Snabb hjälp skulle uppskattas! Formatering av hårdisken=S.

Permalänk

Snabb hjälp skulle uppskattas! Formatering av hårdisken=S.

Jo det är nämligen så att jag måste formatera hårddisken och installera om windows. Det är ioför sig inte svårt men det vart skit svårt helt plöstligt.

Jo så här är det, jag hade en dator en dator som vi köpt på elgiganten för ett par år sen. Men kraschade för ett tag sen och vi fick veta att moderkortet var dött så jag köpte ett nyss moderkort men när allt väl var på plats så visade det sig att grafikkortet var å helvete också så jag köpte ett billigt Mx400 till den, jag ska inte ha datorn. Datorn används till surfning och lite ordbehandling så det behövs inget värsting.

Men hur som helst till problemet. För att kunna formatera hårddisken så ska man stoppa in en diskett en räddningsdisket. Vilket jag har men den funkar ju bara till det gamla moderkortet för när jag försöker starta formateringen med disketten så går det inte för den säger att den inte hittar nån ting, kommer inte ihåg vad.

Så nu undrar jag hur fan jag ska formatera hårddisken och installera om windowset? Jag har gjort såna där Recovery skivor men man måste använda den där disketten först. Kan tilläggas att jag kör XP Home på den datorn och nya moderkortet är ett : Asus P4S800.

Hur ska jag gå tillväga? Snabba svar vore trevligt!

Mvh//Andreas

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

hämta killdisk från www.killdisk.com
kör det från bootdikettprompt så rensas din HD.
Sen kan du formatera med windowsskivan och installera om windows

Permalänk
Medlem

KillDisk är kul.

Fast jag hoppas han har en ren utgåva av XP och inte bara räddningsskivanXP... Det kan ställa till det lite.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.