Permalänk
Medlem

BBB Degradering!

Jag har för tillfället Bostream Scream. En uppkoppling Bostream erbjöd för cirka två år sedan, som erbjöd ända upp till 26 Mbit åt båda hållen (VDSL).

För ett tag sen köpte ju Bredbandsbolaget upp Bostream, och de skrev i brev att vi Bostream kunde inte skulle behöva byta uppkopplingar eller liknande, och att allt skulle vara som förr.

Nu, den 23 Juli får jag ett brev där det står att dom kommer "Uppgradera" vår station, och erbjuda upp till 24 Mbit i nedfart, och 1 Mbit i uppfart.
Jag har för tillfället (Enligt TP-test) cirka 24 Mbit Ned och 13 Mbit Upp, vilket innebär att om BBB får som de vill så kommer jag gå förlust på cirka 12 Mbit upp...

Min fråga till er är: Är det verkligen lagligt att de gör såhär, när de har skrivit i tidigare brev att det inte kommer bli några förändringar?
Och dessutom, borde jag inte få ner priset på uppkopplingen till 24 Mbit's priset, vilket jag tror ligger på runt en 350 spänn i månaden, till skillnad från det jag har nu som kostar 500/månaden????

Vem skall jag vända mig till om det här ärendet har behandlats på fel sätt av BBB? Är det konsumentverket eller?

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

Uppgradera från 24/12 till ~18/1...

Ungefär som att uppgradera sig från 1gb till 512mb minne..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Uppgradera från 24/12 till ~18/1...

Ungefär som att uppgradera sig från 1gb till 512mb minne..

Precis... Jävla rutten stil...

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

"uppgraderingen" sker främst för de kunder som sitter på scream-tjänsten ADSL ...innefattar även ett färre antal VDSL-kunder som kan uppleva allt som en nedgradering.....men skulle du vilja sitta på en plattform om du var medveten om att man inte kan serva utrustningen, om det på sikt skulle gå sönder.

Du kommer inte betala samma pris som du gör idag för ditt VDSL utan den bör vara i nivå med ADSL...399r/mån eller dyl.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
"uppgraderingen" sker främst för de kunder som sitter på scream-tjänsten ADSL ...innefattar även ett färre antal VDSL-kunder som kan uppleva allt som en nedgradering.....men skulle du vilja sitta på en plattform om du var medveten om att man inte kan serva utrustningen, om det på sikt skulle gå sönder.

Du kommer inte betala samma pris som du gör idag för ditt VDSL utan den bör vara i nivå med ADSL...399r/mån eller dyl.

Är det inte just det som scream kostar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
"uppgraderingen" sker främst för de kunder som sitter på scream-tjänsten ADSL ...innefattar även ett färre antal VDSL-kunder som kan uppleva allt som en nedgradering.....men skulle du vilja sitta på en plattform om du var medveten om att man inte kan serva utrustningen, om det på sikt skulle gå sönder.

Du kommer inte betala samma pris som du gör idag för ditt VDSL utan den bör vara i nivå med ADSL...399r/mån eller dyl.

Självklart vill jag kunna få tillgång till Service, det är inte det saken handlar om. Det handlar om att de drar ner min Upp-hastighet med 12 Mbit, vilket är fel. Eller det kanske inte du tycker. Ingenting du kanske skulle lacka på? För det gör iallafall jag.
Scream kostade 400 kronor, och sen har jag lagt till ytterligare 3 IP-adresser, så jag tjänar ju ingenting på det här bytet över huvudtaget...

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Uppgradera från 24/12 till ~18/1...

Ungefär som att uppgradera sig från 1gb till 512mb minne..

Kallar man de för uppgradera då?
uppgradera är väll när man höjer upp en viss kompononent^^

Rätta mig om jag har fel

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Kallar man de för uppgradera då?
uppgradera är väll när man höjer upp en viss kompononent^^

Rätta mig om jag har fel

MVH/A

Det är väl precis det han säger...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

hört efter om det inte finns ledig BBB vdsl plats i din station? då kan du ju i alla fall få 12/9

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ring o prata med dem och be att få deras vdsltjänst istället.

