Permalänk
Medlem

Nej men jag skrev fel
Jag menade Undervolta ;D du förlorar ingen prestanda du vinner bara på det. Kalle dator, Längr batteritid. osv

http://www.nordichardware.se/Guider/?page=1&skrivelse=374
Länk till Undervoltning där du kan läsa allt om det.

www.Acer5020.Info.se där får du veta allt om datorn.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Har beställt en 5024 som man får nästa vecka, kalas

Visa signatur

//Jocke

Permalänk
Medlem

Grattis tror du kommer bli helnöjd me pestandan

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

om jag inte har nämnt det förr här så måste jag säga att Turion processorn inte är lika bra på att undervolta som en centrino. vissa 1.6ghz centrino har fått ned volten ifrån 1.0V till 0.7V på den lägsta klockfrekvensen. på min turion fick jag ned ifrån 1.0V till 0.925. så det är en skaplig skillnad.. även på den högsta klockfrekvensen kan man få ned det med ca 30 %!

tänkte bara berätta lite om fenomenet

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Klistermärken eller inga klistermärken?

(Allt för att hålla tråden levande..)

Visa signatur

aspire 5024wlmi

Permalänk
Medlem

har kvar de fina små amd, win å ati till vänster. tog av de andra

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

har bara kvar mitt windows xp märke.. det verkar sitta hårdare än dom andra. mina gamla märken började sticka upp och peta mig när jag skrev.. irriterande.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Jo.. Designed for XP sitter som sten... tror nån skrev tidigare i denna tråd hur han lyckades få bort skiten, men orka

jag hde nog inte köpt en 5021a nu om jag fick välja.. skulle letat upp nån billi med Pentium M. De är mycket mer energisnåla och slår Turion i de flesta benchmarks..

kanske en aspire 1692 eller så, om man kan hitta den nånstans i sverige

edit: kanske svårt å hitta en med pentuim m till så bra pris so 5021/4 iofs..

Permalänk

Jag beställde en 5024 igår, 12695kr från db. Hoppas att det var ett bra köp

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

Hur snabb är brännaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olsson
Hur snabb är brännaren?

vad jag vet så bränner den som snabbast 8x på dvd+r iallafall.. men dessvärre går det inte i dom hastigheterna.. troligen pg.a. hårdiskens dåliga över föringsförmågor

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk

Tjena, tänkte höra om någon vet hur man kan kontrollera fläkten i datorn? Till exemepl ändra punkterna när den går igång och hur många rpm den går på?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr. Dunkel
Tjena, tänkte höra om någon vet hur man kan kontrollera fläkten i datorn? Till exemepl ändra punkterna när den går igång och hur många rpm den går på?

Jag har försökt hitta svaret på den här frågan på min dator (iofs en tm8100), men tyvärr verkar det vara biosstyrt och inte möjligt att kontrollera över acpi (som man annarss brukar göra), så jag tror inte att man kan varken styra fläkten eller få reda på varvtalet. Fast om någon har en lösning så tar jag emot den med öppna armar

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som lyckats stänga av den där förbannade mikrofonen helt ?

... på en 5021:a

puss och kram.

Visa signatur

hmm..

Permalänk
Medlem

Min 5021:a går i 1600 Mhz hela tiden i win xp 64, dvs den vägrar klocka ner sig till 800Mhz. Nån som har en lösning på detta? Har installerat drivrutiner mm. Ställde in rightmark CPU clock utility också men den vägrar helt enkelt klocka ner sig. help

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Min 5021:a går i 1600 Mhz hela tiden i win xp 64, dvs den vägrar klocka ner sig till 800Mhz. Nån som har en lösning på detta? Har installerat drivrutiner mm. Ställde in rightmark CPU clock utility också men den vägrar helt enkelt klocka ner sig. help

kör också så nu. och enligt clock programmet så visar den 1600 mhz hela tiden. men ändå så står FID på bara 4x och volten låg med. som om den vore ned klockad.. ska testa i cpuid istället eller va det heter..

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lindh
Jo.. Designed for XP sitter som sten... tror nån skrev tidigare i denna tråd hur han lyckades få bort skiten, men orka

jag hde nog inte köpt en 5021a nu om jag fick välja.. skulle letat upp nån billi med Pentium M. De är mycket mer energisnåla och slår Turion i de flesta benchmarks..

kanske en aspire 1692 eller så, om man kan hitta den nånstans i sverige

edit: kanske svårt å hitta en med pentuim m till så bra pris so 5021/4 iofs..

Köpte först en 1692 med en 1,73Ghz cpu. Blev dock rätt besviken när usb portarna samt pcmcia platsen satt på höger sida då det blev störigt med att ha musen där. Dessutom lät fläkten mycket. Har också bara 64mb minne på grafikkortet.

Blev förvånad då jag köpte min 5021a, den var mycket behagligare i fråga om ljudnivå samt kändes rappare i vanlig windows hantering. Känns som om den har allt som 1692 datorn saknade.

