP-120 som faktiskt är lite vassare.

Angående överklockning så kan jag av egen erfarenhet säga att den boxade kylaren inte är någon höjdare, men lite överklockning ska den palla. Se bara till så att dina minnen gör det dom med, jag vet inte hur Corsair Value Select klockar, men jag skulle inte ha några stora förhoppningar. Sen så höjs tempen visst om du klockar med FSB´n, processorn går ju fortfarande snabbare. Men som sagt, lite ska kylaren palla.

Permalänk
Avstängd

jag har en 3000+ klockar väldigt dåligt om man jämför med andra som ja läst på div forum, men vid 2300mhz har den aldrig överstigit 45grader @ 1,6volt med orginalkylaren(enligt smart-speed, program till dfimoderkorten).. så dom blir ju inte så våldsamt varma men håll ett öga på tempsen men du lär ju kunna klocka endel med stock-kylarn

Permalänk
Hedersmedlem

Ok.

Sprätter, jag har lusläst den, fock inte lagt vilken zalmankylare som fungerade eller ej, hade bara 7000-någonting i huvudet

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.