Permalänk
Medlem

"私は日本語を理解しない"

Allvarligt, mera baklänges tack!

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profe
"私は日本語を理解しない"

Allvarligt, mera baklänges tack!

?

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att tala med dem och beskriva situationen?!

Att du just nu har en tjänst som är avsevärt mer intressant för dig och att deras "uppgradering" kommer att starkt reducera dina möjligheter att nyttja kapaciteten på det sätt som var tanken när du tecknade dig för den.

Någon form av kompensation bör du få anser jag, lite rabatt på avgiften under en tid eller liknande.

Att tala med support eller kundtjänst är nog inte idé, be att få tala med en mer prominent person. Om du är 16 bast och endast harklar ur dig "lixom då bah" kan du dock glömma åvanstående och endast finna dig i en avsevärt reducerad upload.

/L

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma båt. Blev "uppgraderad" till deras ruttna 24/1 tjänst hade 24/16 scream VDSL från dem tidigare. Fick en snäll tjej på kundtjänst som skulle skicka mitt ärende vidare till huvudkontoret. Jag krävde att få en "likvärdig" tjänst. Nu är det bara att vänta och se vad som händer...

Permalänk
Medlem
Citat:

12.Jag är en "gammal Bostream-kund" och har idag vdsl (Scream) med 16 megabit per sekund nedladdning och 14 megabit per sekund uppladdning. Nu skall jag bli "uppgraderad" till er "nyare plattform med bättre prestanda" så att jag får 8 megabit per sekund nedladdning och 1 megabit per sekund uppladdning.
Hur kan ni förvänta er att jag skall betala 398 kronor per månad när ni halverat min nedladdningshastighet och minskat min uppladdningshastighet till 1/14 ???
Robert

Svar: Vdsl Scream var en tjänst som marknadsfördes hårt av Bostream, men det var mycket få abonnenter som verkligen erhöll tjänsten. Anledningarna till detta är många, men bland annat så har kvalitets problemen varit mycket stora, vi har därför valt att efterhand lägga ner tjänsten. Vi kommer göra vårt bästa för att vdsl Scream-kunderna skall kunna välja mellan Bredbandsbolagets vdsl tjänst, 13/9 och Bredbandsbolagets adsl tjänst, 24/1.

Källa: Bredbandsbolagets vd svarar på 27 heta frågor (2005-04-28)

Permalänk

Svårt att vända sig till konsumentverket antar jag... Läser du avtalet du godkände när du tog VDSL så står det förmodligen någon klausul att dom får göra vaffasen som helst med din uppkoppling å du kan int säga nått emot... brukar va så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Källa: Bredbandsbolagets vd svarar på 27 heta frågor (2005-04-28)

ot
Saxat från tjänsten ovan

7.Hur kan Bredbandsbolaget gå ut med och sälja en lina med upp till 24 megabit, och fortsätta att ta betalt för tjänsten, trots att man vet om följande:
Till stationen har det uppmäts 15 megabit, enligt teknikern kan inte bredbandsbolaget leverera snabbare till stationen, man har inget svar på varför. Således klarar bolaget inte upp till det som utlovats i annons samt vid försäljning. Bolaget skulle kanske ta och titta lite i Distansavtalslagen vad den säger.
Kent Prytz Kriminalinspektör/IT-brottspecialist

Svar: Det måste handla om ett missförstånd. Vi levererar 1 gigabit per sekund till telestationen. Om du har problem med den
kapacitet vi levererar hem till dig så måste du kontakta vår Support, problemet går med allra största säkerhet att lösa

Vad han skulle svarat borde vara upp till 24 megabit men å andra sidan står det ju inte någonstans i reklamen eller gör det upp till 24 tycker oftats det står 24!? eller har jag fel?

