Går ej att stänga av (WinXPPro)

Permalänk

Går ej att stänga av (WinXPPro)

Jaha, nu när man fått en stabil clock så ska tamejfan mjukvaran lägga av istället...

Ska försöka förklara mitt problem. Datorn fungerar alldeles utmärkt ett tag, normalt sett nån timme eller så och sen slutar helt plötsligt ett random program att fungera, oftast ett program som körs i bakgrunden som man vill få fram. Allt annat som är startat funkar bra men det går inte att starta något nytt, vare sig genom 'Kör', länkar, snabbkommandon, ja, allt. Aktivitetshanteraren startar inte, man ser timglaset bredvid muspekaren ett litet tag men inget mer händer och inte heller när man trycker Stäng Av/Starta Om/Vänteläge/Logga Ut/Växla Användare händer något. Det går inte heller att stänga av med 'shutdown'-kommandot i Command-prompten. Så då får man trycka på 'Reset' vilket inte alltid känns lika trevligt.

Problemet uppstod efter att jag gjort ett misslyckat försök att installera WinXPPro x64. Förloppet:

WinXP Pro Build 2600--> Fungerar
Formaterar
WinXP Pro x64 RC2 --> Går inte att installera
Formaterar
Installerar WinXP Pro (32-bit) Build 2600 --> Ovanstående Problem
Formaterar
Installerar WinXP Pro Build 2600 igen och har fortfarande detta problem...

Kör burken på en 200GB S-ATA disk som är partitionerad i fem delar där Windows körs på C:-disken och det är endast denna som jag har formaterat.

Alla senaste drivrutiner är installerade och jag har inte ändrat nånting i hårdvaran sen jag hade min fungerande version och jag har installerat de senaste drivrutinerna till allting (VIA 4-in-1, LAN-drivisar, Catalyst 5.3, AMD64-drivers osv).

Nån som har haft liknande problem eller vet nånstans där man kan hitta info om detta. Har sökt på Google och här på forumet men inte hittat nåt som passar mig...

Permalänk
Inaktiv

Det ar val inte en stabil klockning om mjukvaran strular...? Man brukar val testa overklockningar med mjukvara och fungerar mjukvaran som den ska sa ar det stabilt...

Se till ocksa att inte S-ATA portarna ar 'overklockade', samt att det finns nagot AGP/PCI las i BIOSen som man kan aktivera...

Har for mig att VIA-kretser ar lite veka pa den punkten...

Permalänk
Medlem

Hur kom du fram till att det skulle vara en stabil klockning?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Det ar val inte en stabil klockning om mjukvaran strular...? Man brukar val testa overklockningar med mjukvara och fungerar mjukvaran som den ska sa ar det stabilt...

Se till ocksa att inte S-ATA portarna ar 'overklockade', samt att det finns nagot AGP/PCI las i BIOSen som man kan aktivera...

Har for mig att VIA-kretser ar lite veka pa den punkten...

Det var stabilt innan jag försökte mig på WinXP Pro x64. Stabilt i Prime95, SuperPI, memtest86, 3DMark05.

AGP/PCI-låset är på i BIOS och hur man kollar om S-ATA-portarna är klockade vet jag inte...