Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Hmm... Nu är det ju faktiskt så att återvinning av elektronik inte alls är lönsamt, utan tvärtom kostar mer än man kan tjäna på det utvunna materialet. Därför kostar det pengar att lämna saker till återvinning. (Som privatperson är det gratis, men då är det kommunen eller nån som betalar.) Så därför borde det vara rentav positivt för återvinnarna om saker försvinner. De får betalt för att ta emot det, men behöver inte lägga ner arbetet på att återvinna skrotet. De kan visserligen inte sälja utvunna råvaror, men dessa var ju som sagt värda mindre än kostnaden för att ta fram dem. Alltså borde skroten tjäna på att folk tar med sig saker därifrån.

Återvinningen är i allra högsta grad lönsamt, det är avgifterna för att ta hand om materialet och följa miljölagar som inte är lönsamt. Visst kan man tycka att de borde vara glada för att bli av med så mycket som möjligt, men det är just det där med regler och lagar... Precis som jag sade innan så brukar det vara lugnt om man frågar snyggt, och sköter det lika prydligt...
Det jag reagerar på är snacket om att det ändå bara är skräp och inga pengar i det, samt att det är helt ok att ägna sig åt stöld eller ev. inbrott.

Bertill... det är inte dina föräldrar som skriver/upprätthåller lagar.. Inbrott är inte ok, inte heller stöld... Testa att fråga på skroten så kanske du kan få ta något utan att göra kriminella handlingar. Dessutom så sabbar du inte för andra om du beter dig på rätt sätt.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Hmm... Nu är det ju faktiskt så att återvinning av elektronik inte alls är lönsamt, utan tvärtom kostar mer än man kan tjäna på det utvunna materialet. Därför kostar det pengar att lämna saker till återvinning. (Som privatperson är det gratis, men då är det kommunen eller nån som betalar.) Så därför borde det vara rentav positivt för återvinnarna om saker försvinner. De får betalt för att ta emot det, men behöver inte lägga ner arbetet på att återvinna skrotet. De kan visserligen inte sälja utvunna råvaror, men dessa var ju som sagt värda mindre än kostnaden för att ta fram dem. Alltså borde skroten tjäna på att folk tar med sig saker därifrån.

Tycker du säger emot dig själv!

Först säger du att man måste betala om man vill återvinna (för privatpersoner betalar kommunen) på återvinningsstationen, för att stationen inte ska gå i back...

Sen säger du (sista raden):
"Alltså borde skroten tjäna på att folk tar med sig saker därifrån."
Vad snackar du om?? Företagen och kommun betalar ju för att återvinningsstationerna ska tjäna på det, och på å sätt ställa upp! Då får de pengar!!!!

De tjänar alltså INTE på att folk går och plockar!

Citat:

Så därför borde det vara rentav positivt för återvinnarna om saker försvinner. De får betalt för att ta emot det, men behöver inte lägga ner arbetet på att återvinna skrotet.

Här har du också fel!
De e inte så att en kontrollsnubbe från kommunen står å tittar och antecknar varje dator privatpersoner slänger ner, och sedan tittar bort när nån tar med sig en dator hem, utan att ta bort den från anteckningarna!

Återvinningsstationerna får pröjs för det de lämnar in!! Skulle folk gå å små plocka blir det ju mindre att väga inn och då mindre pröjs!!
hajar du??

Bra försök iaf!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112
Offtopic: Inte för att vara osjysst, men g-sunda är typ det farligaste stället att bo i Uppsala Skottlossning och shit jämt o ständigt! Hehe..

Eru bakom flötet... Nya G-sunda e skumt med g-sunda rude boys eller vafan, men i gamla bor bara massa rika jävlar i villor. De brukar inte direkt ha gäng bråk inte... De finns flera delar av Gottsunda kan man säga, en skum och en icke-skum del.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

*lånar lite utrymme* Eller nån som vet nåt ställe i Malmö där man kan få gamla datorer?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Det är inte så att det är otillåtet att ta saker från soptipp med mera?

På min är det också det (hagby)

Permalänk
Medlem

Hehe, på soptippen här så brukar man få ta saker dom är jättesjyssta där, men det brukar bara vara massa trasiga saker, dom kanske fungerade när dom slängdes, men det brukar vara fuktigt där elektronikprylara står.

