Permalänk
Medlem

Vilken linuxdist passar?

Jag har tänkt lägga in Linux i burken som står brevid den som jag vanligtvis använder.

Datorn består av en s370 Celeron @ 700MHz, 448MB minne och två diskar på 20GB samt 15GB.

Saken är den att jag vill pröva något nytt som även är lättanvänt. Har använt Suse, Yoper, Redhat, Mandrake, Slackware, Vidalinux, Ubuntu, Arch, Gentoo, Solaris (inte linux men iaf) och några andra som jag inte kommer på nu.
Har ni några tips?

Gentoo har jag tänkt ge mig på igen men vill ha fler förslag.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vector-Linux

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Debian kanske, eller nåt *BSD? Är knappast aplätt, men eftersom du överväger Gentoo lär det inte vara några problem :P.

Permalänk

Debian skulle sitta fint på den maskinen

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Debian vill jag pröva men det går på så många skivor och en dvd-brännare har jag inte..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Gör en netinstall då.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ska pröva installera Gentoo först och se om jag lyckas på den burken.
Annars blir det Debian (hur gör man en netinstall?)

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

OpenBSD låter som något du bör testa. Det är lätt att installera och man kommer snabbt igång

Permalänk
Medlem

Debians netinstall är helt enkelt en bootbar skiva som installerar det mest nödvändiga för debian, och sedan kan du välja "Skrivbordsdator, server" etc, så laddar installationsprogrammet hem filerna från debians servrar.

Jag tankade först hem DVDerna och det funkade dåligt, så då drog jag hem netinstallern och den gick utan som helst problem

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux