Permalänk
Medlem

Dell Inspiron 9300?

Hej!

Min mor har fått ett erbjudande om HemPC via jobbet. Vi har redan tre stationära så vi funderar på en bärbar dator, istället.
Det finns en Inspiron 9300 där som verkar intressant.
Specsen på den kommer här:

Dell | Inspiron™ 9300

Intel® Centrino™ Pentium® M Processor 750 (1,86 GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB

Intel® 915PM chipset

1024 MB DDR2, [533MHz 2x512 MB]

80GB IDE [5400 RPM]

8x max DVD+/-RW “dual layer” (inkl. programvara)

256 MB NVIDIA GeForce™ 6800 Go, PCI-Express

+plus lite annat integrerat lull-lull och program

Vad säger ni om denna? (var ca 440:-/månad i ett tag)

Edit: Bilder!

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Ser väldigt smaskig ut antar att den inte e så dyr heller?? jag skulle köpt den..

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Verkar ju valdigt trevlig, men vad blir priset i slutandan? Bara rada upp specs sager inte mycket...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

den är bra ;D

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt siffran men på Dells sida står det straxt över 11000:-, plus lite ränta antagligen.

Edit: Det jag funderar över är processorn. Hur bra är den jämfört med en vanlig P4? Alltså vilken P4-frekvens skulle den motsvara ungefär?

Edit2: lolipop: Vet du vilka klockfrekvenser grafikkortet har?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Jag gillar 9200/9300. Den är snygg, har bra prestanda och är lätt att repa.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36465...

Här står mkt matnyttig information om man är i valet och kvalet på en bärbar.

Enligt den skulle processorn på den du blivit erbjuden ligga nånstans strax över P4 2.6 då.
11.000 låter som en riktigt schysst deal för den maskinen!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Har själv beställt nästan en identisk, så det är klart den är bra ;)! Otroligt nog har jag inte fått den än (snart 3 v) så jag kan inte uttala mig hur den funkar. Sen beror det ju lite på vad du ska ha den till (hur "bärbar" du vill att den ska vara), är ju ingen lätt pryl precis (+ganska stor).

Permalänk
Medlem

Har en sån funkar kanon i spel som wow och sims2 (har inte testat fler än )

Kortet går i 290 / 590 orginal med nvidias egna oc stuff puttrar min i 360 / 730

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk

Har haft min Dell 9300 med samma konfig som i ditt fall..förrutom att ja uppgraderat till en 7200 hårddisk...Dell fumla lite med priset så ja fick min för X antal 1000 lappar billigare

Jag tog en WXGA skärm med 1400X 900 upplösning...och de funkar kanon...

+ på maskinen vad ja vet och har märkt...

Grymt grafikkort som kan överklockas till 4000 o mer lätt och utan fara (3Dmark 05 givetvis)

Tyst!!! o då menar ja tyst..är kräsen på det och min gamla Dell celeron lät mer än den här o då var den med tyst,förrutom att den blåste på lite var 5 minut i 10 sek ungefär..men den här..tyst rum o du hör den inte fast fläktarna går hela tiden på lägsta varv....

Mycket maskin för bra pris

Finns nog mer + men de var va ja kom på nu....

- För mig hitills har de varit dvd brännaren,som inte gick in som den skulle och lät som Jas 39 gripen..(Sony)..snackade med Dell..dom skicka en tekniker o böt ut enheten på plats direkt fast ja inte har en på platsen serevice garanti..fick en NEC o den är tyst!!

Processorn 1,86 är nog svår att jämföra direkt av mot P 4 i vissa lägen så är den nog minst 3,0-3,2 o i andra inte...är ju en helt annan teknik m.m...

Ljudet trodde ja dock skulle va lite bättre med den inbyggda subwoffern..men har bara testat lite än o kört me win inställningar o inte laddat ner andra spelare m.m

Jag stod i 2 val innan ja bestämde mig för denna..de var Zepto 6515 och Dell 9300...valet blev Dell en del beroende på att ja haft Dell bärbar tidigare i snart 4 år utan minsta problem och att Zeptons lev tid blev uppskjuten och man ej kunnat läsa några recensioner om den ännu.

Så bara slå till på Dellen..

PS: Ni andra med Dell 9300 eller XPS 2 fick ni brännar ner er egen Win XP?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Text

Mycket bra information!
Er andra också givetvis

Ni som äger en, hur är batteritiderna på den?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

3timmar vid surf med wlan på

Permalänk

Har lyssnat av musik lite mer i kväll o de bara mede windows sk spelare o ljudet är oki..till o med bra enligt andra lyssnare.....

Blir faktiskt mer o mer nöjd med datorn...dock hade dom ju kunnat göra t-bordet betydligt större...de är nog mycke mindre än på min gamla Dell insp 2500...men de är nog designsak..men men...funkar bra ändå är väl en vanesak...

Batterier kör ja aldrig på...min dator flyttas mest inomhus eller till en grogg på balkongen : )

Det ända råd ja kan ge dig är att inte börja häcka på amerikanska forum för då blir du hjärntvättad om sparkels hit o lekage dit...har tyvärr märkt av de själv...men så är de ju med alla forum...plus o minus i salig röra..............men vill du ha en tyst prestandamaskin...med bra maskinvara o en service som du kan lita på..så just bye...