Annars kan man ju fråga nån datorsnubbe som lagar datorer och så.
Det finns en här i Henån som har en jävla massa p1:or och p2:or ståendes
men han får inte ge bort hårddiskarna utan utan att dom är formaterade eftersom det är från företag och dom har en massa känsliga filer som dom ínte vill att folk ska rota i, men jag bryr mej inte så mycket om hårddiskarna eftersom jag har en hel del gammla rötna hårddiskar på typ 2-3 gb.

*lånar lite utrymme*
Är det någom som vet något ställe med lite nyare datorer än p1 i bohuslän?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Hehe, på soptippen här så brukar man få ta saker dom är jättesjyssta där, men det brukar bara vara massa trasiga saker, dom kanske fungerade när dom slängdes, men det brukar vara fuktigt där elektronikprylara står.

Annars kan man ju fråga nån datorsnubbe som lagar datorer och så.
Det finns en här i Henån som har en jävla massa p1:or och p2:or ståendes
men han får inte ge bort hårddiskarna utan utan att dom är formaterade eftersom det är från företag och dom har en massa känsliga filer som dom ínte vill att folk ska rota i, men jag bryr mej inte så mycket om hårddiskarna eftersom jag har en hel del gammla rötna hårddiskar på typ 2-3 gb.

*lånar lite utrymme*
Är det någom som vet något ställe med lite nyare datorer än p1 i bohuslän?

OFF TOPIC: Asså det hjälper ju inte särkskilt mycket om man formaterar datorn.. det ärju bara att återställa datan!

ON TOPIC: Själv så bor jag i malmö.. Nån som vet nånstans här där man får ta?

Permalänk
Medlem

olkan: Det har du rätt i.. Dock inte helt rätt.. OM man formaterar den med något BRA program (killdisk eller liknande) så formaterar den disken med 25 olika kombinationer.. först 111111 sen 000000 sen CCCCCC sen 123456 osv... Då är den nästan omöjligt att få tillbaka datan..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

-Skulle man kunna få ta något, en trasig video eller liknande?
-Nej
-Inte ens om man betalade en liten slant för det?
-Nej

På tal om snopen Mornn som gick hem

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Det är väl bara att sticka ditt och ta. Medans man slänger plockar man på sig En trasig tv slängd, 2 datorer tagna

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog rekommendera folk o gå till hyres områden där dom har sopstationer, typ soprum där kan man nog hitta allt möjligt ibland!

Permalänk
Medlem

Hittade en 17" TFT-skärm på vår soptipp, inget nätagg, fot eller baksida men efter lite hemmasnickrande så har man en gratis 17" TFT Så jävla härligt när man startade den och fick se att det inte fanns döda pixlar, bara nån små repor i panelen som jag kan leva med

Permalänk
Medlem

plockade hem en bergssprängare modell större, bara kasettgrejen va sönder men CD fungerade

Permalänk

vet ni varför det främast är att man inte få tag med sig saker i från en soptipp??

vet ni det...

det är för att dels vill man börja återvinna mer och göra nya bättre grejor av halvbra skit.. och för det andra så kan det har varit ett dödsbo och det finns inge efter levande eller så har anhöriga slängt det för att glömma vad som hänt sina kära.. o jag skulle knappast bli glad om jag kom hem till en som har en gamal pryl som har tillhörtsläkten som jag vet att den är slängd..

man ska alltid fråga och soppnissarna har ingarättigheter där.. man måste isåfall fråga personen som slänger om man får pilla på skiten eller ta med sig hem...