Annars säljer Siba 1692 datorn fortfarande.

Mvh

Visa signatur

drcosmos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
kör också så nu. och enligt clock programmet så visar den 1600 mhz hela tiden. men ändå så står FID på bara 4x och volten låg med. som om den vore ned klockad.. ska testa i cpuid istället eller va det heter..

RMCPUclock visar att den går i full fart hela tiden i winxp64.. men det ska ni inte titta på. titta i ställe på multiplay eller med amds programvara. dom visar mera rätt.

Visa signatur

Tb 800 512 ecc ram 200 gb hdd
POWER BY MATROX
och en acer 5024 som är lite bättre;)

Permalänk
Medlem

kunde tro det. men jag har fortfarande problem att datorn verkar vara varmare i x64. åtminstonde så går fläktarna på näst högsta hela tiden! mycket jobbigt!

har för övrigt kopplat in bärbara datorn till min förstärkare nu och får ett underbart ljud tycker jag värsta fina basen. faktiskt bättre än på min stationära dators inbygga c-media 5.1 kort.
har även ändrat lite i soundman grejen också för att få bättre bas.
tror dom nya drivrutinerna från tillverkaren till ljudkortet får bort allt knaster! hör inget nu.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

jag har massa knaster, kör drivrutinerna från acers hemsida för xp64. Finns det några andra man kan köra för xp64?

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk

Vart har ni köpt x64an?

Permalänk
Medlem

Ack, dessa kval alltså. Står mellan att köpa mig en bärbar, antagligen 5021/5024 eller en ny stationär. Riktigt knepigt val. Bärbart vs bättre prestanda.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Wow! Sist jag kollade denna tråd så var det inte ens 30 sidor...

Har en fråga.

Har gått i tankar om att sälja laptopen och köpa mig en stationär dator för jag har inte den anvädningen som jag trodde jag skulle ha av en laptop, har blivit sugen på ett DualCore 4400+ system . Vad skulle vara ett rimligt pris för den nu?

Har haft min i cirka 3 månader nu och den fungerar bra osv. men vet inte vad för pris jag ska sätta på den.

Permalänk
Medlem

En vän till mig påstår helt säkert att ett batteri till datorn mår dåligt av att sitta i hela tiden när man använder datorn som stationär, stämmer detta? Gör det stor skillnad att ta ut batteriet nu när jag har min dator som stationär en längre tid?

Gäller det samma med mobiltelefoner?

Jag vet att man inte ska ladda batterier hela tiden utan låta dem gå ner till nästan 0 ibland, men att de tar skada av att vara på max med laddare för länge har jag inte hört förut..

Permalänk
Medlem

Satte i en 1024 sticka igår, märker en frutansvärd skillnad i Wow där ja nu har bättre fps än många utav mina kompisars stationära. märker dock ingen skillnad alls i 3Dmark tex, hur kan det komma sig?

Visa signatur

Acer 5021WLMi: AMD64 Turion 1.6Ghz | 1280MB Ram | 80GB HDD | Ati Radeon X700 128Mb | WIFI | 15.4 Widescreen | Iomega Silverline 250 gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whee
Satte i en 1024 sticka igår, märker en frutansvärd skillnad i Wow där ja nu har bättre fps än många utav mina kompisars stationära. märker dock ingen skillnad alls i 3Dmark tex, hur kan det komma sig?

Det är därför 3DMark "nästan" endast går på grafikkortets prestanda.

Visa signatur

Acer Aspire 5021 Wlmi :turion64 (1600 Mhz) , Radeon X700 128 mb , 1Gb ram, 80 Gb HD + USB Sound Blaster Audigy 2 NX,
Logitech MX610, Thermaltake Coolpad
#3DMark 05: 2197 #3DMark 01:14350 #PcMark 05: 2380 #PcMark 04: 2989

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga till någon som är lite insatt hur priserna för bärbara ser ut, jag undrar om det skulle kunna bli en prissänkning på acer 5021 wlmi efter julen, och i så fall hur stor den skulle vara (ca). Eller om den helt enkelt kommer att utgå.

Tack på förhand.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem

Har hittat den ultimata linuxsidan till acer 5020 nu..
http://www.linux-on-laptops.com/acer.html
står precis där vad man ska lägga in och ändra. för er som är linux sugna.,

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Hej
vet inte om denna fråga dykt upp tidigare...men ja orkar inte läsa igenom alla sidor...Har nyss köpt en 5024, och när jag spelar typ wow osv så går cpu:n upp till 80 grader :S...hur får man ner värmen??

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

http://www.acer5020.info.se/

Guider -> Undervoltning

Jag har också 2 stora suddgummin som lyfter upp bakre delen av datorn så att luft enkalre kommer in under där fläkten sitter.. vet inte om det hjälper men det känns bra