12.Jag är en "gammal Bostream-kund" och har idag vdsl (Scream) med 16 megabit per sekund nedladdning och 14 megabit per sekund uppladdning. Nu skall jag bli "uppgraderad" till er "nyare plattform med bättre prestanda" så att jag får 8 megabit per sekund nedladdning och 1 megabit per sekund uppladdning.
Hur kan ni förvänta er att jag skall betala 398 kronor per månad när ni halverat min nedladdningshastighet och minskat min uppladdningshastighet till 1/14 ???
Robert

Svar: Vdsl Scream var en tjänst som marknadsfördes hårt av Bostream, men det var mycket få abonnenter som verkligen erhöll tjänsten. Anledningarna till detta är många, men bland annat så har kvalitets problemen varit mycket stora, vi har därför valt att efterhand lägga ner tjänsten. Vi kommer göra vårt bästa för att vdsl Scream-kunderna skall kunna välja mellan Bredbandsbolagets vdsl tjänst, 13/9 och Bredbandsbolagets adsl tjänst, 24/1.

Ta deras vdsl för tusan den duger den med , men tar för inte allt i världen någon av deras adsl tjänst...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redferne
Sitter i exakt samma båt. Blev "uppgraderad" till deras ruttna 24/1 tjänst hade 24/16 scream VDSL från dem tidigare. Fick en snäll tjej på kundtjänst som skulle skicka mitt ärende vidare till huvudkontoret. Jag krävde att få en "likvärdig" tjänst. Nu är det bara att vänta och se vad som händer...

Redferne: Tack så hemskt mycket för ditt svar... Om det fungerar för dig och jag får behålla mitt skulle jag må piss, så jag ska göra exakt samma sak... De måste ju för fan kunna styra upp det här på ett bättre sätt. Fan vad glad jag blir av att du gjort så. Det ger en hopp, liksom.

Jag fick 24/1 Modemet idag, trots att jag igår ringde och bad om VDSL-tjänsten på 12/9 Mbit, om någonting! Vet inte vad jag ska ta mig till just nu, men det här ska ta mig fasiken lösas på ett bättre sätt för mig... Otroligt irriterande... Bredbandsbolaget är ingenting för mig i framtiden. Jag har svårt att Inte vara kund hos dom, då det är den enda ISP:n med bra uppkopplingar....

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är väl precis det han säger...

jag pratar om minnet.
uppgradera från 1024 mb till 512mb?

MVH/A

Permalänk

Asså han var ironisk, till och med jag som är dragen fattar det...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
jag pratar om minnet.
uppgradera från 1024 mb till 512mb?

MVH/A

Det är ju det han säger..

BBB säger att man "uppgraderar" till 24/1 från 24/12 eller vad han nu hade...

Samma sak som om en datortillverkare skulle säga att dom nu uppgraderat sina modeller om dom tog bort 512mb ram..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nu får jag iallafall VDSL Upp till 12 Mbit Download och 9 Mbit Upload.
Det duger Egentligen inte, då jag haft betydligt snabbare, men har inte mycket till val.
Hur Bredbandsbolaget kan lansera dessa idiotiska uppkopplingar är beyond my imagination.
Vem vill ha 24 Mbit Download och 1 Fjuttig Mbit I Upload? Vare sig man chattar, använder P2P eller alla saker som än finns, (ja, vad man än gör är ju upp till var och en), men vem vill ha det så? Inte jag iallafall... Man kan inte ens sätta upp en schysst spelserver! Och 12/9 är väl inte bra direkt heller, för samma pris dessutom som 24/1?

Jag har ringt kundtjänst ett antal gånger, klagat och sagt att dom borde fixa det här på något bra sätt... Till och med bett min morsa ringa, som abonnemanget står på för tillfället, och de har bara sagt samma sak hela tiden. Men egentligen, varenda förnuftigt företag ser ju till att om man byter ut en tjänst mot en "senare och bättre", och kallar det för Uppgradering, så ska väl ta mig fasiken den nya vara minst lika bra, om inte Bättre?

