Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Hur få bort repor från display?

Har redan lyckats repa min k750i lite grann... Det syns knappt när displayen är belyst, men med skärmsläckarklockan ser det för dj-vligt ut. Ha aldrig denna telefonmodell i samma ficka som en knippa nycklar...
Hur får man enklast bort dessa smårepor utan att riskera att hela displayen blir kass..?

Permalänk
Medlem

Re: Hur få bort repor från display?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Har redan lyckats repa min k750i lite grann... Det syns knappt när displayen är belyst, men med skärmsläckarklockan ser det för dj-vligt ut. Ha aldrig denna telefonmodell i samma ficka som en knippa nycklar...
Hur får man enklast bort dessa smårepor utan att riskera att hela displayen blir kass..?

En kompis kompis fick för sig att polera med vanligt vax eller vad det nu var på sin skärm när de polerade sina bilar och det blev alldeles utmärkt resultat!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Re: Re: Hur få bort repor från display?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
En kompis kompis fick för sig att polera med vanligt vax eller vad det nu var på sin skärm när de polerade sina bilar och det blev alldeles utmärkt resultat!

Testade det knepet efter du tipsat och det blev lite bättre men inte mycket. Dock verkar det som det blir lite bättre varje gång man vaxar. Ska testa några fler gånger senare idag.

Permalänk
Medlem

testa med en dremelkopia?

Observera: en reflektion, inte ett förslag.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Tandkräm kan fungera. Men hoppas inte på för mycket, det brukar normalt bara vara mer ytliga repor som inte blivit inristade i plasten.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad k750 har för typ av display men jag antar att det är en TFT och då ska du INTE använda detta;
www.kjell.com artikelnummer - 53340
I deras katalog står det klart och tydligt att detta inte är för tft men det kanske kan glädja någon annan som läser denna tråd

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson har ett medel för att ta bort små repor på t.ex mobildisplayer...

Displaypolish:
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=4D01E05D3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amphion
om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad k750 har för typ av display men jag antar att det är en TFT och då ska du INTE använda detta;
www.kjell.com artikelnummer - 53340
I deras katalog står det klart och tydligt att detta inte är för tft men det kanske kan glädja någon annan som läser denna tråd

Grejen är ju den att det är ett plasthölje över själva displayen, och det är höljet som blir repigt.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
Grejen är ju den att det är ett plasthölje över själva displayen, och det är höljet som blir repigt.

Ja, inte är själva skärmen mjuk som när man trycker på en tft-skärm...