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Dell är väl ok. Finns andra som definetivt bygger bättre bärbara. Men det handlar ju om pris också. Bland det viktigaste för mig är dock skärmen och där ligger inte Dell i topp.
Dell är prisvärt, men utan det lilla extra kan man väl säga.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Vem ligger i topp vad det gäller skärmar då?

Min brorsa har en Dell 8xxx nånting tror jag det är med 15" wide 1920x1200 som är den bästa bärbara
skärmen som jag skådat. Funderar på att skaffa en bärbar själv snart
och skärmen är viktig för mig så finns det ännu vassare skärmar så är det
av intresse!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, vad innebär om man väljer; vad menars 1 års hämtservice (CAR - Collect och return) ? kommer dom och hämtar den eller?
Kommer dom och hämtar den eller hur funkar det?

Permalänk

Vad ja fattat så kommer ups o hämtar den o levererar den till dörren när den lagats...

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Bästa skärmen har Sonys bärbara. De är i särklass. Kostnad därefter. Som nummer två klassar jag Fujitsu. Också lite dyrare (vänta lev på en fujitsu motsvarande Dell Inspiron 9300 omgående). Det är min uppfattning och många andras tror jag också.
De känns lite mer gedigna på något vis. Med det inte sagt Dell är något skräp, utan ganska prisvärt.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Ok då tackar jag för denna info!

Hur står sig HP i striden tro?
Ligger de långt ner på listan eller?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Ni andra med 9300, fick ni nån "tv" kabel ? Jag fick ingen iaf

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

HP! Vet inte. Alltså vet inte om det finns dåliga skärmar i dagens utbud, bara olika bra. Men jag är kräsen. Är själv inte ute efter super-upplösning utan mycket bra bildkvalite, låg responstid samt inga defekter. För mig blev det Fujitsu.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Följer ej med nån tv out kabel....

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

När det gäller byggkvalitet och hur enkla ovanstående märken är att reparera, måste jag inflika att i de allra flesta fall är Dells modeller oerhört mycket bättre än t ex Acers, Fujitsu-Siemens' och HPs datorer. Jämfört med t ex en Inspiron 9300 är en Acer Ferrari en plastleksak.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Vet någon vad det är för updateringsfrekvens på skärmen?

Stefannorr: kan du inte ta några kort på din Dell 9300 framifrån med högsta upplösnigen ,1440x något eller vad det är, så får jag se stort ikoner och dylik är!

Kan jag få en för samma pris som dig så lockar det!
Var du tvungen kontakta dell via telefon för att välja till en 7200 rpm hdisk?

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk

Prince of Leah

1440 X 900 (WXGA) är det...precis lagomt...varken för litet eller för stort

Blir nog svårt för dig att få för samma pris som ja lyckades med 14.600 de måste varit fel på sidan då för nu går de inte att få ihop de ja har för under 17 000 kr...men man får kolla Dells sidor varje dag,rätt va de är så dyker de upp bra priser....

För att ja skulle få min 7200 varvare så fick ja ta de via stelefon o de skulle ta nån dag extra o leverera..kostade 500 kr extra..en Hitachi utan minsta klickljud som en del haft problem med både på Dell Zepto m.m datorer med Hitachi hårddiskar...

Var ju länge sugen på en Zepto 6515 men konfiguerar man ihop den till samma spec som ja har så blir den ju x antal 1000 lappar dyrare.

Sätter du ihop samma konfig som mig så kostar den idag 16448+ då 500 kr extra om du ska ha en 60 GB hårddisk =16998

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

jo jag fick med en tv kabel till den som undrar. nu är det ju dock så att jag inte orkar skriva ihop en recention men om det är någon som undrar nått så är det bara att fråga på!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Prince of Leah

1440 X 900 (WXGA) är det...precis lagomt...varken för litet eller för stort

Blir nog svårt för dig att få för samma pris som ja lyckades med 14.600 de måste varit fel på sidan då för nu går de inte att få ihop de ja har för under 17 000 kr...men man får kolla Dells sidor varje dag,rätt va de är så dyker de upp bra priser....

För att ja skulle få min 7200 varvare så fick ja ta de via stelefon o de skulle ta nån dag extra o leverera..kostade 500 kr extra..en Hitachi utan minsta klickljud som en del haft problem med både på Dell Zepto m.m datorer med Hitachi hårddiskar...

Var ju länge sugen på en Zepto 6515 men konfiguerar man ihop den till samma spec som ja har så blir den ju x antal 1000 lappar dyrare.

Sätter du ihop samma konfig som mig så kostar den idag 16448+ då 500 kr extra om du ska ha en 60 GB hårddisk =16998http://

Låter bra! Men beställde du via internet eller via telefon? Med tanke på att du ringde in ang hdisken och att deras rabbater bara verkar gälla när man beställer online.

Lite frågor till er med 9300:an (stefannorr och lolipop) : (tacksam för svar!)

