Problem med uppstart av XP efter Suse 9.3 installerats

Permalänk
Medlem

Problem med uppstart av XP efter Suse 9.3 installerats

Jag har sökt ett svar på denna frågan och jag har sett att det är flera stycken som har haft/har detta problemet.. dock har ingen kommit med en lösning (för allmän beskådning iaf).

Installerade igår Suse 9.3 Professional, på denna dator, som jag då redan hade Win XP Pro på. Allt verkade gå smidigt, jag kunde starta upp både Windows (som står som standard), och Suse, efter att ha valt det i Grub.

Problemet är följande: När jag skulle starta upp datorn idag (Windows, som är standard), kom följande felkod (med vit text och svart bakgrund):
"root (hd1,0)
Filesystem type unknown, partition type 0x7
chainloader +1"

Det enda man kan göra då är att starta om datorn.. väljer jag då Suse, så startar den upp utan problem. Väl inne kan jag komma åt mina Windowspartitioner utan problem.

/dev/hdc1 är min Windowspartition.

I /boot/grub/menu.lst, står följande:

"# Modified by YaST2. Last modification on mån jul 25 12:30:40 CEST 2005

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd1,2)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
root (hd1,0)
chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 9.3
kernel (hd1,2)/boot/vmlinuz root=/dev/hdc3 vga=0x317 selinux=0 splash=silent resume=/dev/hdc2 showopts
initrd (hd1,2)/boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe
kernel (hd1,2)/boot/vmlinuz root=/dev/hdc3 showopts ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal noresume selinux=0 barrier=off nosmp noapic maxcpus=0 3
initrd (hd1,2)/boot/initrd"

Skulle bli väldigt tacksam om någon har en smidig lösning på detta problem, känner inte direkt för att formatera och stoppa in Windows igen. Då dröjer det säker tlika länge igen innan jag testar linux nästa gång.

Edit: såg nu att Filsystem-ID 0x07 är HPFS/NTFS. Borde det inte vara det?

Permalänk

Ursäkta en dum?? fråga : Vad är Suse 9.3 förnågot och vad är
det bra för ???
Ha det !

Visa signatur

Volvomannen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pappirappi
Ursäkta en dum?? fråga : Vad är Suse 9.3 förnågot och vad är
det bra för ???
Ha det !

SuSE 9.3 är en distrobution av linux. Dvs ett OS som är byggt kring linuxkerneln.

S|eeper: Vet inte om det är rätt men har sett i diverse grub.conf guider att man ska skriva

makeactive

i sin bootsekvens för windows. Har för mig att det ska stå före chainloader +1 men är inte säker. Ta detta med en stor nypa salt men det kan ju vara värt att testa

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
S|eeper: Vet inte om det är rätt men har sett i diverse grub.conf guider att man ska skriva

makeactive

i sin bootsekvens för windows. Har för mig att det ska stå före chainloader +1 men är inte säker. Ta detta med en stor nypa salt men det kan ju vara värt att testa

Hmm.. i min grub.conf är det enda som står:
"setup --stage2=/boot/grub/stage2 (hd0) (hd1,2)
quit"

Det var i min menu.lst som det står "chainloader +1".

Menmen, för en nybörjare som mig är det klart värt att testa! Tackar för förslaget, men kom gärna med fler!

Edit: hjälpte inte att skriva in det i min menu.lst iaf. Enda skillnaden var att det istället står:
"root (hd1,0)
Filesystem type unknown, partition type 0x7
makeactive
chainloader +1"