Jag ska få igång 12/9 uppkopplingen i mitten av Augusti, men redan har jag problem. TP-test exempelvis: Får typ mellan 15-19 Mbit Mottagning i TCP, och 4,5-5 Mbit i Sänding.. I UDP får jag 9 Mbit Mottagning, och 5 Mbit Sändning? Oavsett vad jag än ska få för någon uppkoppling, så stämmer ju inte resultaten med någon av uppkopplingarna. Varken mitt gamla Scream, BBB 12/9 eller 24/1.

Jag har haft 28K Modem/56K Modem/Telia/ComHem, ja, en massa olika under årens lopp, men aldrig har jag haft en sån bra uppkoppling som jag fått från Bostream, redan vid deras ADSL tjänst Xstream. Alltid bra kundtjänst också, fixat problemen på stört... Sen BBB tog över Bostream har dom sjunkigt väldigt lågt i mina ögon...

Jaja, Enough said. Det finns ingenting man kan göra åt saken.

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

Re: BBB Degradering!

Jag tycker själv de borde va olagligt. Jag hade iaf. krävt en grym grym prissäkning.
Men vad gör dom av all bostream's VDSL utrustning i stationerna, slänger dom den bara eller lägger på hög? vilket jäkla slöseri asså...

Dom hade inte haft mej som kund längre iaf... Hade bara kunnat tänka mej deras 13/9 VDSL med reducerat pris isåfall.. Bor man rätt och tekniker är möjlig, finns & tillåter det så tycker jag man borde få det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Uppgradera från 24/12 till ~18/1...

Ungefär som att uppgradera sig från 1gb till 512mb minne..

Snarare som 2GB till 128MB, med tanke på att han får ADSL(2+) igen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: BBB Degradering!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tycker själv de borde va olagligt. Jag hade iaf. krävt en grym grym prissäkning.
Men vad gör dom av all bostream's VDSL utrustning i stationerna, slänger dom den bara eller lägger på hög? vilket jäkla slöseri asså...

Dom hade inte haft mej som kund längre iaf... Hade bara kunnat tänka mej deras 13/9 VDSL med reducerat pris isåfall.. Bor man rätt och tekniker är möjlig, finns & tillåter det så tycker jag man borde få det...

Snarare som 2GB till 128MB, med tanke på att han får ADSL(2+) igen.

Nä, det är ju trist att dom tar bort Scream, men om man nu inte vill vara kund längre hos B2, vad har man för val med xDSL - Telia 24/1 - Gloclanet 24/1 - Adamo 28/1 - Spray 24/1 o s v ....tror faktiskt man hugger 12/9 direkt om man har en chans att få det

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

men samtidigt finns det ju anledningar till att de skrotar bostreams vdsl lösning, detta har avhandlats i tidigare trådar.

kortfattat kan man säga att det inte var möjligt att fjärstyra utrustningen från supporten på ett bra sätt vilket gjorde att så fort något krånglade var man tvungen att skicka en tekniker till platsen. nått sånt vare om ja inte minns fel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Re: BBB Degradering!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tycker själv de borde va olagligt. Jag hade iaf. krävt en grym grym prissäkning.
Men vad gör dom av all bostream's VDSL utrustning i stationerna, slänger dom den bara eller lägger på hög? vilket jäkla slöseri asså...

Dom hade inte haft mej som kund längre iaf... Hade bara kunnat tänka mej deras 13/9 VDSL med reducerat pris isåfall.. Bor man rätt och tekniker är möjlig, finns & tillåter det så tycker jag man borde få det...

Snarare som 2GB till 128MB, med tanke på att han får ADSL(2+) igen.

Nej, jag Vill inte vara kund längre, men har inget annat val. 12/9 Mbit är Tyvärr det bästa jag kan få för tillfället. Hoppas verkligen att det kommer någonting bättre i framtiden, och med framtiden menar jag Snart, för jag vill inte ha det som kommer nu, utan behålla mitt gamla, men men...

Svar ang. Utrustningen: Bostream Hyrde utrustningen från Telia, och det är Telia tror jag bestämt som har beslutat att skrota utrustningen. Vart den kommer hamna, who knows?
Priset går ner cirka en 75 spänn för mig, då jag betalade 25 kr/Fast IP-adress, och jag beställde 3 extra, men nu får jag ju 5 Dynamiska, så det ska jag väl inte klaga på.

