Jag behöver hjälp med installation av moderkort! Snäll hjälp mig snabbt!

Permalänk

Jag behöver hjälp med installation av moderkort! Snäll hjälp mig snabbt!

Har köpt ett nytt moderkort till gamla datorn då den bara dog. Skickade inte den på felsökning och dom kom fram till att moderkortet var dött. Dom vill 2900 kr för att fixa det, aldrig i livet sa jag och bad dom ge tillbaks datorn. 3000 kr för att byta moderkort på till en gammal P4 Northwood som vi köpte för 4 år sen är skandalöst.

Så nu har jag ett ett nytt moderkort som jag ska installera. Det är inga problem.

Dock så är frågan om allt på min gamla hårddisk kommer att försvinna vid installationen? Har en massa som jag vill ha kvar så jag vill inte förlora. Hur blir det med alla gamla användare och sånt? Försvinner det med eller? Det är alltså Windows XP home edition vi pratar om här.

Skulle vara tacksam om jag får snabba svar!

Mvh//Andreas

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk

Är inte säker på detta men jag tror att allt kommer ligga kvar, bortsett frn det som lagras på moderkortet, t.ex klockan i aktivitets fältet. Det med användarna är jag inte säker på men skulle tro att dom också ligger kvar.

Bäst att dubbelkolla med någon annan

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

allt kommer sparas men det är nog bäst att du formaterar om disken då när du installerar så lagras ju all information om ditt system på din hårddisk.
vad du har för moderkort, minnen, hårddiskar, grafikkort, skärm osv osv..

förstår du?
nu har din hårddisk information om ett annat moderkort. byter du nu så är det bäst att du raderar all gammal data som finns kvar på hårddisken om det gamla moderkortet så du kan installera windows och det är då all hårdvara identifieras o så.

hoppas du förstod vad jag menar

lycka till!

Permalänk

Jo men jag har en massa musik med ovanliga låtar som är svåra att hitta och en massa dokument och kort som jag måste få över till min andra dator.

Okej, här kommer en liten lista på vad som finns i datorn, mer specifikt vet jag inte:

Columbia L (GA-8SIML) Ver 1.0 (Legend) µATX motherboard
Pentium 4 (Northwood)
Maxtor Falcon - Diamond Max 16
GeForce 4MX440 / 4MX440SE

Nya moderkortet är ett:

ASUS P4S800 SIS648FX S-478 800MHZ LAN ATX

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Inaktiv

därför skapar man alltid flera partitionen med en dedikerad för OS där man INTE sparar saker man vill ha kvar

Permalänk

Jo men jag kan inte såna saker, sen är det en köp dator så det var inte det lättaste att göra nåt sånt när en polar försökte.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Inaktiv

kan du inte få tag på det existerande datan och göra en backup på dina låtar?

Permalänk

datorn går inte igång över huvudtaget. Den är död. Det går kanske att ta ur hårddisken ur den gamla datorn och sen koppla in den nya men då har vi samma problem där, en ny dator med moderkort plus att två operativsystem krokar med varandra.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Nej operativsystemen krockar inte, bara ett som kommer att startas.

Så ta och koppla in din hårddisk i en annan dator och gör en backup på allt du vill spara. Sen är det bara att installera moderkortet och göra en ominstallation av windows på din dator.

Permalänk

Hur installerar man en hårddisk då? I min nya dator så har jag en Sata hårddisk å den gamla hårddisken är en IDE, det ska gå att köra båda samtidigt så mycket vet jag.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N