Permalänk
Medlem

Fläkt på maxfart jämt!

Hej,
lessen om detta är något som man kan hitta i forumet, men jag frågar ändå då de flesta här verkar ha mer avancerade önskemål...

Mitt problem är att min fläkt till cpu:n så gott som konstant går på maxfart även om cpulasten är så gott som noll. Jag vet inte om jag pillat på någon inställning i kontrollpanelen eller något, men hittar inget i energiinställningarna osv. Jag har öppnat chassit och gjort rent, men det var inte så farligt dammigt, men det är fortfarande full fart på fläkten.

Det känns lite vanskligt att installera något program för att reglera hastighten när jag inte vet varför den varvar upp som den gör nu...

nån som har en ide om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningarna i bios? det kan ju vara taskig kontakt mellan cpu och kylaren, du kan ju alltid prova att ta bort kylaren och applicera ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

om du har cool n quiet så kan du aktivera det.

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem

bios

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

Bios säger ...

Enabled på att trigga på CPU temperatur...

Laddade hem Speedfan, och där får man -128 C på CPU !!!

Ambient på 37 C...

Provade Speedfan häromdan då problemen började o då låg CPU på 65 C...-128 borde väl vara att den inte får något värde?

Edit, ändrade till disabled i BIOS nu, men samma sak, har även uppgraderat till senase BIOS-versionen nu utan resultat...

Nån mer ide?

Permalänk
Medlem

Tjena joalin, har precis samma problem, kör också speed fan och får -128 grader. Skitjobbigt! kan det vara någon sensor som är paj eller vad kan ha hänt?

Vad har du för hårdvara? själv sitter jag med en Siemens och en 3,6Ghz processor..

Fläkten är jäkligt störande! detta började precis nyligen och har funkat klockrent innan!

Hjälp mottages gärna!

Hälsningar

Zenden

Permalänk
Medlem

Har ni kollat om processortemperaturen är -128' även i BIOS? Det kan tänkas att processortemperaturen är så pass hög att fläkten måste jobba med full fart även när datorn står idle. Blåser den lika mycket direkt efter en kall uppstart? Är chassiventilationen och luftgenomströmningen god?

Cool 'n' Quiet bör vara aktiverat om man vill att fläkten ska bli tystare när processorn inte belastas.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Halloj Jonas, tack för ditt svar!

Fläkten hos mig drar igång på max så fort jag startar PC:n. Så den går 100% även om CPU:n är kall. Jag kan dock stänga av den helt med hjälp av Speedfan.

Har varit inne och snokat i Bios men hittar inte några inställningar som anger temperaturen där tyvärr..

"Cool´n´quiet", vad är dett`?

Jag misstänker själv att sensorn som känner av tempen på CPU:n har pajat och som skyddsåtgärd så går fläkten då på max. Men frågan är var sensorn sitter? På fläkten, moderkortet eller CPU:n?

Jag har jämfört mina uppgifter i speedfan med en vän som sitter med en identisk PC och skillnaden är förrutom att min temp står på minus är att i fritext fältet står någon info om att "$30 status write only", vet dock inte om det har med problemet att göra

Häls

Zenden