En sak som är väldigt skumt: De ska dra igång 12/9 tjänsten i mitten av Augusti. Redan nu har jag fått neddragen hastighet, åtminstone i Upload.
Jag har nerladdningen på cirka 2,5 Mb/s ungefär, och jag hade typ 2,7 innan, så det klagar jag inte på, men min Upload ligger på 650 Kb/s, och det roliga är att jag fortfarande kör på mitt Scream modem och Scream IP-adress. Det är verkligen konstigt i mina ögon. Någon som vet vad detta kan bero på? Ifall jag kommer ha 650 Kb/s i UL så är det ju iallafall inte 9 Mbit upload, vilket är trist. Vet att det är "Upp till", men jag bor cirka 300-350 Meter från närmaste Telestation enligt Bostream, och jag lyckades få nästan Full hastighet från dom, så det borde ju inte hindra BBB?

Jag anser från min personliga synvinkel att Bredbandsbolaget inte är någonting att ha när det kommer till Telefoni-bredband. Fiber däremot har jag ingenting att klaga på. Varje gång jag suttit vid BBB Fiber har jag njutit av varje sekund, men de borde verkligen inte ha gett sig in på xDSL-marknaden.

"Enuff"

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

Anledningen till att B2 "uppgraderade" flera kunder till 24/1 var ju dels den att de var väldigt få som körde Scream VDSL och dels att den fungerade väldigt 50/50. För dom den funkade bra var den helt oslagbart grym, och för dom den funka mindre bra var de pest å pina. Som tur är så kan dom flesta som satt på Bostreams VDSL-tjänst få B2 motsvariget som är riktigt bra, visst den är ett par Mbit lägre men man betalar även ett lägre pris. 12/9 räcker gott å väl, visst de är ju tekniskt möjligt att köra mer än 12/9. B2 skulle ju kunna lansera den som 52/xx (vet inte riktigt vad den teoretiska maxhastigheten för vdsl är) men de vore ju inte så lyckat. Vi ser ju hur de gått med 24/1 tjänsten. Den gråa massan som inte är allt för insatta i dsl tekniken känner sig ju lurade iom att de är näst intill praktiskt omöjligt att uppnå 24Mbit till 99% av kunderna med nämda tjänsten. Jag skulle hur som haver känna mig oerhört nöjd ifall jag tecknade mig för en tjänst som var upp till en viss hastighet och sedan kunna få ut denna. Då har man gått med på ett vilkor och fått detta uppfyllt av den andra parten. Självklart finns de ju alltid en grupp som i regel aldrig blir nöjda. Visst man ska inte alltid nöja sig med de man får, de krävs alltid påtryckningar för att inte tekniken ska stagnera (Med detta sagt så säger jag inte att detta är de enda som får Tekniken att gå framåt) men grundlös klagosång är inte alltid de rätta alternativet för att förhindra detta. Man måste ibland förlita sig på att företagen faktiskt har ett intresse att locka kunder med tjänster som är snäppet bättre än konkurenterna vilket kräver att de utvecklar Tekniken. Just B2 har alltid legat i fronten vad gäller utveckling av xDSL tekniken. Var bland de första om inte de första som lanserade adsl2+, vilken kanske inte har funkat allt för bra för alla men som i alla fall visar en vilja att våga testa något nytt.

Sådär, nu är de bara att börja hacka sönder mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
B2 skulle ju kunna lansera den som 52/xx (vet inte riktigt vad den teoretiska maxhastigheten för vdsl är) men de vore ju inte så lyckat.

B2 har inte "riktig VDSL" utan använder sig av Ciscos LRE (Long-Reach Ethernet) som har en maximal kapacitet på 15 Mbit/s (symmetriskt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
B2 har inte "riktig VDSL" utan använder sig av Ciscos LRE (Long-Reach Ethernet) som har en maximal kapacitet på 15 Mbit/s (symmetriskt).

så du menar att vi som har "vdsl" inte har vdsl?

för övrigt ägde väll inte telia bostreams utrustning?

så här skrev ja i tidigare tråd om just bostreams vdsl (observera att ja hänvisar till ytterigare en tråd):

" exempel är svart i denna tråd http://forum.sweclockers.com/showth...mp;pagenumber=3 från copycat:

"Har nu suttit och läst ett bra tag och jag måste bara säga att välidgt dålig information går ut till kunderna...

För det första... Alla ni som har haft Bostream tidigare och emigrerat över till B2 ska normalt sett bli kopplade till Umeå-supporten som har hand om alla som suttit på Alcatel etc. Det finns även ett direktnummer att ringa som börjar på 090, minns inte hela numret i huvudet nu dock.

Anledningen till varför alla får 1/24 istället för VDSL från början är precis som ni säger att B2 inte vill skylta med den tjänsten ännu. Det är i ett teststadie mig veteligen.

Och till er som mot all förmodan har VDSL från B2 och har dålig speed eller flappande länk (link-flaps) så beror det på att signalvärdena är inställda till ett defaultvärde från början på alla portar. Åtgärd blir då att ringa in till supporten och berätta vad felet är så korrigerar supporten SNR-värdena för just din port och trainar om modemet till rätt hastighet.

Link-flaps beror oftast på att modemet försöker traina en hastighet högre än det klarar av och man får då manuellt justera detta till en hastighet som modemet har klarat av att traina hela tiden. I vissa fall korrigeras detta automatiskt dock.

Och varför inte B2 vill ha kvar Alcatel-plattformarna beror helt enkelt på att det kommer kosta för mycket då den s.k. 1st Line supporten inte kan påverka några ev. fel som uppstår på dessa plattformar utan måste lägga case till 2nd Line supporten eller till tekniker som får åka ut på plats = Lång väntetid + dyyyyrt! Dessa plattformar är även opålitliga. Ni säger att det ALDRIG varit några problem för just er när ni satt på Alcatel-plattformarna, men hur många andra kunder tror ni inte satt på dessa och hade problem? Det är trots allt inte bara just dig det skall fungera för! Detta är anledningen till varför B2 använder sig av Lucent, Cisco och Ericsson istället. Alltså 1st Line supporten kan fixa fel direkt från supportavdelningen vilket medför att ett fel kan fixas på mindre än 10 minuter istället för 10 timmar (ibland ännu längre), link-flaps etc kan åtgärdas direkt via några enkla kommandon som matas in på Lucent eller Cisco plattformarna. Ericsson däremot kan inte 1st Line ansluta till via Telnet mig veteligen, men kan däremot lägga case till 2nd Line som åtgärdar detta.

Så... Vill du ha VDSL så får du helt enkelt ringa till kundtjänsten hos B2 så fixar dom det åt dig om du bor tillräckligt nära (tror det är upp till 1200 meter från stationen), men det där kan B2 bättre än mig.

Och ni som klagar på uploaden och allt krafs om half-duplex och att eran download blir kass när ni uploadar... Skaffa ex NetLimiter, spärra uploaden till så nära 1mbit som möjligt (ex 900kb/s) och allt blir frid och fröjd! Tekniken är byggd sådan och det är den bittra sanningen.

Och att deras support inte kan något kan jag inte hålla med om... Det är många kompetenta tekniker som jobbar hos B2 som mer än gärna hjälper dig med dina problem. Sedan finns det ju även en och annan som kanske just har blivit utbildad och går som s.k. "trainee", men oftast brukar de höra med någon som varit med lite längre och man får då oftast ett sjysst svar till slut.

Det är inte supporten som har gjort så att det är så här! Det är högre instanser som har sett till det så snälla lägg inte all skit på supporten jämt och ständigt ;-)""

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
så du menar att vi som har "vdsl" inte har vdsl?

Ungefär så. LRE är en Cisco-proprietär teknik som delvis bygger på det förslag till VDSL-standard som inte "vann" (VDSL-QAM istf. VDSL-DMT - se IEEE 802.3ah). Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig teknik i sig.