Win 2003 server svarar inte på ping

Permalänk
Medlem

Win 2003 server svarar inte på ping

Hej alla!

Har ett problem som jag inte blir riktigt klok på. Håller på att installera ett AD. Allting verkar jättebra fram tills att jag ska testa att pinga servern från en annan dator. Funkar inte. Det funkar att pinga "inifrån" servern på dess IP-adress + 127.0.0.1. lpnat.sys har tagit kontrollen över brandväggen verkar det som när jag försöker starta den via kontrollpanelen.

Hur gör jag för att komma åt brandväggen i windows 2003 server???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kontrollpanelen -> network connections -> advanced -> advanced settings (eller start-> settings -> network settings -> högerklick, properties -> högerklick igen på anslutningen och properties)

ipnat.sys är en hook för brandväggen (eller firewall driver hook) och ska ha kontroll över brandväggen, den liksom ÄR brandväggen hehe

/G

//edit - här är mysig arkitektur: http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/c...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hmm ^o) är det inte alg.exe som är firewall i både xp/server03???

Permalänk
Medlem

Hehe... Hade visst inte konfigurerat säkerthetspolicyn ordentligt.. Körde security configuration wizard och sen fungerade det både att pinga och ansluta användare till ad:et...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
hmm ^o) är det inte alg.exe som är firewall i både xp/server03???

Nej, det är en applikations gatway, faktiskt... (application layer gateway) den komponent som både sköter NAT och grovgörat för firewall är ipnat.sys som är en tcp/ip driver. Men givetvis, utan att spela dum... båda bygger upp firewall-funktionen tillsammans med policys, winsock.dll, netsh.exe, tcpip.sys. Kolla gärna min länk där uppe och slå upp hur brandväggen är uppbygd på technet.com

/G

Permalänk
Medlem

Får det inte riktigt att funka ändå. När jag försöker starta brandväggen från kontrollpanelen får jag ett felmeddelande att något annat program eller tjänst eventuellt använder NAT-komponenten(lpnat.sys). Tittar jag sedan i listan över tjänster körs inte brandväggstjänsten heller..

Någon som vet om brandväggen finns med överhuvudtaget i 2003 server standard edition? Eller måste man installera den på ngt speciellt sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet om brandväggen finns med överhuvudtaget i 2003 server standard edition?

Jo den finns med i STD också.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

men palla att läsa men iaf.. kör nu nis2004 på xp pro sp2 såå xp fw kan ta å gräva ner sig:P... aja.. dåå kanske man vet det,.