OCH HÄR GÄLLER INTE DJUNGLENS LAG!!!!!!!!!!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

har faktist fått lite små saker från tippen. Men endast för att det gick till ett skolarbete. Och det gjorde det faktist också

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

vi frågade gubbarna på våran tipp om vi fick ta några assnygga salladsskålar och det fick vi inte :(. Dom får utbrott om man ens går in i elektronik rummet ...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

Ska snart ner till grovsoprummet och slänga en gammal tv med morsans sambo, vem vet, kanske finns något intressant där. Återkommer :D:p

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Så är det på vår soptipp... förjävligt!.

här får man ta men man måste betala lite för det man tar, kanske 50-70kr per dator etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duk3D
Ska snart ner till grovsoprummet och slänga en gammal tv med morsans sambo, vem vet, kanske finns något intressant där. Återkommer :D:p

Yeah, en fungerande 12 gbs hårdisk och ett 10/100mbits nätverkskort

Oj, råkade citera mig själv istället för att klicka på ändra =/

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Duk3D: Sånna datorer finns det oändliga staplar med i skolan.. vissa sitter det geforce 2 grafikkort i också! säkert 64mb ram..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Själv så jobbar jag på Renova i Göteborg, kör hushållssopor och tömmer då ibland även soprum som har elektronikåtervinning. självklart tar man sig en titt om man har möjlighet och kan sköta det snyggt.

det mesta med sånt här är igentligen ganska lugnt så länge man inte gör det till någon rutin och så länge man kan göra det snyggt.

finns dock sällan vettiga saker men lite småsaker har man ju plockat på sig fast gäller ju att ta det lugnt med så brukar folk inte reagera så mycket på det.

Sen är det ju väldigt olika det är med om man får ta och inte, på våran återvinningsstation i Lerum där jag bor så är det väldigt olika.

vissa gubbar säger driket nej och nästan bevakar elektroniken andra är mer såna att dom både vet/ser att folk tar där men skiter oftast i det då dom inte råkar stå bredvikt containern för då säger dom ju självklart till.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem

Brotorpstippen ni pratar om finns typ nån minut från hallonbergens t-station.
jobbar själv 3 minuter från
men man måsta fråga först om man kan rota.
jag fick pröjsa 100:- för min 22" skärm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Duk3D: Sånna datorer finns det oändliga staplar med i skolan.. vissa sitter det geforce 2 grafikkort i också! säkert 64mb ram..

Dom datorerna som finns på din skola, får ni ta saker ifrån dom?
Jag minns när jag gick på mellanstadiet, när skolan kastade sina datorer. Då fick man plocka hur mycket man ville men eftersom jag då gick i 4an visste jag inte vad sakerna skulle användas till, så när man kom hem la man dom på pappas arbetsbänk och tog släggan

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Finns det något ställe i Malmö där man får lov att ta lite små saker?

Visa signatur

----------------------------------------------------
http://www.google.se - The holy Graal of knowledge.
-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurt
Finns det något ställe i Malmö där man får lov att ta lite små saker?

Förlåt om man kommer med den dumma frågan, men har någon varit inne på någon station i borås och frågat?

Permalänk
Medlem

På skolan där min mor jobbar så har de precis bytt ut datorerna, men de ska förstöras, för att det ligger så mycket information på dom, fan. Jag gillar inte när datorer förstörs, men man kanske kan tigga ändå för de vet nog att jag inte sitter kollar och visar alla jag känner det som ligger på diskarna.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Min gamla högstadieskola kom på den perfekta iden att man borde låta eleverna hämta trasiga gamla möbler och liknande från den närliggande tippen och fixa iordning dem på slöjden. Men Soptippen hade som policy att allt skulle återvinnas och inget annat. Så trotts att det var komunen som presenterade förslaget för "tippen".

Jag har hittat en gammal Kyosho Inferno DX2:a (en 1:8 RC-buggy) på brotorp. Jag var där med farsan och slängde grejjor och så mötte jag en kille i 30:års åldern som kom fram till mig och sade "Det står en bensindriven bil där inne, det kanske är något du är intresserad av?" Killen jobbade alltså inte på tippen utan hade bara sett den när han slängde något där inne. Tog en pappkasse och pulade ner alltihopa däri och gick tillbaka till bilen och åkte hem. Rengjorde motorn (som var helt igengegad) och vipps så toppar den 60km/h. Nu kostade den bilen >4000kr

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Har själv bott med gängen i gottsunda. Och så farligt är de inte där.

Permalänk
Medlem

Lite onödigt att återuppliva en 5 år gammal tråd...

Permalänk
Skrivet av Olliie:

Tror du man kan åka dit och muta honom med gamla Kalle Anka tidningar?
Kanske göra en liten räd=D

(eller inte:p)

//Olliie

Haha

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.