* (StefannorrVilken hdisk var i confen innan du la på 500kr för en 7200rpmare? Bra att veta så jag enklare kan räkna på pris!

* Upplever Ni föresten någon ghosting på skärmen eller dylik? Hittar inte spec på skärmen med uppdateringsfrekvens osv. Ligger uppdateringsfrekvensen på ca 16 ms, såsom Zepto 6515WD, så är 9300 i mina ögon väldigt intressant!

* Hur upplever Ni storleken på laptopen och dess tangetbord ? Känns laptopen isig lite klumpig eller liknande

* Några fel / brister / nackdelar Ni ser med valet av laptop änsålänge eller är Ni båda helnöjda?

* (Stefannorr: vad får du i 3Dmark 03 Oklockat tro?

* Upplevs datorn tyst även vid spelande / filmtittande och sådant som gör att datorn arbetar relativt tungt?

Blev en del frågor men Tack på förhand!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk

När jag beställde så gjorde ja först en konfig på deras sida o sen skrev ja ut den och ringde dom.

Tror de var en 80 GB 5400 varvare

Har läst på Dell 9300 forum som ja rekomenderar dig att besöka,finns en hel del riktiga gamers där och ja har då aldrig läst någon som klagat på ghosting.
Uppdateringsfrekvensen lär va högre än 16 ms men de viktigaste är ju hur spelen flyter och att de ej finns ghosting.

Jag tycker laptopen känns bra för mig,som mest har den mellan olika rum och att ja tar med mig den nån gång då o då...tangentbordet känns fullstort men är mer centrerat än på min gamla Dell bärbara( vanesak)

Fel jag haft var ju CD/RW spelaren (Sony) som ja fick utbytt mot en NEC som är bättre o tystare framförallt.

Det enda ja ev kan ångra är att ja ej tog en WXUGA skärm,men tror 1900 x 1200 hade blivit i minsta laget även om de går köra med 120 dpi o andra hjälpmedel.

Sen är de ju diskussioner om sparkels,leakage m.m på framförallt amerikanska forum...de ja kan tycka är väl att de vita kunde vara vitare..men för mig har de inte varit några problem..de svåra med Dell och andra märken som bara säljs via näätet är ju att man ej kan uppleva dom på plats i butik...tror nog en Zepto 6515 är ett bra val med..lite sämre grafikkort o inte billigare än min konfig i alla fall...

+++

Tyst
mycke för pengarna
kvalite (tror jag : ) i alla fall min förra Dell o denna känns bättre
stor skärm

_ _ _ _

Vita bakgrunder på skärmen känns inte helt vitt
utan mer gråvitt

bra forum

http://notebookforums.com/
välj dell XPS/9300

Här kan du se lite bilder på skärm med 1400 X 900 både LG o Samsung(dom 2 märken på skärmar som levereras med XPS O 9300

http://notebookforums.com/showthread.php?t=71958

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

* Upplever Ni föresten någon ghosting på skärmen eller dylik? Hittar inte spec på skärmen med uppdateringsfrekvens osv. Ligger uppdateringsfrekvensen på ca 16 ms, såsom Zepto 6515WD, så är 9300 i mina ögon väldigt intressant!

ghosting på skärmen finns men det är inte så mycket så att jag störmig på det kan utan problem lira css med datorn och jag är ändå kräsen vad det gäller ghosting

* Hur upplever Ni storleken på laptopen och dess tangetbord ? Känns laptopen isig lite klumpig eller liknande

när jag öppnade kartongen så höll jag på att smälla av SATAN vad stor den är, men nu efter 3 veckor så tycker jag inte alls att den är specielt stor snarare att det är skönt men en stor skärm dock så funderar man ju på varför alla andras laptopar är så _små_ hur kan man leva med en sån liten sak?

vad betröffar tangentborde så tycker jag att känslan i det är riktigt bra men jag måste ju dock påstår att jag saknar ett fullstrot tangentbord en hel del.

* Några fel / brister / nackdelar Ni ser med valet av laptop änsålänge eller är Ni båda helnöjda?
det jag har och klaga på är betraktningsviknlarna på skärmen i övrigt är den fenomenal

* (Stefannorr: vad får du i 3Dmark 03 Oklockat tro?
jag får runt 7500 i 03 oclockat över 10K clockat i 05 får jag runt 4500 med clock samt lite tweaks

* Upplevs datorn tyst även vid spelande / filmtittande och sådant som gör att datorn arbetar relativt tungt?
som den är orginal är den faktist ganska högljudd men sen n är man laddar ner ett program som heter I8Kfangui så blir den knäpptyst vidd film/kontorsarbete enda man hör är lite hdd surr.

kort och gott kan jag säga att jag är supernöjd med datorn

Permalänk

lolipop>>> Antingen har ja dålig hörsel eller så betraktar vi olika va högljudd är...ja betraktar min som så tyst en dator kan bli...o då har ja ej laddat ner något fangui...har ej testat 3 mark 03....gjorde ett snabbtest med 05 och med 49 processor igång fick ja 2995 p direkt från kartongen i stort sett..utan 76,50 drivrutinen oklockat m.m.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA