Citat:
Ursprungligen inskrivet av JohanS
B2 har inte "riktig VDSL" utan använder sig av Ciscos LRE (Long-Reach Ethernet) som har en maximal kapacitet på 15 Mbit/s (symmetriskt).
så du menar att vi som har "vdsl" inte har vdsl?
för övrigt ägde väll inte telia bostreams utrustning?
så här skrev ja i tidigare tråd om just bostreams vdsl (observera att ja hänvisar till ytterigare en tråd):
" exempel är svart i denna tråd http://forum.sweclockers.com/showth...mp;pagenumber=3 från copycat:
"Har nu suttit och läst ett bra tag och jag måste bara säga att välidgt dålig information går ut till kunderna...
För det första... Alla ni som har haft Bostream tidigare och emigrerat över till B2 ska normalt sett bli kopplade till Umeå-supporten som har hand om alla som suttit på Alcatel etc. Det finns även ett direktnummer att ringa som börjar på 090, minns inte hela numret i huvudet nu dock.
Anledningen till varför alla får 1/24 istället för VDSL från början är precis som ni säger att B2 inte vill skylta med den tjänsten ännu. Det är i ett teststadie mig veteligen.
Och till er som mot all förmodan har VDSL från B2 och har dålig speed eller flappande länk (link-flaps) så beror det på att signalvärdena är inställda till ett defaultvärde från början på alla portar. Åtgärd blir då att ringa in till supporten och berätta vad felet är så korrigerar supporten SNR-värdena för just din port och trainar om modemet till rätt hastighet.
Link-flaps beror oftast på att modemet försöker traina en hastighet högre än det klarar av och man får då manuellt justera detta till en hastighet som modemet har klarat av att traina hela tiden. I vissa fall korrigeras detta automatiskt dock.
Och varför inte B2 vill ha kvar Alcatel-plattformarna beror helt enkelt på att det kommer kosta för mycket då den s.k. 1st Line supporten inte kan påverka några ev. fel som uppstår på dessa plattformar utan måste lägga case till 2nd Line supporten eller till tekniker som får åka ut på plats = Lång väntetid + dyyyyrt! Dessa plattformar är även opålitliga. Ni säger att det ALDRIG varit några problem för just er när ni satt på Alcatel-plattformarna, men hur många andra kunder tror ni inte satt på dessa och hade problem? Det är trots allt inte bara just dig det skall fungera för! Detta är anledningen till varför B2 använder sig av Lucent, Cisco och Ericsson istället. Alltså 1st Line supporten kan fixa fel direkt från supportavdelningen vilket medför att ett fel kan fixas på mindre än 10 minuter istället för 10 timmar (ibland ännu längre), link-flaps etc kan åtgärdas direkt via några enkla kommandon som matas in på Lucent eller Cisco plattformarna. Ericsson däremot kan inte 1st Line ansluta till via Telnet mig veteligen, men kan däremot lägga case till 2nd Line som åtgärdar detta.
Så... Vill du ha VDSL så får du helt enkelt ringa till kundtjänsten hos B2 så fixar dom det åt dig om du bor tillräckligt nära (tror det är upp till 1200 meter från stationen), men det där kan B2 bättre än mig.
Och ni som klagar på uploaden och allt krafs om half-duplex och att eran download blir kass när ni uploadar... Skaffa ex NetLimiter, spärra uploaden till så nära 1mbit som möjligt (ex 900kb/s) och allt blir frid och fröjd! Tekniken är byggd sådan och det är den bittra sanningen.
Och att deras support inte kan något kan jag inte hålla med om... Det är många kompetenta tekniker som jobbar hos B2 som mer än gärna hjälper dig med dina problem. Sedan finns det ju även en och annan som kanske just har blivit utbildad och går som s.k. "trainee", men oftast brukar de höra med någon som varit med lite längre och man får då oftast ett sjysst svar till slut.
Det är inte supporten som har gjort så att det är så här! Det är högre instanser som har sett till det så snälla lägg inte all skit på supporten jämt och ständigt ;-)""