Tysta ner ett Radeon 9800, ingen extra PCI-plats

Permalänk
Medlem

Tysta ner ett Radeon 9800, ingen extra PCI-plats

Skaffade en Shuttle SN95G5 nyligen med förhoppning att den skulle vara tyst (har läst många som sagt det). Desvärre så blev det inte så tyst som jag hade tänkt mig då grafikkortet lät mycket mer än väntat, håller jag fast fläkten så hörs bara ett litet sus, får den snurra hörs ett surrande som om fläkten inte sitter helt korrekt plus att det låter märkbart mer.
Det finns väldigt många grafikkortskylare som är tysta, det vet jag, men alla jag har sett kräver en extra PCI-plats brevid pga storleken. I denna Shuttle så finns det ingen PCI-plats på den sidan om grafikkortet utan chassiväggen är där.

Om någon vet något sätt att tysta ner detta så lyssnar jag mer än gärna.

Kortet är ett Radeon 9800 (från ATi tror jag) som har suttit i en HemPC. Det är väldigt likt (om inte identiskt) med detta:
http://www.3dnews.ru/documents/5186/ati-radeon9800pro.jpg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=2aa538c... fungerar utmärkt om du insta ska klocka speciellt mycket. Tyst är den med

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Hade en sån på mitt hercules 9800 pro. den blev betydligt tystare med en VGA silencer....

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1911&session=70803... kanske kan vara nått?

Jo det kan det nog vara. Hittar dock ingen recension på den utan bara på en Revoltec Graphic Freezer, som ser likadan ut som denna bortsett från att den tar upp en extra plats vilket inte denna gör. Men om de nu är så lika kanske de presterar lika också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=2aa538c... fungerar utmärkt om du insta ska klocka speciellt mycket. Tyst är den med

Den ser verkligen inte effektiv ut, är den effektivare/tystare än orginalkylaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hade en sån på mitt hercules 9800 pro. den blev betydligt tystare med en VGA silencer....

Har inte plats för en VGA Silencer, om du nu inte tänker på något som inte tar upp extra plats?

Permalänk
Medlem

Don_Tomaso:
Jo den kyler bättre än original. hade en sådan på mitt Radeon 9600 och det klockade ganska bra med den kylaren. Ljudnivån var inte farligt hög heller.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Don_Tomaso:
Jo den kyler bättre än original. hade en sådan på mitt Radeon 9600 och det klockade ganska bra med den kylaren. Ljudnivån var inte farligt hög heller.

Tack, den verkar fungera jättebra nu, hörs inte ett skvatt heller.

Nu till ett problem som har uppstått efter detta, det verkar som om datorn fryser när datorn slår av skärmen (energisparläge), musiken står och tuggar på samma ställe och ingen respons går att frå från datorn. Detta hände tre gånger (ser på TV, går tillbaka till datorn vid reklampauserna), jag ändrade då så den skulle köra med skärmsläckare istället, detta frös inte datorn.
Kan detta vara värmerelaterat?

Och en fundering, när jag satte på minnesflänsarna så var det något slags limtjosan på dem med en skyddslapp. Under den första (de andra va normala) så va bara 2/3 av flänsen täckt av lim, den sista biten såg ut som gul tejp som hade lossnat. Jag satte fast den ändå (sitter rätt bra), finns det risk att den trillar av?

Permalänk
Medlem

Kul. Det var konstigt angående dina flänsar. På mina minnesflänsar satt det bara "genomskinlig" värmeledande tejp med skyddstejp ovanpå, inga konstigheter alls. Om du är missnöjd så kan du returnera dom. Men när jag sen skulle försöka ta loss flänsarna från minnena satt de som sten :D, så jag tror att de sitter ganska bra.

Ang dina frysningar får någon annan svara på. Inträffar sällan mig.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Kul. Det var konstigt angående dina flänsar. På mina minnesflänsar satt det bara "genomskinlig" värmeledande tejp med skyddstejp ovanpå, inga konstigheter alls. Om du är missnöjd så kan du returnera dom. Men när jag sen skulle försöka ta loss flänsarna från minnena satt de som sten :D, så jag tror att de sitter ganska bra.

Ang dina frysningar får någon annan svara på. Inträffar sällan mig.

Det var bara en minnesfläns som var konstig, och såkanske det är värmeledande tejp med skyddstejp på, har aldrig sett det förut. Va iallafall något väldigt klippigt och helt genomskinligt.

Permalänk
Medlem

En fråga bara: Hur såg din fläkt ut på kylningen? Min var helt i koppar.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
En fråga bara: Hur såg din fläkt ut på kylningen? Min var helt i koppar.

Fläkten är inte i koppar, men den har samma färg som resten av kylflänsen, kopparfärg alltså. Fotade för att visa folk som tycker den ser betydligt mindre ut än orginal (jag var en av dem).
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/PICT2249_-Sma...
Och om någon undrar varför en minnesfläns är roterad annorlunda så beror det på att den inte fick plats åt andra hållet.

edit: Snyft, nu frös datorn när jag höll på att surfa... Något står inte helt rätt till. Testar att underklocka lite för att se om det är värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Kanske esd skada, knappast möjligt, men risken finns

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Japp min såg likadan ut som din. Försök att montera om kylningen, testa att lägga på lite mindre kylpasta eller något?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Nu när jag kom hem frös datorn direkt efter en uppstart, sen bootade den inte. Öppnade burken och såg att kylaren hade lossnat (wtf?). Den hängde i ena fästet.
Så det var nog värmeproblem förut som gjorde att det krashade.

Nåja, jag tryckte i plastbluppen igen och såg till extra noga att spärrarna fastnade på andra sidan kortet, vilket jag inte är helt säker på att de gjorde förra gången jag satte dit den.
Har ställt tillbaka orginalklocken då det borde fungera som det ska nu.

till Titan som inte hade fästen med "klick"-ljud.

Permalänk
Medlem

aj aj aj den lossnade va:P jobbigt